The Magnificent Seven (2016)

3,31

Actie / Western

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Denzel Washington, Chris Pratt en Ethan Hawke

Met de stad Rose Creek onder dodelijk toezicht van goudbaron Bartholomew Bogue besluiten wanhopige stedelingen ter bescherming een groep huurlingen in te schakelen. Het betreft een groep van zeven buitenstaanders en premiejagers die de namen Sam Chisolm, Josh Faraday, Goodnight Robicheaux, Jack Horne, Billy Rocks, Vasquez en Red Harvest dragen. Terwijl de groep zich opmaakt voor de gewelddadige confrontatie, blijkt dat het gevecht niet enkel om het geld draait.

167 BERICHTEN 42 MENINGEN
geplaatst: 2 februari, 20:07 uur [permalink]
Toch wel een standaard western, die niet onder doet voor de eerdere versie uit 1960. Toch maar het origineel weer eens uit de kast halen.

geplaatst: 2 februari, 20:09 uur [permalink]
ikkegoemikke schreef:

En daar heb ik inderdaad mij een beetje vergist. Je hebt dus hartstikke gelijk. Waarschijnlijk zat ik met "Seven Samurai" in mijn hoofd waar de originele "The magnificent seven" op gebaseerd was (zoals ik ergens las). "Seven Samurai" werd zelfs uitgebracht in de VS onder de naam "The magnificent seven". Tja, zo besef ik dat ik soms wel eens steken laat vallen 😐

Klopt. 'Seven samurai' van Kurosawa is hartstikke zwart/wit.

avatar van movie freak84
geplaatst: 3 februari, 01:07 uur [permalink]
Banjo schreef:
movie freak84 Dan zou ik True Grit (2010) ook zeker een kans geven..
thnx voor de tip

geplaatst: 4 februari, 21:21 uur [permalink]
Goeie film waarin de bewoners van een geterroriseerd stadje een aantal huurlingen om hulp vraagt. Een vermakelijke remake van de gelijknamige film uit 1960. Deze toch wel ouderwets aandoende western is vooral geslaagd vanwege de prima mix van actie, spanning en humor. Het ziet er allemaal goed uit en van de cast springen vooral Chris Pratt en Ethan Hawke er positief uit.

avatar van numb nuts
geplaatst: 11 februari, 17:39 uur [permalink]
heerlijke vermakelijke western.

geplaatst: 12 februari, 17:36 uur [permalink]
Oef, wat vond ik deze tegenvallen!
Lange zit, met weinig actie.

geplaatst: 14 februari, 11:16 uur [permalink]
Soms heb je van die films waar je vanwege de banaliteit inhoudelijk weinig over te melden hebt, maar je toch graag van leer wilt trekken. Een weloverwogen anatomie waarin puntsgewijs de delen der som gevorst en aan retrospectie onderworpen worden, wordt het doorgaans dan niet. Het enige wat dan overblijft is gal. Je schrijft de recensie op je meest prikkelbare momenten, wanneer je je graag van wat drek wilt ontdoen. Op dat moment besluit je een wangedrocht van een film erbij te slepen en stante pede tot zondebok te maken. Achteraf had het allemaal wel wat minder gemogen, maar en momente voelt het bevrijdend en klop je je verlekkerd op je schouder. Zie hieronder het resultaat.

In bepaalde kringen mag ie dan misschien een naam hebben, maar iemand had Fuqua moeten vertellen dat ie met zijn tengels van dit genre af moet blijven. Hij verkracht, nee, hij doet de western teniet. Ondanks dat alle aspecten van de aloude western keurig afgevinkt zijn, ademt het au fond niente van dat genre. Het is eerder een waardeloos westernequivalent van een wegwerp actiethrillertje a la Street Kings. En nee, hij geeft het verloren genre geen frisse, moderne twist.

Al bij de eerste aanblik van dit addergebroed worden de tenen zo krachtdadig gekromd, dat het uitblijven van een fractuur een wonder mag heten. Een boerenberaad in een kerk dat abrupt wordt onderbroken door het onderwerp van gesprek, de grote boosdoener, die wel even statement maakt door het heiligenhuis af te laten fikken! Nu weet je tenminste dat je niet met zomaar iemand te maken hebt. Voortijds is er trouwens nog een kind bij de haren gesleept, om het gemoed onder de goegemeente te doen sudderen. Want als een weledele zakenman je plannen uit de doeken doen, zonder dat daarbij de tol van mensenlevens worden geëist, nee, daar kan een geanimeerd cowboyverhaal natuurlijk niet op voortborduren.

Een bont gezelschap van zeven moraalridders (maar uiteraard met hun persoonlijke gebreken!) komt vervolgens wel even orde op zaken stellen om de boeman grootmoeders wijsheid 'wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in' bij te brengen. Maar wat dan op het einde blijkt, de grote voorman van de zeventallige verbond, heeft ook nog een persoonlijke rekening te vereffen! Zo blijkt op het eind dat en passant niet 1 maar 2 vliegen geplet worden! Wat is het toch goed om te weten dat boontje altijd om zijn loontje komt en dat het tragische lijden van de goeierik niet voor niks is geweest.
Bah, wat een non-existent misbaksel is dit.

avatar van nadrin
geplaatst: 18 februari, 09:51 uur [permalink]
Ach ja verstand op nul en 2 uurtjes ontspannen. Wel leuk dat in de score het themanummer van de eerste Amerikaanse remake werdt herbruikt.

geplaatst: 18 februari, 16:48 uur [permalink]
erg leuke western met zeer bekende spelers altijd leuk en vermaakelijk toppie

avatar van Onceuponanytime
geplaatst: 19 februari, 18:33 uur [permalink]
Ik keek er naar uit om deze film te bekijken, maar het viel jammerlijk tegen... De inhoud is sinds 1960 gekend, maar ik had er een mooiere uitwerking van verwacht. De acteurs bekoren mij niet en de sensatie ontbreekt. Geen meerwaarde dus van de originele film, integendeel...

avatar van Cleanshot
geplaatst: 20 februari, 12:21 uur [permalink]
Niemendalletje, wat niets toevoegt tov de oorspronkelijke film.

avatar van Sergio Leone
geplaatst: 27 februari, 21:24 uur [permalink]
Vermakelijk.

Remake, niet echt nodig, maar tegen alle verwachtingen en de speelduur in toch wel een vermakelijke zit gebleven. Veel actie in een vlotte regie. Af en toe wat meer afwisseling had welkom geweest, maar over het algemeen best oké.

Cast is ook redelijk gekozen. Zo'n Vincent D'Onofrio doet het heel raar, maar al bij al nog wel komisch. Chris Pratt had wellicht ook beter de serieuze toer op gegaan, maar enkel Denzel Washington valt me echt tegen. Speelt wederom hetzelfde rolletje en zijn sérieux vloekt ook met al de rest.

Antoine Fuqua heeft duidelijk leentjebuur gespeeld bij een aantal westerns maar flanst uiteindelijk een actiefilm in elkaar die toch wel een beetje western ademt. Enkel enkele kleurenfilters zijn lelijk. Af en toe, bijvoorbeeld met vuur, is het kleurenpalet lelijk.

geplaatst: 3 maart, 11:28 uur [permalink]
Vermakelijke geslaagde remake van de klassieker uit de jaren 60 , de cast had er duidelijk zin in vooral Chris Prat is een van me favoriete spelers.

avatar van Rico120
geplaatst: 6 maart, 06:51 uur [permalink]
ik zeg eerlijk hij leuk maar ik dat hij tegen zit met actie ik had ook eigenlijk meer verwacht van zowel van de cast als regie

geplaatst: 12 maart, 00:01 uur [permalink]
Fantastische film! Mooi verhaal, mooie beelden, top regie en acteerwerk. Voorbeeldje, van 1:12:25 tot 1:13:05 de dialoog tussen de groep, een subtiel spel van expressies en teksten: heerlijk!

avatar van Rodger
geplaatst: 25 maart, 18:12 uur [permalink]
Prima western,.. waarvan je het einde al bijna kunt voorspellen.
Toch met een klasse top acteurs, maakt het deze film een vermakelijk iets.
3.0 ***

avatar van Drs. DAJA
geplaatst: 27 maart, 13:30 uur [permalink]
Erg leuke remake met een prachtige opbouw en een waanzinnig laatste half uur. Kan schaamteloos naast het (ook al erg leuke) origineel uit 1970 staan.