• 10.531 nieuwsartikelen

Genre: Drama / Historisch

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada / Frankrijk

Geregisseerd door: Steven Spielberg

Met onder meer: Eric Bana, Daniel Craig en Geoffrey Rush

Gesproken taal: Arabisch, Duits, Grieks, Engels, Frans, Hebreeuws, Italiaans en Russisch

Releasedatum: 26 januari 2006

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot Munich

"The world was watching in 1972 as 11 Israeli athletes were murdered at the Munich Olympics. This is the story of what happened next."

Tijdens de Olympische Spelen van 1972 in München, werd de Israëlische ploeg gegijzeld door Palestijnse terroristen. Dit resulteerde in de dood van elf Israëlische deelnemers. Een Mossad-agent krijgt de opdracht een team samen te stellen om de verantwoordelijke Palestijnen te vinden en te vermoorden.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Onderhond

• 11931 stemmen

Typisch Spielberg.

Echt zo'n regisseur die van degelijkheid saaiheid weet te maken. Vooral wanneer hij serieuzere films probeert te maken ligt die mufheid constant op de loer. Het duurt niet lang alvorens die hier de kop op steekt, de film duurt dan wél weer enorm lang, waarbij de saaiheid ook nog eens dik twee uur door blijft gaan.

Bana (echt jaren gedacht dat het Cruise was op de poster trouwens, geen flauw idee waarom), Craig, Rush ... je waant je meteen tussen een groep Israëlische mensen. Maar ach, groot Hollywood moet grote namen hebben natuurlijk. Jammer genoeg doen ze het niet al te best, geloofwaardig van de personages was enorm laag.

Visueel is het zo'n film waarvan je merkt dat er veel geld achter zit, ook een regisseur die al lang in het vak zit, maar verder onbeschrijfelijk saai en geestdodend oogt. Het is eigen aan Spielberg films, Munich is daarop zeker geen uitzondering.

Was verder niet bekend met het verhaal, maar ook dat wist niet te boeien. Alweer een Spielbergje dat de minst in gaat dus. Jammer ook dat het weer zo lang moet duren.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Al eens eerder gezien en toen viel hij me tegen. Toch bleef de film me altijd trekken, heb ik het wel goed gezien? Dus...voor de herkansing.

De film gaat meteen ter zake meteen wordt in een onheilspellend en sinister sfeertje de aanslagplegers in beeld gebracht die het Olympisch dorp binnen sluipen en vervolgens de sporters gijzelen. Het vervolg en dramatische einde wordt helaas wel erg kort maar erg mooi gebracht met oude nieuwsbeelden en het constant heen en weer switchen tussen de familie in angst thuis, de onthutste verslaggevers, en de gestreste terroristen. Later wordt er door middel van flashbacks terug gekeken. Maar vooral de angst en de frustratie van de familie en landgenoten thuis beklijfd me wel en daar wordt de zaad gelegd van waar de film omdraait. De beraamde aanslagen van de Mossad op alle betrokkenen.

De film vervolgt zich daarna redelijke traag maar bij iedere aanslag wordt op heerlijke wijze heel langzaam de spanning opgebouwd. Vooral wanneer men de tweede aanslag ternauwernood afblaast is adembenemend, zo ook Bana's hallucinante gewankel wanneer het hotel met het derde slachtoffer wordt opgeblazen. Daarna echter zijn er van die dingetjes als de ontmoeting met 'papa' die wat mij betreft de vaart uit de film haalt, meer dan nodig is.

Mooi in beeld gebrachte aanslagen als de massale schietpartij in Beirut ziet er niet alleen geweldig uit, maar het geluid is ook prachtig. Na de dood van Hinds begint de film aan een ander onderwerp. Steeds meer komt naar voren dat het groepje zelf ook kwetsbaar is, ze krijgen ook last van wroeging en zo blijken alle uitgeschakelde kopstukken alweer vervangen door anderen. Bloed voor bloed, blijkt water naar de zee te zijn. Dieptepunt is natuurlijk de paranoia van Bana die zijn telefoon en bed sloopt om te zoeken naar bommen en daarna de angst die hem overmand in New York.

Wat me nu dan ook opvalt aan de film is het totaalplaatje en de eindeloze cyclus van geweld en bloedwraak die alleen ophoud met vergeving. Stemmig, cynisch, sfeervol, bezinnend, een film die zet tot nadenken. Wel een lange zit overigens. Desalniettemin een hele goed en mooie film.

avatar van stratmans

stratmans

Mooie stadsbeelden uit jaren 70, spijtig wat traag gefilmd

avatar van Robi

Robi

Spielberg is een klasse regisseur en dit is ook een klasse film, maar toch vond ik hem niet geweldig. Hij was vooral veel te lang en te saai. Bovendien wist hij me nergens echt te raken. Deze film vergeet ik snel weer denk ik,

avatar van Shadowed

Shadowed

Zwakjes.

Wat mij betreft behoort Munich tot de mindere Spielbergfilms. Zijn slechtste is het nog niet, daarvoor vond ik The Terminal net iets matiger, maar Munich is ook zeker een kandidaat voor een matige Spielbergtitel. Spielberg lijkt zich met deze film in vaarwater te bevinden waar hij beter uit had moeten blijven, en dat valt soms te merken.

Spielberg doet een poging dit te verbloemen door veel aandacht te schenken aan het visuele aspect van de film. Het ziet er allemaal behoorlijk goed uit, de details zijn zeker aanwezig en de cinematografie uitstekend. Daar eindigt het dan ook voornamelijk, want buiten een aantal uitzonderlijk knap vormgegeven scenes kom je bij Munich weinig aan je trekken.

Dat heeft er vooral mee te maken dat Spielberg er niet in slaagt van deze film een boeiend geheel te maken. Het opent met de juiste toon, maar vervalt al snel in saaie beelden. De conversaties tussen erg oninteressante personages zijn hiervoor aansprakelijk. Geen enkele dialoog is scherp en de montage te sloom. Als dit project in Fincher's handen lag weet ik zeker dat het resultaat er stukken beter uit had gezien.

Aan het editen had zeker gesleuteld kunnen worden, maar tevens kan Spielberg het gewoon niet laten om er wat clichés en grote voorraden aan dramatiek doorheen te gooien. Zodra de personages bij een Spielbergfilm maar iets doen dat een klein beetje tegen de wetten is moet er uiteraard twijfel en innerlijke strijd te zien zijn. Ik geloof het alleen niet echt en vind het vooral te filmisch overkomen i.p.v. realistisch of geloofwaardig.

Verder kent Munich een speelduur waar je u tegen zegt. 164 minuten is veel gevraagd, en vooral te lang. Deze film weet namelijk vaak niet te boeien. Je doet wel iets verkeerd als je met dit soort verhalen enkel aandacht van de kijker weet te scheppen via actiescenes. In tegenstelling tot de dramatiek zijn die namelijk erg sterk vormgegeven.

Nee, dit vond ik een matig werkje van Spielberg. Hij kan soms meesterlijk uit de hoek komen, maar soms ook uitglijden. Munich is wat mij betreft een voorbeeld dat elke grote regisseur ook weleens matige projectjes op zijn naam kan hebben staan. Jammer.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Sinds hij begonnen is met serieuze films (beginnend met "Empire of the Sun" en vervolgens "Schindler's List"), is Steven Spielberg op zoek naar een methode om zinloos geweld onaantrekkelijker in films te maken voor bioscoopbezoekers. "Schindler's List" was natuurlijk schokkend, maar deze eerste poging tot krachtig geweld had niet helemaal het beoogde effect. Ik weet dat veel mensen zwaarmoedig waren over de film, maar het geweld van "Schindler's List" kan soms ver weg lijken, alsof het publiek slechts een toeschouwer was. "Saving Private Ryan" was de tweede grote poging om bioscoopbezoekers geweld te laten verafschuwen, maar dit leek gemakkelijk afgedaan als een oorlogsfilm, waarin gebeurtenissen werden getoond die waarschijnlijk nooit meer zouden gebeuren, zoals het tonen van het geweld op ons continent.

München is voorlopig zijn laatste poging, en het toont Spielberg dat hij hiermee dus doorging.

Het geweld dat in München wordt getoond, is misschien wel het meest brute, realistisch bedoelde geweld dat ooit op film is vertoond. Ik zeg 'realistisch bedoeld' omdat ik, net als de gemiddelde bioscoopbezoeker, nooit heb gezien dat mensen werden neergeschoten of opgeblazen, dus ik weet niet hoe die gebeurtenissen eruit zouden zien. Er zijn veel tekenen in de film dat Spieberg zijn eerdere inspanningen probeert te verbeteren. De wapens in de film zijn ECHT luid als ze worden afgevuurd. Dit heeft tot gevolg dat je in het gevecht betrokken raakt, waardoor het intiemer wordt wanneer iemand wordt neergeschoten. De kogelwonden en overblijfselen na explosies zijn behoorlijk gruwelijk.

Als iemand in deze film sterft, aan welke kant hij ook staat, voel je geen geluk, geen opluchting of ontzag. Je voelt een gevoel van dood, niets dramatisch, gewoon leeg en nog eens leeg. Om deze reden is München een van de belangrijkste films die ooit is uitgekomen, en misschien is het de beste van Spielberg.

('Raiders' is te sciencefictionachtig om op die lijst te worden opgenomen).

Spielberg is hiermee één van de beste regisseurs ooit.

***Een 8.***

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Ik ben geen Spielberg-fan, ook geen hater. Zoals de meeste regisseurs heeft hij erg goede en mindere films op zijn naam. Munich is duidelijk een van zijn mindere en ik snap niet zo goed waar de vele positieve recensies vandaan kwamen. Waar Munich vooral de mist in gaat is als Spielberg iets anders probeert te doen dan een rechtlijnig verhaal vertellen. Als het geforceerd nuance zoekt in het conflict met de Palestijnen bijvoorbeeld (dat team tamelijk belachelijke "gemengde terroristen waar ze tegenaan lopen en de discussie die dan volgt, of morele worstelingen probeert te laten zien of het zwakste hoe de gebeurtenissen in Munchen in erg knullig in de film gemonteerde flashbacks gestoken zijn (door een vliegtuigraam en in twee dromen, kom op zeg). De film is het beste als een soort recht vooruit spionagethriller en heeft her en der een knappe spanningsopbouw, maar is veel te vlak en netjes en heeft te weinig oog voor ranzigheid en de echte morele vragen (in meer dan een zwakke dialoog graag) en is daarom echt te veilig. Geef mij qua Spielberg uit deze tijd maar Minority Report, een veel betere film. Maar het beste is nog altijd het kwartet Duel, Jaws, Schindlers List en mijn favoriet A.I.

avatar van Brabants

Brabants

• 2005 stemmen

Munich is een film die qua verhaal van zichzelf ontzettend aangrijpend is. Zo is het ook duidelijk voelbaar na het zien van deze film. Ik vond het een goede film maar zo nu en dan wat langdradig. Had allemaal wat vlotter gekund. Niet dat trage films per definitie slecht zijn maar hier werkte het mijns inziens niet.

avatar van mrklm

mrklm

Na de gijzeling en uiteindelijke dood van 11 Israëlische atleten tijdens de Olympische Spelen van 1972 in München, besluit de Israëlische geheime dienst degenen die betrokken zijn bij de verantwoordelijke terroristenorganisatie met gelijke munt terug te betalen in de vorm van een serie aanslagen. Deze reconstructie van de vergeldingsacties volgt de betrokken Israëlische agenten en richt zich vooral op Aver [Eric Bana], die steeds grotere vraagtekens gaat zetten bij de rechtvaardiging voor de aanslagen waar hij bij betrokken is. Spielberg laat het aan de kijker over om een oordeel te vormen maar richt zich teveel op de morele vraagstukken waardoor dit onnodig lang duurt en niet altijd de aandacht weet vast te houden. Het acteerwerk is voorbeeldig en Spielberg blijkt zeer goed overweg te kunnen met de thrillerelementen. Bevat een aantal memorabele momenten, maar duurt onnodig lang.

avatar van Supernatural

Supernatural

Vanavond voor het eerst gekeken.goed verhaal,maar de film duurt te lang,dus kon op een gegeven moment kon ik moeilijk mijn aandacht bij de film houden.ik heb dat niet snel met een film dat hij mij te lang duurt,maar deze film was op bepaalde stukken spannend en dan weer saai of langdradig.dus dat is het jammere.maar ben blij dat ik de film toch een keer gezien heb,want hij is niet helemaal slecht natuurlijk.maar weet wel ik hoef hem niet nog een keer te zien.had hem voor 1 euro bij de kringloop gekocht.maar ga hem niet houden,want heb een verzameling van zo'n ongeveer 4000 films,dus weet ook dat ik de film toch nooit meer pak.of pas over 10 jaar of zo.en heb al weinig plaats over voor nieuwe films dus dan heb ik op die plek liever een film die ik vaker ga kijken.voor de rest de acteurs speelden het goed.dus het ligt ook zeker niet aan het acteerwerk die is goed.nou ja voor de rest heb ik me wel redelijk vermaakt.