• 8.607.970 stemmen

Dances with Wolves (1990)

Drama / Western | 181 minuten / 236 minuten (director's cut)
3,84 3.662 stemmen

Genre: Drama / Western

Speelduur: 181 minuten / 236 minuten (director's cut)

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Kevin Costner

Met onder meer: Kevin Costner, Mary McDonnell en Graham Greene

Releasedatum: 8 februari 1991

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Dances with Wolves

"Inside everyone is a frontier waiting to be discovered."

Luitenant John Dunbar wordt als held onthaald nadat hij per ongeluk de troepen van de Unie naar een overwinning leidt in de Amerikaanse burgeroorlog. Hij vraagt om een positie in het westen, maar hij vindt een verlaten plek. Al snel komt hij er achter dat hij daar niet alleen is: hij ontmoet een wolf en een indiaanse stam. Hij raakt bevriend met de indianen, en ontmoet een blanke vrouw die opgegroeid is bij de indianen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Major Fambrough

Stone Calf

avatar van bloedlink

bloedlink

ik klik links in mn scherm op videotheek, staat deze ertussen?

daarnaast, ik kan me herinneren dat ik hem een keer zag,

ik denk dat hij goed was, maar weet niet zeker, toch naar maar een keer kijken

avatar van Skrean

Skrean

2.99 bij de free record shop.

avatar van Quaest

Quaest

Eerst was ik een beetje twijfelen of ik deze gaan kijken, want het duurt

236 minuten. Toch heb ik besloten om te kijken omdat het top 250 staat.

Zeer geslaagd door Kevin Costner

Het landschap was gewoon veel te mooi. Lekker rustig en stil.

Acteerwerk van Kevin was mooi, maar van indianen vond ik ook super. Ze praten ook nog eigen taal. Het leven tussen Kevin en Indianen was zeer interessant.

Prachtige film,

Zeker een aanrader!

avatar van Sideshow Bob

Sideshow Bob

83Utreg! schreef:

Een waar meesterwerk. Ook een film die bij met je familie of vrouwtje goed in de smaak valt.

De sfeer van de film is ongekend, evenals de beelden, de muziek en het acteerwerk. Het lijkt dan ook een soort van romantische feel-good movie, maar dat is het zeker niet. Er zitten diverse stukken in die rauw en realistisch zijn, om maar te zwijgen over de afloop...

Toch gewoon een van de mooiste films ooit gemaakt.

Waar heb jij het in godsnaam over? Een meesterwerk? Ongekend? Ongekend acteerwerk? Één van de mooiste films ooit? Het is toch juist juist een feel good movie? En een politiek correcte ook nog met een redelijk voorspelbaar happy end. De "rauwe stukken" heb ik dan waarschijnlijk over het hoofd gezien. Absoluut geen slechte film, maar wat je nou toch allemaal zegt.

Amerikanen en vreemde talen/culturen blijft een verschrikkelijke combinatie. Zij kunnen zich niet aanpassen / daar op een normale manier mee omgaan. Het wordt gelijk zo overdreven.

Dit komt goed naar voren in de slechste scène van de film, waarin Dances en die twee Indianen elkaar voorstellen. Hoe nep. Die mimiek van Mary McDonnell. Het druipt er vanaf dat ze geen Indiaan is (maar een acteur) en gewoon vloeiend Engels spreekt. Het zogenaamd niet op een woord kunnen komen. Hoe overacted. Wat een ongepaste uitstraling heeft dat mens. Bovendien, dit is toch geen vrouw waar je verliefd op wordt. Wat een lelijke Amerikaanse uitstraling met dat überdegelijke (on-Indiaanse) kapsel. Slechte casting hoor.

En dan Dances with Wolves, die vervolgens van het één op het andere moment vloeiend die Indianentaal spreekt. Komt gewoon niet over. Zij ineens vloeiende grammaticaal correct Engels en op het laatst spreekt dat opperhoofd ook ineens vloeiend Engels, terwijl hij zijn hele leven in een wigwam heeft gezeten. Kon dat allemaal niet wat subtieler?

Wat ik wil zeggen is dat deze film behoorlijk op z’n Hollywoods geromantiseerd is en je toch ‘schrikt’ van mensen die alles slikken zoals ze het wordt voorgehouden zeg maar. Deze mensen hebben ook stemrecht denk je dan. slikken zeker ook zo de mierzoete verhaaltjes van Wouter Bos? (of ging het hier niet over politiek )

Desalniettemin vond ik het voor de rest en in zijn geheel wel een aardige/goede film.

avatar van Lexcoaster

Lexcoaster

Die mierzoete verhaaltjes van Wouter Bos zijn tenminste niet geromantiseerd. (Maar we praten hier inderdaad niet over politiek. )

avatar van Wouter

Wouter

Sideshow Bob schreef:

[Deze mensen hebben ook stemrecht denk je dan. slikken zeker ook zo de mierzoete verhaaltjes van Wouter Bos? (of ging het hier niet over politiek )

Wat een uitermate vreemde redenatie, die werkelijk niet met de film van doen heeft.

avatar van Don MN

Don MN

Mediamarkt: 2.99

FreeRecordShop: 2.99

Prachtfilm.

avatar van rizzluv12

rizzluv12

Wt toevallig!! Mijn moeder heeft hem gisteren voor 3,- gekocht!! En we hebben hem gister avond gekeken!! MOOI!!

Echt zielig van die Cisco! die gaat dood

Een dikke 5 voor mij!

avatar van Flavio_Z

Flavio_Z

Euhm... spoler rizzluv12?

kappeuter (crew films)

Spoilertags geplaatst.

avatar van dinal12000

dinal12000

Ruim 3 uur vlogen voorbij, erg knappe film. Je wordt net als de hoofdpersoon langzaam de wereld van de indianen ingezogen. En de schrik en vervreemding als de blanken dan weer verschijnen voelbaar gemaakt.

Tarkus

Prima film van en met Kevin Costner.

Beklijvend verhaal dat maar al te waar is, en prachtig wordt vertolkt door de huidige 'Native Americans', die gestalte geven aan hun voorvaderen en dat met zeer veel respect doen, en zeer terecht overigens.

Voor Kevin Costner was dit zijn regiedebuut, en het was meteen raak, 7 Oscars won de film, waaronder voor Regie en Beste Film.

De locaties zijn wondermooi en vooral de scènes met de buffels zijn indrukwekkend, er zijn trouwens nog maar weinige kuddes te vinden die zo groot waren als in deze film, en het is dankzij Neil Young dat men ze heeft gevonden, de man heeft namelijk zelf zijn kuddes grazen op zijn ranch en dit alleen om de dieren te beschermen.

Ik kan deze film bijzonder aanraden, al vond ik eerlijk gezegd de Director's Cut die ik nu heb gezien, een beetje té veel van het goede, 3 uur 45 minuten is wel een heel lange zit.

En wat Kevin Costner betreft, dit was zijn eerste regie, zoals ik al zei, maar ook zijn enige succesvolle, na deze film heeft Costner, zowel op gebied van regie als acteerwerk, nog weinig laten zien.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Tarkus schreef:

Dan zou ik toch maar eens kijken naar Open Range!

PRACHTIGE FILM !

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 1957 stemmen

Blijft een prachtige film. Mooie beelden, zorgvuldig verteld verhaal, knap gefilmd.

Ik snapte alleen de scène met die dikkerd aan het begin niet, die hem naar het Westen stuurt en daarna zegt dat hij in zijn broek heeft gepist en daarna zichzelf doodschiet.

Was zijn personage compleet random, heeft het verder nog betekenis voor het verhaal, en wat de fuck is zijn probleem?

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 1957 stemmen

Hmm ik heb het antwoord al gevonden denk ik:

IMDb :: Boards :: Dances with Wolves (1990) :: I just pissed my pants.....

Yes, Major Fambrough had gone looney. Only he and the muleskinner knew that Dunbar had been sent to the outpost. The Major killed himself and the Indians killed the muleskinner. Killed his mules too. There was no one left who knew about Dunbar's mission. That explains why Dunbar had no relief or even supplies, forcing him to adapt as best as he could.

Daardoor is hij eigenlijk verantwoordelijk voor het hele verhaal.

avatar van Rotsooj

Rotsooj

Heb deze film inmiddels al 10 keer gezien denk ik!

Wat mij nu echt opvalt is dat ik heel erg goed kan begrijpen waarom sommige mensen niks in Kevin Costner zien: zijn gezichtsuitdrukking verandert idd niet bijster veel in de film. Maar ik vind dat zijn personage zich veel meer uit in zijn acties en woorden die hij in zijn dagboek schrijft dan dat hij emoties toont. Het past ook wel een beetje bij hem, Dances With Wolves (of shumanitu tonka obwachi ) is een erg rustig en stil persoon vergeleken met de andere blanken. Hij heeft vast veel van de westerse gekte meegemaakt (incl Majoor Fambrough) dat hijzelf aankomend in Fort Sedgewick zoveel mogelijk neutraal wil blijven (hij verwacht immers nog versterking van het leger, tevergeefs).
Maar dat is hoe ik er over denk natuurlijk

Er zit me nog een ding dwars en dat is de scene waar Dunbar over het graan strijkt met zijn handen, dat gebeurt ong. 30 minuten in de film. Vervolgens waait de wind op en hoort hij een geweerschot. Ik ben er nog steeds niet achter wat dat schot betekent. Heeft iemand daar een idee op?

avatar van Rizz

Rizz

Mooie film!

Ieder moment was boeiend.

Kevin Costner is erg goed in deze film.

Indianen zijn heel goed gespeeld, erg realistisch allemaal.

die bizonjacht vond ik echt te gek, mooi gedaan.

avatar van Skrean

Skrean

Ongelooflijk mooie film. Had hem al eerder eens gezien voordat ik op moviemeter zat. De zettings, camerawerk, het verhaal. 5 sterren.

Wat een PRACHT FILM ! niet te geloven dat ik deze zolang genegeert heb
snap alleen het einde nietwaarom koos hij der voor om der alleen vandoor tegaan ? was tie niet veel veiliger geweest bij de indianen ? bedoel maar de blanken zouden sowieso uit wraak nog op de indianen gaan jagen of dances with wolves nou nog bij hun was of niet

avatar van Rotsooj

Rotsooj

Tja, die keuze staat idd niet garant voor een veiliger leven voor hem en zn vrouw. Maar bedenk wel dat de indianen toen niet op konden tegen de blanken, die weliswaar minder wijs (dommer) waren maar wel betere wapens hadden, en waarschijnlijk ook flink in de meerderheid ("hoeveel?" "zoals de sterren")
Dances zou zijn vrienden liever proberen in veiligheid te brengen dan dat hij bij ze bleef en ze allemaal zeker ten onder zouden gaan door de moordlustige blanken. Hij zou ook proberen met de mensen te praten die willen luisteren, maar waarschijnlijk is dat geen succes geworden. De blanken waren met teveel en hadden een vertekend beeld van de indianen...

avatar van AddictedToMovies

AddictedToMovies

Mooi drama, het komt allemaal wat langzaam op gang, en af en toe is het ontzettend 'Amerikaans'. Maar na de lange zit is het toch echt de moeite waard geweest. Ongelofelijk hoe lomp de Amerikanen toen waren... Zal wel in de westerse aard zitten....

Rotsooj schreef:

[snap niet wat voor nut zijn vertrek hadt ? of zouden de blanken puur achter Dances with Wolves aangaan dus niet achter de indianen ? in dat geval zou zijn vertrek meer sense hebben gemaakt voor mij maar dan als nog hoe zouden de blanken kunnen weten dat Dances with Wolves niet langer bij de idianen was ? en zou Dances with Wolves dan ook niet veel veiliger geweest zijn bij de Indianen ? /spoiler]

Btw is dit trouwens een op waren gebeurtenis gefilmde verhaal ?

avatar van Barfly

Barfly

[email protected] schreef:

Btw is dit trouwens een op waren gebeurtenis gefilmde verhaal ?

Nee.

avatar van !!!!*Lucky

!!!!*Lucky

Zo'n lange film, en geen moment verveel je je. Er zijn maar weinig films die dat voor elkaar krijgen. Mooi landschap, goede acteerprestaties, mooi verhaal, kort gezegt: prachtige film die je een keer heb moeten zien.

avatar van raymondo

raymondo

Sideshow Bob schreef:

Gelukkig zit jij alweer in de gevangenis Side Show Bob. Met je schandalig commentaar. Voor de rest: Prachtige film.

Vooral het camera werk is me heel erg bevallen, maar ook de acteerprestaties mogen er zijn.

avatar van DragQueen

DragQueen

Een prachtige film, die een evengoed verhaal bezit. de film bevat goed camerawerk van schitterende landschappen. maar buiten al die prachtige plaatjes, word er ook nog eens goed geacteerd. costner kan mij overtuigen in deze prent, en is geknipt voor zijn rol. de overige cast doet het ook verdienstelijk. verder is de soundtrack van de film mooi en passend. een fijne meeslepende film. 4,5 sterren.

Onderhond

Degeljk en een klein beetje verrassend.

Het aparte van deze film is dat hij alles in zich heeft om héél dik aangezet, episch te wezen maar eigenlijk voor het overgrote deel het tegenovergestelde doet.

Alles na het eerste half uur en voor het laatste half uur is kabbelend, charmerend en rustig. Beetje ronddobberen op de hei, met de beestjes en anderskleurige volkjes. Dramatische elementen zijn wel aanwezig maar zijn nooit overkoepelend. Geen spanningsboog die over de hele film getrokken wordt. Groot pluspunt hier.

Jammer is dat het het laatste half uur echt zwaar fout gaat. Nogal rare plotwendingen die plots toch de spanning er in moeten brengen, er wordt ook nog wat afgebeleefd die laatste 30 minuten. Erg onnodig allemaal.

Muziek is niet zwaar overdreven maar kan het ook niet echt mooi noemen. Visueel is het een stukje beter, vooral die schilderachtige twilights zijn erg mooi.

Goed voor een leuke 120 minuten maar 230 is jammer genoeg veel te veel van het goede. Film verveelt niet echt tot het laatste half uur maar weet ook nooit echt volledig te boeien. Lekker kabbelen is leuk maar de lengte is compleet onnodig.

Leuk dat men dat overdreven kleffe emotionele hier wat uit de weg gaat (al lag het contrast wit-rood er af en toe te dik op), jammer van de lengte en het schabouwelijke laatste half uur.

Edit: en iemand die iets weer weet over die maffe vent in het begin die hem naar het kamp stuurt. Weird personage, kon er mij zeker niet aan storen maar echt passen binnen de film doet hij uiteraard niet.

Edit2: en wat betreft dat snorretje dat er halverwege de film afgaat, het doet Costner's personage geen deugd. Paste niet meer echt binnen de setting. Verder heeft hij ook niet bepaald een mooie voice-over stem.

avatar van Totalwar

Totalwar

eeen prachtige film waarbij je heel veel respect opbouwt voor de souix en haat opbouwt tegen de amerikanen

avatar van snoeiV

snoeiV

een van de beste films die ik gezien heb en ik hou helemaal niet persé van Costner maar ik vond hem hier echt goed. Mooi gefilmd mooie beelden goed verhaal. 5*