Bird Box (2018)

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Susanne Bier
met Sandra Bullock, Trevante Rhodes en John Malkovich

In de nasleep van een wereldwijde dreiging van onbekende oorsprong moet Malorie de kracht vinden om haar kinderen veilig te kunnen stellen. Ze vlucht met ze weg via een verraderlijke rivier, op zoek naar een veilig onderkomen. Vanwege dodelijke onzichtbare krachten moeten ze hun weg blind vervolgen.

avatar van TheBatCat
Spannende film, ik vond het zeker waard om te 'kijken'.
Vooral kijken

Ik heb niet snel de neiging om een review te plaatsen, maar nu wil toch even wat kwijt.
Nieuwsgierig geworden na de gigantische kijkcijfers in de VS.
Maar waar heb ik in godsnaam naar zitten kijken?
Spijt dat ik heb besloten de film toch af te kijken.
De slechtste film die ik in tijden heb gezien. Enige lichtpuntje is het acteerwerk van Sandra Bullock.

avatar van WMiltenburg
Het was opzich een prima film, alleen niet meer dan dat.. had wel iets meer verdieping mogen zitten in het “kwaad” wat de wereld overnam. Had daar meer over willen weten. Nu vond ik her wat dramatisch.

avatar van sinterklaas
Prima Netflixfilm weer... En Sandra Bullock rockt nog steeds.

Bijna ook een concurrent van A Quiet Place. Dit keer komt het kwaad echter niet op geluid af, maar op zicht.

Ook moest ik erg aan The Happening denken wanneer we zien hoe mensen op een onverklaarbare wijze het hoekje omgingen.

Film schommelt tussen verschillende tijdsbestekken: De uitbraak van de virus en de tocht die Bullock doorstaat met haar kinderen. Geblinddoekt welliswaar. Dit levert toch nog wel een vrij redelijke survivaltocht op. Er zit een prima tempo in en soms is het wel eens nagelbijten. Om helaas de vanzelfsprekendheid niet uit de weg te gaan. Soms dan lijkt het wel heel eenvoudig te zijn om bijvoorbeeld met een blinddoek een dodelijke waterstroming te overleven... en nota bene je bijna verdronken kindje weer te kunnen redden. Maar ach, het gaat maar om het idee.

Echt veel budget is er niet in gestoken want vele dingen ogen vrij goedkoop. Of het moet deels in de arthouse sfeer vallen aangezien Susanne Bier voor de regisseurstoel is verkozen.

Fijne bijrollen ook van oa John Malkovich, die kids en Trevante Rhodes... Vooral die laatste was een erg sympathieke rol.

Schommelt een beetje tussen 3,5 en 4,0* in. Ik hou het nog even bij 3,5*

avatar van RebbelDebbel
Genoten van de film. Was bang dat de afgerukte armen me om de oren zouden vliegen maar dat was niet t geval. Briljant was t niet, onderhoudend en spannend wél!

Tja. Deze film vorige maand al gezien, vooral omdat je niet om de hype heen kon. Ik heb mij prima vermaakt, maar meer ook niet. De eerste helft van de film is echt wel heel goed en de scenes in het huis deden mij een beetje denken aan de serie Lost. Daarna komt een vrije abrupte sprong in de tijd en ligt de nadruk vooral nog op het vinden van de veilige plek, vanaf daar had ik het wel een beetje gezien. Toegegeven, er zijn nog steeds spannende momenten (als ze een stem horen en een man hen probeert te verleiden om uit de boot te gaan en, vooral, als dat meisje uit de boot is gestapt toen Bullock weg was), maar ik merkte dat ik toe was aan het eind van de film. Het einde voelde voor mij een beetje als een anti climax en liet een onbevredigend gevoel achter. Al met al prima om gezien te hebben, maar een echte aanrader is het niet.
Oh ja... Die Bullock... haar acteerprestaties zijn nog steeds erg goed, maar wat zonde hoe zij haar gezicht heeft laten 'bewerken'.

avatar van EVIL '84
De film begon veelbelovend, leek een beetje op de zoveelste ''infected'' film á lá 28 Days, The Crazies, [REC] enz. Ik vond het wel leuk bedacht dat je de kwaadaardige wezens niet kon zien, en als je ze eenmaal ziet draai je door en pleeg je zelfmoord. Je ziet alleen schaduwen en de struiken bewegen. Bullock acteerde goed en Malkovich speelde goed de ''asshole.'' Het schakelen tussen de scenes op de rivier en wat zich daarvoor afspeelde vond ik ook goed gedaan en zorgde voor spannende momenten. Het einde vond ik een beetje simpel en zoetsappig, en dat die vogeltjes in die box (titledrop!) het zolang volhielden was mij ook een raadsel!

Netflix schrapt beelden treinramp uit Bird Box | RTL Boulevard - rtlboulevard.nl

Mensen uit Lac-Megantic, waar de ramp met een goederentrein plaatsvond, waren in januari geschokt toen ze erachter kwamen dat de filmmakers het ongeluk hadden gebruikt voor de film, waarin Sandra Bullock de hoofdrol speelt. Bij de ramp kwamen 47 mensen om het leven. De onbemande trein ontspoorde en ontplofte middenin het stadje.
"We hebben besloten om de beelden te vervangen. Het spijt ons als mensen zich gekwetst voelden", aldus een woordvoerder van Netflix. De beelden worden naar verluidt ergens in de komende twee weken geschrapt.

Huh? Dat is wel uitermate bizar zeg.

avatar van AC1
AC1
Tweede kijkbeurt (het is de laatste tijd bij Netflix weer triestig gesteld op vlak van films) en score verhoogd van 6/10 naar 7/10. Wat me vooral opviel is dat deze film humor bevat en A Quiet Place niet. En de mensen die niet begrijpen waarom de kinderen 'Boy' en 'Girl' heten, hebben toch wel het belangrijkste thema van de film gemist. Jammer genoeg voelt de climax een beetje 'gemaakt' aan (in het bos halen de wezens net iets te veel uit de kast) maar voor de rest had ik niet verwacht dat Bird Box een tweede beurt zo goed zou doorstaan.

avatar van gizzegiz
Voorspelbaar en zo zijn er al wel meer films gemaakt. Dankzij Bullock toch nog twee sterren.

avatar van Roger Thornhill
Heerlijk, eindelijk weer eens een horrorfilm die niet alleen tijdens de expositie interessant is maar dat ook tijdens de afwikkeling blijft, met een climax (het antwoord op de vraag welke lokatie dan toch wel een veilige haven zou kunnen zijn) die niet vergezocht of er met de haren bijgesleept is en toch bevredigend is, en met het gezond verstand om de monsters achterwege te laten (en hoe verstandig dát is geweest kunnen we zien aan de foto's die alsnog van de ontwerpen naar buiten zijn gebracht). Geweldige Sandra Bullock, John Malkovich doet weer een prima John Malkovich, en Tom Hollander is weer net zo sterk als in The night manager, zijn vorige samenwerking met Susanne Bier.

avatar van Noodless
alé...gelukkig beter dan ik op voorhand had gedacht. Was toch een beetje bang dat het een soort kopie ging worden van A Quiet Place (2018) die ik uitstekend vind.
De film heeft hetzelfde concept rond een mysterieuze uitbraak, invasie of ramp waarbij een zintuig heel belangrijk is in de film. Bij A Quiet Place waren dat geluiden, hier mag men niet kijken. Sowieso spreekt mij dit soort films wel aan en de uitvoering mag bij deze film wel wezen. Het wordt toch wat anders benaderd dat de andere film in kwestie en heeft net zoals die film ook zijn gebreken. Het grootste verschil van de twee films vind ik vooral de spanningskracht die ik bij AQP veel groter vind waarbij een paar zeer sterke scènes die ik hier minder ontdek. Bird Box opent heel goed en weet ook de spanning langzaam op te bouwen. Sandra Bullock komt overtuigend over, de rest van de cast vond ik maar gewoontjes. Je kunt natuurlijk op alles wat muggenziften, maar ik vond vooral naar het einde toe dat de film wat minder werd. Die vogeltjes , die overdreven beïnvloeding van de wezens in het bos die voordien niet zo waren, de verlichte open ruimte op de eindplaats, blind bootje varen op de snelle stroom en dan kapseizen...al vind ik dat belletje dan toch weer goed gevonden....
Tja, dat zijn wat mindere punten, maar voor de rest is dit wel een goede film die je twee uur weet te entertainen.

avatar van FlorisV
Erg matig.

Op zich een intrigerend gegeven, met een sterk begin, maar het wordt compleet verziekt doordat er wel heel gemakzuchtig geen enkel tipje van de sluier wordt opgetild waardoor je aan het einde nog steeds geen fluit wijzer geworden bent over wat er nu precies gebeurd is in de wereld en waardoor. Prima acteerwerk kan het dan ook niet meer redden en echt spannend is het nergens.

avatar van Collins
Weinig opzienbarende film met een leuk uitgangspunt. Slechts zonder zicht is het mogelijk om aan een dodelijke bedreiging te ontsnappen. Dat gegeven levert vooral in het hectische begin een aantal spannende scènes op, maar verwordt al heel snel tot een gimmick als de film verder niet veel meer dan dit trucje gebruikt om spanning op te roepen.
Alles in de film draait hierom. En dat is jammer. Andere zaken die om aandacht roepen en de film van meer cachet hadden kunnen voorzien krijgen die aandacht niet. Achtergronden, onderzoek of zelfs een blik op het gevaar blijven uit. Het gevaar blijft raadselachtig en zonder gezicht. In een film die veel meer te bieden heeft dan één gimmick is dat vaak een sterke spanningsfactor. Hier is dat niet het geval.
Ook is er weinig aandacht voor de personages. De personages zijn nogal slordig en oppervlakkig uitgewerkt. Een aantal had zeker een betere uitwerking verdiend. Het irritante personage dat John Malkovich neerzet bijvoorbeeld of het personage van Bullock zelf. Gebeurt niet. Beide personages blijven steken in de platitudes. En dat geldt evenzeer voor elk ander personage. De personages blijven flets en van emotionele binding is dan geen sprake.
De film probeert nog wel spanning op te wekken met sprongen in de tijd. Heen en weer. Dat werkt echter averechts. De sprongen in de toekomst laten namelijk het lot van de meeste overlevenden al zien. Spannende momenten in het nu zijn in dat licht bezien niet heel spannend meer. Het verloop van de film en het lot van vele personages is al vroeg duidelijk. Slecht voor het verhaal. Daarnaast is de film ook nog eens een film die te mainstream en te braaf is om te shockeren. Soms is ie bijna saai.
Door het gebrek aan creatief vermogen neemt de spanningsboog vlak na het hectische begin af en komt slechts sporadisch terug, maar nooit continu. En nooit meer op niveau.
Eigenlijk is het gewoon een middelmatige film.

avatar van IH88
“Every contact we've had with the outside has brought us death!”

Prima horrorfilm van Susanne Bier. Na het zien van A Quiet Place is dit niet erg origineel, maar de uitvoering zorgt voor een vermakelijke en soms spannende film. De niet-chronologische verhaalstructuur voegt hier ook echt iets toe, en het zorgt ervoor dat je eigenlijk al weet dat de samenkomst van een aantal personages in een huis van korte duur is.

Sandra Bullock laat ook weer eens zien wat voor fantastisch actrice ze is als ze het juiste materiaal krijgt, en het is intrigerend om te zien dat Malkovich tegenwoordig in de vreemdste films en de kleinste bijrollen opdraaft. Het einde is wel teleurstellend, en ze hadden hier een voorbeeld kunnen nemen aan het einde van A Quiet Place. Dit soort happy end past niet bij dit soort films.