Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Akeelah and the Bee (2006)

geregisseerd door Doug Atchison
met Keke Palmer, Laurence Fishburne en Angela Bassett

De 11-jaar oude Akeelah groeit op in het ghetto van zuid L.A. en heeft een talent voor taal. Ondanks dat haar moeder er tegen is, schrijft Akeelah zich in voor een spellingswedstrijd. Haar talent brengt haar tot de Nationale Spellingsfinales, 's werelds grootste spelingsevenement, met behulp van de mysterieuze docent Dr. Larabee. Haar succes zorgt voor een gevoel van trots in haar buurt en de mensen om haar heen, wat hen nader tot elkaar brengt.

avatar van nachtschade
Familiefilmpje, waarvan je het einde al mijlenver van te voren ziet aankomen. Bijna een Disneyfilm......

Ik had hem ooit al eens gezien. en vond hem toen ook al goed. Nu toch maar eens herzien. Blijft even goed als de eerste keer. Verhaal is goed. Acteurs zijn goed.

avatar van icarus
Voor mij wat te lieflijk en te mooi. Vooral voor kinderen.

Heerlijke feelgood-movie in de vorm van een sportfilm met de gebruikelijke training- en wedstrijdsscenes. De spil van de film wordt gevormd door de leerling/leraar-verhouding tussen Laurence Fishburne en de nog onbekende Keke Palmer, en deze is goed uitgeschreven en geacteerd. Niet bepaald vernieuwend maar zeker onderhoudend en goed uitgevoerd. Misschien een iets te dik Hollywood-sausje, maar dat mag de pret niet drukken.

avatar van boemboem27
hele leuke feelgoodmovie.
familie/kinderfilm verhaal goed acteurs goed
wat wil je nog meer !?

avatar van Decec
Uitstekend dramafilm...
Mooi verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteur Laurence Fishburne...
Mooi HD kwaliteit...
Uitstekende achtergrond geluid/
muziek (Dolby Digital)...
Heerlijk genoten...

avatar van missl
Schattige film over een meisje dat uit een minder goede buurt komt en mee gaat doen met een spellingswedstrijd. Ze moet er veel voor doen, ontmoet wat mensen en thuis heeft ze het moeilijk. Zoals hierboven al gezegd is vind ik het ook een beetje een Disney/familiefilm. Het kijkt prima weg, vliegt nergens uit de bocht en blijft hierdoor binnen de lijntjes.

avatar van Pazmaster
Niet erg origineel. Kansarm elfjarig meisje uit probleemgezin dat meedoet aan spellingswedstrijd. De afloop kun je wel raden. Dit is niet de eerste en zeker niet de laatste film met een soortgelijk verhaal. Ik wordt er niet warm of koud van in ieder geval. Acteerwerk is redelijk.

avatar van Dievegge
Terwijl andere jongeren zich bezighouden met het consumeren van lysergeenzuurdi-ethylamide of zich neervlijen op przewalskipaarden, wordt Akeelah getraind voor een spellingwedstrijd. Deze spelling bees zijn een begrip in de V.S. In 1995 was het beslissende woord xanthosis. Het niveau voor die leeftijd is uitzonderlijk. De druk waaronder die kinderen komen te staan, kan op het randje van het onverantwoorde zijn. A Boy Named Charlie Brown (1969) behandelde hetzelfde onderwerp. Terecht beklemtonen ze dat leren spellen niet enkel een kwestie is van woordenlijsten blokken, maar ook van inzicht in de etymologie.

Het is straf hoe goed sommige kindacteurs zjn. De twaalfjarige Keke Palmer laat spontaniteit, aplomb en natuurtalent zien. Laurence Fishburne en Angela Bassett worden herenigd. Behalve over een wedstrijd gaat het ook over menselijke relaties. Beproefde middelen worden uit de kast gehaald om het meeslepend en ontroerend te maken. Het werkt. Een aanrader voor de jeugd, maar ook genietbaar voor volwassenen.

Goede feelgood movie.

avatar van Grindhouse62
Tarkus schreef:
Uitstekende film, met een zeer goede Laurence Fishburne en Angela Bassett, maar een prachtprestatie van de kleine Keke Palmer die de rol van Akeelah vertolkt.
Emotioneel is dit wel, maar het is een pracht van een film die me geen seconde heeft verveeld en verschillende thema's aanspreek, zoals de wedstrijdstress, maar ook de angst om te verliezen, of om te worden uitgelachen wanneer men faalt.
Maar ook, hoe een spellingswedstrijd een ganse samenleving kan samenbrengen en als één man achter een klein meisje gaat staan.
Mooi omschreven Tarkus. Ik kijk en herzie heel veel films vanuit mijn eigen enorm gigantische videotheek/collectie, dus vandaag Akeelah and the Bee uit (2006) ook. Ik kijk gemiddeld elke dag sowieso 2 films of meer.Ik ben een liefhebber van o.a exploitatiefilms, B-Films en oude films wereldwijd en alle genres. Mij oudste film uit mijn collectie is uit 1915. Als de film Engelstalig of Duitstalig is gesproken dan ben ik niet afhankelijk van ondertitels, is de film anderstalig bv. Chinees e.d. dan zijn naast Nederlandse, de Engelse ondertiteling ook prima Ondanks mijn tik van herzieningen, ga ik natuurlijk ook iets nieuws niet uit de weg en hou het aanbod van Netflix in de gaten. Mijn vrouw en ik hebben genoten van deze warme en gevoelige en menselijke film. Een verdiende 3.5+