• 15.796 nieuwsartikelen
  • 178.174 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.351 acteurs
  • 199.058 gebruikers
  • 9.374.609 stemmen
Avatar
 
banner banner

Munich (2005)

Drama / Historisch | 164 minuten
3,51 2.758 stemmen

Genre: Drama / Historisch

Speelduur: 164 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada / Frankrijk

Geregisseerd door: Steven Spielberg

Met onder meer: Eric Bana, Daniel Craig en Geoffrey Rush

IMDb beoordeling: 7,5 (251.687)

Gesproken taal: Arabisch, Duits, Grieks, Engels, Frans, Hebreeuws, Italiaans en Russisch

Releasedatum: 26 januari 2006

Plot Munich

"The world was watching in 1972 as 11 Israeli athletes were murdered at the Munich Olympics. This is the story of what happened next."

Tijdens de Olympische Spelen van 1972 in München, werd de Israëlische ploeg gegijzeld door Palestijnse terroristen. Dit resulteerde in de dood van elf Israëlische deelnemers. Een Mossad-agent krijgt de opdracht een team samen te stellen om de verantwoordelijke Palestijnen te vinden en te vermoorden.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Pieter Montana

Pieter Montana

  • 6678 berichten
  • 2286 stemmen

Krijgt al ontzettend veel goede reacties op IMDB


avatar van Pieter Montana

Pieter Montana

  • 6678 berichten
  • 2286 stemmen

7.2 op IMDB na bijna 500 stemmen.


avatar van streeter

streeter

  • 1436 berichten
  • 6799 stemmen

Er is veel mis met deze film - scenes die gewoon absurd zijn, bijvoorbeeld, of karakters waarvan je bijna niets komt te weten terwijl ze belangrijke rollen hebben (met name Daniel Craig). Maar daarbuiten ligt een uitstekende, stijlvolle thriller, waarvoor ik **** uitdeel.


avatar van MSchilder

MSchilder

  • 1 berichten
  • 0 stemmen

zie ook de film uit 1985 The Sword of Gideon

Dat was ook een hele goede film over hetzelfde verhaal


avatar van Materny

Materny

  • 10188 berichten
  • 1026 stemmen

Goede acteurs in ieder geval.

Ik heb Eric Bana zelden zien falen in een film dus hoop ik dat hij het in deze film ook niet doet.

Ik ga hem zeker kijken.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Politieke opmerkingen en vervolgdiscussie verwijderd.


avatar van Materny

Materny

  • 10188 berichten
  • 1026 stemmen

Please, 4.62 als gemiddelde waardering.

Film draait nog niet eens man.


avatar van A.S.E.

A.S.E.

  • 386 berichten
  • 1476 stemmen

In Amerika wel


avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

  • 10407 berichten
  • 2596 stemmen

Ik neem dan ook alleen die 4 van Streeter serieus..


avatar van Mc

Mc

  • 1006 berichten
  • 2092 stemmen

Materny schreef:

Please, 4.62 als gemiddelde waardering.

Film draait nog niet eens man.

Wat dacht je van downloaden of mensen die in het buitenland wonen misschien??

En dat gemiddelde, dat gaat wel weer omlaag hoor, als er wat meer mensen een beoordeling geven...


avatar van Mc

Mc

  • 1006 berichten
  • 2092 stemmen

Bedoel je dat mensen die de film hebben gedownload pas mogen stemmen als de film in Nederland is uitgekomen? Wat maakt het uit wanneer die review en die stem er staan? Of dat nou een paar weken eerder is, dat maakt toch niemand wat uit of heb ik het bij het verkeerde eind?


avatar van Materny

Materny

  • 10188 berichten
  • 1026 stemmen

Nee, ik had bij t verkeerde eind.

Daarom heb k t bericht maar verwijderd.

Domme actie


avatar van Mc

Mc

  • 1006 berichten
  • 2092 stemmen

Doen we allemaal wel eens


avatar van Hannibal

Hannibal

  • 9358 berichten
  • 3273 stemmen

Gisteren in Netwerk een interview met de leider van de gijzelnemers destijds. Bizar om te horen hoe hij praat over de mensen die daar gestorven zijn...

Over de zionistische Steven Spielberg was hij ook niet echt positief.

De uitzending is hier nog te bekijken.


avatar van Mc

Mc

  • 1006 berichten
  • 2092 stemmen

Ja, ik vind het maar een 'weirdo' om het licht uit te drukken. , Dat hele verhaal, en dan nog niet z'n excuses aanbieden...


avatar van pascal83

pascal83

  • 2736 berichten
  • 2480 stemmen

Mc schreef:

en dan nog niet z'n excuses aanbieden...

Niks onlogisch aan volgens mij. De man staat achter en strijd (/streed) voor de Palestijnse zaak. Iedere 'oorlog' kent zijn slachtoffers en in iedere oorlog worden offers gebracht ten behoeve van een hoger doel.


avatar van Mc

Mc

  • 1006 berichten
  • 2092 stemmen

Ik bedoel ook niet dat ik het verwacht had ofzo, ik kan me alleen gewoon niet goed voorstellen dat zo'n persoon nog vrij rondloopt terwijl hij nog zo zeker van z'n zaak is...


avatar van Hi-Tek

Hi-Tek

  • 666 berichten
  • 0 stemmen

Hannibal schreef:

Gisteren in Netwerk een interview met de leider van de gijzelnemers destijds. Bizar om te horen hoe hij praat over de mensen die daar gestorven zijn...

Over de zionistische Steven Spielberg was hij ook niet echt positief.

Nee inderdaad zoiets had ik ook gelezen.

De leider hierachter was Mohammed Daoud en vond dat de regisseur 'alleen de zionistische kant van het verhaal liet zien'.

Dat Spielberg sympathie voor beide partijen heeft zien zowel de Joden als de Palastijnen niet in.

''Als Spielberg echt een gebed voor vrede wilden maken, had hij naar beide kanten moeten luisteren.

Hoeveel Palestijnen zijn er wel niet vermoord voor en na Munchen?'' Ook uit de Joodse hoek kreeg Spielberg ongemeen felle kritiek.

Hij werd 'geen vriend van Israel genoemd, en 'geen vriend van de waarheid'.

Oppervlakkig en prentieus', kreeg de bebaarde regiseur naar zijn hoofd geslingerd.

Spiel heeft zelfs een adviseur van de Israelische premier Sharon in de arm genomen om zijn film beter te laten verkopen in Israel.

Bron: TV Krant


avatar van Disk

Disk

  • 394 berichten
  • 914 stemmen

Hannibal schreef:

Gisteren in Netwerk een interview met de leider van de gijzelnemers destijds. Bizar om te horen hoe hij praat over de mensen die daar gestorven zijn...

Over de zionistische Steven Spielberg was hij ook niet echt positief.

De uitzending is hier nog te bekijken.

Nou, je moet wel objectief blijven. Als je het vanuit de palestijnse standpunt bekijkt. Ze voelen dat hun land bezet is door een vijand. De Isreali's hadden zo van, dat als het hier niet lukt met ons dan lukt het nergens. Dat lijdt tot haat wegens de Israeli's, wat weer tot wederzijdse haat leidt naar de Palestijnen. Eigelijk zijn er niet echt onschuldige partijen in dit verhaal.

Maar vanuit mijn standpunt zijn het het gewoon 2 volkeren die vechten om hun identiteit en vrijheid.


avatar van Hannibal

Hannibal

  • 9358 berichten
  • 3273 stemmen

Ik ben wel objectief, en weet dat het zeer moeilijk is om hier een oordeel over te vellen.

Het bizarre vind ik het wel hoe zo'n grote haat kan ontstaan tegenover een bepaalde bevolkingsgroep, van beide kanten.

Het is één van de slechtste menselijke eigenschappen, je ziet het overal...

Ik ben wel heel benieuwd hoe Spielberg hiermee omgaat.


avatar van Hi-Tek

Hi-Tek

  • 666 berichten
  • 0 stemmen

Ik dacht dat Spielberg hier juist goed probeerde mee om te gaan doordat hij sympathie voor beide partijen laat zien i.p.v. alleen voor je joden ofso. Ik dat het daarom ook niet verwacht dat ze zo fel zouden reageren op Spielberg .


avatar van Turkeyloverz

Turkeyloverz

  • 4239 berichten
  • 1459 stemmen

4.75 uit 6 stemmen...hij moet wel perfect zijn.


avatar van feanaro surion

feanaro surion

  • 5765 berichten
  • 1770 stemmen

Je zegt het al... 6 stemmen


avatar van damon

damon

  • 1887 berichten
  • 0 stemmen

Hi-Tek schreef:

Ik dacht dat Spielberg hier juist goed probeerde mee om te gaan doordat hij sympathie voor beide partijen laat zien i.p.v. alleen voor je joden ofso. Ik dat het daarom ook niet verwacht dat ze zo fel zouden reageren op Spielberg .

ja maar het probleem is dat hij al een film had gemaakt over de Joden en nu weer. Ik zeg niet dat dat slecht is, maar net zoals Oprah Winfrey ook meerdere films over de "black issue" heeft gemaakt, maakt van hen nou niet de types waarvan je interesse in andere wereldissues dan hun eigen mag verwachten. Spielberg zou namelijk no way een film maken over bv. misdaden gepleegd door USA


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8555 stemmen

Trailer gaf mij al een vervelend gevoel, zal wel weer de gebruikelijke Amerikaanse (politieke) rotzooi zijn.


avatar van Hi-Tek

Hi-Tek

  • 666 berichten
  • 0 stemmen

damon schreef:

(quote)
ja maar het probleem is dat hij al een film had gemaakt over de Joden en nu weer. Ik zeg niet dat dat slecht is, maar net zoals Oprah Winfrey ook meerdere films over de "black issue" heeft gemaakt, maakt van hen nou niet de types waarvan je interesse in andere wereldissues dan hun eigen mag verwachten.

Maar dit heeft er toch niks mee te maken dat zowel de Palastijnen als de Joden erg felle kritiek leveren ?

Spielberg zou namelijk no way een film maken over bv. misdaden gepleegd door USA

haha nee stel je voor een film over misdaden gepleegt door de VS dat kan natuurlijk niet he.

Het zou me niet eens verbazen als de overheid de film verbied in de VS.


avatar van MovieMen

MovieMen

  • 9 berichten
  • 79 stemmen

Ik ga er zaterdag heen, verheug me er nu al op verwacht een toppertje naar de trailer te zien.

dus vol hoop erheen.


avatar van leonard0

leonard0

  • 47 berichten
  • 708 stemmen

Heb de film nog niet gezien, maar ga hem zeker zien. lijkt me wel weer een topper. Dat de Joden en de Palestijnen de film niet mogen, geeft mij al een beetje aan dat de film vrij objectief is. Ben het er niet mee eens dat je respect moet hebben voor het palestijnse oogpunt in deze kwestie, omdat je onschuldige nietverweerbare atleten niet doodschiet in een olypisch dorp. Dat is gewoon een laffe streek. Schiet dan gewoon op militairen, het liefst in oorlogstijd, en absoluut geen burgers, zwaar onsymaptiek


avatar van bebdn

bebdn

  • 1884 berichten
  • 1148 stemmen

4* in de Humo, met alle goede kritieken verwacht ik er wel iets van


avatar van Hi-Tek

Hi-Tek

  • 666 berichten
  • 0 stemmen

leonard0 schreef:

Heb de film nog niet gezien, maar ga hem zeker zien. lijkt me wel weer een topper. Dat de Joden en de Palestijnen de film niet mogen, geeft mij al een beetje aan dat de film vrij objectief is. Ben het er niet mee eens dat je respect moet hebben voor het palestijnse oogpunt in deze kwestie, omdat je onschuldige nietverweerbare atleten niet doodschiet in een olypisch dorp. Dat is gewoon een laffe streek. Schiet dan gewoon op militairen, het liefst in oorlogstijd, en absoluut geen burgers, zwaar onsymaptiek

Ik denk ook dat de film oppervlakkig is, maar dat Spielberg toch meer voor de Joodse kant kiest doordat het team van Eric Bana gaat twijfelen of ze wel goed doen met het vermoorden van de 11 Palastijnen.

Het is inderdaad een laffe daad maar nu krijg je weer de kwestie van wie het land Israel nou eigenlijk is en zowel de Joden als de Palastijnen hebben ernstige misdaden gepleegt.

Is het begrijpelijk dat de Palastijnen deze gijzeling hebben gedaan ? Ik denk het wel, maar of ik het er mee eens ben met de actie is een andere vraag en natuurlijk vindt ik het een laffe daad.