ad

Geregisseerd door: Susanne Bier

Met onder meer: Sandra Bullock, Trevante Rhodes en John Malkovich

• Netflix Bekijk via Netflix

Over Bird Box

"Never lose sight of survival"

In de nasleep van een wereldwijde dreiging van onbekende oorsprong moet Malorie de kracht vinden om haar kinderen veilig te kunnen stellen. Ze vlucht met ze weg via een verraderlijke rivier, op zoek naar een veilig onderkomen. Vanwege dodelijke onzichtbare krachten moeten ze hun weg blind vervolgen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Splinters

Splinters

Enkel op Netflix las ik. Gaar. Worden producties van Netflix uiteindelijk ook uitgebracht op dvd?

avatar van bjerik76

bjerik76

Sandra Bullock, 2 kinderen... tja, hoe zal dat aflopen met haar en die 2 kinders...

Eigenlijk vanaf de eerste 5 minuten weet je daar het antwoord al op, zodat de hele film toch minder spannend is dan hij had kunnen zijn.

Typisch weer het Amerikaans happy feeling, eind goed al goed.

toch blijft er ook nog een hoop onduidelijk over de oorsprong van het kwaad, waar ik toch wel benieuwd naar was.

1 knipper met mn ogen en die kinderen waren ineens een stuk groter, en de rest was geen spat verandert ...?

En dan zo'n theedoek over je hoofd met minimaal zicht, hadden ze ook niet gewoon een hele donkere Madonna zonnebril kunnen opzetten ? zie je ook geen personen door, alleen licht inval

t eind in het enorm idyllisch gebeuren, en hoe al die blinden daar in the middle of nowhere gekomen zijn, en dat opgebouwd hebben ... .....hmmmwha...

avatar van chack

chack

Maw, sta op het punt om het af te zetten. Half uurtje bezig. Misschien in zijn genre niet onaardig, maar vind het te ver gezocht.

avatar van mikey

mikey

Werkelijk alles al eerder gezien: het idyllische oord tot en met de collectieve zelfmoord en de gekkies als survivors.

avatar van b00ts

b00ts

Probeer het maar eens..... geblinddoekt door het bos heen rennen.

avatar van Chelsea94

Chelsea94

Vond het maar een vreemde en de babies werkten me echt op mn zenuwen met dat irritante gejank

De film zelf duurde me allemaal net iets te lang en veel dingen waren toch wel erg voorspelbaar.

Het eind was matig.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

Splinters schreef:

Verschilt per titel en regio.

avatar van Actarus

Actarus

• 1901 stemmen

Nou nou nou, niet goed volgens vele...maar deze heeft me geen moment verveeld....A Quiet Place, maar nu dat je 'het' niet mag zien. Goede cast ook, die het uitstekend doet....en waarom deze film Bird Box heet, weet je bij de laatste shots van de film...Eens ne keer iets anders dan al die zombie-invasies die ons té veel door de strot geramd worden. Spannend en mysterieus met genoeg aandacht voor de personages! Een ruime 7/10!

avatar van Mark de Jong

Mark de Jong

Prima film. Best spannend en mysterieus.

avatar van max cady

max cady

nadrin schreef:

Film deed me veel denken aan Quit Place. Maar deze was veel minder intens.

welke deze?

avatar van jpgleiden

jpgleiden

Langdradige film en behoorlijk saai. En uiteraard teveel toevalligheden!

avatar van frans123

frans123

• 2096 berichten

Vreselijk...zo ontzettend DEJA VU in het kwadraat...Hoe vaak en veel hebben we dit soort films niet gezien?....Voorspelbaar...je weet het einde...Na een half uur trok ik het niet meer...En die onaantrekkelijke onsympathieke Bullock...man/vrouw..brrr.Af gezet.

avatar van frans123

frans123

• 2096 berichten

mikey schreef:

Mick...schreef ik ook....DEJA VU in het kwadraat!!!

avatar van Zwolle84

Zwolle84

Het gaat steeds meer de goede kant op met de Netflix Originals. Deze schuurt dicht tegen de 8 aan. Sterk, beklemmend verhaal en erg goed geacteerd.

Alleen het einde vond ik wat onbevredigend, terwijl ik eigenlijk nooit over eindes zeur. Ik begrijp ook dat in het boek mensen zichzelf blind maken voor hun veiligheid, maar de regisseur dit einde te donker vond. Het overdreven happy einde past hier dan ook totaal niet.

Desondanks een zeer sterke film.

avatar van Dennisj

Dennisj

Prima film. Gebeurt genoeg om de hele tijd spannend te blijven, ook het heen en weer switchen in tijd stoort niet. Wat ik wel jammer vond is dat we uiteindelijk niet te zien krijgen wat het gevaar nu was. Je ziet af en toe een schaduw en dan de tekeningen die op tafel werden gelegd door die vent die zogenaamd hulp nodig had. Het had een halfje hoger gekregen als we het gevaar wel te zien hadden gekregen.

Het einde is te makkelijk gedaan, ik had het interessanter gevonden als dat meisje wel had moeten kijken in de boot en daardoor het niet redt, en Malorie in het bos was gesneuveld tegen het kwaad zodat alleen het jochie aan was gekomen bijvoorbeeld. Het is nu iets teveel van een happy end. Er had misschien meer in gezeten, maar is zeker een leuke film als je van dit genre houdt.

avatar van 0nno

0nno

Het begin van de film was veelbelovend, met een paar mooi in beeld gebrachte, heftige scenes. Ook het verdere verloop van de film was heel aardig maar het einde vond ik zo ontzettend matig; na een barre tocht komen ze terecht in één of ander idyllisch oord met allemaal vogels waar ze dan de rest van hun leven moeten slijten!? Nou, fantastisch.

Desalniettemin een nipte voldoende.

avatar van Curriculum

Curriculum

Het was een prachtige film geweest als ze gewoon verklaard hadden wat de wezens zijn, waar ze vandaan komen en waarom sommige mensen geen zelfmoord pleegden, maar koekoek werden.

Deze film had ook behoorlijk veel weg van Vanishing on 7th street. Goede film, opzet ongeveer hetzelfde, maar dan met licht en ook hier wordt niet verklaard wat de wezens zijn...

Ondanks dat was het een spannende film, met goede effecten en een goed uitziende Sandra Bullock. Een 3.5*

avatar van M.Langdon

M.Langdon

b00ts schreef:

Probeer het maar eens..... geblinddoekt door het bos heen rennen.

Die doet dat al zo'n 5 jaar. Ze heeft ook altijd draden waarmee ze de weg terug vindt. Als je doelt op het einde: ze wist niet waar ze heen ging en had voor het zelfde geld vijftien keer kunnen vallen.

avatar van AC1

AC1

Curriculum schreef:

Ik denk nou net dat het weglaten van uitleg en verklaring de beste eigenschap is van deze film. Zo wordt er toch nog iets overgelaten aan de verbeelding. Een uitleg kan alleen maar tegenvallen.

avatar van mystica

mystica

Was wel een aardig idee maar erg onwaarschijnlijk qua uitvoering. Het was leuker geweest met een plottwist dat ze bijvoorbeeld zelf in een postnatale psychose zat ofzo.

avatar van horizons

horizons

• 1967 stemmen

AC1 schreef:

Helemaal mee eens. En uitleg kan het alleen maar slechter maken. Zeker in dit genre.

avatar van kleez

kleez

Ik vond ‘m niet zo slecht hoor!! Leuke film, kijkt lekker weg. Speelt denk ik erg mee dat ik vrijwel niks verwacht van Netflix Originals, betreft de films.

avatar van SaintNick

SaintNick

Kon me echt niet boeien. twee prima acteurs dat wel. Maar verder te voorspelbaar en onaannemelijk.

Nauwelijks 2 **, eigenlijk 1,5. Eigenlijk gewoon een waste of time.

Maar weer eens voor mij de bevestiging dat NetFlix producties onderaan de markt zitten.

Ik zeg definitief (voor de 2x keer) mijn 4K NetFlix abo op. Jammer voor een paar familieleden.

avatar van SaintNick

SaintNick

Chelsea94 schreef:

Het eind was matig.

En dan geef je maar liefst DRIE *** ?

avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

You never, ever take off your blindfold.

If you look, you will die.

Do you understand?

Elk jaar eindigt met een knal wanneer de eindejaar festiviteiten losbarsten en iedereen polonaisegewijs het nieuwe jaar in walst. Wel, op filmgebied is voor mij deze “Bird Box” datgene wat voor een knal zorgde. Eerlijk gezegd verwachtte ik er niet al te veel van. Maar daar zal dan mijn vooroordeel over Sandra Bullock wel iets mee te maken hebben. Ik geef grif toe dat ik niet echt een fan ben van deze actrice. Is het haar manier van praten? Of haar gezichtsuitdrukking? Geen flauw idee. Maar ik heb al veel films gemeden louter en alleen omdat ze er in meespeelde. Maar voor haar acteerprestatie in “Bird Box” verdient ze een staande ovatie.

Schitterend hoe Sandra Bullock het personage Malorie hier neerzet. Een vrijgevochten vrouw die op weg is om een alleenstaande moeder te worden. Alles wijst erop dat ze een cynicus is die liefst geen al te emotionele band wil hebben met anderen. Zelfs de manier waarop ze praat over haar ongeboren baby toont hoe afstandelijk ze zich opstelt. Zelfs de beide kinderen waarmee ze de gevaarlijke boottocht maakt, spreekt ze nog altijd na 5 jaren aan met de namen “jongen” en “meisje”. Is het puur egoïsme? Of zelfbehoud? Of bindingsangst? Waarschijnlijk. Maar naarmate de film vordert, merk je ook dat ze over andere karaktertrekken beschikt die haar menselijker maakt. Ze staat haar mannetje, toont begrip, verdedigt anderen en laat zien hoe kwetsbaar ze zelf is. Dus duim omhoog voor Bullock, ook al lijkt ze met de jaren meer en meer op Michael Jackson.

Maar het is niet alleen het acteren van Sandra Bullock waarom deze film met stip gestegen is in mijn lijstje “Beste film 2018”. De film zelf maakte indruk op mij. Het is het constante gevoel van dreiging, hulpeloosheid en angst dat je bekruipt bij het bekijken van deze film. Onvermijdelijk dat men “Bird Box” zal vergelijken met “A quiet place”. In deze laatste moesten de overlevenden zo weinig mogelijk geluid produceren, daar diegenen die onze geliefde aardbol hebben verovert over een geraffineerd gehoor beschikken. Elke zucht of kreun kunnen ze dus over kilometers afstand horen, met als resultaat dat diegene die het geluid voortbracht dit geen tweede keer meer kan doen. In “Bird Box” is het aankijken al fataal. Daarom dat er lustig geblindeerd wordt met kranten, gordijnen en blinddoeken. Een voordeel voor de zwangere onder de overlevenden. Geen probleem om hier dus al te luidruchtig te bevallen.

Je kan deze film zien als een samensmelting van “A quiet place” en “Cell”. Net zoals er in “Cell” een chaos uitbreekt nadat een telefoonsignaal de bellende medemensen veranderde in moorddadige psychoten, is in “Bird Box” het aankijken van iets onbekends het moment waarop de hel losbarst. In "Bird Box" vond ik dat moment angstaanjagender en adembenemender. Bij “Cell” was ik hierover lichtelijk ontgoocheld. Misschien wel omdat ik het boek van Stephen King ook had gelezen en King het zo weergaloos heeft neergeschreven dat het onmogelijk was om dit te verfilmen. Na de algehele massahysterie waarbij er en masse zelfmoorden worden gepleegd, zien we hoe een groepje willekeurige personen zich verschanst in iemands huis. Algauw worden ze met de gekende problemen geconfronteerd. Hun voedselvoorraad slinkt zienderogen waardoor ze verplicht zijn zich naar buiten te begeven om deze terug aan te vullen. Een hachelijke onderneming die voor de nodige spanning zorgt. Tevens is er de constante dreiging om ten prooi te vallen van het onbekende gevaar of hulpzoekenden die aan hun deur staan.

De meeste kritiek zal waarschijnlijk gegeven worden op het feit dat het fenomeen die een mondiale zelfmoordgolf veroorzaakt geen enkel moment te zien is. Buiten wat windverplaatsingen, schaduwen en bladeren die schijnbaar roerloos in de lucht lijken te zweven, is er niets te zien. Is het een buitenaardse invasie? Een mislukt wetenschappelijk experiment? Een virus? Een sociaal media syndroom? Geen flauw idee. En raar maar waar, zelfs dit punt stoorde me niet. Het stimuleert je nieuwsgierigheid en zorgt dat je met hetzelfde gevoel zit als de slachtoffers. Een gevoel van hulpeloosheid en angst voor het onbekende. Gedurende de gehele film flitst men heen en weer tussen heden en verleden. Normaalgezien ben ik niet zo’n flashback-liefhebber omdat dit meestal het ritme en sfeer uit de film haalt. Hier had ik dat gevoel niet zo en bleef de onderhuidse spanning constant aanwezig.

Overduidelijk dat deze film meedingt voor de titel “Beste film van het jaar 2018”. Sandra Bullock steelt de show en is nadrukkelijk aanwezig in bijna elke scene. Ook nog vermeldenswaardig is John Malkovich als de soms hardvochtige cynicus en pessimist Douglas. Zo iemand die direct ervan uitgaat dat zijn land in staat van oorlog is. Hij paradeert dan ook constant rond met een geweer. Er is ook nog Trevante Rhodes die de absolute tegenpool is van Douglas. Een sympathiek medemens die hulpvaardig is en over mededogen beschikt. En tenslotte de twee jonge kinderen die op bepaalde momenten zo naturel overkomen. Het moment waarop een verschrikkelijke beslissing moet genomen worden tijdens de tocht op de rivier, was ontroerend en schitterend geacteerd. ’t Is overduidelijk. “Bird box” liet op mij een verpletterende indruk na. Het was niet dusdanig spannend dat ik mijn ogen wou bedekken. Maar het scheelde niet veel! Een echte aanrader dus.

avatar van Waku

Waku

Redelijke mysterie film met horror tintje. Het begint alleraardigst met een aantal brute scenes maar toch kan deze " Bird Box " niet voorkomen dat het een beetje saai wordt uiteindelijk. Het kan de spannings boog niet volledig vasthouden. Met name het slot is nogal teleurstellend. Kom niet verder dan een 2.5*/3*

Voor mij de beste Netflix Original die ik tot nu toe gezien heb. Zeer goed geacteerd van Sandra Bullock maar de anderen zijn ook wel goed.

Je ziet de vijand niet maar dat maakt het wel spannend en je ziet wel hints van de gek die het laatst in huis binnen mocht en die tekeningen laat zien.

Spannendste scène trouwens van die gek. Ik dacht echt dat hij normaal was want eerst waren zijn ogen normaal maar hij kon zich naar wil normaal gedragen en bezeten gedragen en ook de ogen veranderen. Ik moet dus begrijpen dat enkel gekken en slechte mensen worden gebruikt door de entiteit om mensen te lokken?

Special effects zijn wel effectief, de scene in het bos waar ze achterna wordt gezeten door 3 entiteiten is knap gedaan.

Beetje ongeloofwaardig wel hoe je je blind moet navigeren in een bos of een rivier, ik denk dat menig mens al serieus verongelukt moet zijn dan.

avatar van Jojo5

Jojo5

Ik vond het helemaal niet voorspelbaar, het komt misschien omdat ik me enorm inleefde in de hoofd personage. Ze was idd cynisch maar dat was haar rol en dat speelde ze enorm goed. Juist omdat het onduidelijk is hoe het komt, en wat ze nou zien, kon ik me enorm meeslepen in het verhaal. De hoofdpersonage kon het ook niet zien want zodra ze dat zou doen zou de film voorbij zijn. Ik vond het een enorm creatief verhaal. En de tijd was zo om! Ik vind het jammer dat de film voorbij is en geef deze een dikke 5 sterren!