Man on Fire (2004)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Drama

geregisseerd door Tony Scott
met Denzel Washington, Dakota Fanning en Marc Anthony

De Amerikaanse ex-soldaat John Creasy leeft in Mexico. Een oude vriend vraagt hem als bodyguard te fungeren voor de jonge Pita Balletto, om haar zo te beschermen voor de vele ontvoeringen in de Mexicaanse hoofdstad. De aanvankelijk moeizame relatie tussen de twee verandert in een hechte band. Dan gebeurt toch waar iedereen bang voor is...

avatar van JP
JP
zojuist in de sneak gezien.
Ik kan maar 1 ding zeggen: wat een KWELLING. Het begin (eerste uur) zat weliswaar vol vervelend sentiment, maar was door de prima acteerprestaties en in de hoop op een beter vervolg nog te pruimen. Vervolgens nam het verhaal een wendig en waande ik me in het nieuwste B-vehikel van vriend Diesel. Denzel die in de rondte schietend over de dansvloer van een raveparty loopt en het publiek dat hier in eerste instantie door opgehitst wordt, maar naar 3, 4 keer schieten toch maar bedenkt gillend weg te moeten rennen! Ook die Bazooka die hij tevoorschijn toverde werkte nogal op m'n lachspieren en dan heb ik het nog niet eens over de explosieven die hij bij de corrupte agent in z'n poepertje propte! .
Verder kapot geërgerd aan de te pas en te onpas toegepaste snelle montagebeelden en kleurfilters (koppijn!), kon best iets minder.
Door de redelijke acteerprestaties en doordat ik best heb moeten lachen omdat de film zo nu en dan zo genant slecht was: 1,5 ster.

(Hoe kan het dat 112 mensen al op deze film gestemd hebben en de film zelfs tegen de 4 sterren aan loopt???! Heb ik dan echt iets anders zitten kijken, of begeef ik me per ongeluk in de thread van een fatsoenlijke film? Ben perplex).

avatar van jassonn
Omdat hun hem wel goed vinden, ik ook.

Tja ik verbaas me net als JP over alle positieve reacties, het gevoel dat we het over een andere film hebben! Dus beste fans: Wat was er dan zo goed dat ik blijkbaar gemist heb? De scenes met alleen de al om geliefde Denzel of de maffe actie scenes? Of de combi tussen slechte trannen-trek scenes en ongepast grof geweld? Dit is toch het werk van de veel geprezen regiseur? KOM OP WAT MAAKT DEZE FILM GOED?, EEN 4 waard? een tekst die door het beeld schiet? Ik weet het niet, maar ik ben ook geen prof!

Ik heb hem een 4,5 gegeven. Wat ik, naast de film inhoudelijk leuk vond, waren de stukken dat er tekst in beeld kwam!

Echt een sterke film, goede rol van Denzel.... Maakt sowieso sterke films de laatste jaren vind ik. Het begin vond ik overigens wel erg saai...

Iljaw schreef:

Tja, ik zou niet weten of de film al geimporteerd wordt, ik zou het wel heel erg gek vinden als de film legaal al in Nederland te krijgen is voordat hij in de preview in de Bioscoop is geweest. Een slechte zaak wat mij betreft. Want wat is dan nog de waarde van een release datum en wat is dan nog de extra waarde van de bioscoop en in het bijzonder de sneak? -ben benieuwd naar jullie reactie-

Totaal andere discussie en daar is het forum voor dacht ik zo. Ik kan er totaal niet mee zitten dat de film legaal, via import, verkrijgbaar is! Ik juich het alleen maar toe! Wat geeft men in de VS meer recht om een film maanden, zelfs tot een jaar, eerder te kunnen zien dan wij Europeanen? Ik vind het pure onzin!

Breng dan alle films overal ter wereld tegelijk uit...dan ben je van het probleem af! Nu werkt men dit gedrag zelf in de hand!

MWX
Iljaw schreef:

op de eerste plaats omdat er dit jaar bijna geen goeie actie thriller is uitgekommen. en als je daaruit moet kiezen is man on fire ronduit de beste actie thriller. daarnaast klopt het verhaal en loopt het lekker door tsja het eerste half uurtje is een beetje moeilijk doorkommen maar daarna zuigt deze film je richting het puntje van je stoel. en dat zijn tegenwoordig maar weinig films die dat nog kunnen. en daarbij het altijd goed acteerende Denzel Washington. dus al met al een van de beste actie thrillers van het jaar!!!

Ik moet eerlijk zeggen dat je in het eerste uur wel de neiging hebt om de film stop te zetten, maar het tweede uur maakt dat allemaal goed.

underworld
man on fire was zalig , denzel whashington acteerde kei goe zoals gewoonlijk, echt 2 uur genieten

goede film!

avatar van zanacht
Justice4All schreef:

Is het hier op gebasseerd ?

Heb ooit het boek gelezen "Creasy's wraak"
Komt volledig overeen met de film.

avatar van Oosie
Don Gregorio schreef:

top film super verhaal en waar gebeurt verhaal van mij een 5

TOP FILM van mij krijgt ie ook een 5 !!!!!!!!

Wat ik niet snap is die sommige negative reacties,
ook ik vind dit een leuke / goede film.

4.5

avatar van Jordy
maar waarom dan toch??

Hallo iedereen,

Ik vond het een goede film, Het is geen meesterwerk maar het blijft spannend tot het einde. Ook een 4.5 van mij.

Groetjes

Toni

avatar van Goodfella
Ben ik de enige die dit nu écht verdacht begint te vinden? Of ben ik gewoon paranoide?

avatar van De GeuS
Goodfella schreef:

Of ben ik gewoon paranoide?

Denk het....

Groetjes, De GeuS....

Er zijn inderdaad ineens allemaal users die zich speciaal registreren voor Man on Fire. Is er een fanclubpagina die een link naar MovieMeter heeft ofzo?

[complottheorie]
En hoe vaak komt het voor dat een film voor zijn release al zóveel stemmen heeft..? En bijna alle positieve reacties hier zijn hetzelfde! Shocking!
[/complottheorie]

avatar van Naomi Watts
De film heeft natuurlijk ook gedraait tijdens Film By The Sea. Zo vreemd is dat ook weer niet.

avatar van jassonn
Volgensmij wel vaker hoor. The Butterfly Effect en (zo uit mijn hoofd) Finding Nemo hadden er nog meer.

Art
En hij draait ook al een tijdje in veel sneaks maar opvallend is het wel.

avatar van Naomi Watts
Opvallend is het zeker. Maar dat van de vele stemmen valt te verklaren. Film by the Sea duurde hier 9 dagen en in Scheveningen geloof ik een stuk of 5.

avatar van Goodfella
Jullie maken jezelf nu wel allemaal verdacht hè.

Art
Wie? Ik?

avatar van Naomi Watts
Ik vroeg het mij ook al af, Art.

avatar van Wolkenmeter
En in België draait hij al twee weken. Niet zozeer het aantal stemmen verbaast mij, maar wel de hoge waardering voor deze film. Ik zag niets anders dan een cliché-verhaaltje dat onnodig lang werd uitgesponnen, en als een flashy beeldenstorm op je af werd gevuurd. Erg vermoeiend en irritant.

Volgens mij (maar ik was de eerste keer al fout toen ik dacht dat niemand Man on Fire goed zou kunnen vinden) is dit het soort film dat een tweede visie niet zal doorstaan. Ik ga het in ieder geval niet uitproberen.

Goodfella schreef:

Jullie maken jezelf nu wel allemaal verdacht hè.

Verdacht van wat?

avatar van Goodfella
Deelname aan een complot. Hét complot.

Damn, ik ben ontmaskert

Zeker een van de beste films dit jaar!!!!!

avatar van tevelenco
prachtige film van denzel whasington
met een paar keiharde wraakakties
echt een toppertje