Munich (2005)

Verenigde Staten / Canada / Frankrijk
Drama / Historisch

geregisseerd door Steven Spielberg
met Eric Bana, Daniel Craig en Geoffrey Rush

Tijdens de Olympische Spelen van 1972 in München, werd de Israëlische ploeg gegijzeld door Palestijnse terroristen. Dit resulteerde in de dood van elf Israëlische deelnemers. Een Mossad-agent krijgt de opdracht een team samen te stellen om de verantwoordelijke Palestijnen te vinden en te vermoorden.

Typisch Spielberg.

Echt zo'n regisseur die van degelijkheid saaiheid weet te maken. Vooral wanneer hij serieuzere films probeert te maken ligt die mufheid constant op de loer. Het duurt niet lang alvorens die hier de kop op steekt, de film duurt dan wél weer enorm lang, waarbij de saaiheid ook nog eens dik twee uur door blijft gaan.

Bana (echt jaren gedacht dat het Cruise was op de poster trouwens, geen flauw idee waarom), Craig, Rush ... je waant je meteen tussen een groep Israëlische mensen. Maar ach, groot Hollywood moet grote namen hebben natuurlijk. Jammer genoeg doen ze het niet al te best, geloofwaardig van de personages was enorm laag.

Visueel is het zo'n film waarvan je merkt dat er veel geld achter zit, ook een regisseur die al lang in het vak zit, maar verder onbeschrijfelijk saai en geestdodend oogt. Het is eigen aan Spielberg films, Munich is daarop zeker geen uitzondering.

Was verder niet bekend met het verhaal, maar ook dat wist niet te boeien. Alweer een Spielbergje dat de minst in gaat dus. Jammer ook dat het weer zo lang moet duren.

avatar van Lovelyboy
Al eens eerder gezien en toen viel hij me tegen. Toch bleef de film me altijd trekken, heb ik het wel goed gezien? Dus...voor de herkansing.

De film gaat meteen ter zake meteen wordt in een onheilspellend en sinister sfeertje de aanslagplegers in beeld gebracht die het Olympisch dorp binnen sluipen en vervolgens de sporters gijzelen. Het vervolg en dramatische einde wordt helaas wel erg kort maar erg mooi gebracht met oude nieuwsbeelden en het constant heen en weer switchen tussen de familie in angst thuis, de onthutste verslaggevers, en de gestreste terroristen. Later wordt er door middel van flashbacks terug gekeken. Maar vooral de angst en de frustratie van de familie en landgenoten thuis beklijfd me wel en daar wordt de zaad gelegd van waar de film omdraait. De beraamde aanslagen van de Mossad op alle betrokkenen.

De film vervolgt zich daarna redelijke traag maar bij iedere aanslag wordt op heerlijke wijze heel langzaam de spanning opgebouwd. Vooral wanneer men de tweede aanslag ternauwernood afblaast is adembenemend, zo ook Bana's hallucinante gewankel wanneer het hotel met het derde slachtoffer wordt opgeblazen. Daarna echter zijn er van die dingetjes als de ontmoeting met 'papa' die wat mij betreft de vaart uit de film haalt, meer dan nodig is.

Mooi in beeld gebrachte aanslagen als de massale schietpartij in Beirut ziet er niet alleen geweldig uit, maar het geluid is ook prachtig. Na de dood van Hinds begint de film aan een ander onderwerp. Steeds meer komt naar voren dat het groepje zelf ook kwetsbaar is, ze krijgen ook last van wroeging en zo blijken alle uitgeschakelde kopstukken alweer vervangen door anderen. Bloed voor bloed, blijkt water naar de zee te zijn. Dieptepunt is natuurlijk de paranoia van Bana die zijn telefoon en bed sloopt om te zoeken naar bommen en daarna de angst die hem overmand in New York.

Wat me nu dan ook opvalt aan de film is het totaalplaatje en de eindeloze cyclus van geweld en bloedwraak die alleen ophoud met vergeving. Stemmig, cynisch, sfeervol, bezinnend, een film die zet tot nadenken. Wel een lange zit overigens. Desalniettemin een hele goed en mooie film.

Mooie stadsbeelden uit jaren 70, spijtig wat traag gefilmd

avatar van Robi
Spielberg is een klasse regisseur en dit is ook een klasse film, maar toch vond ik hem niet geweldig. Hij was vooral veel te lang en te saai. Bovendien wist hij me nergens echt te raken. Deze film vergeet ik snel weer denk ik,