The Magnificent Seven (2016)

Actie / Western

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Denzel Washington, Chris Pratt en Ethan Hawke

Met de stad Rose Creek onder dodelijk toezicht van goudbaron Bartholomew Bogue besluiten wanhopige stedelingen ter bescherming een groep huurlingen in te schakelen. Het betreft een groep van zeven buitenstaanders en premiejagers die de namen Sam Chisolm, Josh Faraday, Goodnight Robicheaux, Jack Horne, Billy Rocks, Vasquez en Red Harvest dragen. Terwijl de groep zich opmaakt voor de gewelddadige confrontatie, blijkt dat het gevecht niet enkel om het geld draait.

'Laat ik eens een Western maken' moet Antoine Fuqua gedacht hebben toen hij deze film in elkaar draaide. Heb de indruk dat deze regisseur een bucket list aan het afwerken is, aangezien hij veel filmgenres al heeft afgewerkt met grotendeels het betere jatwerk qua originaliteit: Het vroege Middeleeuwse King Arthur (2004), de 'foute undercover' film Training Day (2001), de boksfilm Southpaw (2015), de zoveelste 'Die Hard' opzet Olympus Has Fallen (2013), de oorlogsfilm Tears of the Sun (2003), de 'bedrogen man zoekt gerechtigheid' aktiefilm Shooter (2007), het politie drama Brooklyn's Finest (2009) en uiteraard de 'lone wolf' heldenfilm The Equaliser (2014). En nu komt deze Western The Magnificent Seven er nog eens bij.

Ondanks de hier en daar vernietigende reviews hier ben ik toch wat milder omdat Fuqua door de bank genomen best klassefilms neerzet. Heb er zelfs spijt van dat ik deze niet in de bioscoop ben gaan zien. Natuurlijk is het allemaal wat cliche. Boze meneer met veel geld en macht terroriseert een dorp in het fictieve Rose Creek anno 1879 en een gemeleerd gezelschap van 7 heren komt hen wel even helpen. ´Gemeleerd´omdat Fuqua het zo politiek correct mogelijk heeft proberen neer te zetten met een Indiaan, Mexicaan, Chinees en Afro Americaan in het gezelschap.

Buiten het eerdergenoemde gebrek aan originaliteit en politieke correctheid is dit echter best een vermakelijke film om te zien. Als je er vanuit gaat dat deze film zichzelf niet al te serieus neemt wel te verstaan. Elke Western die anno 2017 gemaakt wordt neem ik so wie so al niet serieus, het is een uitgemolken en gedateerd concept. Ik moest hier zelfs denken aan The Expendables maar dan in een Western setting.

De film verdiend wel de nodige credits, visueel en qua kracht zit de film goed in elkaar met een pakkend muziekje die veel bijdraagt aan de sfeer. De shoot out scenes waren subliem en de finale shoot out was een van de betere in alle Westerns die ik althans gezien heb, en dat zijn er veel. Ook leuk te zien dat Fuqua weer eens terugviel op zijn Training Day duo Washington en Hawke. Om het niet helemaal ridicuul te maken overleven de 7 heren het niet allemaal.

Goede film als je hem als plat vermaak beschouwd. Ben wel benieuwd waar Fuqua de volgende keer mee komt, een Sci Fi film wellicht of comedy

avatar van Michel Vaillant
Ongelooflijk...wat een tegenvaller vergeleken met de oude klassieker uit 1960.
Een zeer matig productie, waar soms het acteerwerk nog iets kan recht zetten, maar helaas zat het er niet in. Het verhaal was zodanig nog slechter dan de film zelf.
Zelfs met versneld doorspoelen kwam er geen eind aan de schiet-scene. Vroeg me af waar ze al die kogels vandaan haalden.

avatar van TornadoEF5
Beter eerst Shichinin no Samurai en de originele The Magnificent Seven bekijken vooraleer ik hier aan begin? Tgoh, dat zal toch eens een film moeten zijn die ik eens moet klaarzetten voor een verregende zomerdag, liefst in het weekend. Ik heb wel nog meer dan genoeg te zien van deze regisseur in tussentijd. Een herziening van Training Day dat ik vrij lang geleden eens zag en uiteraard dan ook nog Shooter en misschien eens Brooklyn's Finest en King Arthur wanneer het me past.

avatar van Roger Thornhill
Omdat zowel het Japanse als het Amerikaanse origineel bij mij zo hoog genoteerd staat heb ik deze nieuwe versie zo lang mogelijk links laten liggen, maar nu hij mij door een vriend onder de neus werd gedrukt ben ik er dan toch maar aan begonnen, en tot mijn niet geringe verbazing is hij mij bepaald niet tegengevallen. Sterker nog, ik heb er met groeiend plezier naar gekeken, vanwege de hoofdrol met autoriteit (hoewel Washington zich daarvoor niet bovenmatig heeft hoeven in te spannen), de sterke bijrollen van met name Ethan Hawke en Vincent d'Onofrio, de fraaie beelden en de redelijk strak in beeld gebrachte actie, hoewel dat laatste mij meteen ook brengt bij een punt van kritiek : tijdens het eerste vuurgevecht dat de zeven voeren gaan er wel èrg veel schurken èrg snel dood – ik geloof dat Bogue ergens zegt dat dat er 22 waren, maar op het moment zelf leken er in een kort tijdsbestek wel dubbel zoveel boeven neergemaaid te worden. Maar goed, wat de film als geheel betreft, kennelijk is de oorspronkelijke formule toch zó sterk dat hij na verloop van tijd gewoon weer opgepoetst en gerecycled kan worden, ondanks de talloze navolgers die hetzelfde recept hanteerden (van The guns of Navarone via de vele sequels van de oorspronkelijke TM7, The professionals, The dirty dozen etc. etc. tot en met The expendables).
        Maar ja, misschien heeft het er ook wel mee te maken dat ik een sucker ben voor verhalen die zó goed zijn dat ze remake na remake kunnen verdragen, zodanig zelfs dat op een gegeven moment de lol niet meer is gelegen in het volgen van de plot (want dat kan ik dromen) maar in het kijken welke variaties en nuances de scriptschrijver, de regisseur en de acteurs hebben doorgevoerd, zodat ik elke keer weer benieuwd ben wat ze nou weer van de zoveelste remake van Pride and prejudice, The hound of the Baskervilles of And then there were none hebben gemaakt. En wat dat betreft was het toch ook wel een verrassing dat Chris Pratt (hier overigens prima op dreef) in tegenstelling tot wat ik verwachtte bij iemand in de "Steve McQueen-rol" (hij mag zelfs diens "so far, so good!"-anekdote debiteren!) op het einde het loodje legt. In dat opzicht volgt de film keurig zijn twee grote voorgangers, waarin ook steeds vier van de zeven helden sneuvelden, alleen zou ik bij déze film hebben durven zweren dat Pratt één van de overlevenden zou zijn.

avatar van JanLo
Michel Vaillant schreef:
Ongelooflijk...wat een tegenvaller vergeleken met de oude klassieker uit 1960.
Mensen hebben vaak de neiging om de remake minder te vinden, maar ik vond deze aanzienlijk mooier dan die uit 1960!!

avatar van JanLo
Onceuponanytime schreef:
Ik keek er naar uit om deze film te bekijken, maar het viel jammerlijk tegen... De inhoud is sinds 1960 gekend, maar ik had er een mooiere uitwerking van verwacht. De acteurs bekoren mij niet en de sensatie ontbreekt. Geen meerwaarde dus van de originele film, integendeel...
Het origineel komt uit 1954. Die uit 1960 was dus ook een remake!

altijd grappig als de slechten gedood worden met één kogel, en de goeden verschillende inslagen en/of steekwonden kunnen hebben alvorens te sneuvelen - lachwekkend!

avatar van Fisico
Mmm, niet wat ik ervan verwacht had eerlijk gezegd. Het origineel heb ik og niet gezien. Het vergelijkende Seven samurai van Kurosawa dan weer wel. The mag ificent seven begint echter vrij sterk en de samenstelling naar de zeven kompanen is best intrigerend te noemen. Hoewel het wel verwonderlijk blijft wat een bont allegaartje werd samengesteld met een Indiaan en (met aan het hoofd) een zwarte (Denzel Washington). Niemand had er blijkbaar problemen mee, toch hoogst ongewoon in die tijdsperiode.

Ook de terreur in het begin van gewetenloze crimineel Bogue is nog best knap en boeiend. In principe is er de eerste 75 minuten weinig aan de hand. Fuqua weet intussen hoe hij een prima film in elkaar moet steken. Jammer genoeg vervaagt de film wat en verliest hij zich in simpele goedkope actie boordevol clichés. De uitdieping van de karakters blijft uit al is het wel tof om na Training Day Washington en Hawke nog eens samen te zien. Uiteraard sneuvelen er een paar helden, maar het deed me weinig. Fijn om eens gezien te hebben, maar niets uitzonderlijks.

avatar van jippie2010
Sjonge, dit is toch een tegenvaller.
Een stel mannen op paarden maakt nog geen Western,
Niet dat ik liefhebber ben van het genre, maar een beetje meer getrouw aan de tijdsgeest had best gemogen.
Ik werd er niet warm van. *2,5

avatar van AJK
AJK
Leuk om gezien te hebben.
Vond het niet echt bijzonder.
Had er meer van verwacht.
Maar flauw was het niet
2.5

Net gezien op RTL7 en vond hem wel wat lang duren maar was zeker geen onaardige film.

lees net dat het een remake was. het origineel zal waarschijnlijk wel beter zijn want alle goede films zijn al gemaakt vandaar dat er veel remakes van oude films bestaan omdat ze weinig tot niks nieuws meer kunnen bedenken tegenwoordig. laat staan regisseren

avatar van paul83
Gisteren nog even de 2e helft gekeken. Dan duurt die slotakte nog langer dan de eerste keer dat ik de film zag. Wat een drama zeg...

Volgens mij knallen of blazen ze wel 3.000 man omver, maar ze blijven maar komen.

Vroeger keken wij naar Cowboy-films, tegenwoordig heten die "Westerns." Uiteraard staan dit soort films bol van de clichés en overdrijvingen. Een geloofwaardige of waarheidsgetrouwe western bestaat volgens mij helemaal niet. Deze vormt hierop dan ook geen uitzondering, en is alleszins zeker het kijken meer dan waard. De goeien tegen de kwaaien en uiteraard winnen de goeien. Zo hoort het nou eenmaal.

De top-acteurs, ik was vooral gecharmeerd door de rol van Ethan Hawke, maken van deze Magnificent Seven een zeer aangename zit en naar mijn smaak is deze versie beter dan het origineel.

avatar van Brix
Lavrot schreef:

Mwa... kijk deze (bijvoorbeeld) maar eens: The Culpepper Cattle Co. (1972)

avatar van panax
leuke film met meer dan genoeg aktie
matig uitgewerkt verhaal
want in een keer waren er zeven zonder veel moeite
er was meer tijd voor de aktie en die was goed neergezet
denzel washington speelde weer goed
en peter saarsgard weer de bad guy met overtuiging
al met al prima kijkvermaak zonder pretenties.

avatar van W.V.
Ik ben niet zo van de remake's en zeker niet als het westerns betreft, deze toch onlangs op tv gezien en de film heeft mij vreemd genoeg kunnen bekoren. Ik heb mij gedurende de hele film prima vermaakt. Waarom ik de film nu zo leuk vond, moeilijk te zeggen, zeker door de sterke rollen van o.a. Washington, hij gaf geweldig gestalte aan de rol die in de eerste M 7 door Brunner werd gespeeld maar hij wordt door diverse acteurs geweldig ondersteund, D'Onofrio, Hawke en wat te denken van Sarsgaard, hij zet een geweldige schurk neer, maar ook Pratt en Rulfo geven een prettige performance weg.
De film leunt voor de rest op de verplichte westernonderdelen, prachtige natuuropnames en goede muziek.
Het tempo blijft gelukkig hoog, en ook in deze film, helden weten te sterven, geloofwaardig, zeker niet, vermakelijk, jazeker maar het stoorde mij totaal niet.
Dit is er eentje die ik zeker nog eens ga zien.

avatar van kissyfur
Ik hou best van westerns en zelfs wel van cheesy westerns, maar dit oppervlakkige popcorn-vermaak is niet aan mij besteed. Karakters die niet worden ontwikkeld zodat er geen beroep wordt gedaan op je empathische vermogens, een Jennifer Lawrence lookalike, chronologiefouten (de make-up van de Indiaan), ontelbare doden en een hele hele lange shootout... dit was wel erg piefpafpoef.
De dorpsbewoners hadden gewoon die 20 dollar moeten aannemen, dan was hen (en ons) een hoop ellende bespaard gebleven.

Ik heb het origineel en de Seven Samurai nooit gezien, maar ik hoop dat die beter zijn. 2* voor deze en snel vergeten.

avatar van popcorn en cola
Als je echt niks te doen hebt ....

avatar van lars-pixar
Zeer vermakelijke actie/westernfilm. Vooral de goede casting zorgt met overtuigend acteerwerk voor een leuk aanzien. Het visuele is daarbij ook erg aangenaam en zorgt voor een moderne en mooie uitstraling. Western valt hierin als een modern genre en kan dan ook zeker bestempelt worden als pure actiefilm. De speellengte van de film levert een lange zit op met prima opbouw, waarin het laatste half uur los barst met de nodige actie. Wellicht niet de western/cowboyfilm voor de echte fan, daar is het origineel of een oudere remake misschien wel wat beter in. Maar slecht is deze film zeker niet.

avatar van des1
Wat een verzameling cliché's. In het genre "bullebak terroriseert/bullebakken terroriseren gehucht" zijn Open Range (met Costner als getroubleerde, voormalige gun slinger nu cowboy) en Pale Rider (Eastwood als mystieke wreker) aanraders. Kon geen touw vastknopen aan bullebak Peter Sarsgaard's betoog in het kerkie. Sommigen zullen opmerken dat dit een mooi teken was van het arbitraire van een gestoorde geest, ik vond het narratieve armoe. 'Kapitalisme' als begrip (als isme) zou pas ingang vinden in de 20ste eeuw (niet vlak na de Amerikaanse Burgeroorlog). Laat staan om er een betoog aan vast te knopen i.c.m. religie. Das Kapital van Marx verscheen in 1867. Vooruit, kleine dingen.

avatar van =EL!ZE=
Pfffff.....Die zuurpruimen hierboven!!!
Deze film was lang zo slecht niet. Ik vond hem zeer vermakelijk. Ook blij met het einde. Dat niet iedereen het overleeft. Moest alleen even wennen aan Denzel Washington in een cowboy film, maar ook dit kan hij weer.

Goede en vermakelijke western.

avatar van Grunn-in-en-verkoop
Leuke western, wel de moeite om te bekijken, de schiet scenes zijn te on-realistisch en overdreven.