The Rock (1996)

Actie / Thriller

geregisseerd door Michael Bay
met Sean Connery, Nicolas Cage en Ed Harris

Een groep mariniers bezet met een berg chemische wapens het eiland Alcatraz. Ze eisen 100 miljoen dollar als goedmakertje voor de families van dode soldaten. Wordt er niet betaald, dan zullen er 15 raketten met het dodelijke VX-gas richting San Francisco gaan. Een team, met onder andere wapenexpert Stanley Goodspeed, en voormalig Alcatraz gevangene John Mason, wordt ingezet om de aanvallen te voorkomen.

avatar van Parisa
Zo, deze ook weereens hierzien.

Blijft een prima film, na al die jaren. Met een flink tempo door het hele script heen. De film voelt dus ook eigenlijk niet verouderd. De film ziet er nog steeds goed uit. De soundtrack/themesong ken ik tegenwoordig beter van Expeditie Robinson. Hij wordt wel veel herhaald in de film.

Jammer alleen dat de acteurs dus ook voelen (?) dat ze in een warm bad terecht komen. En dat is vooral aan Connery te zien. Die wel heel erg chill bijna door de film huppelt. Ik neem het hem niet kwalijk, maar echt gevaarlijk kwam hij op mij niet over.
Harris doet het vat mij betreft hier het beste van de hoofdrolspelers. Want hij zit goed in zijn rol, maakt gebruik van de gevoelige stukken die hij in het script krijgt. Ziet er autoritair genoeg uit.

Ik mis nog een excuus truus in een van de teams. Want zeker, eigenlijk zijn het niet zo'n grote teams die we te zien krijgen, maar de enige vrouw die we te zien krijgen is een zwangere truus aan de zijlijn. Beetje jammer. De truus hoeft ook niet slimmer of sterker te zijn dan de mannen in de film. Ik zou het al prima vinden als ze bij de techniek achter een computer zou zitten. Dit gegeven maakt de film voor mij net wat te macho.

Maar daarvan afgezien, en dat het acteren net wat tekort schiet, schopt deze film nog steeds kont.

avatar van Left4Dead
The Rock

Actie, veel actie, heerlijke humor (vooral the one-liners) en stereotypen. Een doos vol goede acteurs had Michael Bay tot zijn beschikking.
"What kind of fucked-up tour is this", is de one-liner die de film aardig weergeeft. De film wordt al snel een fun house van actie waar vooral de autoachtervolging voor het meeste pret zorgt.

Natuurlijk hebben we te maken met een film gemaakt door een geboren en getogen Amerikaan. Een typisch jaren 90 Hollywood-sfeer, helden en vechten voor V.S. and Honor, Bay's geliktheid tot succes. Gelukkig valt daar in deze film mee te leven, dat komt door het prima acteerwerk van de cast. Deze en het camerawerk zorgen ervoor dat je de film van begin tot einde werkelijk ingezogen wordt en je het gevoel hebt dat je meespeelt. Daarom mis je de 2 uur en 15 minuten van je leven echt niet, je wilt zelfs meer.

Gelukkig is het men gelukt om van deze miljoenenproductie niet te verkloten zoals we veelal hebben meegemaakt.

In m'n jeugd toch wel een van de favorieten 'The Rock', en na een goeie 10 jaar sinds de laatste keer dat ik hem gezien heb wel een herziening waard.

En het moet gezegd worden, de film blijft fier overeind. De speelduur is lang voor het eenvoudige verhaal dat het dient te vertellen doch verveeld nergens. De soundtrack wisseld van briljant tot afgezaagd//gedateerd. Prima samenspel van Connery en Cage.

Grootste tegenvaller is voor mij persoonlijk de achtervolging door SF, deze is bij vlagen helaas wel erg slecht uitgewerkt.

Blijft een prima actievehikel 4 ster.

avatar van kuiponok
Topfilm met een supergoede cast, echter begrijp ik sommige lage scores enigszins ook wel weer omdat het verhaal soms iets te wensen over laat, maar dat was in deze film niet storend.

avatar van Jesse93
Waarschijnlijk gister voor de 3e á 4e keer gezien, maar het blijft gewoon leuk om naar te kijken. Niet teveel achtergrond informatie, waardoor je niet hoeft na te denken tijdens de film en lekker kan genieten van de actie. De film verloopt in een mooi snel tempo, waardoor je niet verveeld raakt en door de slechte oneliners zit er zelfs ook nog wat humor in.
Al met al dus een lekkere wegkijker.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken en dit is echt een goede spannende actiefilm met cage en Sean connery samen!

Van begin tot eind vermakelijk, geen moment verveeld en einde is ook erg goed.

avatar van DBTim
Losers always whine about doing there best. Winners go home and fuck the prom queen.

Haha, wat een uitspraak. Lekkere film die geen moment verveelde. De introductie van de karakters is goed en na ruim een uur is het tijd voor het spektakel. De actiescenes volgen elkaar in een rap tempo op en dat houdt de vaart er lekker in. Normaal gesproken ben ik allergisch voor Nicolas Cage, maar hier viel hij me goed mee. De rest van de cast doet het ook uitstekend!

Geen Cage fan, maar deze rol is hem tovh op het lijf geschreven. Connery speelt geniaal zoals we meestal van hem gewend zijn. Heerlijke film die geen moment verveelt.

avatar van John Barry
The Rock vind ik een geweldige actie film met drie hele goede acteurs in de hoofdrol.

De eerste is Ed Harris hij speelt een generaal die vind dat de families van omgekomen militairen een schadevergoeding moeten krijgen. Hij steelt een uiters gevaarlijk gas en hij gijzelt 81 toeristen op Alcatraz hij dreigt het gas naar San Francisco afteschieten als de Amerikanen hem niet binnen een bepaalde tijd 100 miljoen dollar betalen. Ed Harris speelt een personage die je een goede badguy kan noemen Aan het eind van de film wil hij het gas toch niet afschieten op San Francisco en word duidelijk dat dit alles bluf van hem was. Ed Harris speelt in de film geen meedogenloze killer.

Dan Sean Connery en Nicolas Cage die twee vormen in de film een duo de twee acteurs zijn erg goed opelkaar ingespeelt Sean Connery speelt een voormalig Alcatraz gevangende die een team SEALs de weg moet wijzen in Alcatraz en Nicolas Cage personage dat moet het gas uitschakelen. van drie acteurs vind ik Sean Connery het beste acteren

De actie scenes zijn geweldig met als hoogte punt een spannende achtervolging in San Francisco . ook alle andere Actie scenes zijn geweldig. de film word op geen enkel moment langdradig en vanaf het moment dat we in de tunnels van Alcatraz is er echt sprake van non stop spanning.

De muziek past pefect bij deze film, het is niet mijn lievelings muziek maar bij deze film past het perfect.

Ik vind The Rock op bepaalde momenten wat te overdreven en wat zij verhaalijntjes hadden wat beter uitgewerkt mogen worden en het einde van de film vind ik wat afgerafeld. Maar dit zijn maar kleine minpuntjes van deze verder rest enorm goede actie film

4 sterren voor deze film.

avatar van baspls
"I'm sure all this will make a great bed time story to tell your kid."

Erg goede film. Goede mix van Actie, Comedy en Drama.

Erg goed acteerwerk van Sean Connery, Nicolas Cage en Ed Harris. De anderen deden het ook best goed.

Goed verhaal. Vooral het verhaal rond Connery's personage vond ik erg interessant.

Visueel ziet de film er goed uit. Erg goede stunts en effecten. Al moet ik zeggen dat ik teleurgesteld was op de manier waarop ze Alcatraz hebben vormgegeven.

Erg goede en zeer vermakelijke film.

Typische Michael Bay film; goedgemaakt, duur, spannend, vol tempo, met een eenvoudig en klassiek verhaal, met heerlijke beelden, spectaculaire stunts en opgeblazen overdreven actiescènes. De werkelijk eersteklas cast droeg bij aan het succes, met Sean Connery als absolute uitblinker en Nicolas Cage als goede tweede. Interessant was het gegeven rond de moord op John F. Kennedy.

avatar van RuudC
Nou, zo Michael Bay-achtig vond ik het eerlijk gezegd niet. Die neigingen heeft het af en toe wel met de grote explosies, maar de slijmerige dramatiek en slechte teksten en humor hebben hier nog niet hun intrede gedaan. Ik heb inmiddels wel geleerd om de roze bril af te zetten bij films waar ik als kind erg van genoten heb. The Rock blijft bijna twintig jaar na dato een indrukwekkende film. Nicholas Cage is regelmatig vrij irritant, maar ik houd het er maar op dat het bij zijn personage hoort. Het helpt Sean Connery in elk geval om nog harder te schitteren. Wat een heerlijke rol heeft hij hier. Hij heeft zowaar nog leuke actie en een aantal heel toffe oneliners. Nog iets on-Bays trouwens: de held van het verhaal is geeneens een Amerikaan. Als ik nu vers de film ingegaan was, was mijn mond flink opengevallen van verbazing om de SAS verheerlijking.

Het is dan even wennen aan het goede verhaal, helemaal voor een actiefilm. De cast bestaat uit een aantal minder bekende veteranen. Mijn vriendin mompelde wat over The Expendables en eerlijk gezegd zit het daar niet ver van af. The Rock is een prettig weerzien met een hoop bekenden die het circus van Stallone (nog) niet gehaald hebben. Michael Biehn heeft dan helaas wel een erg kleine rol. Verbazingwekkend dat iemand met zo weinig talent en smaak als Michael Bay zo'n toffe film heeft kunnen maken. Er zit vaart in, de decors zijn fantastisch, de actie is erg vermakelijk en er wordt goed geacteerd. Bay heeft hiermee gewoon zijn kruit verschoten.

avatar van Flat Eric
Een lange aaneenschakeling van actie, geweld, explosies, bombastische muziek en een uitstekende Nicholas Cage en Sean Connery.
Gewoon verstand op 0 en het over je heen laten komen.

avatar van horizons
Lol, eindelijk The Rock gekeken en heb nu alle MIchael Bay geregisseerde films gezien.

Vermakelijk actie film dit die profiteert van de cast. Bay laat duidelijk zien een bekwaam actie regisseur te zijn.

avatar van de grunt
horizons schreef:
en heb nu alle MIchael Bay geregisseerde films gezien.
Dat was afzien lijkt me.

avatar van horizons
de grunt schreef:
Dat was afzien lijkt me.

Lol, nee hoor. Op Bad Boys II allemaal goed en onderhoudend entertainment.

avatar van CorvisChristi
"What kind of F%&$ed up tour is this?"

The Rock is een ontzettend vermakelijke actiefilm waarmee Michael Bay laat zien dat hij, ondanks dat zijn opgeblazen en zogenaamd poëtische manier van filmen bij vlagen irritant is (wat mede ook een beetje ligt aan de bombastische muziek), toch in staat is om een film af te leveren die voldoet aan de regels van een lekkere actiefilm.
Een film uit een tijd dat meneer Bay ook nog wat durfde te laten zien wat volgens mij heel belangrijk en effectief is in een actiefilm, namelijk naast een hoop explosies en de verplichte achtervolging door de stad waarbij een hoop schade veroorzaakt wordt, ook sprake is van lomp geweld, bloed, en (in het geval van The Rock) hier en daar een smeltend gezicht. In ieder geval bevalt deze film me een stuk beter dan een hoop van die melige en gladgestreken producties waar hij later mee op de proppen zou komen, zoals Armageddon en de Transformers-films.

Ook kent de film een geweldige dosis humor, wat zorgt voor een aantal geweldige momenten. Zoals bijvoorbeeld de scene waarin Goodspeed een gruwelijk verongelukte soldaat ziet liggen en slechts droog opmerkt dat dat met afstand het meest gruwelijke is wat hij ooit heeft gezien. Maar dan op een toontje alsof hij verkondigt dat hij nodig naar het toilet moet.
En zo zitten er wel meer van die typische, wellicht onbedoeld grappige dingen in de film, die zorgen dat het vermaak-gehalte naar een hoger pijl wordt getrokken.
De 'Rocket Man'-scene is natuurlijk hét moment van de film.

Qua acteurs zit het ook wel snor. Connery is gewoon goed, Cage is typisch Cage en ondanks dat hij het prima doet kan ik hem om de één of andere manier als acteur nooit serieus nemen. Zijn droogkomische kop hoeft maar in beeld te komen en ik begin bij voorbaat al te gniffelen.
Verder een goede rol van Harris en toffe bijrollen van Michael Biehn en William Forsyth.

The Rock is zoals ik Michael Bay het liefst zie. Bombastisch en explosief vermaak. Deze film is dan ook samen met de twee Bad Boys-films de enige die ik van meneer Bay kan waarderen.

avatar van xxERWINxx
Hele goede film van begin tot eind! Spanning en actie en ook humor zit hierin.
Goede rollen van Nicolage cage en Sean Connery! Top

avatar van DVD-T
Een van de beste actie films ooit gemaakt. Bay laat ons zoveel verschillende en geweldige actie scenes zien. Maar ook verhalend is het allemaal prima in orde en krijgen we ook genoeg coole oneliners. Cage, Connery en Harris zijn perfect voor de rollen die ze hier spelen. Maar ook andere acteurs zetten hun rollen prima neer. Muziek, geluid, fotografie en alle andere elementen. Allemaal geweldig. Michael Bay is een genie.

(verwijderd)
Heerlijk zondag-vermaak. Languit op de bank, pizza erbij, eventueel een biertje.

Goed verhaal, goede actie, goede cast.

avatar van TornadoEF5
Mijn zevende Bay.

Had van deze film in een nog niet zo ver verleden al fragmenten gezien. Alleen was ik dat vergeten tot ik het melodietje van Expeditie Robinson weer hoorde. Saai begin met een dystopisch kleurpatroon gevolgd door de nodige actie en ontploffingen , maar een tram die 10 meter de lucht in springt en 10 seconden in de lucht blijft hangen, is wel een klein beetje belachelijk.. Acteerprestaties niet echt bijster sterk, hoewel ik een zwak voor Cage heb. En Bay toonde al eerder aan dat hij niet kan regisseren. Ik geef hem later dit jaar nog een kans met die nieuwe film die nu in de cinema draait (of zal draaien). Maar daar zal het ook bij blijven. Onbewust trouwens de vorige zes (en deze nu) gezien, zonder dat ik me echt in het werk van Bay wou gooien. Dat is ook kunnen uiteraard. Het is een zwakke regisseur, maar er bestaan er eerlijkheidshalve die het nog veel slechter doen zoals bijvoorbeeld Emmerich. Positief punt is dat de explosies er voor een film uit 1996 nog zeer goed uitzien. Sommige actiescènes zijn mooi gemaakt (wel niet allemaal, zoals het eerder aangehaalde voorbeeld in de spoiler). Het eerste halfuur van de film is trouwens niet echt interessant, daarna gaat de film niet meer vervelen, hoewel het verhaaltje me eigenlijk nooit echt honderd procent duidelijk wordt omdat het zo zwak is.

Al bij al wellicht de beste Bay-film.

avatar van des1
Net van twee naar anderhalve ster teruggebracht. Je zou kunnen zeggen: nog altijd een half sterretje teveel voor zoveel stompzinnigheid.

avatar van JacoBaco
TornadoEF5 schreef:

Wat is er dan niet duidelijk?

(verwijderd)
JacoBaco schreef:

Wat is er dan niet duidelijk?

Ik denk dat Tornado hij niet gelooft dat het verhaal daadwerkelijk zo simpel is.

avatar van IH88
“Your "best"! Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.”

The Rock blijft een heerlijke actiefilm. De actie is keihard en steengoed en de koppeling van een brommende Connery en een schmierende Cage is een gouden greep. Vooral bij het infiltreren van Alcatraz wordt de spanning lekker opgevoerd door regisseur Michael Bay en de gevangenis zorgt voor een ijzingwekkend decor.

Ed Harris en de rest van de bad guys stralen ook echt dreiging en macht uit en dat is altijd erg belangrijk in dit soort films. De film is wel veel te lang en vooral in het begin heeft de film wat opstartproblemen. En voor logica moet je deze film niet gaan kijken maar ik denk dat niemand deze film daar ook voor zal gaan kijken. Cage op zijn best, Connery, spetterende actie, charismatische bad guys en veel oneliners. Een actiefilm naar mijn hart.

Een dikke *5!!

avatar van Hans Gruber
Gisteren weer eens gekeken. Blijft een geweldige actiefilm die niks aan klasse inboet gedurende de jaren. Kijkt heerlijk weg en verslapt nergens. Verhaal is niet top, maar dat stoort geen moment. Connery en Cage vullen elkaar perfect aan waarbij naast de actie de humor ook niet ontbreekt. Harris speelt ook geweldig als "bad" guy. Verdient nog steeds 4 sterren wat mij betreft.

avatar van JacoBaco
Aaarrgggg!! Iedere keer wanneer ik iets zie van Expeditie Robinson, hoor ik de (geweldige) muziek van Hans Zimmer. En dan heb ik ook nog de game Watch Dogs 2 gespeeld welke zich afspeelt in jawel, The San Francisco, Bay Area. En aangezien The Rock 1 van de betere actiefilms uit de jaren 90 is, heb ik de film in kwestie dan toch maar weer is opgezet gisteravond!

Je kunt over Michael Bay zeggen wat je wil, maar hij heeft als 30 jarig pikkie toch echt wel een dikke vette actiefilm gemaakt! Zijn 2e film en hoewel ik Bad Boys maar matig vind omdat het niet mijn type film is, kan M.B. echt wel regisseren en weet hij goed wat hij wil! En ik kon toch wel merken tijdens The Rock dat Bay zijn handelsmerk aan het ontwikkelen was. Dus de ondergaande zon met helikopters, explosies, close-ups van gezichten, hij geilt op militairen enz. enz. Maar op de één of andere manier voelt het (nog) niet als een slechte gimmick.

Dit is trouwens 1 van de weinige films die wegkomt met een aantal belachelijke dingen. Ik bedoel, wat de fuck is dat met die vlammen en ronddraaiende tandwielen in Alcatraz? De route van Mason om binnen te komen en later de deur kan ontgrendelen. En wanneer Mason en Goodspeed zitten opgesloten in beide een eigen cel, heeft uitgerekend Mason een cel met een matras en lakens. Dus met de lakens maakt hij een slinger en kan hij ontsnappen. Maar wat blijft het leuk hè! De humor is over het algemeen ook grappig op een paar extreem flauwe na. Denk aan Mason die zegt: ''I hope you're insured.'' En ik vraag me af hoe The Rock zal zijn zonder de fantastische muziek van Hans Zimmer.

Voor de meeste mensen is The Rock een enorm jeugdsentiment, maar ik ben toch benieuwd hoe iemand van een jaar of 20 die de film voor het eerst ziet beoordeeld!

The Rock... de 4* blijft wederom staan!

avatar van Black Math
Gekeken omdat ik een aantal maanden terug in San Francisco was en ook daar Alcatrazz heb bezocht. Zie ook mijn bericht bij Escape from Alcatrazz dat ik om dezelfde redenen heb gekeken.

Ik wist dus niet dat dit een Bay film is, maar goed, dat kan best leuk zijn. Verstand op nul, en genieten van de explosies enzo. Inderdaad een behoorlijk onnozele film, waarbij Cage die zo verschrikkelijk gestoord uit zijn dak kan gaan natuurlijk erg op z'n plaats is.

Veel volgens het boekje: irritante kutmuziek van Zimmer waaraan je hoort wanneer je het spannend moet vinden, schietpartijen waarbij mensen overdramatisch sterven, en een dom verhaal waarvan je de afloop kan voorspellen zodra alle stukken (oftewel personages) op het boord staan.

Kortom, waardeloos. De actie valt dan ook nog eens tegen. Her en der een explosie, maar het leukste zit in het begin tijdens de achtervolgingsscène, die er ook voor zorgt dat ik niet op het absolute minimum uitkom. 1*.

avatar van Left4Dead
Black Math schreef:
bijzonder matig

Dat is dan 1* waard?
Ik zelf zou dan "slecht" of "waardeloos" gebruiken.