Defiance (2008)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Edward Zwick
met Daniel Craig, Liev Schreiber en Jamie Bell

Vier Joodse broers ontsnappen uit het door de Nazi's bezette Polen. Zij vluchten richting Wit-Rusland, waar zij zich aansluiten bij Russische verzetsstrijders en beginnen met het bouwen van een degelijke uitvalsbasis, die als bescherming moet dienen voor hen zelf en voor allen die in gevaar verkeren.

avatar van gizmoart
Mooie film , een tijdvretertje

avatar van Jan met de pet
Geweldige film.......zeer indrukwekkend en waar gebeurd : 4,0

avatar van SSeagal
Ik kan het niet helpen, maar bij het zien van de trailer gelijk het gevoel naar een bondfilm trailer te kijken in een WW II setting

avatar van ralfsjam
gisteren zitten kijken, en heb er een nachtje over geslapen.

opzich is het en goede film met een boeiend einde. heb veel van dit soort oorlogs-films gezien over hoe zwaar het was. bij deze film zag ik teveel voor de hand liggende shot's. het verhaal is goed, maar er zat weinig pijn in de film. er zat wel pijn in, maar dat was niet pijnlijk in beeld gebracht, zoals je mooi ziet in de pianist om maar een film te noemen. al met al heb ik wel genoten van de film. verveelde nergens, en keek lekker weg.
3.5

ook ik heb hem gisteren gekeken. Het duurde even voordat ik echt in de film zat, want hij begint nogal langzaam en er gebeurt vrij weinig.

Maar ik moet zeggen dat narmate de film vorderde hij steeds beter werd. Daniel speelt een overtuigende rol, en ook een aantal andere half-bekende spelers acteerden zeer goed.

Enige nadeel vond ik dat er heel de film maar weinig gebeurt en het best een zware kluif is om hem uit te zitten....

Verder had ik een beetje het gevoel naar een soort van "robin hood" te kijken, maar dan wel in positieve zin.

Al met al prima locaties, mooi gefilmd, sterk geacteerd en zeker boven gemiddeld.

Het is dus een sterke film die zeker het kijken waard is. Ik vond hem echter geen topper die ik nog jarenlang zal onthouden en vandaar dat hij 3.5 ster krijgt.

Echt een hele mooie, boeiende film..
Beter acteer werk als in James Bond.
Verdiende 5 Sterren

avatar van MyLegacy.nl
Echt een aanrader,

Ben normaal niet een fan van oorlog films, maar na een vermoeiende nacht heeft deze film mij zo kunnen boeien dat ik ervoor gekozen heb om hem af te kijken in plaats van te slapen

deze film heeft ruim 2 uur van mijn nachtrust gestolen, maar was het dik waard

Dit wil dus heel wat zeggen.

Een aanrader en wakker blijver

Van mij 5 *****

avatar van brucecampbell
Sterk waargebeurd relaas over drie broers die hun leven waagden om een hele groep Joden uit de handen van de Duitsers te houden.
De film mocht iets minder lang duren, maar dat is eigenlijk maar muggeziften.
De (weinige)gevechtscènes zijn indrukwekkend in beeld gebracht en dat is zeker een pluspunt.

avatar van wwelover
Indrukwekkende oorlogsfilm, die een goed beeld geeft van de Joden. Historisch gezien erg mooi verhaal, zeker gezien het waargebeurd is. Prachtig weergeven dankzij de prachtige bossen zeker met de sneeuw. Al is het natuurlijk niet de eerste film die deze omgevingen weergeven. Maar het blijft mooi.

Muziek is meeslepend en prachtig. Kan ook niet anders met James Newton Howard. Sommigen beelden deden me denken aan andere films, zoals het moment dat Craig zijn gehoor tijdelijk kwijt is lijkt erg veel op Saving Private Ryan, maar ja aan de andere kant het is in het echt wel zo.

Acteerwerk van Craig is weer goed, ben erg gecharmeerd van Daniel Craig. Heeft een super uitstraling, en sprak met een superaccent Pools/Russisch. Je kan zeggen over hem wat je wilt, maar acteren kan hij zeker wel. Maar ja hij zit nu aan het James Bond imago. En de rest van de cast is ook prima, zeker met Jamie Bell, een zeer getallenteerde acteur en Liev Schreiber die erg overtuigend speelde.

Actie was ook erg goed, niet al te overdreven allemaal. Af en toe de herkenbare slow-motion stukjes van tegenwoordig maar dat is geen punt in deze film. Zeker een aanrader dus. Enige minpunt is dat hij soms wat te langdradig is.

Erg goede film in veel opzichten. Ik had het gevoel naar een klassieker te kijken. Monumentale film om zo te zeggen. Ruim twee uur meeslepend oorlogsdrama.

Defiance biedt voor de kijker eigenlijk niet echt iets nieuws in de lange reeks films over WOII. Het uitgangspunt van de Joden die terugvechten, heb ik ook al eens gezien bij Uprising. Zwick is een regisseur die vooral kickt op heroïsche verhalen en de boel behoorlijk kan aandikken. De film zit dan ook weer vol cliches en de filmscore bestond voornamelijk uit treurige vioolsnaren die vooral riekten naar effectbejag. Vooral zo'n scene waarin Craig zijn volk te paard toespreekt is tenenkrommend. De actiescenes waren verder prima en de film kent best een aardig begin, maar het is helaas geen waardige film geworden voor de drie echte Joodse broers.

Een van de beste film die ik ooit heb gezien, prachtig waar gebeurd verhaal. Ik wilde dat hij nog uren zou duren ,,Schitterend

avatar van ChielB
Apster schreef:
Toch jammer dat je dan wat betreft de hele essentie van de film de plank volledig mis slaat. De grote drijfveer van de Joodse broers is overleven en niet domweg terugvechten tegen de Duitsers.

Verder kan ik me in je kritiekpunten vinden dat er wat onnodige cliché´s zijn qua muziek en kleine gebeurtenissen in de film, maar wat mij betreft deed dit nauwelijks af aan de beleving. Nog altijd een aangrijpend verhaal met genoeg actie, spanning en emotie om de volledige speeltijd te boeien.

4**

geen gezeur gewoon goeie lange film klaar

avatar van martenaria
weer een topper voor zwick. niet zo goed als blood diamond of legends of the fall maar zeker de moeite waard. prima acteerwerk ook van de jongere spelers.

avatar van Toontje35
Mooie film. Verhaal had niet veel wendingen doch tekenend voor de oorlogstijd.
Craig heeft prima rol. Beter te pruimen als in Quantum.

Slot was boeiend. Genoten

avatar van eppy
goeie film sterk verhaal, niks aan toevoegen hierboven zeggen de meeste al genoeg....

avatar van qwatje
Gewoon een erg sterke film, ongelofelijk dat dit op een waargebeurd verhaal berust.

verder niet te veel aan te vullen op eerder genoemde zaken.

avatar van Charlie Cheese
Goede film, zeker omdat hij waargebeurt is.

Wel vond ik hem niet extreem spannend oid.

stefan88
je kunt de emoties gewoon van hun gezichten af lezen alleen wat jmmr van de soms wat stille momenten in de film maar wat een goede film van daniel craig zeg

Ik vond dit een erg mooie film. De acteerprestaties van de nieuwe bond mogen er zeker ook zijn. Rekening houdende met het feit dat het een waar gebeurd verhaal is, heb ik zeer veel respect gekregen voor de persoon die wordt gespeeld door Daniel Craig. Zoals de moeilijke beslissingen die werden genomen. Ik ga niet verraden welke.....

Door de hele film heen hangt de juiste sfeer en niemand wordt echt de held, zoals in bijna iedere hollywoodfilm. Soms wat traag, maarja ook in een echte oorlog is er niet altijd actie, dus dat vond ik niet storend. Ook vind ik het geheel erg mooi in beeld gebracht.

Wat mij betreft een aanrader.

ChielB schreef:

Mee eens dat de kern van de zaak overleven is, alleen zit hem het verschil in vergelijking met andere WOII films dat de Joden zich ditmaal verdedigen met hevig geschut. Er zit niet voor niets de quote "Jews don't fight! These Jews do" in de film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Ondanks de sterrencast, is dit een weinig boeiend drama met de nodige actie-scenes. De nieuwe 007 laat ook hier niet al te veel diepte zien en wordt bij vlagen weggespeelt door Schreiber en Bell. Als zo een ernstig verhaal zo weinig weet te beklemmen is er iets goed mis. Waarschijnlijk heeft het deels te maken met de onevenwichtige balans tussen drama en actie.

Redelijk

avatar van Tomsheep
Dankzij de sterrencast, is dit een erg boeiend drama met de nodige actie-scenes. De nieuwe 007 zet hier een compleet andere en goeie rol neer ondersteund door Schreiber en Bell. Een ernstig verhaal wat weet te beklemmen met een evenwichtige balans tussen drama en actie.

Vind ik

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Tomsheep schreef:

Vind ik

Probeer je eigen recensie te schrijven, verdikkeme

avatar van jollyrogers
prachtige film, jammer van het abrupte einde, maar wel prachtig in beeld gedracht.
Zeer zeker een aanrader!

Prachtig werk, geen minuut van willen missen.
Zeer goed en mooi gefilmd!

Een echte aanrader!

avatar van the new guy
ben benieuwd, vanavond kijken

rtt
Zeer aangrjpende film. Deze wil ik over een tijdje beslist nogmaals zien. Goed acteerwerk van de drie broers (Daniel Craig, Liev Schreiber en Jamie Bell).

Beslist een aanrader om deze film te bekijken. Voor mij de topper voorlopig in 2009.

avatar van Manoah007
Goede film

Actie scenes niet van hoogstaande kwaliteit, maar dat doet niets af aan de boodschap van de film

Broederband realistisch neegezet.

Gebaseerd op waargebeurde feiten (Check: Ray Mears)

Verwacht geen "Shindlers List", maar toch zeker de moeite waard!