Man on Fire (2004)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Drama

geregisseerd door Tony Scott
met Denzel Washington, Dakota Fanning en Marc Anthony

De Amerikaanse ex-soldaat John Creasy leeft in Mexico. Een oude vriend vraagt hem als bodyguard te fungeren voor de jonge Pita Balletto, om haar zo te beschermen voor de vele ontvoeringen in de Mexicaanse hoofdstad. De aanvankelijk moeizame relatie tussen de twee verandert in een hechte band. Dan gebeurt toch waar iedereen bang voor is...

BS
trailer

trailer ziet er ERG goed uit.Ken het orgineel niet, maar ik ben altijd onder de indruk van Denzel.Hij zoekt meestal wel goede films op en samen met Tony Scott .. zal best iets leuks worden.

Is het hier op gebasseerd ?

Wordt niet echt goed ontvangen in de Steets. Slechts 43% fresh op Rotten Tomatoes. Jammer voor Tony, die wel weer een hit kan gebruiken.

Ik kan overigens nog steeds niet zo goed tegen die titel - die was in 1987 ook al niet leuk.

Verschillende andere filmsite geven de film toch veelal een cijfer in de richting van een 8/10. De minpunten schijnen 'm meer in het filmwerk te zitten.

De film komt hier weer te laat uit. Zal waarschijnlijk voor de release in Nederland wel weer uit zijn op US-DVD.

Als de filmplanners voor de Nederlandse bioscopen hun kop niet uit hun kont halen, wordt het downloaden van films hier alleen maar populairder door. Ik had de film wel in de bios willen zien, nu ga ik maar op zoek naar een kopietje. Net als Hellboy overigens.

R.

avatar van jassonn
Idd. erg laat in de bioscoop zie ik(wordt tijd dat we in Nederland is wat sneller worden).
Op dit moment 7,2/uit 1360 stemmen op IMDB en een totaal van $44,3 miljoen in de USA Box-office.

avatar van petey
Gezien op mijn vakantie en ik weet eigenlijk nog steeds niet precies wat ik er van moet denken, film is onevenwichtig, Scott gebruikt stijlvormen om de vorm, en ook het verhaal is niet je van het.

donnie B.
Jezus wat duurt dat toch lang... was in april al in VS in bioscoop.....

6 maanden wachttijd.. waar gaat dat over...??? Vinden ze het nog vreemd dat sommige films het 'niet zo goed doen'in de bioscoop...
Gek he....

Dat mensen als Jürgen Prochnow zich voor zo een draak van een film laten lenen...

stinissen schreef:

Is het zo'n tegenvaller dan? Dus ook Walken kan de film niet redden?

avatar van Tolkienfan
veel kritiek op deze film in de media in amerika

donnie B.
Terwijl de trailer toch niet tegenvalt..??

Wel ik heb hem net gezien, een behoorlijke harde aangrijpende film. lang geleden dat ik zo'n realistische goeie film gezien heb.

Het is geen aktie film, maar wel een goede thriller.

Een echte aanrader om te zien! 4 sterren

avatar van De GeuS
Vond de film sterk beginnen, maar het verhaal werd naarmate de film vorderde erg rommelig; het is niet echt een aktiefilm, maar ook niet echt een thriller. Washington speelt wel goed, de rol van Walken is marginaal; 3 sterren....

Thriller die binnen de realm blijft van conventionele Hollywood cinema, maar desondanks geheel niet slecht is. Tony Scott neemt de tijd om de personages en onderlinge relaties te ontwikkelen o.a hierdoor komen deze realistisch over. Dit weer dankzij wederom een prima performance van Denzel Washington. Ook de rest van de cast is gelukkig goed met als extra lichtpuntje Dakota Fanning. Deze opzet bewijst zijn payoff bij het omslagpunt in de film wanneer Pinta ontvoerd wordt. Het vervolg van de film laat zich grotendeels raden maar ondanks dat blijft de film interessant en lekker hard.

Er werd al een opmerking gemaakt over het gebruik van bepaalde Stijlvormen. Tony Scott zal een bepaalde feel aan de film hebben willen geven en doet dat vooral (en effectief) doordat de kleuren in de film overgesatureerd overkomen. Op dit punt geen kritiek het past namelijk wel bij de film.

Echter op bepaalde momenten varieerd hij dit met hele snelle editing, gecombineerd met nog meer kleurenfilters en een hele reeks aan snel elkaar opvolgende editing truukjes die je eerder hoofdpijn bezorgen. De openingcredits zijn er één voorbeeld van.

Al met al is Man on Fire een hele degelijke Thriller die vooral door de enorm Solide performance van Denzel Washington ondanks imperfecties prima stand houd tussen de rest.

***1/2

Ik heb hem gister voor het eerst gezien en ik vond het een goede film hij is redlijk voorspelbaar maar dan net effe iets anders

avatar van De Knip
Kan me wel aansluiten bij morpheus' mening.
De trucjes die Tony Scott uithaalt vond ik soms een beetje too much. Verder kwam me die Arabische (vergeef me de precieze soort) muziek me enigzins bekend voor. Vond ik niet echt bij de film passen, maar ja.

***1/2

heerlijke film, en de trucjes konden mij niet vaak genoeg gepresenteerd worden, integendeel, het past bij de film en geeft de film kracht mee.
Werd weer eens tijd voor een toppertje...

Film op vakantie gezien. Begin was letterlijk wat rommelig
(uit de hand filmen/snelle montages?) De rol van Christopher Walken wat onduidelijk maar toch, ik vond het een spannende film,
zeker de moeite waard maar door het begin moet je even door heen. Wel jammer dat het vooral voor Amerika is gemaakt.
Die pikken geen verhaal wat echt slecht afloopt. Zeker zien
in de Bios

donnie B.
Net gekeken. Goede rollen van Washington en Walken, en Dakota Fanning niet te vergeten! Dat grietje acteert zeer goed. Deed ze ook al in I am Sam.Die snelle montage was af en toe wel vermoeiend, had wel wat minder gemogen. En een aardig rolletje van Mickey Rourke, maar wel heel klein hoor. 3 sterren.

stinissen schreef:

Sorry hoor... maar weet niet of we dezelfde film hebben gezien, maar Prochnow speelt niet in deze film!!

Voor mij een toppertje,
Deze film loopt lekker vlot en het camerawerk boeit mijn ook wel.
Goed geacteerd.
Verhaal is goed.
Spelers zijn top.
Ja wat kan ik nog meer zeggen.
4 sterren

MWX
wow wat een film. komt aan het begin een beetje slecht op gang maar na een goed half uur word je er hellemaal in gezogen. verder is het een rustige film die goed naar het hoogtepunt werkt en een goed gevoel geeft aan het einde. super goed geacteerd door denzel en ook door walken wie ik de laatste tijd iets minder vond worden met uitstapjes als bijv: the Rundown. verder kan ik er nix over zeggen dikke 4.5*

Wederom een goed verhaal met mooi geacteerd door Denzel Washington.
Zeker het einde van het varhaal vond ik top.

Ben het wel met MWX eens alleen had de film ietsje korter mogen duren, verder 4 sterren voor deze spannende film.

Erg bruut hoe Denzel die bendeleden allemaal te lijf gaat, vooral die scene in die auto met dat afsnijden/knippen(?) van die vingers vond ik erg koel!

samen met The Butterfly Effect tot nu toe een van de beste films van dit jaar! TOP! 5 sterren

Ben het met Be3f eens dus zelfde tekst:

Erg irritant gefilmd allemaal en einde zeer slecht en erg onwaarschijnlijk als je het filmbeeld moet geloven.

MWX
dttom schreef:

vertel mij dan eens wat jij onwaarscheinlijk vond aan het einde?

Ja ik vond hem ook wel erg cool!! En waargebeurd??

de gijzelaars worden afgeschilderd als meedogenloze moordenaars en vervolgens laten ze het meisje leven! Omdat dat zakelijk goed is? Nou dit lijkt me zeer sterk, je moet zo'n meisje onderhouden, ze neemt ruimte in, het kost gewoon geld, moeite en zuurstof. Logischer en beter voor de film zou het zijn geweest als ze daadwerkelijk dood zou zijn geweest. Nu wordt het allemaal weer zo erg amerikaans en zelfs de dood van denzel houdt dat niet tegen.