The Rock (1996)

Actie / Thriller

geregisseerd door Michael Bay
met Sean Connery, Nicolas Cage en Ed Harris

Een groep mariniers bezet met een berg chemische wapens het eiland Alcatraz. Ze eisen 100 miljoen dollar als goedmakertje voor de families van dode soldaten. Wordt er niet betaald, dan zullen er 15 raketten met het dodelijke VX-gas richting San Francisco gaan. Een team, met onder andere wapenexpert Stanley Goodspeed, en voormalig Alcatraz gevangene John Mason, wordt ingezet om de aanvallen te voorkomen.

avatar van Jordy
Het gaat natuurlijk helemaal tegen mijn anti-Michael Bay principes in, maar ik vond de film niet slecht. Er zit zeker wel het één en ander in waar ik me aan ergerde (overdreven muziek, overdreven Amerikaans, en vol clichés), maar over het algemeen is het gewoon een gladde actiefilm, met wat leuke momenten en een paar mooi gefilmde scenes. 3 sterren.

Zeer vermakelijke actiefilm, tenminste niet al te veel gezeur.

neo (crew)
dit is mijn favoriete actiefilm.veel spectaculaire actie scenes,goeie humor,vette muziek en goeie cast.

Eén van mijn favoriete actiefilms, zeker onderschat, prachtige actie en zeer goed geacteerd van Sean Connery en Nic. Cage alleen dat wat melige gdoe met zijn dochter in het midden is wat ongepast in deze spannende film.

Geweldige actiefilm. Goede actie EN goed acteerwerk (vergeet Harris niet) blijft toch zeldzaam. Vooral de scene in de doucheruimte van Alcatraz vond ik schitterend.

supper film!!
jaja, cage en connery he!

avatar van Ralfke
Erg goede actiefilm met een goede Connery, alleen geen meesterwerk. ***1/2

Dit is nu eens een goeie actiefilm zie ...
**** 4 op 5 ****

avatar van Armin
Gewoon een lekkere aktie film. ***1/2

avatar van JoeHallenbeck
De beste Michael Bay film vind ik (is ook niet moeilijk als de overige keuzes oa. Pearl Harbor en Armageddon zijn).
Minpunten zijn, zoals Jordy al zei, de (typische Bay) muziek, de (typische Bay) vaderlandsliefde, en natuurlijk veel shots van de skyline met de zon die ondergaat.
Dit wordt allemaal ruimschoots gecompenseerd door de coole actiescenes en de vlotte dialogen.
Nicholas Cage heeft de leukste teksten ("How, in the name of Zeus's butthole, did you get out of your cell? "), Tony Todd is altijd goed als de bad guy en Michael Biehn is geloof ik in het echt ook marinier want ik heb 'm al minstens 5 keer eerder in zo'n rol gezien.

gimli f
Zeker wel een goede actiefilm. Connery is ook een van mijn lievelingsacteurs: goed acteerwerk verzekerd! Ook leuk dat dit soort films altijd teruggrijpe op de wet van de "criminelenkennis'. Ook hier wordt, net als in The Jackal, de hulp en kennis nodig geacht van een (ex)-terrorist, nee, zelfs van een voormalig SAS- agent, oftewel Britse geheime dienst. En die hebben wat kennis in huis, zeg!
Goede film!

Wat je noemt een lach of ik schiet film, met de nadruk op schiet.

Iets te veel van het goeie.

avatar van tess
Super toffe actiefilm! Echt mijn favoriet met natuurlijk heel gave actuers die het helemaal niet slecht doen. Sterk verhaal, en spannend! Echt wel 4 sterren, hoor!

avatar van Hemdale
Inderdaad een aanrader voor degene die de film nog niet gezien hebben! Geweldige film!

dit is echt een hele goede film. met de oude sean die nog alles aankan. dit is geen standaard actie filmpje maar met een goed verhaal en tegelijkertijd veel actie.
4* op 5*

avatar van sn@ke
Veel spanning , veel actie, goede acteerprestaies en plotwendingen. Deze film heeft het allemaal. The rock is een van de betere actiefilms ooit gemaakt. De sterrencast maakt zijn reputatie waar en de actie is overweldigend. 4*

avatar van Tommeh
leuke, onderhoudende film.

avatar van Saving Pvt. Pyle

Ook de bijrollen zijn goed ingevuld met John Spencer, David Morse, William Forsythe, Michael Biehn, John C. McGinley en Tony'Candyman' Todd.

Denk wat er mogelijk zou zijn geweest wanneer deze film niet geregisseerd was door Bay....

De themes van Hans Zimmer vind ik wel mooi, maar inderdaad is de muziek wat te nadrukkelijk aanwezig.

avatar van Stephan
Saving Pvt. Pyle schreef:
Sean Connery, Nicolas Cage en Ed Harris zijn allen zeer goede acteurs. Vooral Ed harris is op dreef....

Om de discussie bij Bad Boys hier even door te zetten...

Ik ben het met je eens dat het allen top-acteurs zijn. Maar met name de rol van Ed Harris is een verkrachting van talent. Sean schmiert en dat is altijd leuk om te zien. Cage vind ik altijd NIET overtuigen als een held. Antiheld daarintegen... prima acteur. (adaptation, leaving LV, zelfs in 8MM vondt ik hem beter dan in TR of Con Air )
Met zoveel talent nog zo'n puberaal filmpje af te leveren verdient een levenslange ban voor het maken van films boven de 3 ton.
Laat die man eens een goede film maken met onbekende acteurs zonder SFX maar mét psygologische diepgang.
Dan praten we verder.

neo (crew)
1996, Filmhuis schiedam. Ik zat werkelijk met open mond helemaal vooraan tijdens deze film en vond de film helemaal het einde. Ik maakt voor het eerst kennis met Nic Cage en werd langzamerhand dankzij deze film een filmliefhebber. Ik kocht meteen de film toen ie uitwas op video en heb deze misschien zelfs nog wel vaker gezien dan the matrix in een hele korte tijd. Ik liet zelfs de film op een paar bandjes zetten en luisterde de film enorm vaak. Je hoort het goed ik luisterde naar een film Ik kocht ook meteen na de film de eerste keer te hebben gezien de soundtrack en maakte voor het eerst kennis met Zimmer en zijn kameraden en ben sindsdien ook filmscore verzamelaar geworden. Dit verklaart misschien ook wel zo'n beetje waarom ik de film best hoog geef. De film blijft zelfs nu ik em zo 1 keer per jaar zie geweldig. Ondanks het patriotten gebeuren en de ongeloofwaardige dialogen. En als je eenmaal fan van een bepaalde acteur (Cage) ben kan hij nou eenmaal weinig fout doen, wat films als Deadfall daar gelaten PUNT

avatar van sn@ke
neo schreef:

volledig mee eens

avatar van Saving Pvt. Pyle
Is dit een grapje van je, Neo?

Edit: Nee, zo te zien aan je beoordeling.

avatar van narva77
Saving Pvt. Pyle schreef:

Vergeet David Morse niet, mijn favo acteur.

Saving Pvt. Pyle schreef:

Is dit een grapje van je, Neo?

Edit: Nee, zo te zien aan je beoordeling.

Ja ik meen het echt. Als je mij een paar jaartjes terug zou vragen om de dialogen van begin tot eind op te zeggen zou ik dat precies kunnen doen met misschien wat enkele foutjes.

Ik heb hem een hele tijd geleden gezien, en nu vanavond voor de tweede keer. Destijds vond ik hem geweldig, nu iets minder. Ik heb het grotendeels eens met de kritieken hierboven, zeer amerikaans, goeie acteurs (vooral Cage) en schitterende actie scenes (achetvolgingsscene bijv.)

Ik geef hem 3 en een halve ster!

Gisteravond voor de tweede keer gezien. Gewoon een makkelijke film, met veel goede actie. Dat het zich afspeelt op Alcatrez is ook wel spectaculair en goed gekozen.

De acteurs spelen goed, maar zijn natuurlijk ook gewoon goed.

Negatief puntje is wel dat met de gijzelaars alles goed afloopt, en het overdreven patriotisme rond de douchecelscene. Ik bedoel recht in een kogelregen rennen om je collega-mariniers die doodgeschoten worden te gaan helpen lijkt me enigszins onlogisch?! Iets te amerikaans naar mijn smaak.

Ondanks dat het genre niet mijn ideaal is, gewoon een hele goede film waarbij je je niet verveeld. 3**

avatar van U-96
Vermakelijke aktiefilm. Het verhaal vond ik een beetje slap, de muziek vond ik iets overdreven, maar als geheel gezien wel goed. ***

avatar van zeus
Blijft een goeie film.

LN
Een van mijn persoonlijke favorieten na 30x gezien te hebben verveeld hij me nog niet.. sterker nog ik geniet van elke seconde dat zegt toch wel wat 4.5

(verwijderd)
Quentin heeft er aan meegewerkt