The Magnificent Seven (2016)

3,31

Actie / Western

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Denzel Washington, Chris Pratt en Ethan Hawke

Met de stad Rose Creek onder dodelijk toezicht van goudbaron Bartholomew Bogue besluiten wanhopige stedelingen ter bescherming een groep huurlingen in te schakelen. Het betreft een groep van zeven buitenstaanders en premiejagers die de namen Sam Chisolm, Josh Faraday, Goodnight Robicheaux, Jack Horne, Billy Rocks, Vasquez en Red Harvest dragen. Terwijl de groep zich opmaakt voor de gewelddadige confrontatie, blijkt dat het gevecht niet enkel om het geld draait.

• vanaf dinsdag 24 januari te huur
  • vanaf dinsdag 24 januari te koop op blu-ray

138 BERICHTEN 37 MENINGEN
avatar van Thomas83
geplaatst: 20 december 2016, 19:48 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Eigenlijk is dit niet echt een western maar meer een actiefilm. Het ziet er af en toe erg mooi uit allemaal hoor, maar voor een western mist er naar mijn smaak toch een rauw randje, zowel in visueel opzicht als wat betreft het geweld. Ik snap dat er niet zoiets als 1 stijl bestaat voor de western, maar het ziet er mij wat te gelikt en kleurig uit zeg maar. Ook al wat de etnisch diverse cast betreft.

Washington speelt een vertrouwde rol en lijkt haast wel vooral voor de scène op het einde in de kerk in de film te zitten, maar hij blijft verdomd fijn als aanwezigheid op het scherm. Pratt overigens ook. Hoewel hij niet helemaal de juiste persoon is voor de rol voelde ik toch weer dat ik hem gemist had. Hij heeft filmstercharisma dat je niet veel meer ziet tegenwoordig en is gemaakt voor blockbusters die zichzelf niet te serieus nemen.

Overigens is zijn personage er wel een die wat meer aandacht had kunnen gebruiken. Zoals altijd wel bij zo'n grote groep hangen de meesten er maar wat bij. Vooral zonde bij Pratt en misschien nog wel meer bij Bennett, die best indruk maakt. Sarsgaard dan weer totaal niet. Een veel te overdreven antagonist en de film is erg drammerig als hij geïntroduceerd wordt in de eerste minuten. D'Onofrio maakt het ook (weer) bont met een gek hoog stemmetje.

Vooral zijn sterfscène is echt belachelijk. Ook wel een beetje cheesy wat een dramatische uitgeleide de personages van hem en Pratt krijgen, met als finalestuk ook nog de voorspelbare afrekening met de bad guy.

Verder is de film ook veel te lang, vooral voor het uitgerekte grote gevecht op het einde, met explosies en een gatling gun. Het leek wel een oorlogsfilm. Ook beetje fout die heroïsche slowmotion. Of hoe we helden met handwapens door de open linies zien lopen. De CGI is misplaatst voor een western. Wel een mooi thema van Horner, als dat niet ook remake is. Best onderhoudende film hoor, maar zeker niet goed. 3.0*.

geplaatst: 22 december 2016, 18:32 uur [permalink]
Als je Western movies weet te waarderen, dan mag deze niet op je '2watch' lijstje ontbreken.
Een prachtige remake versie, geen moment verveeld. Mooi op beeld gezet en goed gespeeld.
Ik heb in jaren niet meer zo genoten van een goeie Western. Bij komt hij in ieder geval met stip op de eerste plaats op het Western movies lijstje. Een dikke 5* voor mij! Een aanrader. Check de trailer maar en als je dan nog niet overtuigd bent...... 😉

geplaatst: 23 december 2016, 00:12 uur [permalink]
Meh, matig.

Typisch weer zo'n remake waar echt alle charme en coolheid van het origineel is uitgefilterd en alleen een gelikt simpel hap slik weg dingetje overblijft.

Alsof je naar een opgepimpte A-Team aflevering kijkt.

avatar van mnrk
geplaatst: 23 december 2016, 11:48 uur [permalink]
Go on home, polish your rifles. Maybe the glint 'll scare 'em off.

Een heerlijke western van Antoine Fuqua...

Het verhaal is bekend maar de gehele setting en aankleding zorgt voor een typische western sfeer die helemaal past bij deze film. Ook zit er lekker veel vaart in de film waardoor de film lekker weg kijkt...

En dan heb je nog de cast in deze film, echt alle acteurs zijn gewoon op hun plek en acteren gewoon goed...

En dan een groot pluspunt voor de score, wat zullen we James Horner missen...
James Horner & Simon Franglen - The Magnificent Seven (2016) - MusicMeter.nl

avatar van sorbonne
geplaatst: 25 december 2016, 12:14 uur [permalink]
goeie sfeer maar daar stopt het zowat.
Helaas niet te tippen aan de originele versie. En enkele stukken waren er te ver over.

avatar van Bud Spencer
geplaatst: 26 december 2016, 01:14 uur [permalink]
Geen slechte film, maar ook zeker geen topper. Het was me allemaal te simpel, te ongeloofwaardig. Wel mooi gefilmd en goed geacteerd.

avatar van knusse stoel
geplaatst: 27 december 2016, 14:18 uur [permalink]
Het is een remake maar wij vonden het de moeite wel waard. Een aardige film die leuk bleef vanaf het begin tot het einde! Als waardering een 7+.

avatar van Roodkapje 1964
geplaatst: 29 december 2016, 16:44 uur [permalink]
Ik geef niet vaak commentaar, maar zo hoort een Western eruit te zien!

Heerlijke actie-western en goed acteerwerk, vooral van Denzel Washington.

geplaatst: 30 december 2016, 17:11 uur [permalink]
Onzinnige western

avatar van ikkegoemikke
geplaatst: 31 december 2016, 17:57 uur [permalink]
“If God didn't want them to be sheared, he wouldn't have made them sheep.”

Wie al eens één van mijn schrijfsels heeft gelezen, weet ondertussen mijn mening over remakes en mijlpalen uit de filmgeschiedenis. Ik ben dus niet zo’n aanhanger voor het terug oprakelen van succesfilms uit het verleden en deze dan te voorzien van een nieuw jasje. In de meeste gevallen wordt er feitelijk niets nieuws naar voren gebracht. In het ergste geval schiet het resultaat zijn doel voorbij en is het eindproduct een lamentabele en soms wel volledig mislukte film. “Ghostbusters” was in mijn ogen zo’n wangedrocht en bevestigde mijn stelling dat sommige mijlpalen in de filmgeschiedenis onaantastbaar zijn (ik vrees dat de remake van “Jumanji” ook zo’n geval zal zijn). Er zijn echter ook uitzonderingen zoals de recente film “The Jungle Book”. Alhoewel dit niet een remake is in de strikte zin van het woord, maar eerder een verfilming van een tekenfilm.

Ik beweer ook niet dat deze “The magnificent seven” de originele film uit 1960 overtreft. De originele zwart-wit versie is en blijft een monument. Eigenlijk kan je deze film vergelijken met de remake van “RoboCop”. In grote lijnen zijn er overeenkomsten, maar subtiele wijzigingen maken deze versie eigentijdser. Net zoals bij deze laatste moet je deze western niet te veel vergelijken met de klassieker. Er zijn raakpunten en in grote lijnen overeenkomsten, maar door enkele herinterpretaties en een blits nieuw omhulsel kan men eerder stellen dat het een “restyling” is en niet een “remake”. Ook in deze film wordt een gemeenschap onderdrukt en uitgebuit door een machtswellusteling. Het zijn ditmaal wel geen in Mexico gevestigde landbouwers die door een Mexicaanse bende beroofd worden van hun broodnodig geoogst voedsel, maar wel een doodgewoon stadje waar de inwoners voor een hongerloon goud moeten delven uit een mijn en onder druk worden gezet door een redelijk geschifte tiran(Peter Sarsgaard) zodanig dat ze hun eigendom voor een appel en een ei van de hand doen. Ook hier doen de wanhopige inwoners beroep op een zevental huurlingen die dan schijnbaar zonder aarzeling de inwoners bijstaan om zicht te verweren tegen de onderdrukkers. Dat de zeven revolverhelden beschikken over een uitzonderlijk schiettalent en de bende bandieten oliedom zijn, met als resultaat dat ze en masse worden afgeslacht, is natuurlijk een vanzelfsprekendheid. En dat er eentje de rol van lafaard op zich neemt zoals Robert Vaughn in de versie uit 1960, is dan ook nog een opvallende overeenkomst.

Het grootste onderscheid zit hem in de zeven revolverhelden. Een allegaartje uit verschillende culturen afkomstige ruwe bolsters zodanig dat het een politiek correcte film werd. Een Afro-Amerikaan (Denzel Washington), Mexicaan (Manuel Garcia-Rulfo), Indiaan (Martin Sensmeier) en een Chinees (Byung-Hun Lee) zorgen voor de diversiteit qua afkomst. Daarnaast krijgen ze nog het gezelschap van een woudloper (Vincent D’Onofrio) wiens gewicht waarschijnlijk zijn intellect moeiteloos overstijgt. En een rokkenjagende cowboy (Chris Pratt) die ondanks een drankprobleem toch moeiteloos een doel weet te treffen. Maar over het algemeen is dit niet meer dan een actierijke western waarbij je je zeker niet verveelt. Na de introductie van de hoofdpersonages, die één voor één toetreden tot het selecte groepje, en de voorbereidingen op de confrontatie, is het tijd voor een uitgebreid knalfestijn waarbij aanzienlijk wat dynamiet wordt gebruikt, een immense kogelregen wordt geproduceerd met een Gatling gun als apotheose. Het meedogenloze zevental wordt hierbij geholpen door de van zich afbijtende boerenbevolking met Emma Cullen (Haley Bennett), een inwoonster van het stadje die zichzelf de taak oplegde om op zoek te gaan naar hulp, als leidende kracht.

The magnificent seven” was een vermakelijke western waarna ik weer dat jeugdige, jongensachtige verlangen voelde opkomen en stiekem wenste ook in die periode opgegroeid te zijn. Die rebelse, bestofte revolverhelden die bedaard en koelbloedig hun tegenstanders in het stof doen bijten. Misschien was het einde een beetje overdreven en werden de verschillende personages qua karakter niet uitgebreid uitgewerkt, maar het spektakelgehalte was des te groter. Als je onwaarheden of plotholes zoekt, zal je ze wel vinden veronderstel ik. Maar je moet toch toegeven dat ze trouw gebleven zijn aan de grootste leugen gebruikt in bijna alle Westerns. En dat is over de schutterskwaliteiten van cowboys. In het echte Wilde Westen kon zelfs de beste revolverheld een stevige eik niet raken op tien meter. Het moment dat je dit begint te beseffen, kan je beter stoppen met Western films te kijken.

avatar van macrobody
geplaatst: 1 januari, 12:07 uur [permalink]
Zeer geslaagde remake van een oude klassieker. Het genre western moet je wel liggen natuurlijk. Het verhaal is duidelijk. Wraak op de niets ontziende opkoper van land onder "lichte dwang". Daar is niets nieuws, het gaat om de invulling en vertolking en daar is niets mis mee.

geplaatst: 2 januari, 02:47 uur [permalink]
Leuke film maar de hoeden kloppen niet.

Het is een modeshow

nep

In de film zitten teveel stereotype karakters wat het cheasey (kitch gemaakt nep op een bijna grappige manier) teveel kostuums wat het doet lijken op een toneelstukje en veel en veelste netjes had allemaal

veel grover harder vuiler komop als je een moderne remake wil maken of een bijna exacte kopie van iets teveel foutjes in de film wat je als westernkijker pur sang niks kan schelen

maar verdorie een oude film remake begin dan gewoon met de eerste film ooit in de states iets met een treinroof.

avatar van GGG
GGG
geplaatst: 3 januari, 17:03 uur [permalink]
Had hoge verwachtingen maar die zijn niet uitgekomen. Deze remake hadden ze echt niet hoeven te maken. Geef mij maar de originele versies...

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 5 januari, 15:53 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
GGG schreef:

Ik heb identiek hetzelfde gevoel. Redelijke ontgoocheling deze western. Ik kan iets moeilijker onder woorden brengen waarom, want visueel zag het er wel okee uit, maar de bad guy is een vreselijke teleurstelling en de actiescènes vielen me ook al niet mee. Tja, je verwacht heldendaden van die magnificent seven, en dan komt de vijand aanrukken met een Gatling . De zeven zijn dan ook weer weinig uitgewerkte stereotiepe personages en zowat elk westerncliché komt voorbij. Het origineel heb ik lang geleden gezien, maar in mijn herinneringen was de oude versie veel beter. Inderdaad, een overbodige remake dat meer na-aperij is van klassiekers dan echt iets toe te voegen.

avatar van Herge
geplaatst: 8 januari, 02:32 uur [permalink]
Het gaat mij om het totale plaatje, of het nu een remake is of wel of geen western , maak mij niet uit.
Het kijk lekker weg, acteren was van hoog niveau, muziek en montage prima, gewoon genieten.
Waarom altijd vergelijken met de ouwe meuk van jaren terug.
Het gaat toch hoe je nu naar die film kijkt, genoeg jonge mensen die de oude versie niet eens kennen.
Geen western? oké maar voor mij prima.
Je gaat een Dafje van 1960 ook niet vergelijken met de stadswagentjes van deze tijd, en die rijden toch een stuk beter.

Oude versie was goed, maar met de mogelijkheden van deze tijd, vond ik deze beter.

avatar van Ruben24
geplaatst: 9 januari, 01:28 uur [permalink]
wat is dit een heerlijke remake zeg. heerlijk weggekeken deze film en denzel is weer als vanouds goed. geef hem 4.5 ster

geplaatst: afgelopen dinsdag om 01:15 uur [permalink]
Matig filmpje...

avatar van movie freak84
geplaatst: afgelopen woensdag om 17:27 uur [permalink]
Herge schreef:
Waarom altijd vergelijken met de ouwe meuk van jaren terug.
Geen western? oké maar voor mij prima.

Ben het helemaal met je eens. Beste western die ik ooit gezien heb.