• 8.263.159 stemmen

Dances with Wolves (1990)

Drama / Western | 181 minuten / 236 minuten (director's cut)
3,84 3.600 stemmen

Genre: Drama / Western

Speelduur: 181 minuten / 236 minuten (director's cut)

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Kevin Costner

Met onder meer: Kevin Costner, Mary McDonnell en Graham Greene

Releasedatum: 8 februari 1991

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • meJane Bekijk via meJane
    - 1e film gratis

Plot Dances with Wolves

"Inside everyone is a frontier waiting to be discovered."

Lt. John Dunbar wordt als held onthaald nadat hij per ongeluk de troepen van de Unie naar een overwinning leidt in de Amerikaanse burgeroorlog. Hij vraagt om een positie in het westen, maar hij vindt een verlaten plek. Al snel komt hij er achter dat hij daar niet alleen is: hij ontmoet een wolf en een indiaanse stam. Hij raakt bevriend met de indianen, en ontmoet een blanke vrouw die opgegroeid is bij de indianen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Major Fambrough

Stone Calf

Tarkus

Dogie Hogan schreef:

Dan zou ik toch maar eens kijken naar Open Range!

Heb die ondertussen bekeken en je hebt gelijk, zeer goede film

Tarkus

Tarkus schreef:

Prima film van en met Kevin Costner.

Beklijvend verhaal dat maar al te waar is, en prachtig wordt vertolkt door de huidige 'Native Americans', die gestalte geven aan hun voorvaderen en dat met zeer veel respect doen, en zeer terecht overigens.

Voor Kevin Costner was dit zijn regiedebuut, en het was meteen raak, 7 Oscars won de film, waaronder voor Regie en Beste Film.

De locaties zijn wondermooi en vooral de scènes met de buffels zijn indrukwekkend, er zijn trouwens nog maar weinige kuddes te vinden die zo groot waren als in deze film, en het is dankzij Neil Young dat men ze heeft gevonden, de man heeft namelijk zelf zijn kuddes grazen op zijn ranch en dit alleen om de dieren te beschermen.

Ik kan deze film bijzonder aanraden, al vond ik eerlijk gezegd de Director's Cut die ik nu heb gezien, een beetje té veel van het goede, 3 uur 45 minuten is wel een heel lange zit.

En wat Kevin Costner betreft, dit was zijn eerste regie, zoals ik al zei, maar ook zijn enige succesvolle, na deze film heeft Costner, zowel op gebied van regie als acteerwerk, nog weinig laten zien.

Opnieuw bekeken na lange tijd, en weinig of niets aan te merken en toe te voegen aan mijn eerdere commentaar. Dat ik niet de volle score geeft voor deze prachtfilm heeft te maken met de lengte, is me toch iets té lang.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Een film van epische proporties die in geen enkele zichzelf respecterende collectie mag ontbreken. Het epische betreft de setup, de grootsheid van de film, de naam natuurlijk maar ook de lengte en daarmee ook de achilleshiel. Overigens naar het prima boek van Michael Blake die zo'n beetje tot op de letter wordt gevolgd. Enige grote verschil is dat Dunbar in het boek met Comanche te maken krijgt en geen Sioux.

De film kenmerkt zich onderandere door zijn trage tempo dat symbool lijkt te staan voor de tijdloosheid destijds. Geen tijd, geen haast, nergens naar toe hoeven. Slechts het voorzien in eigen onderhoud. Dit wordt bruut verstoort door het leger en/of oprukkende modernisering. Tevens komt er een contrast naar voren tussen bijvoorbeeld de indianen die bizons jagen voor onderhoud en het dier en zijn karkas tot op de laatste ons gebruiken en nodig hebben. Schril is het kapitalistische gedrag van de stropers die de dieren slachten voor de tong en vacht en daarmee de indianen van hun eten beroven. Schrijnend trouwens ook de enorme bende die ze rond hun verblijfplaatsen achter laten in tegenstelling tot de indianen.

Boeiend is de ontwikkeling van avonturier Dunbar naar een persoon die open staat, wil leren en communiceren en zelfs opgenomen wordt. Koddig zijn de situaties met het stelen van het paard, aandoenlijk de vriendschap met Two Socks. Prachtig dier overigens. Tevens humoristisch de pogingen van communicatie en de mislukte pogingen tot grapjes. Indrukwekkend is de bizonjacht, met name de scene waarbij Dunbar net op tijd een bizon dood. Veel smaak voor lever lijkt Dunbar niet te hebben, ik moet zeggen dat ik mijne ook liever gebakken met spek en ui heb.

Grootste debacle aan de film is toch wel de enorme speelduur. Een beetje lange film kan ik prima hanteren, maar na drie uren vind ik het toch wel welletjes geweest. Gelukkig gebeurt er nog het nodige met de gevangenname en een bloeiend gevecht, tevens andermaal het lelijke gezicht van de blanke man die alles kapot maakt. Maar een volgende verhuizing is mij dan toch echt teveel en ben ik, ondanks dat de film echt wel goed is, van mening dat een ingekorte versie van tegen de drie uren meer dan voldoende geweest was, en veel meer impact gehad zou hebben. Het idee van de lengte moge duidelijk zijn toch voegt dit verder weinig toe.

Verder mag Graham Greene genoemd worden, Costner is zelf ook in aardige doen, zijn de natuurbeelden om van te watertanden, is de vertelstijl mooi, toch vind ik dan de relatie met Staat met een Vuist weer niet zoveel toevoegen, iets dat wel wat ingekort had mogen worden en vind ik de main theme soundtrack een typisch jaren '90 product. Geliefd en groots in die tijd, gemiddelde orkest of muziekvereniging had dat destijds op zijn repertoire, in die hoedanigheid dan ook te vaak gehoord en in mijn ogen een relikwie die niet meer van deze tijd is.

Dances with Wolves is een hele zit maar geeft een meer dan prima beeld van de indianen in de verdrukking circa 1860 in combinatie met de rusteloosheid en het avontuurlijke van de mens. De film is boeiend, spannend, dromerig, soms aandoenlijk en kwalitatief natuurlijk een meer dan behoorlijke film. Maar ik ben blij dat hij er voorlopig weer even opzit.

avatar van IH88

IH88

“My place is with you. I go where you go.”

Schitterend en groots opgezet epos van Kevin Costner. Dances With Wolves heeft een mooi verhaal dat ondanks de lange speelduur interessant blijft om te volgen, een schitterende cinematografie, fantastische natuurbeelden en sterk acteerwerk. Met weer een hond die de show steelt.

Costner neemt zijn tijd om het verhaal op te bouwen en dat betaald zich later uit. Vooral de band tussen Dunbar en de Indianen is sterk uitgewerkt, en ook de verhaallijn tussen en Costner en McDonnell werkt. Dit is duidelijk een passieproject voor Costner, en het zorgt ervoor dat de liefde voor het verhaal van het scherm spat. En dan vergeef je hem ook wel een aantal kleine schoonheidsfoutjes.

avatar van jipt

jipt

Director's cut gezien. Mooie film met een goed verhaal, sterke cinematografie en een prachtige soundtrack. Vond het soms iets te veel sleuren, maar misschien komt dat door de versie die ik zag.

avatar van Ste*

Ste*

Een bijzonder en interessant onderwerp voor een film, ik had iets dergelijks eigenlijk nog nooit gezien, maar waarom moet het bijna vier uur duren?! Ik heb het in twee delen bekeken, maar ik had het er op een gegeven moment echt mee gehad. Het had ook best wel de helft korter kunnen zijn als het maar niet zo traag uitgewerkt zou zijn.

Veruit het leukste stuk is als hij kennismaakt met de Sioux en opgenomen wordt in hun stam maar het eerste uur, en eigenlijk ook het laatste stuk vond ik zelf eigenlijk ronduit saai. De confrontatie met de soldaten doet allemaal wat rommelig aan en het einde met het vertrek van 'Dances with Wolves' bij de stam sleept ook maar eindeloos aan.

Slecht is het niet (afgezien dus van die traagheid en speelduur wat echt niet had gehoeven), het is een grootse film met mooie beelden en een episch onderwerp, maar ik ben van de vier uur misschien één uur entertained geweest.

avatar van Darbie

Darbie

Het verbaasd me dat zoveel mensen zich druk maken over deze film.

avatar van maurice32

maurice32

Klein meesterwerkje, vandaag weer eens kijken.

avatar van Vilmkritikus

Vilmkritikus

Prachtige film een waar meesterwerk.

avatar van Shadowed

Shadowed

Ach.

Niet slecht, maar voor mij wederom een film die niet perse in de top 250 hoeft te staan. Wel denk ik dat de film een ander effect zou hebben mocht het 1 van de eerste grotemensen films geweest zijn die ik heb gezien. Net als bij The Terminator bijvoorbeeld.

Film opent bedenkelijk. De boodschap kan ik wel ondersteunen, maar de manier waarop het wordt uitgevoerd is niet aan mij besteed. De bombastische muziek, het sentiment etc. Ik vreesde serieus voor wat komen ging. Maar gelukkig is de rest van de film niet snel zoals de opening.

Want de film had wel opvallend mooie beelden, ik herkende een beetje de geduldige natuurbeelden van Malick erin terug. Mooie landschappen, optimaal gebruikt en sterk in beeld gebracht. Omgevingen zien er ook machtig uit, en de look van de woestijn was ook zeker een genot om tegenaan te kijken.

Qua verhaal duurt het allemaal wel erg lang, en dat kwam vooral omdat ik niet vond dat alles nut had in het verhaal. Denk maar aan het liefdesplotje. Ik ben er een beetje allergisch voor geworden, en zoals het hier wordt neergezet is het in geen enkel opzicht vernieuwend. Laat McDonnell gewoon de tolk blijven wat mij betreft.

Het acteerwerk is zo-zo. De indianen spelen goed, Greene was ook weer behoorlijk herkenbaar. Weinig indianen komen echter in de spotlights te staan waardoor ik de functies van de karakters door elkaar haal. Costner was ok, qua uitstraling wat plat maar wel beter dan wat ik doorgaans van hem zie. McDonnell vond ik dan weer erg slecht en nep.

De film blijft vaak intrigeren, mede door de soms magische visuele look. Alhoewel de actiescènes erg mak in beeld gebracht worden, is het toch de look die de film boven water weet te halen. Naarmate we in het laatste uur stappen kent de film ook wat meer een richting die ik een klein beetje mis in het overige plot. Voor de rest wordt de karakteropbouw geduldig gebracht, maar het liefdesplotje was dan wel weer een beetje afgeraffeld. Jammer.

Soms kent de film daarnaast een aantal onbedoeld komische momenten. Denk maar aan Costner die het indianendansje bij het vuur doet. Ik schoot per ongeluk in de lach. Film brengt dat soort zaken toch echt een stuk te serieus wat mij betreft.

Film durft vaak gelukkig een beetje de clichés te ontwijken, maar het weet me niet genoeg te overtuigen. Omdat ik het visueel soms zo mooi vond, kan ik het cijfer een beetje boosten. Maar helaas is dit wel een film die ik waarschijnlijk op jongere leeftijd had moeten zien.

avatar van kissyfur

kissyfur

Ik had deze nog nooit gezien, en vond ik dat een film met zo”n klassieker-status toch gezien moet hebben. Maar het bleek dat ik toch niet zoveel gemist had. Wat een kleffe boel! Epische romantische muziek met themaatjes en hoorns en al. Een liefdesplotje met een vrouw met een Bonnie Tyler-kapsel. Een laag tempo vind ik niet erg, maar eindeloze herhalingen honderd bizons die vallen, nóg een keer schieten op de wolf, nóg een keer iemand die afscheid komt nemen zonder dat daar een andere bedoeling bij is dan zeker te weten dat het publiek het punt begrijpt, dat trek ik niet zo.
Maar het meest stoorde ik me aan het simpele moralisme. Jaja, westerse mens slecht, indiaan goed. Geweld en drank en verspilling slecht, harmonie en respect voor de natuur goed. Maar om daar nu krap vier uur mee bezig te zijn... En dat concept van Rousseau, ach, allemaal leuk en aardig maar de film heeft geen oog voor de nare kant ervan (hongersnood, kindersterfte, ziekte). Niet dat dat moet, maar de film pretendeert meer te zijn dan alleen vermaak, dus mag dat deel m.i. ook meer naar voren komen.

ik begrijp dat dit anno 1990 vernieuwend was in de zin van dat het vanuit het perspectief van de Indianen (nee hoor, er moet toch weer een westerse man zijn om mee te identificeren) verteld wordt. En ik begrijp ook dat in het kader van de Amerikaanse rekenschap met het verleden de film veel Oscars heeft gekregen. Maar buiten deze context zie ik vooral een lange, wat kleffe en moraliserende film.

avatar van Phantasm

Phantasm

Het enigste nadeel van deze film is dat ie veel te lang duurt, had een half uur korter gekund, verder is het wel een leuke, onderhoudende film die ik vroeger ook al eens heb gezien.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Prachtige prairies.

Na dertig jaar brengt filmdistributeur The Searchers Dances with Wolves opnieuw uit op blu-ray. De winnaar van zeven Oscars heeft weliswaar een beetje aan kracht ingeboet, maar staat nog steeds als een huis. Het regiedebuut van Kevin Costner was en blijft sterk. De versie die over vijf dagen in de winkel verschijnt bevat enkel de bioscoopversie, hetgeen je als een gemiste kans zou kunnen zien. De regisseursversie duurt immers een klein uur langer en biedt uiteraard meer dan menigeen heeft gezien. Want de meeste mensen kennen deze klassieker waarschijnlijk in de huidige hoedanigheid.

Voor degenen die hem nog niet kennen of hen die het beroemde western-drama opnieuw willen zien; zorg dat je de tijd hebt en ook neemt. Want zoals menigeen die bekend is met de films van Costner weet, de film duurt langer dan gemiddeld. Drie uur maar liefst. De mooie natuuromgevingen en het simpele maar aandoenlijke verhaal missen hun uitwerking niet. Voeg daar een lieflijk ogende wolf aan toe en ietwat theatrale maar meeslepende muziek. Blijf ondertussen in een kalm tempo vertellen waarbij je het publiek telkens trakteert op mooi geschoten shots van prachtige prairies, et voila; je hebt een recept voor succes.

En dat succes is geheel terecht, zelfs als je bedenkt dat er weinig clichés worden geschuwd en het verhaal van de eenzame blanke soldaat die vrede tracht te sluiten met een indianenstam misschien wat makkelijk scoren is. Who cares? Niet altijd alles hoeft nodeloos complex of diepgaand te zijn. De filmmakers weten je alsnog langzaam de film in te zuigen omdat je jezelf al snel weet te identificeren met het hoofdpersonage. Uiteraard is het gehele gegeven van communiceren met een andere cultuur uiterst interessant, en dus ben je als kijker sowieso vrij snel betrokken. En dan is het knap dat je dat tot het einde blijft.

***½

Met dank aan The Searchers voor het recensie-exemplaar.