The Magnificent Seven (2016)

Actie / Western

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Denzel Washington, Chris Pratt en Ethan Hawke

Met de stad Rose Creek onder dodelijk toezicht van goudbaron Bartholomew Bogue besluiten wanhopige stedelingen ter bescherming een groep huurlingen in te schakelen. Het betreft een groep van zeven buitenstaanders en premiejagers die de namen Sam Chisolm, Josh Faraday, Goodnight Robicheaux, Jack Horne, Billy Rocks, Vasquez en Red Harvest dragen. Terwijl de groep zich opmaakt voor de gewelddadige confrontatie, blijkt dat het gevecht niet enkel om het geld draait.

'Laat ik eens een Western maken' moet Antoine Fuqua gedacht hebben toen hij deze film in elkaar draaide. Heb de indruk dat deze regisseur een bucket list aan het afwerken is, aangezien hij veel filmgenres al heeft afgewerkt met grotendeels het betere jatwerk qua originaliteit: Het vroege Middeleeuwse King Arthur (2004), de 'foute undercover' film Training Day (2001), de boksfilm Southpaw (2015), de zoveelste 'Die Hard' opzet Olympus Has Fallen (2013), de oorlogsfilm Tears of the Sun (2003), de 'bedrogen man zoekt gerechtigheid' aktiefilm Shooter (2007), het politie drama Brooklyn's Finest (2009) en uiteraard de 'lone wolf' heldenfilm The Equaliser (2014). En nu komt deze Western The Magnificent Seven er nog eens bij.

Ondanks de hier en daar vernietigende reviews hier ben ik toch wat milder omdat Fuqua door de bank genomen best klassefilms neerzet. Heb er zelfs spijt van dat ik deze niet in de bioscoop ben gaan zien. Natuurlijk is het allemaal wat cliche. Boze meneer met veel geld en macht terroriseert een dorp in het fictieve Rose Creek anno 1879 en een gemeleerd gezelschap van 7 heren komt hen wel even helpen. ´Gemeleerd´omdat Fuqua het zo politiek correct mogelijk heeft proberen neer te zetten met een Indiaan, Mexicaan, Chinees en Afro Americaan in het gezelschap.

Buiten het eerdergenoemde gebrek aan originaliteit en politieke correctheid is dit echter best een vermakelijke film om te zien. Als je er vanuit gaat dat deze film zichzelf niet al te serieus neemt wel te verstaan. Elke Western die anno 2017 gemaakt wordt neem ik so wie so al niet serieus, het is een uitgemolken en gedateerd concept. Ik moest hier zelfs denken aan The Expendables maar dan in een Western setting.

De film verdiend wel de nodige credits, visueel en qua kracht zit de film goed in elkaar met een pakkend muziekje die veel bijdraagt aan de sfeer. De shoot out scenes waren subliem en de finale shoot out was een van de betere in alle Westerns die ik althans gezien heb, en dat zijn er veel. Ook leuk te zien dat Fuqua weer eens terugviel op zijn Training Day duo Washington en Hawke. Om het niet helemaal ridicuul te maken overleven de 7 heren het niet allemaal.

Goede film als je hem als plat vermaak beschouwd. Ben wel benieuwd waar Fuqua de volgende keer mee komt, een Sci Fi film wellicht of comedy

avatar van Michel Vaillant
Ongelooflijk...wat een tegenvaller vergeleken met de oude klassieker uit 1960.
Een zeer matig productie, waar soms het acteerwerk nog iets kan recht zetten, maar helaas zat het er niet in. Het verhaal was zodanig nog slechter dan de film zelf.
Zelfs met versneld doorspoelen kwam er geen eind aan de schiet-scene. Vroeg me af waar ze al die kogels vandaan haalden.

avatar van TornadoEF5
Beter eerst Shichinin no Samurai en de originele The Magnificent Seven bekijken vooraleer ik hier aan begin? Tgoh, dat zal toch eens een film moeten zijn die ik eens moet klaarzetten voor een verregende zomerdag, liefst in het weekend. Ik heb wel nog meer dan genoeg te zien van deze regisseur in tussentijd. Een herziening van Training Day dat ik vrij lang geleden eens zag en uiteraard dan ook nog Shooter en misschien eens Brooklyn's Finest en King Arthur wanneer het me past.

avatar van Roger Thornhill
Omdat zowel het Japanse als het Amerikaanse origineel bij mij zo hoog genoteerd staat heb ik deze nieuwe versie zo lang mogelijk links laten liggen, maar nu hij mij door een vriend onder de neus werd gedrukt ben ik er dan toch maar aan begonnen, en tot mijn niet geringe verbazing is hij mij bepaald niet tegengevallen. Sterker nog, ik heb er met groeiend plezier naar gekeken, vanwege de hoofdrol met autoriteit (hoewel Washington zich daarvoor niet bovenmatig heeft hoeven in te spannen), de sterke bijrollen van met name Ethan Hawke en Vincent d'Onofrio, de fraaie beelden en de redelijk strak in beeld gebrachte actie, hoewel dat laatste mij meteen ook brengt bij een punt van kritiek : tijdens het eerste vuurgevecht dat de zeven voeren gaan er wel èrg veel schurken èrg snel dood – ik geloof dat Bogue ergens zegt dat dat er 22 waren, maar op het moment zelf leken er in een kort tijdsbestek wel dubbel zoveel boeven neergemaaid te worden. Maar goed, wat de film als geheel betreft, kennelijk is de oorspronkelijke formule toch zó sterk dat hij na verloop van tijd gewoon weer opgepoetst en gerecycled kan worden, ondanks de talloze navolgers die hetzelfde recept hanteerden (van The guns of Navarone via de vele sequels van de oorspronkelijke TM7, The professionals, The dirty dozen etc. etc. tot en met The expendables).
        Maar ja, misschien heeft het er ook wel mee te maken dat ik een sucker ben voor verhalen die zó goed zijn dat ze remake na remake kunnen verdragen, zodanig zelfs dat op een gegeven moment de lol niet meer is gelegen in het volgen van de plot (want dat kan ik dromen) maar in het kijken welke variaties en nuances de scriptschrijver, de regisseur en de acteurs hebben doorgevoerd, zodat ik elke keer weer benieuwd ben wat ze nou weer van de zoveelste remake van Pride and prejudice, The hound of the Baskervilles of And then there were none hebben gemaakt. En wat dat betreft was het toch ook wel een verrassing dat Chris Pratt (hier overigens prima op dreef) in tegenstelling tot wat ik verwachtte bij iemand in de "Steve McQueen-rol" (hij mag zelfs diens "so far, so good!"-anekdote debiteren!) op het einde het loodje legt. In dat opzicht volgt de film keurig zijn twee grote voorgangers, waarin ook steeds vier van de zeven helden sneuvelden, alleen zou ik bij déze film hebben durven zweren dat Pratt één van de overlevenden zou zijn.