The Magnificent Seven (2016)

3,30

Actie / Western

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Denzel Washington, Chris Pratt en Ethan Hawke

Met de stad Rose Creek onder dodelijk toezicht van goudbaron Bartholomew Bogue besluiten wanhopige stedelingen ter bescherming een groep huurlingen in te schakelen. Het betreft een groep van zeven buitenstaanders en premiejagers die de namen Sam Chisolm, Josh Faraday, Goodnight Robicheaux, Jack Horne, Billy Rocks, Vasquez en Red Harvest dragen. Terwijl de groep zich opmaakt voor de gewelddadige confrontatie, blijkt dat het gevecht niet enkel om het geld draait.

177 BERICHTEN 47 MENINGEN

lezertje
Toch wel een standaard western, die niet onder doet voor de eerdere versie uit 1960. Toch maar het origineel weer eens uit de kast halen.

lezertje
ikkegoemikke schreef:

En daar heb ik inderdaad mij een beetje vergist. Je hebt dus hartstikke gelijk. Waarschijnlijk zat ik met "Seven Samurai" in mijn hoofd waar de originele "The magnificent seven" op gebaseerd was (zoals ik ergens las). "Seven Samurai" werd zelfs uitgebracht in de VS onder de naam "The magnificent seven". Tja, zo besef ik dat ik soms wel eens steken laat vallen

Klopt. 'Seven samurai' van Kurosawa is hartstikke zwart/wit.

avatar van movie freak84
Banjo schreef:
movie freak84 Dan zou ik True Grit (2010) ook zeker een kans geven..
thnx voor de tip

Goeie film waarin de bewoners van een geterroriseerd stadje een aantal huurlingen om hulp vraagt. Een vermakelijke remake van de gelijknamige film uit 1960. Deze toch wel ouderwets aandoende western is vooral geslaagd vanwege de prima mix van actie, spanning en humor. Het ziet er allemaal goed uit en van de cast springen vooral Chris Pratt en Ethan Hawke er positief uit.

avatar van numb nuts
heerlijke vermakelijke western.

Oef, wat vond ik deze tegenvallen!
Lange zit, met weinig actie.

Soms heb je van die films waar je vanwege de banaliteit inhoudelijk weinig over te melden hebt, maar je toch graag van leer wilt trekken. Een weloverwogen anatomie waarin puntsgewijs de delen der som gevorst en aan retrospectie onderworpen worden, wordt het doorgaans dan niet. Het enige wat dan overblijft is gal. Je schrijft de recensie op je meest prikkelbare momenten, wanneer je je graag van wat drek wilt ontdoen. Op dat moment besluit je een wangedrocht van een film erbij te slepen en stante pede tot zondebok te maken. Achteraf had het allemaal wel wat minder gemogen, maar en momente voelt het bevrijdend en klop je je verlekkerd op je schouder. Zie hieronder het resultaat.

In bepaalde kringen mag ie dan misschien een naam hebben, maar iemand had Fuqua moeten vertellen dat ie met zijn tengels van dit genre af moet blijven. Hij verkracht, nee, hij doet de western teniet. Ondanks dat alle aspecten van de aloude western keurig afgevinkt zijn, ademt het au fond niente van dat genre. Het is eerder een waardeloos westernequivalent van een wegwerp actiethrillertje a la Street Kings. En nee, hij geeft het verloren genre geen frisse, moderne twist.

Al bij de eerste aanblik van dit addergebroed worden de tenen zo krachtdadig gekromd, dat het uitblijven van een fractuur een wonder mag heten. Een boerenberaad in een kerk dat abrupt wordt onderbroken door het onderwerp van gesprek, de grote boosdoener, die wel even statement maakt door het heiligenhuis af te laten fikken! Nu weet je tenminste dat je niet met zomaar iemand te maken hebt. Voortijds is er trouwens nog een kind bij de haren gesleept, om het gemoed onder de goegemeente te doen sudderen. Want als een weledele zakenman je plannen uit de doeken doen, zonder dat daarbij de tol van mensenlevens worden geëist, nee, daar kan een geanimeerd cowboyverhaal natuurlijk niet op voortborduren.

Een bont gezelschap van zeven moraalridders (maar uiteraard met hun persoonlijke gebreken!) komt vervolgens wel even orde op zaken stellen om de boeman grootmoeders wijsheid 'wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in' bij te brengen. Maar wat dan op het einde blijkt, de grote voorman van de zeventallige verbond, heeft ook nog een persoonlijke rekening te vereffen! Zo blijkt op het eind dat en passant niet 1 maar 2 vliegen geplet worden! Wat is het toch goed om te weten dat boontje altijd om zijn loontje komt en dat het tragische lijden van de goeierik niet voor niks is geweest.
Bah, wat een non-existent misbaksel is dit.

avatar van nadrin
Ach ja verstand op nul en 2 uurtjes ontspannen. Wel leuk dat in de score het themanummer van de eerste Amerikaanse remake werdt herbruikt.

erg leuke western met zeer bekende spelers altijd leuk en vermaakelijk toppie

avatar van Onceuponanytime
Ik keek er naar uit om deze film te bekijken, maar het viel jammerlijk tegen... De inhoud is sinds 1960 gekend, maar ik had er een mooiere uitwerking van verwacht. De acteurs bekoren mij niet en de sensatie ontbreekt. Geen meerwaarde dus van de originele film, integendeel...

avatar van Cleanshot
Niemendalletje, wat niets toevoegt tov de oorspronkelijke film.

avatar van Sergio Leone
Vermakelijk.

Remake, niet echt nodig, maar tegen alle verwachtingen en de speelduur in toch wel een vermakelijke zit gebleven. Veel actie in een vlotte regie. Af en toe wat meer afwisseling had welkom geweest, maar over het algemeen best oké.

Cast is ook redelijk gekozen. Zo'n Vincent D'Onofrio doet het heel raar, maar al bij al nog wel komisch. Chris Pratt had wellicht ook beter de serieuze toer op gegaan, maar enkel Denzel Washington valt me echt tegen. Speelt wederom hetzelfde rolletje en zijn sérieux vloekt ook met al de rest.

Antoine Fuqua heeft duidelijk leentjebuur gespeeld bij een aantal westerns maar flanst uiteindelijk een actiefilm in elkaar die toch wel een beetje western ademt. Enkel enkele kleurenfilters zijn lelijk. Af en toe, bijvoorbeeld met vuur, is het kleurenpalet lelijk.

Vermakelijke geslaagde remake van de klassieker uit de jaren 60 , de cast had er duidelijk zin in vooral Chris Prat is een van me favoriete spelers.

avatar van Rico120
ik zeg eerlijk hij leuk maar ik dat hij tegen zit met actie ik had ook eigenlijk meer verwacht van zowel van de cast als regie

Fantastische film! Mooi verhaal, mooie beelden, top regie en acteerwerk. Voorbeeldje, van 1:12:25 tot 1:13:05 de dialoog tussen de groep, een subtiel spel van expressies en teksten: heerlijk!

avatar van Rodger
Prima western,.. waarvan je het einde al bijna kunt voorspellen.
Toch met een klasse top acteurs, maakt het deze film een vermakelijk iets.
3.0 ***

avatar van Drs. DAJA
Erg leuke remake met een prachtige opbouw en een waanzinnig laatste half uur. Kan schaamteloos naast het (ook al erg leuke) origineel uit 1970 staan.

Bijzonder goed geslaagde remake is dit.
Een western zoals het moet zijn, veel shoot-outs, knokpartijen en ruwe mannen.
Mooi herwerkt verhaal, dat toch nog nauw aansluit bij het origineel.
Ook een prima cast die stuk voor stuk het beste van zichzelf geven.
Lang geleden dat ik nog zo'n goede western heb gezien, gemaakt zoals in de good old days !!
Kortom: topper !!!!

avatar van SillyBilly23
Aardige western. Kent een wat moeizame start maar gaat nadien alsmaar bergopwaarts met een aantal spannende en knappe gunfights, vermakelijke rollen van o.a. Chris Pratt en een bijna onherkenbare Vincent D'Onofrio. Je kan zien dat de acteurs veel plezier hadden met het inleven in hun rol. De knallende ontknoping maakt het plaatje af. Een ietwat voorspelbaar einde, maar zeker een leuke film om je avond mee te vullen. Lange speelduur valt nauwelijks op.

avatar van Timba69
Zwaar teleurstellend. Slap verhaal, slechte dialogen en als klap op de vuurpijl een onzin gevecht. Had er meer van verwacht.

avatar van Geno
Ongelooflijk... wat een waardeloze film. Een verhaaltje van niks, maar dat geeft niet, maar ook acteerwerk van niks. Ongeloofwaardige stereotypetjes. En... gelukkig kon ik doorspoelen, wat een langdurige schiet-scene... pffffff... er kwam zelfs met versneld doorspoelen geen eind aan. Een simpel 3e rangs conceptfilmpje dat om 't even in welke entourage gemaakt had kunnen zijn. Ik had een klassenfilm verwacht met een dergelijke titel. Het enige dat met deze film geloofwaardig is neergemaaid is het genre 'western' zelf. Een sneue dood stierf 't bijna met dit gedrocht, ware het niet dat er de afgelopen jaren godzijdank nog enkele goede westerns zijn gemaakt.

Ik geef een 1.5 ster... maar weet niet waarvoor...

avatar van Jan met de pet
Heerlijke western..........echt genoten 4,0

avatar van Collins
Fijne ouderwetse Western. The good guys tegen de bad guys. Veel meer is het eigenlijk niet en veel denkwerk om de verhaallijn te kunnen volgen, is niet nodig. In het verhaal en in de personages zit weinig laag. Het is allemaal erg rechttoe rechtaan. Simpel maar sfeervol.
Remake van de gelijknamige film uit 1960, die aan het origineel weinig toevoegt. Nou ja, het taalgebruik is iets moderner en grover. En de personages zijn minder opgepoetst. Sommige zien er behoorlijk onverzorgd en uitgerangeerd uit. Minder gladjes dan in 1960.
Veel actie en ouderwets schietwerk. Leuk.
De score grijpt ook terug naar oude tijden. Pompeuze muziek die in Westerns van jaren her niet zou misstaan. Grappig dat in dit kader ook de originele themamuziek te horen valt.
De nieuwe Magnificent Seven is gewoon een nostalgische Western, die heel plezierig wegkijkt.

avatar van Boneka
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hij is zeker niet top en kan zeker niet wedijveren met de versie van 1960, maar valt verder wel goed te pruimen. Verhaal is simpel en ongecompliceerd. De opbouw naar the seven magnificent vond ik hier wat minder goed uitkomen. Minder diepgang ook. The shotguns zijn met name in het begin wanneer iedereen vrij eenvoudig wordt neergeknald vond ik wat simpel neergezet. Nee deze film moet het vooral hebben van hele mooie beelden (ze zijn soms oogstrelend mooi) maar de echte spanning ontbreekt. Misschien ook omdat het verhaal redelijk bekend is. Toch vond ik hem zeker niet vervelend of te lang duren. Het was misschien meer van zoiets heb ik al eens gezien en weinig vernieuwends. Wat ook erg opviel waren alle grimassen. Elke keer als er een vent in beeld kwam zag je een frons, een mondtrek of oogwenk. Viel heel erg op in deze film. Maar voor een lekker avondje western vond ik 'm zeker niet verkeerd. Een 7 dus 3.5 sterren van mij

Avontuurlijke western. De titel verraadt al de hoofdlijnen van het verhaal en toegegeven : het thema van een machtspersoon die een volledige nederzetting of streek naar zijn hand zet en terroriseert is niet nieuw, in dit genre.
Aldus moet het komen van de actie vooral en met een aantal spetterende gevechtsscenes (de laatste overtreft elke verbeelding) zit de film op schema en eigenlijk is het filmisch best geslaagd voor een paar uurtjes westernontspanning. Toch wel enkele gevestigde namen in de cast.
Een dikke 3, een kleine 3,5.

avatar van Mel24
Wow.. De visuals zijn gewoon Magnificent!!! Wat heb ik spijt dat ik deze niet op groot scherm heb gezien.. Prachtig gefilmd.. Verhaal natuurlijk simpel maar heb me toch geen seconde verveeld..

avatar van K. V.
Deze eens meegepikt, maar het was toch minder m'n ding. Wel ene goeie cast, maar het genre en het verhaal deed me toch wel wat minder.
Ik heb hem uitgekeken, maar hoef deze niet meer terug te zien.