The Boondock Saints (1999)

Canada / Verenigde Staten
Actie / Misdaad

geregisseerd door Troy Duffy
met Willem Dafoe, Sean Patrick Flanery en Norman Reedus

De Ierse broeders MacManus voelen dat ze een missie van God hebben om alle misdadigers in hun stad Boston te vermoorden. Al snel worden ze opgehemeld door de media, die ze The Boondock Saints noemen. Ze krijgen de FBI, onder leiding van de extravagante Paul Smecker achter zich aan.

avatar van JacoBaco
Indiana007
Niet zo'n zin om hier (te) uitgebreid op in te gaan, maar i.p.v. zo draconisch te reageren hier, kun je op het meld misbruik icoontje klikken en dan laat je het over aan de moderators. Nu moeten mensen door een halve pagina heen scrollen en zien dan grotendeels jouw tirade. Het is een beetje tegenstrijdig wat je doet. Goed bedoelt hoor, maar je draaft door en dan pas je soms ook nog de caps lock toe. Het is de bedoeling dat mensen het hier hebben over de film The Boondock Saints. Natuurlijk mogen we er wat van afwijken, maar het moet niet te afwijkend worden. Oké autisme is geen pretje, maar klik de volgende keer gewoon op het meld misbruik icoontje en draag het over aan de moderators. Dat kan je een hoop frustratie en typwerk besparen. Zie dit niet als een aanval, maar als opbouwende kritiek. En tot slot, vooral veel plezier op moviemeter!

Indiana007
Wist niet dat dat kon. En ja, af en toe draaf ik door.
Verder dank voor het welkom

Laten we dit maar vergeten (vind het ook goed als deze discussie gewist word)

avatar van dvdcrusher
Prachtige actiefilm met schitterende acteerprestaties met inderdaad iets teveel grof taalgebruik, laat ik het daar maar bij houden, wat na bijna 2 uur film iets teveel van het goede is en de film uiteindelijk een halve ster kost. Denk dat de reactie van lezertje vooral als een vorm van cynisme moet worden gezien, dus ook een vorm van humor. 4.5 sterren

avatar van sowhat
The Boondock Saints

Leuke actiefilm met een schitterende Willem Dafoe. Hij verkleed zich als de lelijkste vrouw die ik ooit gezien heb en hoe hij die slachtpartijen reconstrueert is echt hilarisch.
Deze film was de doorbraak van Norman Reedus beter bekend als Daryl in 'The Walking Dead', hij deed het zeker oke met zijn typische stem die je herkent uit duizenden. Flanery kende ik niet, maar hij maakte nog een coolere indruk dan Norman Reedus.

Net niet zo goed als de toppers uit het actiegenre à la Die Hard, Terminator, maar zeker een must see voor de liefhebber.

avatar van FunkStarr
dvdcrusher schreef:
met inderdaad iets teveel grof taalgebruik,
Dit vond ik ook één van de weinige vervelende dingen in de film. Het lijkt wel alsof ze het erom doen.

Deze film heb ik voor het eerst gezien toen hij net op huurvideo kwam. Daarna nog een keer of vier bekeken, want wat een film! Volgens mij was dit een van de eerste keren dat de 'flashback' op deze manier werd gebruikt.

Zit prima in elkaar en zet op het einde de kijker ook aan het denken. Moeten we met deze familie blij zijn, of gaat het te ver?

avatar van RuudC
Kijk, zo kan het dus ook! Een film met nul komma nul qua verwachtingen ingaan, want misdaad en vervolgens al snel met een brede glimlach de hele rit uitzitten. Niet alleen zijn de Ierse broers cool, maar is de extravagante Willem Dafoe een absolute baas hier. De manier waarop hij detective Greenly steeds weer te kakken zet, is hilarisch. Er zit bijzonder veel vaart in het verhaal. Het is alsof de saaie scenes er allemaal uitgeknipt zijn en je van hoogtepunt naar hoogtepunt wandelt. De vertelwijze is vrij bijzonder, omdat eerst de crimescene onderzocht wordt en later duidelijk wordt wat er gebeurd is. Ook hier weer met een glansrol van Dafoe en vervolgens Flanery en Daryll die het afmaken. Bijzonder leuke en vrij originele actiefilm dus. Mooie rol ook van Billy Connolly en de twist die je niet aan ziet komen.

avatar van IH88
“It looks like we've got us a cowboy.”

Actievol en origineel. Het originele zit hem vooral in de niet-chronologische wijze waarop de actiescènes in beeld worden gebracht. The Boondock Saints heeft eigenlijk alles wat een goede actiefilm moet hebben. Spanning, humor, interessante personages en sterke acteurs. En de actiescènes zijn goed gefilmd (alhoewel de slow motion actiescènes nu een beetje achterhaald zijn).

De film heeft op het einde ook een aantal leuke twists. Flanery en Reedus zijn goed als religieuze broers die alle criminelen naar de andere wereld willen helpen en Rocco is ook leuk als side-kick. Dafoe gaat helemaal los als rechercheur en vooral zijn "stille" scènes met alleen klassieke muziek op de achtergrond zijn een pareltje. The Boondock Saints is een grimmige actiefilm met flair en veel humor.

avatar van ChrisM
Zwaar over-rated naar mijn mening......

avatar van Antonev
Als je op zoek bent naar een actiefilm met hard en bruut geweld, dan zit je met deze film goed! Zo nu en dan is het ook nog eens behoorlijk geestig. Willem Dafoe is een acteur waar ik altijd wel van kan genieten, zo ook in deze film.

avatar van de grunt
Arrow onwaardig

avatar van Lovelyboy
Heerlijke film. Prima mix van humor en actie. Leuk volgorde hoe men iedere keer eerst op de crime scene aankomt, daar een ravage constateert en hoe Willem Dafoe dat op geheel eigenwijze na bootst en construeert. Dafoe kon zich sowieso helemaal uitleven in deze rol.
Prachtige rol trouwens ook van de barman met gilles de la tourette. Helaas komt die heel weinig voorbij maar ik lach me door vooral in het ziekenhuis bij die nonnen.

Veel lomp geschreeuw.
Ik vind dit zeker geen meesterwerk.