Man on Fire (2004)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Drama

geregisseerd door Tony Scott
met Denzel Washington, Dakota Fanning en Marc Anthony

De Amerikaanse ex-soldaat John Creasy leeft in Mexico. Een oude vriend vraagt hem als bodyguard te fungeren voor de jonge Pita Balletto, om haar zo te beschermen voor de vele ontvoeringen in de Mexicaanse hoofdstad. De aanvankelijk moeizame relatie tussen de twee verandert in een hechte band. Dan gebeurt toch waar iedereen bang voor is...

Verder was het allemaal maar cliche, weinig tot geen verrassende elementen of wendingen in de film.

avatar van Flanagan
Voor mij een 4.5 omdat ik van begin tot het einde op 't puntje van mijn stoel zat terwijl het toch een redelijk standaard verhaal was.De muziek was goed en er werd goed in geacteerd door alle hoofdrolspelers maar met name door Christopher Walken .

Vond dit een zeer machtige film, Denzel weer op zijn best.
Pittig verhaal en gewoon rechtoe rechtan er in vliegen. Voor mij ook een 4,5

top film super verhaal en waar gebeurt verhaal van mij een 5

Ik was onder de indruk van de film. Vanaf het begin "pakt" de film je direct. Denzel Washington en Christopher Walken spelen geweldig. Echt onder de indruk was ik van het acteertalent van Dakota Fanning die de rol speelt van het ontvoerde meisje. Voor mij een dikke 4,5 waard.

Wat een hoge cijfers krijgt deze film zeg. Ik vond hem ook best goed en duidelijk beter dan de gemiddelde actiefilms, maar er zaten toch ook wel veel mindere stukken ik, om maar te zwijgen over het niet al te originele verhaal.

Persoonlijk vond ik de film sterk openen, met mooie flitsende beelden. Het verhaal kon me redelijk boeien en ik was benieuwd waar het allemaal naartoe zou leiden. Het middenstuk, waarin Denzel het meisje beter leerde kennen vond ik ronduit slap. Hij liet de drank wel erg snel staan. Toen het "I kill them all" gedeelte begon werd het weer iets beter, maar was het te vaak te ongeloofwaardig.

Toch krijgt hij van mij nog 3 punten, omdat Denzel Washington elke film beter maakt.

Overigens is het cijfer van deze film al flink omlaag gegaan op de imdb site. Geen top 250 film meer, met "slechts" een 7.1

avatar van bisse
Wel een hoge score voor een film die redelijk vermakelijk is. Het is niet meer dan een beter uitgewerkte deathwish. Montage was op momenten een vette ramp en had ook geen enkele functie. Die aangekaasde montage ging dan ook nog vaak gepaard met een niet te harden en compleet misplaatste soundtrack. Ik heb me zeker vermaakt maar goed is anders. Wat een superlelijke kaft trouwens.

Redelijke film. Ik vroeg me wel af na ongeveer 45 minuten wanneer de actie zou beginnen. Al met al toch wel een film die de moeite waard was om te kijken.

Zeer goede film(wel lang). Met een uitzonderlijk goed spelende Denzel Washington .En Christopher Walken speelde boven verwachting.

jezus ....wat is dit een vette film zeg ....heb me eigen goed vermaakt

avatar van Wolkenmeter
Goed geacteerd, met name door Dakota Fanning als het jonge meisje. Voor het overige heb ik me verschrikkelijk geërgerd aan de snelle, overdreven montage die Tony Scott blijkbaar zeer goed bij deze film vond passen. De eerste muziekmontage begint al binnen de minuut. Op zich is dat niet zo erg, maar heel de film is er mee doorspekt. Geen enkele techniek wordt ongebruikt gelaten: versneld, vertraagd, gebruik van kleurenfilters, ...
Je moet ongetwijfeld je vak uitzonderlijk goed beheersen om dat meer dan twee uur vol te houden, maar ik werd er gek van. Als iemand een sigaar opsteekt, hoeft dat toch niet gepaard te gaan met een extreme close-up van het uiteinde, met een versterkt geluid van het onsteken van de vlam en met versnelde of vertraagde beelden? Soms is dat functioneel te noemen, maar hier was het gewoon teveel van het goede. Dat Denzel Washington, Christopher Walken en dus vooral Dakota Fanning nog indruk hebben kunnen maken, pleit heel erg voor hen. 1*

avatar van bioscoopzaal
Wat Wolkenmeter zegt. Ik heb nog nooit in m'n leven een film gezien die stilistisch zo overladen was als Man on Fire. De visuele stijl was zo extreem, de montage zo hersenverlammend en de shotkeuze zo onoverzichtelijk dat ik na een uur gillend de zaal ben uitgerend. Onvoorstelbaar, zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.

En het was voor mij ook de eerste keer in m'n leven dat ik bij een film halverwege ben weggegaan. Zelfs puur op karakter kon ik hem niet uitzitten.

Ik zal dan ook niet stemmen, maar mijn virtuele stem zou zonder twijfel nog een halfje lager liggen dan die van Wolkenmeter.

Dan mag je best stemmen hoor, als je het niet verder dan halverwege hebt weten te redden. Je hebt het geprobeerd toch.

Ik geef toe dat de stijlkenmerken nogal ehm... sterk aanwezig waren, maar om nou te zeggen dat ze zó storend waren dat ze je uit de film halen? Nee.

avatar van Jordy
kappeuter schreef:

Dan mag je best stemmen hoor

Precies, anders krijgen we dit gedrocht natuurlijk nooit de top 250 uit

avatar van bioscoopzaal
Goed, dan zal ik m'n halfje bijdragen.

kos schreef:
Ik geef toe dat de stijlkenmerken nogal ehm... sterk aanwezig waren, [...].

Waarschijnlijk viel de bombastische stijl zo ontzettend op omdat ik net een paar uur eerder Psycho had gezien, een film die zeker qua beeldtaal volledig aan de andere kant van het spectrum staat.

Toch zie ik in het geval van Man on Fire het nut niet in van dit soort chaotische beeldtaal. Uiteraard kan ik me inbeelden dat een regisseur zijn (dunne) verhaaltje wil oppoetsen met wat visuele stunts, maar wat Scott hier uithaalt, slaat werkelijk alles. Vergelijk het met een twee-en-een-half uur durende reclamespot voor montagesoftware, waarin werkelijk de volledige trukendoos wordt gedemonsteerd.

avatar van bisse
Het leuke aan deze film vind ik wel dat deze weer eens bewijst dat het grote publiek het onderwerp van de eenzame, introverte en onbegrepen held nooit moe zal worden.....(rocky 6 anyone??? )

avatar van Hannibal
Deze week te zien in een aantal bioscopen

avatar van zeus
Zeer brute film. Heb er erg van genoten. Een dikverdiende 4,5*.

avatar van Gorro
Het grootste probleem van de film is dat Tony Scott te veel wil. Hij maakt te veel gebruik van "coole" montagetechnieken, filters en dat soort trucjes. Soms zijn ze gepast, maar mistens net zo vaak ongepast en overbodig, wat tot gevolg heeft dat ze hun impact totaal verliezen en zelfs irritant worden. Hetzelfde geldt een beetje voor de soundtrack. Het is een rommelig allegaartje, wat soms heel goed werkt, maar op andere momenten op z'n zachts gezegd vreemd overkomt. Zonde, want de opbouw van het verhaal is wel sterk en het wraakgedeelte is goed grof uitgewerkt. ***

Man on fire is een vreselijke film. De film is een opsomming van veel echt tenenkromende stuken, afgewisselt met flashy-actiefilm-achtig camera werk en wat kompleet overbodig geweld. Tijdens de sneakprevieuw werdt er op een gegeven moment gelachen om de slechte vertroetelende acties van het lieve meisje wat op zich gek is voor een film die pretendeert een stoere actie film te zijn. kortom 142 min. te lang! PS: hoe kan het dat er al meer als hondert stemmen zijn uitgebracht op de film, verstokte fans misschien?

MWX
Iljaw schreef:

Mischien omdat deze film al bijna een half jaar in de Betere Import shops en/of Videotheeken ligt?

Tja, ik zou niet weten of de film al geimporteerd wordt, ik zou het wel heel erg gek vinden als de film legaal al in Nederland te krijgen is voordat hij in de preview in de Bioscoop is geweest. Een slechte zaak wat mij betreft. Want wat is dan nog de waarde van een release datum en wat is dan nog de extra waarde van de bioscoop en in het bijzonder de sneak? -ben benieuwd naar jullie reactie-

Wat een schitterende film!!! Heb er echt van genoten en kan um aan iedereen aanraden.

Vind het onbegrijpelijk dat deze film zo hoog scoort; het deel voor de pauze bouwt de spanning nog wel aardig op, maar de geweldsexplosie in het 2e deel lijkt alleen maar te willen prediken dat geweld prima is als je dat voor een in jouw ogen goed doel doet. Ook de over het algemeen goed spelende Denzel Washington kan weinig aan mijn waardering veranderen.

Eén van de beste films van Tony Scott. Ik vind dat hij aardig knap werk heeft afgeleverd, met een mooi eindresultaat. De teksten/engelse ondertitelingen die door de beelden raasden, vind ik best origineel. 4*

Zo worden ze niet veel gemaakt. Oscar voor Denzel Washington !!! Wat een superfilm... Een echte aanrader

Moviestar
Zeer goede film, met fantastisch acteerwerk, met name Washington en Fanning die van mij beide wel een oscar verdienen. Het verhaal is erg verassend en blijft boeien. 4*