Defiance (2008)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Edward Zwick
met Daniel Craig, Liev Schreiber en Jamie Bell

Vier Joodse broers ontsnappen uit het door de Nazi's bezette Polen. Zij vluchten richting Wit-Rusland, waar zij zich aansluiten bij Russische verzetsstrijders en beginnen met het bouwen van een degelijke uitvalsbasis, die als bescherming moet dienen voor hen zelf en voor allen die in gevaar verkeren.

indrukwekkend en meeslepend waargebeurd verhaal over de drie Poolse broers Bielski.
De film speelt zich ruim twee uur af in de bossen en kon mijn zeer goed bekoren , komt ook dat ik erg van zulk soort films hou.
Goede rollen van Graig en Schreiber .

avatar van wwelover
Indrukwekkende oorlogsfilm, die een goed beeld geeft van de Joden. Historisch gezien erg mooi verhaal, zeker gezien het waargebeurd is. Prachtig weergeven dankzij de prachtige bossen zeker met de sneeuw. Al is het natuurlijk niet de eerste film die deze omgevingen weergeven. Maar het blijft mooi.

Muziek is meeslepend en prachtig. Kan ook niet anders met James Newton Howard. Sommigen beelden deden me denken aan andere films, zoals het moment dat Craig zijn gehoor tijdelijk kwijt is lijkt erg veel op Saving Private Ryan, maar ja aan de andere kant het is in het echt wel zo.

Acteerwerk van Craig is weer goed, ben erg gecharmeerd van Daniel Craig. Heeft een super uitstraling, en sprak met een superaccent Pools/Russisch. Je kan zeggen over hem wat je wilt, maar acteren kan hij zeker wel. Maar ja hij zit nu aan het James Bond imago. En de rest van de cast is ook prima, zeker met Jamie Bell, een zeer getallenteerde acteur en Liev Schreiber die erg overtuigend speelde.

Actie was ook erg goed, niet al te overdreven allemaal. Af en toe de herkenbare slow-motion stukjes van tegenwoordig maar dat is geen punt in deze film. Zeker een aanrader dus. Enige minpunt is dat hij soms wat te langdradig is.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Ondanks de sterrencast, is dit een weinig boeiend drama met de nodige actie-scenes. De nieuwe 007 laat ook hier niet al te veel diepte zien en wordt bij vlagen weggespeelt door Schreiber en Bell. Als zo een ernstig verhaal zo weinig weet te beklemmen is er iets goed mis. Waarschijnlijk heeft het deels te maken met de onevenwichtige balans tussen drama en actie.

Redelijk

avatar van GoldFinch
de beste film die in tot nu toe in 2009 gezien heb.
Erg sterke rol van Daniel Craig. Naar mijn inzien beter dan 007.
Het Pools/Wit-Russische accent dat gesproken werd in de film stoorde mij totaal niet en versterkte juist het beeld dat ze uit Polen kwamen. Ik vind het altijd erg onrealistisch als Polen accentloos engels praten. Er zat genoeg spanning in de film. Wat ik ook erg goed vond is dat de Duitsers in deze film niet neer werden gezet als hersenloze slechteriken. Want laten we eerlijk zijn, de Duitsers hebben vreselijke dingen gedaan, maar dom waren ze niet. de Duitsers hadden ook tactiek. Dit element kwam in de film ook heel sterk naar voren. Liev Schreiber zet wederom ook een sterke rol neer. Vol lof over deze film. Weer een meesterwerk van Edward Zwick

avatar van Ajax&Litmanen1
Zeer behoorlijke film met een prima verhaal en dito acteerwerk. Wel vond ik het een film met pieken en dalen. De film begon behoorlijk, was ook zeker boeiend maar het middendeel van de film vond ik teveel in herhaling vallen en was niet altijd even interessant. Gelukkig was het laatste deel van de film dat weer wel en daarom overheerst een positief gevoel bij me.

Zelf volg ik al jaren veel van deze oorlog maar had ik nog nooit van deze broers en hun ''groep'' gehoord. Ik geloof best dat het waargebeurd is, al weet ik niet hoe heroisch deze film is gemaakt want er zaten wel enkele ''helden'' momenten in.
De film bevat een boeiend verhaal van groepen mensen die zich bij de groep aansluiten waarna het steeds groter en sterker wordt, maar daardoor ook lastiger om mee te overleven en om de groep bij een te houden. Buiten een goed verhaal heeft de film wat je mag verwachten van een oorlogdfilm. De actiemomenten zijn prima gefilmd, bij vlagen best hard en rauw.

De topper van de film is Daniel Craig. De man zet echt een goede rol neer als leider van de groep maar boven alles is de man geen superheld maar een mens van vlees en bloed. Ik moet zeggen dat ik hem in het 1e deel wel steeds als James Bond zag. Het is lastig om van zon status af te komen als je speelt in zon bekende franchise. Maar hij doet het overtuigend en met charme. Gewoon een prima acteur. De overige rollen zijn ook goed. Zeker die van zijn broer Zus (spreek uit als Zuus) vond ik mooi. Het broederschap zag je ook een paar keer mooi terug.

De beelden zien er goed uit en zijn aangevuld met goede bijpassende muziek op zijn tijd. Het is zeker niet een klassieker en er zijn zeker betere WO II films maar dit is wel een van de betere die ik gezien heb en ik ken er toch heel wat.
De film is niet perfect, soms ietswat onrealistisch of heroisch en daarom twijfel ik tussen een 3,5* of 4*. Ik geef toch een 4* omdat de film gewoon bleef boeien en dat is best knap in een best vol oorlogsfilm genre.

avatar van Leland Palmer
Tsjah, dat gedoe met die taal blijft ik toch wel een beetje over struikelen. Maar, opzich lost Zwick dat allemaal aardig op. Het is in ieder geval beter om er een accentje overheen te smijten, dan ze zonder accent gewoon hun ''eigen'' Engelse taaltje te laten spreken.

Voor de rest, ongeveer wat ik had verwacht van deze film. Het verhaal boeit, verveelt geen moment, kent een aantal hoogtepunten in allerlei soorten en maten en wist mijn aandacht in ieder geval de volledige speelduur vast te houden. Niks aan te merken op de acteerprestaties van eigenlijk gewoon iedereen. Craig speelt sterk, maar Schreiber is toch ook wel helemaal fantastisch. Geweldige vent, met een heerlijk charisma. Het begin is mooi, het middenstuk wordt op een gegeven moment wat eentonig en naar het einde toe krijgen we weer behoorlijk wat uitstekende dingen te zien. Het ''echte'' einde vond ik niet helemaal geweldig trouwens.

De muziek is goed en ondersteunt de scénes prima. Visueel is alles prima in orde. Het uitstekende camerawerk zorgt ervoor dat alles mooi en bij vlagen indrukwekkend in beeld wordt gebracht. Zo nu en dan ligt het er wel wat té dik op allemaal. Het moment dat Craig ''zijn'' volk toespreekt op het paard is leuk gejat, maar paste wat mij betreft totaal niet in deze film. Daarnaast zijn er de nodige cliche's, al stoorden die mij nooit. Net als de muziek, waar de treurige deuntjes het allemaal wat aandikken. Mjah, dit was bij Zwick te verwachten en toevallig vind ik dit niet zo snel een probleem, dus maak ik die er ook niet van

Ik heb me meer dan vermaakt bij deze eigenlijk toch wel uitstekende film. Een aantal mindere punten, maar over het algemeen steekt de film toch nét even iets boven de middenmotor uit wat mij betreft. Dikke drie en een halve sterrren dan maar.

avatar van 606
Abelone schreef:
Zeer goede film.
Te bizar dat dit echt gebeurd is..

Heb al een hoop tweedewereldoorlogs films gezien maar, elke keer is en blijft het te bizar.
Ook deze gebeurtemis in de film is nieuw voor mij en is gewoon ongelooflijk.
De film brengt het uiterst goed naar voren en is zeer goed geacteerd.

4,5 ster

avatar van Tommeh
Tja.

Het verhaal is natuurlijk zeer indrukwekkend en ik begrijp wel dat men het wilde verfilmen. Alleen is het jammer dat die film dan zo nodig vol clichés moet zitten. De charismatische broer die leider wordt, de onbezonnen broer die dat niet kan verkroppen (maar op het laatste moment (uiteraard) tóch te hulp schiet), desertie, hongerwinter, overvloedig sentiment, enzovoort. Zelfs het grauwe kleurgebruik was niets nieuws onder de zon.

Het acteerwerk is matig tot slecht. De "groepsdiscussies" zijn van een lachwekkend niveau en de twee intellectuelen zijn inderdaad vrij sneu. Gelukkig tillen Craig en z'n broers het gemiddelde nog enigszins omhoog.

Visueel dus niet bijzonder maar het oogt allemaal redelijk en de ontroerende muziek deed z'n werk goed. Het Engelse taalgebruik stoort me nooit zo erg in dit soort films, al was het gecombineerde gebruik van de 2 talen wel apart te noemen.

Zo kabbelt deze film in 137 onderhoudende minuten langzaam richting de heroïsche climax en gaan wij vervolgens met z'n allen met een goed gevoel weer naar huis.

3 sterren

avatar van Phoenix
Toch wel erg formulewerk hoor, dit. Aardig verhaal, leuke parallel met de Exodus, maar toch wel een te slick afgietsel van een mal die we al veel vaker hebben gezien. Cast doet het prima, maar dat is tegenwoordig eigenlijk ook juist deel van die formule.

Vond Blood Diamond beter, waarschijnlijk door het onderwerp en de setting die toch een stuk minder prominent zijn in de cinema. Defiance is wat dat betreft toch weinig nieuws onder de zon.

Goede film die echter niet in de voetsporen van een film als Schindler's List kan treden.
Film zeker niet te lang, blijft boeien. Een van de beste oorlogfilms van de laatste tijd.

consilleri schreef:
slap aftreksel van schindlers list, onrealitische scenes. Toch zeker 5-10 keer op mijn horloge gekeken

Aftreksel is het niet, deze film speelt zich af in het bos en het is in kleur..
Maar ja smaken verschillen gelukkig..

Een goede film, met een erg ontroerend en intrigerend verhaal. Daarbij vind ik Daniel Craig een goede rol neerzetten.

De diepgang van het achterliggende verhaal had van mij wat meer naar voren mogen komen.

Aanrader deze film.

mental_jos schreef:
Wel frappant dat de Duitsers Duits spreken, de Russen Russisch, de Polen Pools en de Joden engels spreken
Totaly agree voorderest hele leuke film

Film gisteren gezien. Mooie film met een goed verhaal.
Wel vond ik het duitse leger erg "soft" en vroeg ik me vaak af wanneer de grote actie eens zou komen. Jammer dat over het algemeen engels werd gesproken met het accent van het land van herkomst. Niet hinderlijk, maar persoonlijk hoor ik liever de taal van het land waar de persoon in de film vandaan zou moeten komen.

Heel behoorlijke film die echter niet zo goed is als dat hij had kunnen zijn. Grootste irritatie bij dergelijke films blijft altijd de perfectie bij de hoofdrolspelers. Hier is dat niet anders. Craig is in het begin nog best te pruimen als de boerenjongen die tegen wil en dank leider wordt. De metamorfose die daarna plaatsvindt is dat minder. Zegt hij het ene moment nog tegen zijn oud leraar dat hij niets begreep van zijn lessen vijf minuutjes later weet hij zijn troepen met de mooiste volzinnen te inspireren.

Ik snap op zich best dat makers en veel kijkers dit graag hebben maar ik wordt er toch altijd een beetje gefrustreerd door. Sterker is gelukkig de verhouding tussen de twee broers en het langzamerhand steeds nadrukkelijker opvoeren van de derde broer. Hij wordt richting einde steeds nadrukkelijker de echte leider en dat vond ik redelijk subtiel gedaan.

Al met al is Defiance dan ook uitstekend vermaak met vele mooie bosscenes en een verhaal dat de moeite meer dan waard is. Hierdoor laat ik de minpuntjes iets minder zwaar wegen.

Gisteren in de Bioscoop gezien en ik moet zeggen dat hij me tegenviel. Het verhaal was geregeld saai en ook langdradig. Daniel Graig speelde best aardig maar ik heb hem wel eens beter zien spelen. De beste acteur vond ik nog Liev Schreiber. Er had van mij wel wat meer actie in mogen zitten.

avatar van Montorsi
Verre van de perfecte film, maar toch behoorlijk vermakelijk. Komt wat rommelig op gang, maar het eerste uur is verder best wel goed. Ziet er allemaal best wel verzorgd uit en de gevechtsscenes werken ook prima. Daarna komt er een beetje de klad in met een serie geforceerde liefdesperikelen zonder enige meerwaarde. De 'ruzie' tussen de broers komt ook een beetje out-of-the-blue en vind ik niet erg goed uitgewerkt. Dat toespraakje op het paard was ook wel redelijk glad, en met het nadrukkelijk vermelden van het verbod op zwangerschappen weet je ook wel meteen hoe dat af gaat lopen. Een behoorlijk saai middelstuk dus met wat clichématige wendinkjes.
Tegen het einde wordt het weer een stuk sterker, dat bombardement ziet er ook best goed uit bijvoorbeeld.

Maar waar was die jengelmuziek 137 minuten lang voor nodig.. Werkelijk geen enkele variatie in.

avatar van Wauze
Ik begrijp eigenlijk niet zoveel van die goede beoordelingen.
Heb met moeite film uitgekeken, meer met het idee, van waarom vindt men deze film zo goed!
Vond het een heel matige oorlogsfilm die bij bijv. Zwartboek, Schindler etc. verbleekt. Matig acteerwerk, niet bijzonder verhaal maar bovenal...ik raakte er niet bij betrokken.

avatar van Filmkriebel
Beter dan ik verwachtte. Het verhaal van deze Joodse verzetsstrijders in het Witrussische woud is een echtgebeurd verhaal, dat niet zo gekend is. De ontberingen, de conflicten, de dreiging van de Duitsers en de strijd om te overleven zijn mooi weergegeven. Zwick slaat de nagel op de kop, wanneer hij toont dat de Russen minstens evenveel minachting hadden voor de Joden als de Duitsers.

Deze boeiende film is overgoten met de gewoonlijke Hollywood- saus, zoals op het einde, wanneer Tuvia's broer TOEVALLIG uit de struiken komt om hem te redden, wanneer hij beschoten wordt door die tank. Nog zo'n dom moment was die in 30 seconden ontluikende liefde tussen Zus en Bella. Amai, wat een snelheid ! . Niettemin vond ik "Defiance" behoorlijk geslaagd.

Voor mij kunnen er nooit genoeg films over de verschrikkingen over de tweede wereldoorlog gemaakt worden; en de vervolging en vernietiging van de joden en andere minderheden. In het bijzonder als ze gebaseerd zijn op waarheid gebaseerd. In Defiance wordt een ongelooflijk en heldhaftig verhaal op een boeiende manier verteld: goed script, prima acteurs en regie. Aanbevolen!

avatar van Jiv
Jiv
Uitstekende film!!!

Zelde heb ik het gevoel na een film dat ik verreikt ben met nieuwe belevenissen, perspectieven, verhalen enz.. Dit is zo'n film. Verhaal is zeer realistisch gefilmd, goede dialogen, de hele sfeer in de film is ontzettend goed evenals de scenery. Ik had echt het gevoel alsof ik naast de personages in het bos leefde. Normaal gesproken vind ik het genre al snel achterhaald maar dit verhaal is zeer uniek. Ik had het idee dat dit een hele nieuwe kijk op een stukje van WOII was. Dus; Aanrader!

4.0

avatar van Spetie
Degelijke oorlogsfilm!

Een film die wat rommelig begint en even tijd nodig heeft om op gang te komen, maar verder van begin tot einde heel aardig is. Ach ja het verhaal is wat voorspelbaar, de personages wat clichématig, maar wel goed gespeeld door vooral Craig en Schreiber.

Het ziet er verder allemaal verzorgd uit. Soms wat mooie shots en de sfeer is ook gewoon goed. Wel apart is inderdaad het afwisselend Engels en Russisch gepraat, maar ik kon me er verder niet aan storen.
Verder is de muziek maar matig en wordt het ook nergens echt indrukwekkend.

Heb me er verder goed mee vermaakt, dus een voldoende is zeker op zijn plaats en verder ben ik het wel met Reinbo eens, dat als je echt goede oorlogsfilm van Russische kant wilt zien, je toch echt Idi i Smotri eens moet zien.

avatar van jeroentjuhhhhh
Niet helemaal mijn ding maar toch zeer degelijk.
Een sterke cast, een mooie locatie, veel mooi geschoten scénes, interessant verhaal en misschien zelfs een klein beetje aangrijpend.
Helaas niet genoeg om een echt hoge score te krijgen, voor mijn gevoel had het schokkender gemoeten wil het een indruk maken.
Op deze manier ben ik het over een week al weer vergeten, niets memorabels aan deze film.
Maar al met al meer dan redelijk en heb me best vermaakt.
3.5 kleine sterren.

avatar van Niveath
Niet meer dan aardig oorlogsdrama, dat zich eigenlijk nergens onderscheidt van de massa. Het acteerwerk haalt het wat omhoog want dat vond ik goed in orde. Het is allemaal redelijk in beeld gebracht.

Het verhaal kent dusdanig veel minpunten (met name een te hoog gehalte aan voorspelbaarheid) voor mij dat deze niet allemaal verscholen gaan achter de goede cinematorgrafie en goed acteerwerk. Goed popcornvermaak, maar ik zie liever Idi I Smotri over diezelfde oorlog.

avatar van Turkeyloverz
Ach ja, als je gaat zitten letten op voorspelbaarheid bij waargebeurde verhalen.. Zwick heeft het slim aangepakt door het verhaal te vertellen vanuit een relatief ''klein'' perspectief. Defiance is goed en interessant, waardoor de aandacht makkelijk wordt vastgehouden, de hele film lang. Helaas had de film wel z'n pieken en dalen, maakte het wel moeilijker om een eerlijk beoordeling te geven. Ik stond wel versteld van sommige dingen. Alcohol, bijvoorbeeld, had een grotere rol in de film dan Daniel Craig. Over Daniel gesproken, samen met Schreiber en hun oudste broertje hebben ze ook duidelijk meegedragen aan het hoog houden van het niveau. Heb me zeker vermaakt.

avatar van huVILEub
Leuke film. Mooi verhaal, maar ik vond het niet altijd even sterk geacteerd. Maar zeker een vermakelijke film, met een juiste portie actie.

avatar van Q Jones
In deze film zien we dat Craig de slechtste Bond, ook nog echt kan acteren en hij zit weer goed in zijn rol en weer terug op het niveau van Munich, dus Craig verspil je talent niet aan bond maar maak meer van dit soort films want als bond kom je niet over.

De film zelf is ook heel mooi, prachtige locatie's, goede acteurs met echt lijkende accenten, mooie actie scenes en vooral een goed script. Ik vond ook Schreiber erg goed en vooral ook goed gecast. Veder vind ik het wel jammer dat ze er iets te veel actie in hebben gestopt, maar ik snap het wel want anders heb je een kleiner publiek, maar dit terzijde gelaten de film is gewoon een dikke 8,5 waard

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Daniel Craig en Liev Schreiber is een duo dat wel werkt in deze film. Het is ook de moeite om een WOII-film te zien vanuit een ander standpunt. Gewoonlijk zijn het de nazi's of het verzet dat joden helpt of Amerikanen die het eens allemaal zullen oplossen. Films die uiteraard ook de moeite zijn en nodig zijn om dit in het collectieve geheugen te houden. Maar dit geeft voor de verandering eens een andere kant van de joden weer. Hoe ze proberen te overleven en omgaan met hun geloof in deze toch beproevende periode.

Af en toe is het verhaal wat voorspelbaar en clichématig, maar de film zakt niet te ver weg en kan zich goed handhaven. Mooi geschoten en boeiend tot het einde. En dat is toch voornaam bij een film.

avatar van Donkerwoud
Tsja, ik ben geen grote fan van Edward Zwick en daar brengt dit weinig verandering in. Groots opgeblazen epos vol valse emotie, kitscherige sets en wel erg stereotiepe karakters. Het is soms net alsof het zich allemaal in het sprookjesbos in de Efteling afspeelt.

avatar van Sportingerke
Bij dit soort films gestoeld op waargebeurde gebeurtenissen is het voor mij vaak moeilijk om de film te beoordelen op zijn sterkte. Te vaak ben ik onder de indruk van het achterliggende verhaal zodat ik de film die dit verhaal vertelt te hoog laat scoren.

Ook nu weer moet ik zeggen dat het verhaal erachter me sterk geraakt heeft. De film daarentegen vond ik niet super. Daarvoor zitten er net iets teveel onwaarschijnlijkheden in (waarom vallen ze het politiekantoor aan met 3 mensen? hoeveel tijd verloopt er niet tussen het afleiden van de Duitsers en het oversteken van het moeras? Tenzij de Duitsers zich in rolstoelen voortbewegen hadden ze de verzwakten van de otriad snel kunnen inhalen en afknallen. Hoe makkelijk is het niet om te ontsnappen uit een getto?).
Misschien ben ik te detailkritisch, maar toch...

Ook vind ik dat de film ruim lang duurt, maar dat kan aan mijn concentratieboog liggen
Positief in de film is dan weer dat men een zwart-wit-voorstelling van goed en kwaad zoveel als mogelijk probeert te vermijden.

Wat het gebruik van de juiste talen betreft vond ik de oplossing om af en toe Engels te spreken en af en toe Russisch (of een andere Slavische taal) nogal halfslachtig. Mij stoort het helemaal niet dat er Engels gesproken wordt hoewel de film zich afspeelt in Wit-Rusland; het voortdurend afwisselen tussen Russisch en Engels vind ik veel storender.