Munich (2005)

Verenigde Staten / Canada / Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Steven Spielberg
met Eric Bana, Daniel Craig en Geoffrey Rush

Tijdens de Olympische Spelen van 1972 in München, werd de Israëlische ploeg gegijzeld door Palestijnse terroristen. Dit resulteerde in de dood van elf Israëlische deelnemers. Een Mossad-agent krijgt de opdracht een team samen te stellen om de verantwoordelijke Palestijnen te vinden en te vermoorden.

avatar van Rodger
prima drama, goed in beeld gebracht, het lijkt een lange zit.. maar dat valt wel reuze mee..
3.5**

avatar van J.Ch.
Indrukwekkend.
Lang geleden heb ik deze film al eens gezien en ik wist er weinig meer van behalve dat ik toen ook al onder de indruk was. Ik houd ervan hoe deze film een nét iets andere invalshoek heeft dan je zou verwachten, waardoor het drama veel meer op de voorgrond komt. En een drama was het ook, en niet zo zeer een mooie actiescènes waarin eerst een aantal Israëlieten worden gegijzeld en vermoord en daarna een aantal Palestijnen worden geliquideerd. Misschien kunnen een aantal lage beoordelingen wel worden toegeschreven aan de verkeerde verwachtingen die men had.

Het verhaal is vrij sober verteld, niet met meer woorden en dramatische wendingen dan nodig. Pas tegen het einde van de film krijgen we de daadwerkelijke dood van de gijzelaars te zien in een bijzonder mooie scène. Het geweld wordt niet verbloemd maar is ook nergens teveel aanwezig. De acteurs doen het allemaal goed, Eric Bana maakt hier zeker indruk. Geoffrey Rush zag ik hier eens in een heel andere rol, die hem net zo goed afgaat alle andere, blijkbaar. De muziek van John Williams tilt zoals verwacht de film naar een hoger niveau met zijn prachtige filmmuziek.

Eigenlijk heb ik tot mijn eigen verwachtingen vrij weinig te melden over deze film, hij heeft blijkbaar het soort goede indruk gemaakt waardoor ik het gevoel krijg dat ik er weinig over kan melden. Vier sterren.

avatar van Spetie
Het heeft lang geduurd voordat ik Munich heb gezien. De trailer sprak mij destijds wel aan, maar iets hield mij op de één of andere manier altijd tegen. Dat duurde tot gisteravond, toen ik eindelijk besloot op deze film maar eens op te zetten.

Met nauwelijks enige voorkennis verwachte ik een film, die over de aanslagen bij de Olympische spelen in 1972 zou gaan. Het is echter mee de nasleep en de afrekening erna, die wordt besproken. Hoewel Munich zeker een aantal sterke scènes bevat, vond ik het als geheel toch wel langdradig en zaten er ook diverse momenten in, dat het allemaal wat minder boeiend was. Die bom die te hard afgaat en het moment waarbij het meisje de telefoon opneemt, zijn beiden erg goed gemaakt en voor mij ook de hoogtepunten. Vooral die laatste scène is behoorlijk spannend. Spielberg weet natuurlijk wel hoe hij een film moet regisseren en heeft alles ook best vakkundig in elkaar gezet.

Wat me meeviel was dat Spielberg uiteindelijk geen partij kiest voor de Joden of de Palestijnen. Van beide groeperingen toont hij de slechte kanten, wat op zich wel een klein pluspunt is. De acteurs doen het redelijk. Bana speelt goed, maar iemand als Craig vond ik niet helemaal goed in het team passen met dat accent van hem. De stukken tussen de moorden zijn soms wat langdradig en niet altijd even interessant. Een iets compactere film met een wat kortere speelduur en wat meer vaart, was op zich wel boeiender geweest vermoed ik.

Het is allemaal niet heel slecht, daarvoor is het te vakkundig gemaakt. Maar mijn film is het toch niet helemaal. Als je blij bent dat het afgelopen is, is dat toch geen goed teken. Het is tevens een film, die ik waarschijnlijk ook zo weer vergeten zal zijn. Maar goed, Munich is nu eindelijk door mij bekeken, en daar was het tenslotte om te doen.

avatar van mrmojorisin123
Helaas.

Wat begon met een leuk en interessant thema begon al snel om te slaan in een slappe actiefilm. Ik had het vooral moeilijk met de hoofdrolspeler Eric Bana, wat is die slecht. Gelukkig voor hem weet Spielberg doorgaans de film zijn karakter te spekken en op te hemelen. Dan heb ik het onder andere over de vele close-ups van beneden af om hem groot af te stempelen, zijn afwijzing aan de bar en zijn kooktalent die ook als symboliek wordt gebruikt. Spijtige keuze van de acteurs want er zat totaal geen chemie tussen de hoofdrolspelers en Daniel Craig vind ik sowieso al niets.

Het is Spielberg zijn beste kant niet maar dan toch kiezen voor een enkele symboliek, namelijk eten, in Munich is mijns inziens maar een last minute keuze. Het is veel te opzichtelijk dat het zelf storend werd na een tijd. Met dan nog eens die korte filosofische dialogen ertussen, werd mijn afgunst des te groter.

Ook miste ik de spanning tijdens de moordpartijen zoals bij Le Samouraï van Melville wel het geval is. Je kan wel zeggen dat het een objectieve film is na de monoloog van Mahmoud Hamshari en de vele referenties naar de vicieuze cirkel van het uitmoorden.

avatar van Filmfan74
Beklemmende film die naar mijn mening redelijk integer is gebracht. Het gaat hier niet om de actie of de spanning, maar om het nut van wraak. En dat iedere actie weer een reactie teweeg brengt. Het conflict Israeli's en Palestijnen wordt goed naar voren gehaald, en ook dat het nooit opgelost zal worden. Beide kanten hebben recht van spreken, beide kanten hebben schuld.
Natuurlijk leunt deze film sterk naar de Israelische kant, met name door het drama in Munchen dat als rode draad door hetverhaal wordt gebruikt, maar het is niet zo oppervlakkig als het lijkt. Dat is de reden waarom ik het vrij integer vindt. Er zijn geen winnaars, die zullen er ook nooit zijn.
De film zet aan tot denken, niet pro-Israeli, maar objectiever dan dat. Dat maakt dit een uitstekende film.

Uitstekende film waarin een Israëlisch team in het geheim de opdracht krijgt om de verantwoordelijken achter de aanslag tijdens de olympische spelen in München te doden. De verschillende aanslagen zijn allemaal goed en spannend opgebouwd. Vooral ook sterk omdat de menselijke kant van het team wordt getoond. Verder een goeie internationale cast.

avatar van RuudC
Hier had ik wel wat meer (anti-Israëlisch)gemopper verwacht. Toen de film uitkwam, was het een veelbesproken onderwerp tussen de colleges door. Niet de film, maar wel het welbekende conflict in Israël. Ik ben zelfs nog voor een fascist (:’)) uitgemaakt, omdat ik ooit heb laten ontvallen meer sympathie te hebben voor de Israëlische zaak dan de Palestijnen. Blijkbaar liggen er tegenwoordig weinig mensen nog wakker van.

De film is iets dat wel aardig begon, uiteindelijk toch in een mineur eindigt. Munich heeft een prettige jaren zeventig look en laat bovendien veel zien van de betreffende aanslag. Het vervolg weet eigenlijk niet echt indruk te maken. Ik krijg de indruk dat Spielberg teveel wil vertellen. Wat een goede (lees: verstandige) keuze is geweest van hem is om geen partij te kiezen. De Palestijnen en Israëli’s worden beiden menselijk neergezet. Zo worden aanslagen nog best spannend, zeker wanneer er onschuldige slachtoffers dreigen te vallen. Verder is het eigenlijk best… saai. Spielberg blijft verder erg oppervlakkig. Na een half uur heb je het trucje wel door. Erg vlot is het niet. De cast verder is erg goed. Eric Bana doet het wat mij betreft niet verkeerd. Hij is dan wel aangewezen als hoofdpersoon, maar eigenlijk draait het om het team. Het zou om het team moeten draaien. Spielberg lijkt hierin geen keuze te kunnen maken. Hetzelfde geldt voor de opdrachten die uitgevoerd worden. Voor een team van de Mossad ziet het er allemaal erg knullig en amateuristisch uit. Aangezien de film geïnspireerd is door feiten, had het geheel best wat harder mogen zijn. Het kabbelt niet oninteressant voort, maar het einde is vrij zwak. Ik zat in elk geval niet te wachten op trauma’s en helemaal geen in bed gillende hoofdpersoon, terwijl de beelden van het afslachten van de atleten voorbij flitsen. Het verhaal had potentie, maar Spielberg heeft het er niet uit weten te halen.

Goeddeels mislukte docuthriller van Spielberg over de afrekening van de Israëli’s met de verantwoordelijken voor de aanslag tijdens de Olympische Spelen 1972 in München. Ik houd doorgaans best van lange films, maar dan moeten ze wel spannend en/of boeiend zijn. Dat is deze film maar op een paar momenten. Een regelrechte tegenvaller.

avatar van John Barry
Munich is een erg spannende en mooie film, alleen is de film af en toe een beetje langdradig.

In 1972 word tijdens de Olympische spelen in München een aantal Israëlische atleten vermoord door terroristen. Agent Avner krijgt de leiding over een team die een aantal terroristen ,die verantwoordelijk zouden zijn voor de aanslag op München, moet liquideren. Wat volgt is een erg spannende klopjacht van het team op de terroristen.

Er word in deze film goed geacteerd Eric Bana overtuigd erg goed als Avner. En ook op de rest van de cast valt niks negatiefs te zeggen. Leuke rol ook van Daniel Craig. Deze film komt uit 2005 en dus nog net voor zijn Bond tijperk. Ik heb niet veel andere films gezien van Daniel Craig. Ik vond het leuk om hem is een keer niet als James Bond te zien.

De film is erg spannend, erg knap vind ik dat elke moordaanslag weer op een spannende manier word gebracht. Tegen het eind aan word de film helemaal spannend als er op de liquidatie groep zelf ook gejaagd word.

Sommige leden van de liquidatie groep gaan zich gaande weg in de film afvragen wat het nut is van wat ze doen. Deze film gaat in op vragen zoals: Heeft het zin om teroristen te vermoorden ? Ook stelt de film vragen over het conflict tussen Israel en Palestijnen. De film geeft geen antwoord op die vragen, maar het zet je wel aan het denken en dat vind ik goed aan deze film.

Erg goed in deze film is de muziek van John Williams. Hij tilt met zijn mooie muziek de film omhoog.

Een punt van kritiek is dat de film ietsje te lang duurt. Ondank dat de film erg spannend is, zijn sommige stukken in de film een beetje langdradig. Niet dat de film op sommige momenten erg inzakt. Maar er had wel wat meer vaart in de film mogen zitten. De stukken tussen de liquidaties zijn soms een beetje langdradig.

Maar ondanks dat Munich een beetje te lang duurt, is Munich een mooie en spannende film over de zoektocht naar terroristen die verantwoordelijk zouden zijn voor de verschrikkelijke aanslag in München in 1972.

4,5 ster voor deze film.

avatar van mnrk
All of this blood comes back to us.

Wederom een uitstekende film van Steven Spielberg...

Het verhaal wordt prima gebracht en ook zit er genoeg vaart in waardoor het allemaal boeiend blijft om naar te kijken, ook zien de locaties en de aankleding er weer top uit ,hierdoor krijgt het verhaal de sfeer mee die helemaal bij deze film past...

De gehele cast in deze film is dik in orde en acteert ook nog eens overtuigend...

En natuurlijk de muziek van John Williams erbij om het allemaal af te maken...
John Williams - Munich (2006) - MusicMeter.nl

Tarkus schreef:
Ik herinner me de aanslag in Munchen alsof het gisteren was. Hoewel ik toen maar 15 jaar was, was ik door die gebeurtenis zeer aangegrepen. Het was bij wijze van spreken mijn eerste kennismaking met terrorisme.
Uiteraard wist ik niets van wat zich daarna afspeelde en wat hier in de film wordt getoond.
Ik ben dus wel blij dat hierover wel een goede film is gemaakt. Het is een stukje (niet zo mooie) geschiedenis, die niemand mag worden onthouden.
Maar zoals in de film op het einde wordt gezegd, wat heeft het allemaal voor nut gehad, als men ziet wat er nu weer in het Midden Oosten gebeurt. Het lijk wel of de tijd heeft er stil gestaan.
Over de vertolkingen in de film zelf heb ik niets dan lof, Eric Bana speelt zijn rol voortreffelijk, alsook Daniel Craig (de nieuwe James Bond) en verrassend goed is Geoffrey Rush.
Het einde van de film heeft een aangrijpend beeld, het zegt alles over de tijd waarin zich de feiten afspeelden en wanneer de film is gemaakt. De skyline van New York, met de Twin Towers !!!
Het terrorisme is toen niet gestopt..........

Deze zeer goede film nogmaals bekeken, en heb niets toe te voegen aan mijn eerdere commentaar.
De vertolkingen die wil ik nog eens benadrukken, die zijn stuk voor stuk prachtig !!

avatar van fritsje
Intrigerende intense thriller.gaf ook een mooi jaren 70 sfeertje weg.aanrader.

avatar van david bohm
Tegenvallende film over de gebeurtenissen in München en dan vooral de nasleep daarvan. Eric Bana in de hoofdrol weet mij niet te overtuigen en ook de andere personage's blijven vlak en flets. Sommige scenes en situaties zijn ronduit rommelig weergegeven.

avatar van patrickman
Waar gebeurd weer gekeken met moeite niet kwa film maar kwa emotie.
En 40 jaar later niets veranderd.
Never Again

avatar van VincentL
Munich

Anders dan verwacht, en niet per definitie in positieve of negatieve zin. Ik heb een tijdje over mijn beoordeling zitten nadenken, maar ik denk toch dat mijn eerste ingeving de beste is. Spielberg maakt een film op niveau, al ontbreekt enige politieke subtiliteit. Dit ondanks dat Spielberg een poging doet zo objectief mogelijk te blijven.

Zoals ik al zei was de film anders dan verwacht. Dit kwam met name doordat ik dacht dat de film zich veel meer op de aanslag zelf zou focussen dan op de gebeurtenissen daarna. Dit kan uiteraard mijn fout zijn. Het daarop volgende politieke moordspel tussen Israëlieten en Palestijnen - waaruit blijkt dat het beiden geen lievertjes zijn - is interessant, maar niet hoogstaand. Doordat je met name de initiërende partij volgt ontbreekt de spanning. Tegen het einde neemt deze gelukkig toe. Als de paranoia van Avner toeneemt stijgt de spanning evenredig. Het einde is dus qua niveau hoger dan de rest van de film, wat je met een goed gevoel achterlaat.

De eerder genoemde Bana speelt op niveau. Hij is duidelijk de meest charismatische van het stel. Toch heeft zijn karakter een niet te plaatsen persoonlijkheid meegekregen. De koelbloedige moordende nationalist lijkt in zijn geheel niet op het personage dat in de eerste minuten van de film wordt neergezet. Het contrast tussen moordenaar en huisvader is dan ook iets te groot.
Daniel Craig speelt hier een van zijn mindere rollen. Zijn spel vertoond vooral eenzijdigheid en ontbreekt elke vorm van diepgang. Zelfs voor een bijrol is hij vrij oppervlakkig. Dit geldt ook in zekere mate voor de overige leden van de groep, al lijden zij hier minder aan.

Visueel is de film op orde. De afwisseling tussen settings zorgt voor een bepaalde frisheid tussen de zware thema's door. Toch weet Spielberg hierin op het einde wat door te drijven en je vliegt letterlijk van hot naar her, van New York naar Jeruzalem (of Tel Aviv, ik weet het niet exact). Ook de politieke voorkeur van Spielberg blijft niet uit. Dat zie je alleen al aan de verhaalkeuze. Misschien was een dubbelspel tussen deze Israëlische en een Palestijnse groep objectiever geweest. De Palestijnen slaan immers op een gegeven moment weer terug.

Aardig sterke film, deze Munich. Toch is het geen echte topper geworden.

avatar van Tiany
Had het interessanter gevonden moest men in de film ook wat meer aandacht zouden hebben gegeven aan de Olympische spelen en de spelers die in de aanslag zijn omgekomen. Het draait hier dus enkel om de afrekening met de terroristen. De film duurt ook veel te lang.....naar mijn goesting.

avatar van Majestics
Weet iemand meer over die vrouwelijke huurmoordenaar die een lid van de Mossad doodde? Was zij daadwerkelijk Nederlands? En kwam haar dood in het nieuws? Er is werkelijk niks over te vinden.

avatar van ambrosini
Heb afgelopen zaterdag deze film gezien en helemaal onder de indruk. Het onderwerp is voor mijn tijd gebeurd dus was voor mij totaal nieuw. Ik kan me wel herinneren toen deze film nog net uit was dat er veel ophef was. Wist alleen niet meer waarom, maar nu ik dit heb gezien kan ik het begrijpen.. zoals VincentL eerder al heeft benoemd zijn de Palestijnen en Israëlieten beiden geen lievertjes.

Acteerwerk is zeer goed en voor mijn gevoel is het film ook net lang genoeg gemaakt om het verhaal zo compleet, goed en duidelijk mogelijk over te brengen. Ik denk zelf dat Spielberg hiermee nogmaals heeft bewezen dat hij een top regisseur is.

avatar van TornadoEF5
Dit was een erg moeizame zit, en een film zou anders moeten. Voor mij is dit enkel een film voor de mensen die hier echt geïnteresseerd in zijn, want boeien kan deze film allerminst. En misschien is dat door die speelduur niet erg onverwacht. Ik vond de film verder te weinig gedurfd, te weinig een richting uitgaan, flets en inspiratieloos. Ik kan er eigenlijk weinig positiefs over zeggen.

Een ware tegenvaller dus. Dit is niet de reden waarom ik graag regelmatig films zie.

avatar van Antonev
Ik had vooraf het idee dat het zou gaan over de gijzeling zelf en de afloop daar van. De film focust zich echter op de vergelding. Op zich een heel boeiend 'proces', ik vond het echter wel vrij mat en matig uitgewerkt. Een film zoals deze hoort meeslepend te zijn, dat werd echter niet gehaald. Jammer.

avatar van W.V.
Spielberg laat zijn affiniteit met joodse zaken nogmaals met deze film zien, daarvoor heeft hij wel een zeer controversieel onderwerp gekozen. Hij velt daarbij geen oordeel over het goed en fout, hij registreerd slechts. Hij put zich ook uit om te laten zien dat de geheime dienst van Israel eigenlijk bestond uit goedwillende amateurs. Of dat inderdaad zo was, dat kan door de ijker niet beoordeeld worden, maar het is wel opvallend hoe er soms gestunteld wordt. Ook de CIA wordt door Spielberg gespaard, even wordt het duidelijk dat die dienst een dubbelrol speeld, maar daarna laat Spielberg het onderwerp rusten.
Er wordt redelijk ingehouden geacteerd de enige die af en toe wat boven de massa uitstijgd is Craig, de rest speelt goed, maar allemaal wat afstandelijk.
Het grote pluspunt an de film is de details. Spielberg schotelt ons prachtige jaren 70 details voor, let maar goed op de auto's maar ook het interieur. Hoogtepunt is de etalage met psychedelische kleuren, geweldig.
Door het soms tamme acteren blijft bij mij de film op 3,5 steken, jammer want dit was wel een onderwerp om meer uit te haln.

avatar van blurp194
Een vrijwel perfecte film.

Spielberg weet het moeilijke onderwerp tot een grootse en meeslepende film om te vormen, waarin zowel de aanleiding - de tragische gijzeling - en de reactie daarop door elkaar verweven verteld worden. Waarbij zoals ik het zie Spielberg daar vooral een integer en beschouwende insteek in gezocht heeft - inhoeverre dat gelukt is is een onderwerp voor eindeloos debat waar ik maar niet aan begin. Wel is er nogal wat twijfel aan de mate van historische authenticiteit en of het hoofdmotief van de film wel ergens op gebaseerd is - dat wordt door betrokkenen in ieder geval ontkend. Opvallend blijft wel hoe doelgericht de agenten te werk kunnen gaan in een maatschappij waarin de massasurveillance van nu nog ondenkbaar was...

Maar buiten dat is de film wel een geniaal schoolvoorbeeld van de vertelkunst en cinematografie, van casting en acteurstalent. Als enige kritiekpuntje heb ik dan de rol van Michael Lonsdale, die is teveel hetzelfde karakter als in Ronin.

(verwijderd)
Kwalitatief zeker een goede film, maar het duurde te lang. Het laatste kwartier was erg mooi maar toen dit begon was ik in m'n gedachte eigenlijk al klaar met de film.

Leuke cast, ik heb nog niet veel gezien van Eric Bana maar ik vond hem erg overtuigend. Geknipt voor deze rol ook. De andere leden van de 'task force' zijn ook allen vrij goed, zeker ook Ciaran Hinds.

Audiovisueel braafjes. Geen enkele keer het idee gehad eens iets nieuws of bijzonders te zien/horen.

Typisch dat Spielberg me weer op een 3.5* laat uitkomen.

avatar van IH88
“Every civilization finds it necessary to negotiate compromises with its own values.”

Ambitieuze en sfeervolle film van Spielberg. Munich heeft een interessant uitgangspunt en de film heeft een aantal ijzingwekkende scènes. Vooral de momenten rond de bomaanslagen zijn sterk gedaan en je voelt de spanning.

Jammer genoeg is het allemaal ook erg rommelig en Spielberg weet geen maat te houden qua speeltijd. Personages voelen meer aan als pionnen op een schaakbord dan mensen van vlees en bloed. De acteurs zijn sterk maar kunnen dit niet verbloemen. Spielberg weet de opgebouwde spanning ook niet vol te houden en de film gaat een beetje als een nachtkaars uit. Het is wel bewonderenswaardig dat Spielberg geen kant kiest en vooral de "never ending cycle" van het geweld belicht. Op een aanslag komt een tegenreactie, en op die tegenreactie komt weer een tegenreactie etc. Je ziet dat Spielberg veel aandacht heeft besteedt aan de details en op dat vlak heb ik ook niets te klagen. Een iets strakker script had wel gemogen.

Het zou wat te bout zijn om te stellen dat de formidabele stilistiek in deze film wordt overschaduwd door de obligate Hollywood-algoritmes, maar van compromitteren zou ik toch wel willen spreken. Waarschijnlijk had Spielberg verantwoording af te leggen aan geldschietende studiobonzen, want anders kan ik me gewoonweg niet voorstel dat een regisseur die zoveel talent en souplesse in bepaalde scenes weet te leggen, blind is voor het onkruid dat erom heen woekert. Jammer. Had er een flinke hap afgehaald, laten we zeggen gereduceerd tot zo'n 100 minuten van de beste scenes, en er had een modern meesterwerk panklaar gelegen.

De morele dimensie is zeker niet oninteressant, integendeel, maar hier had dosering niet misstaan. Om de groteske morele vertwijfeling zo bruusk in de hoofdpersoon eigene te rammen, is overdaad die schaadt. Er wordt Hollywoodesque een persoonlijke Shakespeare van gemaakt, en lijkt zich niet te beseffen waar het ware talent in deze film ligt. De hoofdpersonen hadden heus geen dramaturgisch jasje aan gehoeven, als ware het een stel ontspoorde padvinders met lieve bedoelingen. Mensen die heinde en verre bezoeken om 7 terroristen laten sneven, hebben geen week sentiment dat er aan de buitenkant afspat. Hun innerlijke belevingswereld laat zich slecht in zeer subtiele fracties aan de buitenwereld tonen. Had Spielberg, waren niet alleen kop, maar ook nekwervels boven maaiveld gekomen.

avatar van clubsport
geweld lokt geweld uit , dat is een thema wat door de hele film verweven zit , een dilemma waar men geen oplossing voor weet te vinden en nog steeds actueel is tegenwoordig
Het verhaal op zich is boeiend genoeg en word ook redelijk goed uitgewerkt en de acteurs doen het ook prima .

TMP
Degelijke thriller van Spielberg over een (voormalig) Mossad-agent die wraak moet nemen voor de door Palestijnen gepleegde gijzeling tijdens de Olympische Spelen van 1972 in München. De film is onderhoudend genoeg, al wil het veelal niet echt spannend worden. Geen al te in het oog springende personages of acteerprestaties, maar het kijkt wel aardig weg. Meeslepend weet het echter nergens te worden.

avatar van Gerlof1378
Op zich wel een goeie en indrukwekkende film, maar hij duurt veel te lang hij had makkelijk 2 uur kunnen duren dan was hij voor mij een 4 geweest hier. Het verhaal vond ik dus wel goed en ook de cast met Eric Bana in de hoofdrol spelen strak en ook de sfeer en actie zien er mooi gemaakt uit. Maar afijn hij is zoals hij is en daarom komt mijn score niet hoger dan dit sorry.

avatar van Boneka
Uitstekende film goed vertolkt over vooral de nasleep en het opsporen van de daders van München 72. Het tempo zit er goed in al was niet alles even duidelijk te volgen. Zo vond ik het jammer dat we de locaties niet in beeld zagen. Dat moesten we maar raden. Twee fietsers bootje kanaal. Okay dat moest vast Holland zijn. Overigens dat was de indrukwekkendste omlegging die ik zag. vooral het moment dat ze nog de kracht had naar de stoel te lopen bij de kat. Zag er zeer naargeestig uitApart gefilmd op deze manier. Sowieso was elke eliminatie wel bijzonder. Telkens weer op een andere manier. En niets ging vanzelf of mislukte. Okay het plot is dan wel verder makkelijk in elkaar gezet. Je zou kunnen zeggen het ging om een ouderwetse wraakactie waar ze een voor een geëlimineerd moesten worden. In werkelijkheid overigens niet gebeurt. Feiten en fictie zitten dus door elkaar heen.

Ik vond de film niet te lang duren. Balans was goed en niet gehaast gefilmd. Wil 'm zeker nog een keer zien om nog meer details te volgen. Prima beeld en geluid overigens. Vond Bana zeker niet slecht spelen. Beelden en locaties vond ik mooi gemaakt en erg authentiek. De "papa" scene (The Godfather) vond ik ook een zeer mooie omgeving. De blu ray zag er verder goed uit. Prima werk van Steven Spielberg. Een van zijn betere.

avatar van Fisico
Behoorlijke film die zich voornamelijk focust op de nasleep van de gijzelactie op de OS van 1972. Actie en reactie tonen nogmaals aan hoe zinloos het is geweld met geweld te bestrijden. Wraak wordt een legitimatie voor blind geweld. De film houdt de spanning hoog en sommigen moorden werden erg fijn in beeld gebracht. Hoogtepunt was de moord op de Nederlandse in Hoorn. Meedogenloos en beredeneerd wordt ze neergelgd. Zelfs haar schoonheid kon niet baten. Erg mooie tragische scène ...

Spielberg is een vakman, dat is al langer geweten. Montage en regie zitten prima in elkaar en maken er al bij al een boeiend geheel van. Op het einde wordt duidelijk wat er precies gebeurd is. Aan de andere kant is bijna 160 minuten een toch wel vrij lange zit geworden. Ook de samenhang leek me soms wat zoek waardoor het wat rommelig overkwam. De acteurs doen het prima, maar blijven beperkt uitgelicht. En ook Bana lijkt zijn rol amper te kunnen dragen.

Spielberg belicht ook even de andere kant of de motieven. Het belang van een thuis en het zoeken naar eigen identiteit is iets wat Palestijnen en Israëli’s bindt, jammer genoeg zoeken ze ernaar via verkeerde wegen. Deze thematiek wordt aangehaald door Spielberg, maar is te mat om echt indruk te maken.

Typisch Spielberg.

Echt zo'n regisseur die van degelijkheid saaiheid weet te maken. Vooral wanneer hij serieuzere films probeert te maken ligt die mufheid constant op de loer. Het duurt niet lang alvorens die hier de kop op steekt, de film duurt dan wél weer enorm lang, waarbij de saaiheid ook nog eens dik twee uur door blijft gaan.

Bana (echt jaren gedacht dat het Cruise was op de poster trouwens, geen flauw idee waarom), Craig, Rush ... je waant je meteen tussen een groep Israëlische mensen. Maar ach, groot Hollywood moet grote namen hebben natuurlijk. Jammer genoeg doen ze het niet al te best, geloofwaardig van de personages was enorm laag.

Visueel is het zo'n film waarvan je merkt dat er veel geld achter zit, ook een regisseur die al lang in het vak zit, maar verder onbeschrijfelijk saai en geestdodend oogt. Het is eigen aan Spielberg films, Munich is daarop zeker geen uitzondering.

Was verder niet bekend met het verhaal, maar ook dat wist niet te boeien. Alweer een Spielbergje dat de minst in gaat dus. Jammer ook dat het weer zo lang moet duren.

avatar van Lovelyboy
Al eens eerder gezien en toen viel hij me tegen. Toch bleef de film me altijd trekken, heb ik het wel goed gezien? Dus...voor de herkansing.

De film gaat meteen ter zake meteen wordt in een onheilspellend en sinister sfeertje de aanslagplegers in beeld gebracht die het Olympisch dorp binnen sluipen en vervolgens de sporters gijzelen. Het vervolg en dramatische einde wordt helaas wel erg kort maar erg mooi gebracht met oude nieuwsbeelden en het constant heen en weer switchen tussen de familie in angst thuis, de onthutste verslaggevers, en de gestreste terroristen. Later wordt er door middel van flashbacks terug gekeken. Maar vooral de angst en de frustratie van de familie en landgenoten thuis beklijfd me wel en daar wordt de zaad gelegd van waar de film omdraait. De beraamde aanslagen van de Mossad op alle betrokkenen.

De film vervolgt zich daarna redelijke traag maar bij iedere aanslag wordt op heerlijke wijze heel langzaam de spanning opgebouwd. Vooral wanneer men de tweede aanslag ternauwernood afblaast is adembenemend, zo ook Bana's hallucinante gewankel wanneer het hotel met het derde slachtoffer wordt opgeblazen. Daarna echter zijn er van die dingetjes als de ontmoeting met 'papa' die wat mij betreft de vaart uit de film haalt, meer dan nodig is.

Mooi in beeld gebrachte aanslagen als de massale schietpartij in Beirut ziet er niet alleen geweldig uit, maar het geluid is ook prachtig. Na de dood van Hinds begint de film aan een ander onderwerp. Steeds meer komt naar voren dat het groepje zelf ook kwetsbaar is, ze krijgen ook last van wroeging en zo blijken alle uitgeschakelde kopstukken alweer vervangen door anderen. Bloed voor bloed, blijkt water naar de zee te zijn. Dieptepunt is natuurlijk de paranoia van Bana die zijn telefoon en bed sloopt om te zoeken naar bommen en daarna de angst die hem overmand in New York.

Wat me nu dan ook opvalt aan de film is het totaalplaatje en de eindeloze cyclus van geweld en bloedwraak die alleen ophoud met vergeving. Stemmig, cynisch, sfeervol, bezinnend, een film die zet tot nadenken. Wel een lange zit overigens. Desalniettemin een hele goed en mooie film.