Defiance (2008)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Edward Zwick
met Daniel Craig, Liev Schreiber en Jamie Bell

Vier Joodse broers ontsnappen uit het door de Nazi's bezette Polen. Zij vluchten richting Wit-Rusland, waar zij zich aansluiten bij Russische verzetsstrijders en beginnen met het bouwen van een degelijke uitvalsbasis, die als bescherming moet dienen voor hen zelf en voor allen die in gevaar verkeren.

avatar van canciser
Er werd geen Russisch gesproken. Tenminste, niet wat ik ervan verstaan heb.

avatar van Minority_Check
oke pools dan

avatar van Davidus
Interessant het joodse verzet in de bossen. Lekker rauw gefilmd, geen sentimenteel gedoe. Had wel wat weg van een bijbels epos incl broedertwisten, leiderschapsstrijd, wraak en uittocht

Daniël Craig speelt heel sterk (Mozes) Godzijdank, niet de charismatische superleider, maar tegen een anti-held aanliggend personage.

Locaties zijn mooi, grauw, koud, "echt" Russisch.

Goeie film

avatar van LordHawHaw
goede oorlogsfilm , erg aangenaam en spannend

Akron777
Vermakelijk en goed geacteerd.

avatar van ILDIB
Mix van mooi en overdramatisch en iets teveel bijbels af en toe. Grootste stoorfactor, de vreselijke accenten allemaal. Doe t of in t russisch of in normaal engels, maar niet dit vreselijke gedoe.

avatar van bramono
Ontroerend einde! het idee dat er werkelijk mensen zo geleefd hebben. prachtig! heerlijke film, soms heb je maar één keuze, verzet. Kippenvel

BX1
Ik vind dat Craig en Schreiber in Defiance allebei een ijzersterke rol spelen. Zowel veel actie als emotie.

Jammer vond ik het einde. Dat ze meerdere keren door het oog van de naald geslopen zijn en vervolgens lees je dat het nog zoveel jaren verder ging in het bos. Ik had graag gezien hoe het uiteindelijk was geweest.

avatar van teaso
De zoveelste WOII film? Nee, in tegendeel starten vanuit een nieuw uitgangspunt in feite. Erg mooi in beeld gebracht, hoe ook de Joden er soms moeite mee hadden om hun menselijkheid te bewaren maar daar al bij al bewonderenswaardig goed in slaagden. Daniel Craig is top, maar wat dan gezegd van Liev Schreiber. Hij brengt zijn personage ECHT tot leven. Geweldig. De film leek af te stevenen op een 3.5 sterren, omdat er toch niet zo gigantisch veel in gebeurde. Echter door de melding dat deze film gebaseerd is op een waargebeurd verhaal kon ik niet anders dan deze film te belonen met een mooie 4 sterren.

avatar van Humphrey
Niet echt een super produktie, maar toch een film die zeker de moeite waard is. Er is zin voor detail en dat vind ik essentieel in een film. Verdient zeker 3,5*.

avatar van sofripa
Goede film. Wat een dadendrang van de broers om dit op te zetten. De overlevingsstrijd is fraai in beeld gebracht zonder opsmuck. Craig speelt zijn rol goed, Schreiber uitmuntend. Zien en ondergaan!

avatar van nadrin
Gezien de beoordelingen hier moet dit waargebeurd verhaal een topfilm zijn

Maar het raakt me niet
Ik vond het steeds net overdone.

avatar van jna blauw
Goede film, absoluut de moeite waard!

avatar van chucknorris
vond het een redelijke film. Nogal houterig en afstandelijk allemaal. Ik kwam er daardoor niet echt in eigenlijk.
En 1 punt waar ik me toch eigenlijk wel over verwonderd heb is dat Daniel Graig de joodse leider van de partisanen speelde. Met z'n staalblauwe ogen vond ik hem eerder een van de duitsers. of ligt dat aan mij? Vond het vreemd iig..

3 1/2 *

avatar van Sergio Leone
Uitstekend oorlogsdrama.

Het verhaal is opgedeeld in 3 stukken: de herfst, de winter en de lente. Ik had het meeste moeite met het eerste gedeelte. Om de minuut komen er twintig mensen bij, en al snel zit je met een heus dorp. In dit gedeelte zit behoorlijk wat actie.
Het winter-gedeelte is een pak rustiger en dan is er ook wat ruimte voor enige vorm van karakterontwikkeling. De sfeer is uitstekend neergezet. Het enige wat spijtig is, is het belachelijke overacte hoesten van de zieken.
Met de komst van de lente kent de film haar climax. Er komt terug actie in, wat leidt tot een degelijk slot.
De film eindigt met het verdere leven van de Bielski's en dat zorgde toch wel even voor kippenvel. Ik had geen flauw idee dat ik 2,5 uur naar een waargebeurd verhaal zat te kijken.

Daniel Craig is geen slecht acteur, maar voelt hier niet altijd juist gecast aan. Zijn overacte hoesten is tenenkrommend en hij moet ook eens leren wat minder chagrijnig te kijken.
Liev Schreiber doet het al wat beter, Jamie Bell is uitstekend.

De locaties zijn uitstekend gekozen. Het ziet er gedurende heel de film sfeervol uit; mooie natuur in de lente, maar bitterkoud en meedogenloos in de winter.
De actie ziet er verzorgd uit, en ook de muziek is degelijk.

avatar van betekenis
Aardige film maar ook niet meer dan dat. Ik zat me vooral te ergeren dat de polen engels praten als ze in vredige omstandigheid waren en als er actie was dan praten ze ineens allemaal pools... En dit wisselde zich af gedurende de hele film, heel irritant!

avatar van ikpraatniet
Geniale diepgang je wordt in het verhaal getrokken tot de laatste secondes!

avatar van martijn011
Prima film van Zwick weer. Hij neemt de tijd voor het vertellen van het verhaal wat soms alleen ten koste gaat van het tempo.Vooral het middengedeelte was ietwat te lang.
De film is verder onderhoudend genoeg en komt geloofwaardig over. Jammer dat hij veel jat van andere regisseurs. Zo is de scene waarin het kamp wordt gebombardeerd en hij de beelden vertraagd en Craig's uitdrukking volgt, overgenomen van Spielberg's Saving Private Ryan.

Maar goed, de cast is ook sterk, vooral Craig kon me erg bekoren. Begint me steeds meer positief op te vallen. Maar ook Schweiger als norse en harde broer vulde z'n rol goed in.
De soundtrack is een beetje zemelig en werkt op het laatst op je zenuwen. Wel erg veel van hetzelfde.
Toch is dit zeker een goede oorlogsfilm zien wat vooral de harde realiteit over probeert te brengen en Zwick is daar aardig in geslaagd!

Uitstekend epos over een verhaal dat weinig bekendheid genoot, tot nu dan. Zwick heeft al eerder wezen een dergelijk epos neer te zetten en daar slaagt hij nu ook weer in. Bij het veel genoemde minpunt sluit ik me direct aan, het is jammer dat er 'gewoon' engels wordt gesproken, het is één van die details die de prent naar een nog hoger level had kunnen tillen. Desondanks blijft er een heel, heel zuinige maar verdiende vier over.

avatar van witboek
Leuke actiefilm die spannend en een beetje vernieuwend is.

De keiharde strijd om het bestaan midden in een bos, tegen een achtergrond van ontwikkelingen tijdens WOII. De locatie deed mij aan de oneindig lijkende bossen tussen Dresden en de Poolse grens denken, waar ik een paar maal geweest ben (geweldig imposant). Tijdens het jarenlang verblijven in het bos ontmoeten mensen elkaar, worden verliefd, etc. Al met al een mooi episch verhaal.

Goed geacteerd en mooi geschoten. Ik vond wel de blauwe belichting te veel aanwezig, liever had ik meer gewone grijstinten als grauw ervaren. Ook jammer vond ik het voorspelbaar gebruik maken van een standaard romance tussen de 'leader of the pack' en het 'mooiste meisje van de klas'.

De overige menselijke ervaringen en ontwikkelingen vond ik heel interessant.
En het is een eerlijke film over het feit dat niets menselijks ons vreemd is, want ook slachtoffers doden weer uit haat, gunnen een ander het licht in de ogen niet, etc

avatar van Captain Willard
Aangrijpende oorlogsfilm met Daniel Craig op zijn best. Aanrader.

avatar van Virix
Ik vind de 2e Wereldoorlog een erg interessant onderwerp, heb deze film dus gekocht zonder naar eerdere recensies te kijken en ben dus zonder verwachtingen begonnen. Ik moet zeggen dat ik 't een mooie film vond om naar te kijken! De karakterontwikkelingen van de 2 hoofdpersonages vond ik echt goed. Zus die zich bij de Russen aansluit en later terugkeert om een spectaculaire redding uit te voeren. En zijn broer die van rustige man, naar strenge leider, en weer terug naar rustige leider gaat. Het kleinste broertje vond ik ook sterk bij de rivierscene!

Al met al wel genoten van deze film, mooi ook dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Was alleen teleurgesteld door het einde, had wellicht wat beter gekund.

avatar van RuudC
Jeetje, wat een hoog gemiddelde! Het is nou niet bepaald een origineel thema, laat staan dat de uitwerking ervan nou echt bijzonder is, wat mij betreft. Ik vond Defiance hooguit onderhoudend. Een stel partizanen in een van de uitgestrekte wouden van Rusland dat meer problemen qua onderhoud heeft dan van Duitsers of jodenjagers. Er zaten toch behoorlijk wat overbodige scenes in en de finale is ronduit teleurstellend. Uiteindelijk weet je toch wel dat je een aftiteling krijgt hoeveel joden persoon X uit handen van de executiepeletons heeft gehouden. Beetje jammer dat het ruim 130 minuten moet duren voor het zover komt.

avatar van John Lee Hooker
RuudC schreef:
Beetje jammer dat het ruim 130 minuten moet duren voor het zover komt.

Ehm... ja ze hadden ook direct met de aftiteling kunnen beginnen.

avatar van RuudC
Nou nee, met een krappe 90 minuten is dit verhaal ook wel verteld.

avatar van John Lee Hooker
Er zullen wel meer films zijn die wat korter hadden gekund. Het is maar de vraag of je het dan wèl kon waarderen. Wat vond je er eigenlijk niet goed aan?

avatar van filmfreak 101
Heel mooie film,goed uitgewerkt verhaal,goede acteurs,special effects enz kortom niets op aante merken....een dikke 4!

avatar van Leviwosc
RuudC schreef:

Dat je de uitwerking niet bijzonder vindt, dat kan, dat is jouw persoonlijke mening. Maar dit is zonder twijfel een origineel thema! Joden die georganiseerd en succesvol in verzet komen tegen de nazis, dat zie je in geen enkele andere oorlogsfilm.

avatar van popcorn en cola
Boven verwachting, zeer goede film. Dacht het eerst dat het weer het volgende oorlogsdrama zou zijn, maar deze is zonder meer het kijken waard.