Bird Box (2018)

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Susanne Bier
met Sandra Bullock, Trevante Rhodes en John Malkovich

In de nasleep van een wereldwijde dreiging van onbekende oorsprong moet Malorie de kracht vinden om haar kinderen veilig te kunnen stellen. Ze vlucht met ze weg via een verraderlijke rivier, op zoek naar een veilig onderkomen. Vanwege dodelijke onzichtbare krachten moeten ze hun weg blind vervolgen.

avatar van Graaf Machine
Het einde is verre van *compleet* anders. Heb afgelopen twee dagen het boek gelezen, en snap niet waar je op doelt. Ja, zo een beetje alle details in het verhaal zijn in de film anders dan in het boek, maar de grote lijnen zijn precies hetzelfde, en het einde is ook, op enkele futiele details na, hetzelfde. Juist de grootste verschillen zitten niet in het einde, maar in de fase van het verhaal die zich in het huis afspeelt, na de komst van Gary. Vooral de karakterontwikkeling, vanaf dat moment, van Douglas (Don in het boek), verschilt in het boek *compleet* van die in de film. Ook het lot van Gary is anders. Maar zelfs het veranderen van die dingen raken de grote lijnen van het verhaal niet.

Het klonk mij al als een B-film in de oren en bij het zien van de Netflix logo wist ik het zeker. Voor wie de film nog niet gezien heeft, maar er wel over gehoord heeft. Laat het lekker daarbij. Dat wat je gehoord hebt beschrijft de hele film. Door het kijken van de film kom je niets meer te weten dan je nu ook al niet weet.

Voor mij geen Netflix film meer. Dit is de zoveelste keer dat ik er weer ben ingetrapt.

avatar van bvonk
Niet een heel verrassende film en had meer willen weten wat het nou was maar heb me goed vermaakt. Goede rol van Bullock en de film zat goed in elkaar.

4.0

avatar van psycholamp
Het begin met de chaos en angst is nog wel leuk, maar daarna volgt het post-apocalyptische cliché van een groepje overlevers met daarin de klootzak (die wel blijkt mee te vallen, als je 'm beter leert kennen), de lieve naïeveling, het stelletje (dat uiteindelijk voor elkaar kiest ), de token black, nog iemand die zwanger is (oké, dit keer zijn het er twee) en natuurlijk de verrader. Dan krijgen we natuurlijk wat over en weer gelul over ieders verleden, wie ze hebben verloren (of sinds de apocalyps niet meer hebben gezien) en waarom ze nu zo zijn als ze zijn.
Daarna een onlogische sprong in de tijd (maar misschien hebben ze het boek "Leven van het land" gelezen of zo...) en de constante dreiging van besmette mensen. En dan volgt de vlucht (en dat had als thema is de eindbestemming veilig of niet).
Waarschijnlijk had ik te hoge verwachtingen van deze film. Veel memes met blinddoeken op social media, engste film ooit (beweerd wordt dat mensen 'm niet af konden kijken. Als je niets gewend bent, zal dat best inderdaad) en natuurlijk bekende acteurs. Maar goed, wat overblijft is een vrij standaard post-apocalyptische film. "Maar het thema was toch origineel?" Valt ook nog wel tegen en in wezen maakt het mij niet zo veel uit waar de dreiging vandaan komt. Of het nu zombies, triffids, tripods, demonen, geïnfecteerden, vampiers, wraakzuchtige kinderen of wat dan ook zijn. Dat is inwisselbaar. Dan zou het verhaal dus origineel moeten zijn en dat is het dus niet.

Verrassend goed,

Dit is de eerste netflix film die ik wel echt goed vond hoor. Ik had verwacht dat ik naar saai geloop door het bos met een blinddoek om ging kijken maar dat was het totaal niet. Ik denk dat ik de verkeerde review heb gelezen. Er mag van mij zelfs wel iets van genre thiller/horror bij gezet worden want dit was soms wel enger dan menig horrorfilms.

avatar van cor1946
Ik vind het helemaal niks, kijk pas voor het eerst naar Netflix. Vind het rare film. Niks spannends aan.

avatar van Rafasol
Ik vond hem beter dan verwacht, degelijk.

Want uiteindelijk is de populariteit voornamelijk gebaseerd op het feit dat het een meme geworden is.

Ik verwacht niet direct alle antwoorden, en dat alles meer voorgekauwd wordt, zoals sommigen aangeven (iets meer mocht wel, daar niet van).

Maar ik krijg bij zo films wel rap een 'The day after tomorrow'-gevoel (jij gaat er stante pede aan, maar ik trek mijn dikke jas aan en het lukt wel). Ik denk dat ik iets te autistisch in het leven sta, om in dergelijke dingen vlotjes mee te gaan. Ook is de volgorde waarin de personages gaan sneuvelen meestal voor de hand liggend, het stond in de sterren geschreven dat de zwarte man de held en liefde ging worden, dat de norse man gelijk ging krijgen in zijn voorspelling en eraan ten onder ging gaan enzovoort. Spreek natuurlijk niet over de laatste 3 overlevers, want die zien we logischerwijs in het bootje.

Zo was er ook de willekeur van hoe krachtig het effect insloeg. Zo leek de ene op slag bezeten, van zodra ze iets zagen, was er geen land meer mee te bezeilen. Terwijl de zwarte man (ondanks dat zijn ogen al het effect vertoonden), nog rustig de tijd en moed vond om die volledige bende om te leggen, alvorens zichzelf een kogel door de kop te jagen.

Leuk om eens gezien te hebben, vlotte wegkijker. Maar verwacht niet de filmervaring van uw leven uiteraard. Het boek had ik niet gelezen btw, dus hier al geen beïnvloeding door.

avatar van ILDIB
Goede spannende film maar helaas wel met wat minder spannende momenten. Er had nog iets meer donkerte en creepyness in gemogen. Nergens het doordringende Blair Witch of een night shaymalan gevoel. Malkovich steelt de show.