Dances with Wolves (1990)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Western
181 minuten / 236 minuten (director's cut)

geregisseerd door Kevin Costner
met Kevin Costner, Mary McDonnell en Graham Greene

Lt. John Dunbar wordt als held onthaald nadat hij per ongeluk de troepen van de Unie naar een overwinning leidt in de Amerikaanse burgeroorlog. Hij vraagt om een positie in het westen, maar hij vindt een verlaten plek. Al snel komt hij er achter dat hij daar niet alleen is: hij ontmoet een wolf en een indiaanse stam. Hij raakt bevriend met de indianen, en ontmoet een blanke vrouw die opgegroeid is bij de indianen.