Dances with Wolves (1990)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Western
181 minuten / 236 minuten (director's cut)

geregisseerd door Kevin Costner
met Kevin Costner, Mary McDonnell en Graham Greene

Lt. John Dunbar wordt als held onthaald nadat hij per ongeluk de troepen van de Unie naar een overwinning leidt in de Amerikaanse burgeroorlog. Hij vraagt om een positie in het westen, maar hij vindt een verlaten plek. Al snel komt hij er achter dat hij daar niet alleen is: hij ontmoet een wolf en een indiaanse stam. Hij raakt bevriend met de indianen, en ontmoet een blanke vrouw die opgegroeid is bij de indianen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Lang geleden gezien en zo ver weg in mijn geheugen weggezakt dat ik er nooit op gestemd had. Vandaag opnieuw bekeken.

De film hield niet bepaald vier uur mijn volle aandacht vast. Behoorlijk voorspelbaar en vaak nogal sentimenteel. Ik was ook niet echt kapot van Costner.

Neemt niet weg dat het allemaal best prettig voorbijkabbelde. De portrettering van de indianen was een meevaller. Niet als een sprookjesachtig, perfect, braaf natuurvolkje, wat ik vooraf een beetje vreesde, maar als mensen. De blanken op het einde waren wel heel erg dik aangezette domme dronkelappen. Een beetje tè.

avatar van otherfool
De eerste film die ik in de bios zag. M'n ouders hadden een mindere uit kunnen zoeken...

4*, ik moet me binnenkort maar eens aan de director's cut wagen.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Voor het laatst gezien in de bioscoop, dus al weer een redelijke tijd geleden, te lang vond ik om zo uit het blote hoofd op te stemmen. Weet nog wel dat ik hem erg mooi vond toen, gelukkig is er op dat gebied niet veel veranderd want dit is nog steeds een prachtige western met een schitterende cinematografie.

Dances with Wolves handelt mooi over de westernthematiek van het laatste stuk ongerepte wildernis dat onvermijdelijk zal worden opgeslokt door de beschaving. John Dunbar is de romanticus die op zoek is naar zijn vrijheid en naar zichzelf (mischien wel om zijn geweldadige oorlogsverleden achter zich te kunnen laten) en vindt zichzelf terug in alle eenzaamheid op de eindeloze hoogvlakte van het noord-amerikaanse continent. Een omgeving die ontzag en bewondering opwekt. Ontzag en bewondering voor de woeste medogeloze natuur en voor de bewoners van dit gebied die met die natuur weten te leven. Duidelijk is dat Dunbar eigenlijk vanaf het eerste treffen gefascineerd is door zijn nieuwe buren, de indiaanen en zijn nieuwsgierigheid wint het al snel van de argwaan en angst. Iets dergelijks speelt zich ook in omgekeerde richting af, ook de indiaanen raken langzaam aan gefascineerd door die eenzame bleekgezicht in het fort. Eigenlijk is dit ook wel een mooi stukje thematiek in de film, dat met openheid, begrip en respect mooie dingen kunnen worden bereikt en dat angst en onbegrip uiteindelijk slechte raadgevers zijn.
Dunbar lijkt zich steeds meer te verweven met het indiaanenvolk en eigenlijk is dat niet zo vreemd aangezien ze beidde hetzelfde noodlot tegemoet gaan. In het nieuwe westen zal immers geen plaats meer zijn voor de immense kuddes van bizons en de volkeren die daar van leven noch zal er plaats zijn voor figuren als Dunbar met hun hang naar onafhankelijkheid en vrijheid. En alhoewel dit thema vaker terugkeert binnen het genre vind ik het mooi dat nu ook eens gekozen is voor de invalshoek vanuit de oorspronkelijke bewoners.

En ja de film is cinematografisch mooi, die kent een aantal erg mooie beelden. Het is ook echt zo'n film waar ze in amerika bijzonder goed in kunnen zijn. Groots, episch met overweldigende beelden en muziek als het goed gedaan is kan ik daar erg van genieten. Dances with Wolves stelt op dat gebied niet teleur. Zo is de jacht op de bizons erg sterk gedaan. Weet nog dat dit behoorlijk indrukwekkend was op het grote doek maar ook op een 71cm breedbeeld doet dit het gelukkig nog steeds bijzonder goed. Daarnaast vind ik de portretering van de Sioux indiaanen erg gepast en niet overdreven geromantiseerd.Er wordt sterk geacteerd en ondanks de lange speelduur verveelt de film eigenlijk nergens, het blijft allemaal meeslepend en fascineerend.
De minpuntjes dan maar, film leunt soms wel een beetje naar het sentiment maar eigenlijk mag dat best ook wel eens. De romantische liefdesaffaire was naar mijn smaak ook net iets te uitgebreid.

Dances with Wolves, zeker een goede film die de moeite waard is om gezien en herzien te worden, 4 welverdiende sterren haalt dit schitterende regiedebuut van Kevin Costner dan ook makkelijk.

Tenslotte nog een vraagje. Waar focust de 4 uurs versie zich nu meer op tov de normale versie?

avatar van Ronnievb
Een erg dubbel gevoel geeft deze film me. Waar er een prachtig thema is, veel hele! mooie wideshots van de grasvelden, en zeer aardig acteerwerk van Costner, is er ook veel in de film waar ik me aan ergerde, en vooral die negatieve punten brengen me tot een conclusie van een 2,0 ster.

Het begin is ronduit slecht, ik kan niet anders zeggen, overgedramatiseerde scene van een John Dunbar, volledig met zwaargewond been, die zonder dat we daar ook maar enkele reden toe krijgen glorie en zijn dood tegemoet rijdt, maar door het belabberde schietwerk van een man of 30 daar ongedeert uitkomt. Vervolgens krijgen we ook niet echt een sterke reden waarom hij vervolgens persé juist op die post gestationeerd wil worden. Waarom Costner vervolgens besluit daarbij een volledig gestoorde hogere officier voor te dragen, is me al helemaal een raadsel, want ik vond hem totaal tegen de toon van de film in, maar goed, tot zover kon ik dit nog allemaal zien als de vrijheid die een regisseur heeft.

Maar naarmate de film vordert zijn er nog genoeg elementen die op zijn minst storend waren, waarom moest er bijvoorbeeld in 's hemelsnaam de relatie met de wolf zo geromantiseerd worden, je kan een wolf die zich zo mak als een lammetje gedraagt inclusief uit de hand eten en 'zijn baasje' voeren niet echt waarheidsgetrouw noemen. Donder bij spanning, stereotypering van de Amerikaanse 'domme' soldaten, Indianen die zich als totale barbaren gedragen (wat, voor zover ik in mijn lessen amerikaanse historie heb begrepen, niet met doden en schieten gepaard ging), het was gewoon allemaal iets te veel van het goede. Costner wou hier gewoon veel meer van maken dan mogelijk was.

Maar er was technisch ook nog wel wat aan te merken, zo heb ik enkele onscherpe fragmenten opgemerkt en werd je zowat doodgegooid met de score, die ik dus na verloop van tijd wel gehoord had.

Nee, costner kan het beter bij acteren houden, wat ik, volgens mij in tegenstelling tot iedereen hier, wel zeer behoorlijk vind. Wat een grap dat deze film 7 oscars heeft gekregen, maar goed, het blijft Amerika.

avatar van sinterklaas
Ik vond dit ook een erg mooie regiedebuut van Costner met een erg mooi verhaal over hoe een cowboy met indianen bevriend raakt. Dat waren vroeger de grootste aardsvijanden. De sfeer en de mooie woestijnachtergronden lagen er mooi bij. Kevin Coster speelde ook erg goed. Alleen stond er achter op de hoes dat Dunbar voor een moeilijke keuze kwam te staan als de medecowboys de indianendorp plunderen. Daar is niks van waar want Dunbar deed gewoon met veel plezier mee om zijn medecowboys te killen. Misschien omdat ze hem van t voren gemarteld hebben. Ook die wolf twee sokken maakte het plaatje compleet.

Prima western.

avatar van riesma
Ik vind dat een geweldig en compleet plaatje is, helemaal voor een debut: regiedebut Kevin Costner, scriptdebut Michael Blake. Het thema boeit mij ook erg. Het interessante in deze film is dat de indianen voor het eerst als mensen werden neergezet, niet als wilden.
Daarnaast is de muziek in mijn ogen nagenoeg perfect. Wellicht ook niet toevallig dat het afkomstig is van mijn favoriete componist John Barry. De emotionele klanken wanneer de wolf Two Socks in beeld is, de wijdse symphoniën als we een groots shot van de vlaktes zien, et cetera.
Hij mocht wat mij betreft ook veel langer duren, of meer laten zien wat er na het huidige einde gebeurde. Maar om daar nu een tweede film over te maken, die nooit meer de impact van deze eerste kan halen, gaat mij weer te ver.
Al met al krijgt hij van mij 5*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Mooie film in de stijl van de John Wayne films. Geromantiseerde westernes met de stereotypen rond indianen extra in de verf gezet. Het verhaal valt nogal mee. Geen hoogstaande film met iets te veel gebreken om een uitblinker te zijn. Costner is niet echt op dreef en de indianen blijven vage bijfiguren. En zoals ik hier al eens gelezen had, lijken de soldaten allemaal wel een hoop domme vetzakken. Ook het einde is vrij absurd en kort afgeknipt. Jammer voor een epos van zo'n 4 uur. Als ontspannende western kan het er zeker door en heb ik ook genoten. Maar om meteen de doos met Oscars boven te halen... Daar heb ik m'n twijfels over.

Filmisch is dit een meesterwerk, inhoudelijk valt er wel iets van te zeggen. Wie gelooft in de onvoorwaardelijke goedheid van de mens komt in onze samenleving meestal bedrogen uit, laat staan in deze verfilming van een hard bestaan. Het is gemakkelijk de zwakkere als goed voor te stellen en de sterkere als slecht. Dit komt hier dan weer grandioos aan bod en als men het geheel nog eens overgiet met een verheerlijkende amerikaanse saus dan zijn we niet ver meer weg van de typische clichés. Jammer. Ook zijn bepaald scènes een beetje potsierlijk. Ge vindt ze zelf : de romances, de te dikwijls onindiaanse indianen...Maar goed. Heb geboeid gekeken, maar niet een tweede keer.

Western waarin Indianen nu eens niet als belachelijke of oneerlijke wezens worden neergezet, al is het een geromantiseerd verhaal. Film blijft boeien, ook na 'm meerdere keren gezien te hebben.

avatar van HarmJanStegenga
Deze film had ik - natuurlijk - al een paar keer gezien. Ik had echter geen stem uitgedeeld omdat deze kijkbeurten net wat te lang geleden waren. Ik kon me nog wel veel herinneren, maar een definitieve stem vond ik dat niet waard. Wat ik me nog kon herinneren van deze film was alleen maar positief, misschien zelfs een beetje té, maar ook vandaag kon deze film me bekoren.

Het begin vond ik eigenlijk het zwakste van de film. We zien eerst Costner liggen op het ziekenbed en we horen twee mannen zeggen dat zijn been eraf moet. Dan lijkt de situatie toch behoorlijk ernstig te zijn, maar dit valt allemaal reuze mee, aangezien Costner doodleuk zijn laarzen weer aantrekt en terug het slagveld ingaat. De daaropvolgende zelfmoordacties waren ook wat vaag. Het begin was eigenlijk niet helemaal serieus te nemen, terwijl ik me nog kon herinerren dat dit een erg serieuze film was. Nou jah, gelukkig kwam hier na een tijdje verandering in en begon de film pas echt.

Het verhaal / plot opzich vind ik wat simpel. Hij word op een missie gestuurd (?) en vestigd zich ergens in ''the middle of nowhere'' bij een klein huisje. Niet zo bijzonder, in tegenstelling tot de prachtige beelden die we te zien krijgen. De locaties zijn gewoon superieur en zijn een dragende kracht voor de film. Toch is de grootste sleutelrol hier niet voor weggelegd. Dit is de chemie die ontstaat tussen Costner en de indianen, echt prachtig. Met bewondering zitten kijken over hoe slecht ze met elkaar comminuceerden in het begin. Dat bij de indianenstam vervolgens een gewone Amerikaanse vrouw rondloopt - die als vertaler gebruikt kan worden natuurlijk - en dat ze verliefd worden is misschien een beetje slap allemaal, maar het stoort niet. Ik vond de chemie tussen Costner en de vrouw overigens niet al te best. Zonder haar als vertaler heeft ze niet echt een toegevoegde waarde in deze film wat mij betreft.

Costner zelf speelt erg goed en heeft als regisseur de touwtjes prima in handen. Het verhaal eromheen is opzich interessant. Het lukt Costner om in vrede te leven met de indianen, wat prachtige momenten oplevert. Daarnaast zijn de meest emotionele momenten weggelegd voor heel iets anders. De prachtige band tussen Costner en de wolf. Dan heb ik het vooral over het moment dat die soldaten - irritante figuren trouwens - op dat prachtige beest gingen schieten, vreselijk om te zien.

Al met al een prachtige film die vooral dankzij de prachtige muziek van Barry en de prachtige uitgerekte landschappen een meesterwerk genoemd mag worden. Tel daarnaast nog de geweldige chemie met de indianen en de wolf op en het is helemaal feest. Ik heb in ieder geval genoten van deze film en het was al weer veel te lang geleden dat ik deze had gezien.

avatar van Captain Pervert
Blijft een prachtige film. Mooie beelden, zorgvuldig verteld verhaal, knap gefilmd.

Ik snapte alleen de scène met die dikkerd aan het begin niet, die hem naar het Westen stuurt en daarna zegt dat hij in zijn broek heeft gepist en daarna zichzelf doodschiet.

Was zijn personage compleet random, heeft het verder nog betekenis voor het verhaal, en wat de fuck is zijn probleem?

Degeljk en een klein beetje verrassend.

Het aparte van deze film is dat hij alles in zich heeft om héél dik aangezet, episch te wezen maar eigenlijk voor het overgrote deel het tegenovergestelde doet.

Alles na het eerste half uur en voor het laatste half uur is kabbelend, charmerend en rustig. Beetje ronddobberen op de hei, met de beestjes en anderskleurige volkjes. Dramatische elementen zijn wel aanwezig maar zijn nooit overkoepelend. Geen spanningsboog die over de hele film getrokken wordt. Groot pluspunt hier.

Jammer is dat het het laatste half uur echt zwaar fout gaat. Nogal rare plotwendingen die plots toch de spanning er in moeten brengen, er wordt ook nog wat afgebeleefd die laatste 30 minuten. Erg onnodig allemaal.

Muziek is niet zwaar overdreven maar kan het ook niet echt mooi noemen. Visueel is het een stukje beter, vooral die schilderachtige twilights zijn erg mooi.

Goed voor een leuke 120 minuten maar 230 is jammer genoeg veel te veel van het goede. Film verveelt niet echt tot het laatste half uur maar weet ook nooit echt volledig te boeien. Lekker kabbelen is leuk maar de lengte is compleet onnodig.

Leuk dat men dat overdreven kleffe emotionele hier wat uit de weg gaat (al lag het contrast wit-rood er af en toe te dik op), jammer van de lengte en het schabouwelijke laatste half uur.

Edit: en iemand die iets weer weet over die maffe vent in het begin die hem naar het kamp stuurt. Weird personage, kon er mij zeker niet aan storen maar echt passen binnen de film doet hij uiteraard niet.

Edit2: en wat betreft dat snorretje dat er halverwege de film afgaat, het doet Costner's personage geen deugd. Paste niet meer echt binnen de setting. Verder heeft hij ook niet bepaald een mooie voice-over stem.

avatar van wwelover
Ik keek wat op tegen de ontzettend lange speelduur, aangezien ik blijkbaar de versie van bijna vier uur had. Maar ik heb me geen moment verveeld en dat is erg knap voor zo'n ontzettend lange speelduur. En hij had wat mij betreft nog wel even door mogen gaan en nog wat meer uitgewerkt worden. Ik wist van tevoren ook niet echt waar hij over ging, dus liet ik me verrassen en dat is me erg bevallen. Het verhaal is erg mooi, wel wat voorspelbaar maar dat was niet zo zeer een probleem. Het liet erg goed zien hoe het destijds in elkaar zat, en de relatie tussen Dunbar en de indianen werd erg mooi laten zien. Ook de manier hoe hij naar hen toegroeit en andersom is prachtig en ontzettend boeiend om te zien. Maar ook zijn relatie tussen hem en het paard en natuurlijk de wolf was erg mooi in beeld gebracht. Zat bij beide de dieren hun dood met een brok in me keel

Toch erg raar dat ik maar 2,50 voor deze film heb betaald, okay er zitten geen special features bij. Maar de film is meer dan 2,50 waard. Zeker gezien het de extra lange versie is. Ik snap dat niet iedereen van dit soort films houdt, het is een eenvoudige vorm van sentiment opwekken, maar op mij heeft het in ieder geval veel effect. Ook de landschappen zijn erg mooi om te zien en het is allemaal prachtig gefilmd. Alleen soms leek de lucht wat nep, met name als het paars was.

De cast is geweldig. Kevin Costner is een goede acteur, en hij speelt een uiterst sterke rol. Het is ook een rol waar hij lekker zijn eigen draai heeft kunnen geven. Ook Graham Greene is weer erg goed als indiaan. En de mooie Mary McDonnell mag ook trots zijn op haar rol.

Het meesterwerk van Costner krijgt een mooie 4.5*

avatar van %%%%%%
Op aandringen van een leuke meid toch maar gekeken want ik zag echt op die speelduur van bijna 4 uur

Nou ik moet zeggen dat het begin erg taai was maar naarmate de film vorderde begon het echt te boeien !
En bij vlagen echt aangrijpend was vooral de scene met het
Het paard en de wolf was echt treurig kreeg een brok in de keel
De shots zijn echt mooi en de acteurs doen het meer dan goed

Al met al een mooie film die toch te lang duurd anders was het heel mischien een 4 geworden

3.35 > 3.50 lang geleden als ik weer zo'n mooi cijfer mag uitdelen

Indianen rules

Mooi einde trouwens !
jammer dat het zo moet gaan tegenwoordig

avatar van Niveath
Mooie film over het oude westen met zijn schitterende landschap.

Costner speelt zijn rol erg goed en de hele indianenstam komt heel echt over. Dat is de kracht van de film. De wisselwerking tussen John en de indianen is geweldig.

Helaas vond ik hem niet overal even boeiend, gelukkig heb ik de korte versie gezien, waardoor ik toch kom op een ruime 3.5*

avatar van B_B
B_B
Had de 'gewone' versie een paar jaar geleden al een keer gezien en vond dat ik me maar eens moest wagen aan de director's cut.

Vind het middenstuk nog steeds het sterkst van de film. De film kabbelt lekker voort en weet een lekker tempo te vinden. Cinematografisch ook erg sterk, vooral de landschappen en de nachtscènes zagen er prachtig uit. Sfeer is er ook genoeg en de trage (vaak cross-fade) montage werkt hier ook goed aan mee.

De relatie tussen Costner en de indianen is ook erg sterk uitgewerkt, vooral in het begin zonder tolk was het erg leuk. Het romantische verhaaltje past wel goed bij een film als deze maar werd iets te uitgebreid behandeld.

Wat ik wel een beetje jammer vind is de overgang tussen het middenstuk en het einde. In plaats van de spanning rustig op te bouwen gaat Costner meteen over tot 'het epische', wat het effect van het middenstuk een beetje teniet doet. Het einde is zeker niet slecht, maar bij een film van bijna 4 uur had de overgang toch wel wat subtieler gekund.

avatar van DeCol
Ik heb de extra lange versie op dvd en het duurde even voordat ik hem ging kijken. Gisteravond begonnen met de eerste twee uur en vanochtend gelijk het restant gekeken. Opzich wel slim van mezelf want de film wordt daardoor eigenlijk geen moment langdradig. Ik kan dus wel begrijpen dat het een erg lange zit is als je de film wel achter elkaar kijkt. Maar over de film:

Dances with Wolves begint een beetje vreemd. Hij begint aan een vreemde actie met een gebroken been die hem niets lijkt te doen. Dit leidt dan naar de overwinning en vervolgens gaat hij op onduidelijke missie naar Sedgewick. Dit gegeven vergeet je al snel en stoort ook niet heel erg maar is wel wat vreemd.

Als John Dunbar dan vertrekt naar Sedgewick zien we gelijk al een paar prachtige plaatjes. Want visueel gezien is het echt geweldig. Prachtige landschappen en veel mooie camerashots zijn gewoon schitterend om te zien.

John Dunbar gaat vanaf het moment dat hij in Sedgewick is meerdere relaties aan. Met zijn paard heeft hij bijvoorbeeld een hele sterke band. Als een indiaan bij zijn ford aankomt is Dunbar in eerste instantie bang en verschuilt hij zich, als de indiaan vervolgens naar zijn paard gaat en deze hinnikt staat Dunbar gelijk op om de indiaan te benaderen. Dat was niet zomaar omdat hij dan zijn paard kwijt was, dat was omdat hij anders zijn vriend kwijt was.
Natuurlijk de relatie met de Sioux die prachtig was. Deze begon doordat hij de blanke vrouw terugbracht nadat Dunbar haar gewond had gevonden. In het begin ging het totaal niet vlekkeloos. Vooral de taal was een grote barrière. Ook moest hij oppassen met wat hij deed richting de Sioux. Naarmate er meer kennis werd gemaakt verliep het al beter. Leuk gegeven vond ik bijvoorbeeld de koffiescene. Die was best grappig. Het inburgeren brengt mooie scenes, gebeurtenissen en dialogen met zich mee.
De relatie met Staat met de Vuist, de blanke vrouw vond ik het minst interessant. Er miste wat chemie tussen de twee personen. Wel leuk waren de taallessen die Dunbar van haar kreeg.
Wat ik stiekem de mooiste relatie vond was dat met de wolf. Hij was heel schuw maar toch vertrouwd bij Dunbar. Een van de mooiste scenes vond ik dan ook dat de wolf met Dunbar mee liep richting het kamp van de Sioux. Dunbar stuurde de wolf weg maar dat wilde hij niet. Vervolgens liep hij tegen Dunbar aan en die viel. Hij kon hier wel om lachen en dat konden de Sioux die op een afstandje stonden ook. Toen werd de naam Dances with Wolves geboren

Wat ik wel een beetje jammer vond en ook de reden is dat ik geen vijf sterren geef is dat het op een bepaald moment een beetje spaak liep voor mij. De liefde tussen Dunbar en Staat met de Vuist werd iets te uitgebreid in beeld gebracht. Wat dit dan wel weer goed maakte was de aanval van de Pawnee op de Sioux die er gelijk achter volgende. Even een beetje actie!

Het einde vond ik zeer ontroerend. Allereerst zijn paard dat doodgeschoten wordt en nog veel erger dat later de wolf doodgeschoten wordt. Hier scheelde het toch niet veel of er was een traantje gevallen. Echt zeer ontroerend. Ik was dan ook zeer blij dat de groep met soldaten die dit op hun geweten hadden en Dunbar vervoerden afgeslacht werden.

Tenslotte het acteerwerk waar ik nog niets over gezegd heb. Deze was erg goed door de hele cast. Ik zie Kevin Costner dan ook graag spelen.

Al met al vond ik dit een prachtige film, rijk met schitterende landschappen, mooie relaties en ontroerende momenten.

4,5* met de mogelijkheid om 5* te halen.

avatar van Vinokourov
Wauw, wat een geweldige locaties heeft Kevin Costner gekozen om Dances with Wolves te schieten. Extra gaaf is de uitgebreide kijk in het leven van de Sioux. Dat wordt behoorlijk diep uitgediept en blijft continu boeien. De bombastische muziek en sommige plotelementen waren ietwat corny, maar dat achterwege latende blijft er een mooie film over.

Moderne klassieker van Kevin Costner dat maar liefst 7 Oscars won. De landschappen en natuur van het Westen zijn van een ongekende schoonheid en de leefwijze van de Indianen wordt ook op respectvolle en realistische wijze neergezet. De scenes met de wolf zijn onvergetelijk en de sentimentele muziek is te danken aan John Barry.

avatar van maxcomthrilla
De film begon tergend slecht met Costner die pijn aan zijn voeten had, prompt een held werd en door een of andere koekenbakker naar een missiepost gestuurd werd. Eenmaal aangekomen op die post assimileerde ik al snel op in de film.

Het langzame aftasten tussen Costner en het Indianenvolk is mooi om te volgen met Costner die zich steeds meer op hun pad lijkt te begeven, maar zich soms even lekker terugtrekt op zijn oude vertrouwde stekkie. Vooral de buffeljacht en het moment waaraan hij zijn Indianennaam te danken had waren van een verbluffende schoonheid. Maar verder ook genoeg mooie plaatjes van het landschap: de paarden weerkaatst in een waterplas maar dan zodanig dat je alleen hun spiegelbeeld kon waarnemen, wat gefleem met wat dieren en een bijna meditatieve rust, zo loom als de tijd zich hier voltrekt.

Ik had ook wel het gevoel dat de Indianen redelijk juist geportretteerd werden. Zo sprak men hier liever niet over overledenen, wat ik wel kon linken aan de Aborginales in Australië. Een ander oervolk dat gelooft in goden en dat als gewoonte heeft dat als iemand overlijdt, je de naam die deze persoon droeg zo `n 20 jaar niet mag uitspreken.

Wat deze film meer dan de moeite waard maakt is de harmonie die Costner en de Indianenstam naar elkaar uitstralen. Natuurlijk zijn er af en toe wat kleine akkefietjes of ongemakkelijkheden veroorzaakt door een taalbarrière of door het aftasten van een voor beiden vreemde cultuur. Maar de sfeer blijft gedurende de hele film harmonieus, daar waar er gemakkelijk de grootste drama `s uit voort hadden kunnen komen. Bv. Indianen die beledigd waren omdat Costner een relatie met een vrouw onderhield die nog aan het rouwen was, Costner die de Indianen had laten vechten met wapens, wat de puurheid van hen aan had kunnen tasten. Maar gelukkig niets van dit soort groots opgezette drama sentimenten.

Ik was ook blij dat we uiteindelijk geen getuige waren van het leger dat de Indianen even te kijk kwam zetten. Goede beslissing om dat gedeelte met wat tekst af te doen, aangezien zoiets totaal niet bij de toon van de film gepast zou hebben. Het was immers toch wel duidelijk dat de blanke mens vroeg of laat, zichzelf de nodige grond toe zou hebben geëigend.

Het enige minpunt vond ik dat de blanke mens soms echt als een stel randdebielen werd neergezet. Dat men nodeloos dieren afschoot was tot daar aan toe maar de mannen uit het leger waar Costner uiteindelijk bij in de armen viel waren allemaal wel heel karikaturaal in al hun barbaarsheid. Ik was sowieso al wat meer op de hand van de oorspronkelijke bewoners van het gebied, die gelukkig niet een al te hoge aaibaarheidsfactor vertoonden.

Verder heb ik mij ook best geamuseerd met al die namen die de Indianen kregen toebedeeld. Nogal recht voor hun raap soms. 4*

Vandaag in twee etappes de lange versie bekeken. Ook al is het af en toe mierzoet en is de sympathiegrens wel erg zwart-wit neergezet, ik heb genoten van de film.
Natuurlijk word je in deze film hartstikke belazerd door te spelen met je sentimenten (de wolf, het paard) en de natuurlijke neiging om te kiezen voor de onschuld (het onderspit delvende volk).
Maar als je zulke wonderschone beelden tevoorschijn kan toveren, met een verhaal dat zo mooi in elkaar gezet is... dan is zelfs het ietwat moeizame begin al snel vergeten.
Van mij had de film nog even door mogen gaan, zelfs met meer van hetzelfde. Vooral de momenten dat er eigenlijk niks gebeurd, vind ik prachtig. De sfeer in het dorp van de Sioux, de gesprekken, daar kan ik uren naar kijken en luisteren.
Ik zit alleen niet te wachten op een vervolg dat er ooit aan zit te komen. Dat lijkt me dan weer niets.

avatar van james_cameron
De director's cut net gezien, die aanmerkelijk langer is dan de originele bioscoopversie. Omdat het lang geleden is dat ik de originele versie zag weet ik niet welke scenes zijn toegevoegd, maar misschien is dat maar goed ook. De rustige flow van de film blijft in ieder geval gehandhaafd en geen enkele scene is overbodig. Prachtige film, eenvoudig verteld maar meeslepend en groots qua inhoud. Het camerawerk is subliem, net als de score van John Barry. Verbluffend debuut van regisseur Costner; als akteur is hij hier ook geweldig.

avatar van decicco
Wat een geweldige film!

Ik had me vandaag eindelijk eens de tijd genomen om deze lange film te kijken. Ik verwachte er niet veel van, maar naar het kijken van deze film was ik toch wel erg onder de indruk.

Wanneer ik denk aan een film die zo'n tijdsduur heeft heb ik al snel het idee dat dit mij snel zou gaan vervelen. Maar helaas, ik heb mij geen minuut verveelt, het verhaal sleept je helemaal mee en je wilt geen seconde van de film missen.

De omgeving,muziek en personages zijn werkelijk fantastisch.
De samenwerking met het paard en de wolf is gewoon magnifique.

Het vroegere leven van de indianen en hun angst voor de vijanden zijn hartstikke mooi in beeld gebracht en zorgen ervoor dat de film extra realistisch is.

Gewoon een top-film die naar mijn mening een aantal plaatsen mag stijgen in de top-250!

avatar van Jessen0wnt
Pfoe, dat was een lange zit. Een week geleden voor een paar euro's de director's cut gekocht, gisteravond en vanochtend de tijd gevonden om hem te kijken. Heb hem in twee delen gekeken, en dat beviel goed. Kwestie van waar je stopt.

Super mooie en ontroerende film. Het verre Westen is super mooi in beeld gebracht, de rustige camerabeelden en de natuurlijke montage geven je de ruimte en tijd om te genieten van het uitzicht.

De indianen hebben prachtige kostuums en John krijgt langzamerhand in de film een metamorfose naar een blanke-indiaan. Super mooi en het weergeeft het beeld van wat je in beeld had van Indianen bijna perfect.

Erg leuk dat dit onderwerp, weg van de maatschappij en stad en geld naar de natuur, al speelde in deze tijd (in de film-wereld). Of is het gewoon toeval dat ik niet veel van deze films tegen kom in mijn leven?

Ja, een bijna perfecte film. Toch miste ik de diepgang van John: Vind hij het niet erg om helemaal afgezonderd en alles te zijn? Mist hij niet familie of vrienden? Heeft hij problemen met sommige rituelen van de cultuur? (Natuurlijk verteld hij het een en ander hier wel over, maar toch had ik een gevoel alsof ik iets mistte) wat niet hoort met zoon lange film, dan moet je minstens het gevoel hebben dat je een compleet verhaal krijgt ...

Ook wat meer actie, of wat gedurfde beelden/montage/dialogen kon in mijn opzicht geen kwaad.

Verdiende plek in de top 250. Een klassieker. Blij met de aanschaffing! 4,5 *

avatar van J. Clouseau
Herzien, en mijn 4,5* blijven gewoon staan. Dit is een epos eerste klas. Lang (een heel klein beetje te), maar oogstrelend mooi. Prachtige beelden, schitterende sfeer, meesterlijke massascènes (die bizonjacht!), goed geacteerd en uitstekende muziek. Alles wat je wil van een monumentaal historisch epos.

avatar van rep_robert
Helemaal eens met bovenstaande post van Clouseau.
Heerlijk avontuur in het oude westen van Amerika, prachtige landschappen, mooi acteerwerk, authentieke sfeer, bijpassende soundtrack en een pakkend verhaal.

Het verhaal nam rustig de tijd en zo kreeg je een goede band met de personages en helemaal niks kwam geforceerd over. In dat geval overstijgt het bijvoorbeeld Avatar (als we toch gaan vergelijken)verhaaltechnisch. Daar ging het allemaal net even te snel, hier kibbelt het rustig voor, maar er zit wel heel veel diepgang in en op de juiste momenten kwam er actie in het verhaal. Heerlijk!

Ik werd er helemaal ingezogen en de drie uur en drie kwartier gingen allemaal heel erg snel voorbij vanavond.

avatar van Fixi88
Prachtige film met zeer mooie shots. Verhaal is zeer mooi en zelfs de director's cut is niet te langdradig. Goede acteerprestatie zoniet de beste die ik van Costner heb gezien.

avatar van chevy93
Mooie film. Erg mooi. Beetje voorspelbaar, maar wel prachtige, soms ontroerende beelden. Costner heeft prima werk afgeleverd. Verveelt nergens, wordt nergens slecht en heeft eigenlijk alles. Humor, drama, actie en nog meer dingen waar ik nu niet op kan komen. Een complete film dus. Ondanks dat de film 3 uur duurt (gewone versie), voelt dat niet zo. Ik noemde het al, het enige nadeel is het verhaal. Het is simpel, voorspelbaar en na 5 minuten kon je het verhaal al feilloos raden.

Het doet niks af aan de mooi beelden en de bij vlagen leuke dialogen, maar het is toch net de factor die deze film mist om zich te mogen melden in het rijtje van de echte toppers.

avatar van AGE-411
chevy93 schreef:
Gelijk beginnen met de DC?

Tuurlijk. Alles of niets Anders moet ik eerst de versie van 3u zien, en derna nog eens de DC van 4u
Had toch tijd genoeg omdat we morgen toch een vrije dag hebben (11 november = wapenstilstand/dodenherdenking. Raar dat in Nederland dat in Mei valt en overal ter wereld op 11.11), en dit was de grootste film op mijn harde schijf. Tevens de eerste film die ik ooit illegaal gedownload heb (Ik was zo'n brave jongen tot voor kort)

Nu ben ik er tenminste zeker van dat ik alles heb gezien alvorens mijn oordeel te vellen. Dat extra uur was volgens mij zeker de moeite waard, aangezien het vooral bestaat uit beelden die de pracht van de ongerepte Amerikaanse vlakken weer geven.
Plaatsen als Wyoming zijn de dag van vandaag nog steeds godvergeten gaten. Er is zelf een 'country' in de staat Wyoming die een oppervlakte heeft Gelderland+Overijssel, en slechts 2.200 inwoners telt Als ik ooit veel geld heb wordt ik de 2.201ste
Maar goed, ik wijk af

Zoals ik al zei moet je het vooral doen voor de prachtige beelden. Je wordt echt in de film gezogen en wanneer je even weer met je gedachten in Europa komt wens je op de plaats zelf te zijn en in de.

De enige moment waarop je uit die sfeer geslagen werd was vanaf 3u20; waarbij men contact maakte met de blanken. Maar de film was verdorie al voorbij 3/4!

Echt voorspelbaar vond ik het niet. Ook omdat alles hier 10 keer slomer en realistischer is dan pakweg Avatar. Ook stoorde het liefdesverhaal niet echt, omdat het nooit echt de film overheerst heeft zoals dat in avatar wel is.
Ik had op het einde eigenlijk nog een groot gevecht verwacht, of alleszins toch nog iets spectaculair. In dat opzicht mocht de film van mijn part nog een uur langer zijn. Het zou toch niet verveeld hebben. Maar ik kan zeker wel leven met het einde zoals het nu is.
Ik vind zijn beslissing om het dorp te verlaten toch bizar. Hij zegt dat hij weg moet omdat het leger op hem gaat jagen. Ze gaan toch het dorp najagen omdat ze denken dat ie daar zit?

Omdat deze film ook dubbel zo lang is heb ik ook dubbel zoveel opmerking(tjes) geschreven dan anders:
- Waarom zegt die kerel in het begin dat ie in zijn broek heeft gepist en waarom schiet ie zichzelf in het hoofd?
- Op 25:00 liggen Costner en de man met de kar te slapen naast de kar. Je ziet dat het lange gras enkele dagen daarvoor de equipe is afgemaaid met een bosmaaier
- Hij zegt op een gegeven moment dat ie de indianen gaat opzoeken. Maar hij is er nog nooit geweest, hoe weet hij dan waar ze wonen?
- Zouden echte bizons gedood zijn in de film? (Even de groene jongen spelen )
- WTF is die intermission?

We zien in de film ook even de bizonjacht geïllustreerd. Hetgene dat de idianen uiteindelijk genekt heeft is het uitroeien van de bizons. Waar er vroeger miljoenen over de vlaktes dartelden zijn die gereduceert naar enkele honderden in een paar jaar tijd. Dit kaartje illustreerd dat: Uitroeiing van de bizon
Nog een foto'tje:
Bizonschedels in 1870
De Amerikaanse regering gaf zelf premies voor dode bizons. Wanneer alle bizons gedood zouden zijn, zouden de Indianen verhongeren. Wat waren ze toch slim in die tijd! Het heeft ook niet veel gescheeld of er waren nu geen bizons meer.

Maw: Een prachtige film waar enkele aspecten uit deze donkere pagina uit de Amerikaanse geschiedenis worden geïllustreerd.

Voor de 2de keer gezien. Weer helemaal uitegekeken, verveeld geen moment. Wat een kortzichtige mensen zijn wij dan als westenaren dacht ik nu aan het einde van deze film. Hoe kan het toch dat wij vandaag nog steeds de waarde van de natuur, en van anderen, niet inzien en zoveel kapotmaken? waarom moet iedereen persé nét zoals ons denken, doen, leven?

Mooie, maar ook emotionele film over de laatste jaren van het oude westen.
Prachtige natuurbeelden.
Geweldige muziek.