The Magnificent Seven (2016)

3,30

Actie / Western

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Denzel Washington, Chris Pratt en Ethan Hawke

Met de stad Rose Creek onder dodelijk toezicht van goudbaron Bartholomew Bogue besluiten wanhopige stedelingen ter bescherming een groep huurlingen in te schakelen. Het betreft een groep van zeven buitenstaanders en premiejagers die de namen Sam Chisolm, Josh Faraday, Goodnight Robicheaux, Jack Horne, Billy Rocks, Vasquez en Red Harvest dragen. Terwijl de groep zich opmaakt voor de gewelddadige confrontatie, blijkt dat het gevecht niet enkel om het geld draait.

177 BERICHTEN 47 MENINGEN
Prima western met goed acteerwerk (oa; Denzel Washington & Chris Pratt). Geen moment verveeld.

Waarom kreeg ik bij het einde 't gevoel of er 'n vervolg kan komen.....!?

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: The Magnificent Seven (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be
ps. Ik ben geen professionele schrijver of criticus, ik ben maar een movie geek met een laptop.

The Magnificent Seven is een fijne klassieke western in een modern en vermakelijk jasje gestoken. Het verhaal in deze remake is een basis westernverhaal, de film neemt geen onnodige wendingen waardoor dit ouderwetse verhaal in deze moderne tijd aardig welgekomen is. De meeste personages zijn wat onderontwikkeld maar elk zijn ze stuk voor stuk wel compleet badass. Washington, Pratt en Hawk leveren een prima prestatie, maar in heel de film is er niemand die echt van het scherm springt. De film eindigt met een “magnifieke” schietpartij, maar persoonlijk vond ik The Magnificent Seven niet méér dan een goeie ouderwetse western.

avatar van barcam
Genoten van deze vermakelijke B-western.

avatar van 2dehans
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gisteravond in de Bios gezien. Western is niet geheel mijn ding maar gezien de spelers en de score op Moviemeter de keuze gemaakt deze film te gaan bekijken. Ik zal maar met de deur in huis vallen... het viel mij tegen. De scènes waren prima, maar het verhaal was wel erg flinterdun en je ziet van mijlen ver de klassiekers aankomen... Voor wie de film toch wil gaan zien laat ik je pret niet bederven...lees niet verder want de prachtige momenten worden nu verklapt ...
- de verdrietige dame schiet uiteraard op het eind de grootste boef neer...
- de echte held overleeft het en er blijven de Maginificent four over voor deel 2
- de indiaan uit het goede team wint het van de indiaan van het slechte team

etc etc... blueh... en dan laat ik in het midden dat er duizenden kogels worden afgevuurd door de bad guys en in verhouding een klein aantal van de good guys maar de trefzekerheid ongeveer 0,0001:1 voor de goodguys waren...

Nee... geen must see ondanks ik al geaccepteerd had dat de film niet erg waarheidsgetrouw zou zijn en in categorie "fictie" zou vallen... 2.5 mede door het gezelschap in de bios

avatar van Brix
Men heeft het hier vaker over dat deze film een B-film zou zijn... maar het budget was maar liefst $95.000.000..
De definitie van een B-film is in feite : een film die wordt gemaakt met een relatief klein budget en (doorgaans) nieuwe of onbekende acteurs, en die is uitgebracht met weinig publiciteit.

Daar is hier niet echt sprake van.
Over de kwaliteit van de film, en hoe het verhaal in beeld werd gebracht, heb ik het hierbij niet.
Die zou vergelijkbaar kunnen zijn met die van een B-western, misschien bedoelen de recensenten dat?

avatar van zoutzak
Fijne moderne western. Tikkeltje zwaar aangezet, dwz de weinig originele soundtrack en het tempo waarin het voorspelbare verhaal zich ontrafelt. Maar de balans tussen actie en humor overtrof mijn verwachtingen. Als liefhebber van het genre ben ik content om deze hommage aan de goude ouwe tijd te zien op het grote scherm. Net geen 4 sterren.

avatar van Baldur
Verrassend vermakelijk. Het verhaal heeft weinig om het lijf maar dat maakt niet uit. Coole personages en shoot-outs, veel toffe shots en close-ups... deze film had veel van wat ik zoek in een western.

avatar van n00r
Geen western films meer voor mij voorlopig

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
"I believe that bear is wearing peoples clothes!"

Geen misse western, maar wel met een mager reeds vele malen eerder verteld verhaaltje. Een stadje wordt door een bende in de greep gehouden, onschuldigen worden vermoord, een arme schone jonkvrouw is uit op wraak en vraagt onze held om hulp.

De beelden zijn mooi geschoten maar de muziek vind ik minder bijzonder. Het bekende themalied uit de Magnificent 7 film van 1960, gecomponeerd door Elmer Bernstein, mis ik wel een beetje doorheen deze film. Alleen op het einde krijgen we het even te horen.

Denzel Washington als premiejager (bestonden er eigenlijk wel zwarte premiejagers in die tijd?) speelt zijn rol heel droog en zoutloos. Dat zou kunnen werken indien de andere bendeleden hem hierin volgen en men met The Magnificent 7 een heel serieuze film wou maken.

Vooral Chris Pratt en Vincent D'Onofrio als de gezette Jack Horne brengen echter wat humor in de film. Dat geeft naar mijn gevoel een nogal onevenwichtige opzet van deze film. Ofwel missen de andere acteurs met Washington op kop gevoel voor humor, ofwel passen Pratt en D'Onofrio niet echt in deze film.

Chris Pratt valt bovendien een beetje uit de toon omdat hij, zoals iemand al opmerkte, te modern overkomt voor de tijd waarin de film zich afspeelt, ik denk dat het aan zijn te moderne accent lag. Maar na een tijdje wen je er wel aan en ik heb best wel genoten van deze film, ondanks het gebrek aan diepgang.

Deze film brengt niets nieuws en is de zoveelste remake die zijn voorganger niet kan overtreffen. Langs de andere kant kan ik alleen maar toejuichen dat er vandaag de dag nog steeds kwalitatief hoogstaande westerns gemaakt worden. Niet dat er deze eeuw veel uitschieters in dit genre zijn, enkel The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007) en Django Unchained (2012) 'schieten' mij zo te binnen (is The Revenant (2015) een western?).

Tenslotte wil ik nog opmerken dat een bepaalde scéne uit deze film mij erg deed denken aan een andere film, namelijk als Sam Chisolm (Denzel Washington) een Bounty neerschiet en de saloon met de handen omhoog gestoken verlaat opdat hij niet door de plaatselijke sheriff en diens mannen zou neergeschoten worden. Dat deed Christopher Waltz hem voor in Django Unchained. Ik vroeg mij dan ook meteen af of het om een toevalligheid ging of een ode aan die andere western.

avatar van VincentL
The Magnificent Seven

Antoine Fuqua lijkt leentjebuur gespeeld te hebben. Nou lijkt dit nogal duidelijk als je een remake maakt, maar ook in subtielere opzichten is te zien dat Fuqua de kunst van het filmen bij anderen heeft afgekeken. Het resultaat? Hersenloos vermaak.

Meer is deze remake niet geworden (ik ben overigens niet bekend met het bronmateriaal). Daar waar het begin nog hoopgevend is op een serieuze aangelegenheid, heeft het einde niets meer te bieden dan een aaneenschakeling van onoverzichtelijke vechtscènes. Het bombastische spektakel beslaat gevoelsmatig de helft van de film (het echte aantal minuten heb ik het niet gemeten). Jammer, want de uitdieping van personages gaat nu ten koste aan hersenloos geweld. Sowieso slaagt Fuqua er niet goed in zijn personages goed neer te zetten. De gemiddelde aardappel is interessanter en heeft meer diepgang. Daarmee verliest de film niet alleen interesse, maar wordt hij ook zeer voorspelbaar. Daarnaast heeft Fuqua wat inspiratie opgedaan bij andere klassiekers dat zijn directe bronmateriaal. Zo komt de minigun bij mijn weten uit Django en zoals Duke Nukem zei zijn er ook parallellen met Django Unchained te trekken. Duidt dit op een gebrek aan originaliteit (of kan dat niet bij een remake...)?

De hele riedel aan acteurs - Denzel Washington, Chris Pratt, Ethan Hawke, Vincent D'Onofrio, Byung-hun Lee, Manuel Garcia-Rulfo en Martin Sensmeier - weten de film redelijk staande te houden. Ze zijn goed op elkaar ingespeeld en hebben een aardige chemie. Dat doet echter niets af aan het feit dat op Washingtons karakter (en misschien die van Hawke en Pratt) na de rest totaal overbodig is. Een figurant krijgt dezelfde mogelijkheid tot karakterontwikkeling als de andere. Ontzettend veel acteertalent van D'Onofrio, Lee, Rulfo en met name Sensmeier blijft hierdoor onbenut.

Visueel was het haast een feest der herkenning. In dat opzicht heeft Fuqua veel bij Sergio Leone geleend. Niet alleen het dorp deed daar aan denken (die hebben er immers gewoon zo uitgezien), maar ook de close-ups van gezichten en wapenriemen vóór de daadwerkelijke aanvang van duels - met begeleidende muziek uiteraard - deden hier behoorlijk aan denken. Hierdoor voelt The Magnificent Seven haast spaghetti aan.

Deze hybrideproductie, waarbij verhaaltechnisch geleend is uit (minstens) 3 verhalen en visueel behoorlijk wat is afgekeken van Leone, doet mij afvragen waar nu de hand van Fuqua in te zien is. Als dat het geestesdood maken van karakters is kan hij stoppen met filmen.

gisteravond er van genoten mooie film lekker ouderwets in een modern jasje gestoken super

avatar van Walter S.
Ik vond het een vrij lange voorspelbare film, uurtje korter en ik had het vast een veel leukere film gevonden.

avatar van Duke Nukem
Dan had hij maar 1 uur en 12 minuten geduurd.

avatar van Walter S.
Nee, 1 uur en 22 minuten. Een uurtje is net geen 60 minuten, ik heb even gekeken, het bleek in dit geval op de kop af 50 minuten te zijn.

avatar van Duke Nukem
Dan nog is een film van 1 uur en 22 minuten wel erg kort.

avatar van Bélon
Dus ik zeg tegen de buurvrouw -die lange van de overkant- ik zeg dus als je de piepers vroeg opzet heb je geen last van harde stukjes...zegt zei: maar dan zit je mooi met droogkokers, daar ben je mooi klaar mee nee geef mij maar nattige piepers!

Iig als je vitamines binnen wilt krijgen zou ik piepers geen 1 uur en 22 minuten op zetten

Duke Nukem schreef:
Dan nog is een film van 1 uur en 22 minuten wel erg kort.

Er zijn films van 1 uur 22 minuten die nog steeds te lang zijn.

Nou ja, to the point, The Magnificent 7 had van mij wel wat korter gemogen. Laat ik wijselijk in het midden hoeveel korter.

Het begin is sterk. de karakters hebben stuk voor stuk uitstraling, inclusief badguy. Naar mate de film vordert krijg je steeds meer duidelijk hoe oppervlakkig deze film eigenljk is.. De angst van de scherpschutter wordt compleet overgeslagen en de motieven voor een aantal van de '7'' om mee te doen blijft compleet onduidelijk.....Het kijkt lekker weg. het tempo is wat aan de lage kant, de acteerprestaties (vooral Chris Pratt valt op) zijn prima.. Maar het einde voelt meer aan als een aflevering van de A-team dan van een spannende western shoot- out. Naar mijn mening had dit verhaal in een wat afwijkende filmstijl (a la Django of zelfs de oude Zack Snyder stijl) meer aangeslagen en had het het veel te vlakke verhaal wat weten te camoufleren...NU loop je toch de bios uit met het gevoel van dat je iets gemist hebt. 3*

DiskjockeyEast schreef:
De angst van de scherpschutter wordt compleet overgeslagen3*

Ik vroeg mij ook al af of ik iets gemist had... tijdens de schietopleiding van de plaatselijke bevolking durft hij zelf niet te schieten, maar later in de film heeft hij nergens meer last van en er wordt geeneens een uitleg gegeven wat zijn probleem nu precies was.

avatar van soom
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mmmm. Ik eet geen western. Ik heb wel ooit een paar oude Clint films, en klonen voorbij zien komen, maar die films liggen niet in mijn herinnering vooraan bij mooie filmherinneringen.
Niet, dat dit meteen western is, nee. Een beetje rondrijden op vierstappers en wat mensen neerknallen, gebeurt in de meeste actiefilms al. Compleet met het zoeken van wraak en gerechtigheid. Iets te los zand. Mr Antoine is sowieso niet een favoriete regisseur. Hoe ademloos ik ook werd van sommige plaatjes.
En ja. Ik dacht het wel door de trailer. Ik dacht: Dat is Jennifer Lawrence!!
Maar nee.
Dus ik gok zo dat daar in Amerika, zaken vrij incestueus verlopen. Anders kan ik het niet verklaren, dat de genen van Haley overgeslagen zijn op Jennifer. Of andersom..

Duke Nukem schreef:

Ja dat klopt en ook die 'Vincent D'onofrio sluit ineens aan zonder enige opgave van reden.....Ecth zonde.. dan heb je zo 'n cast en dan lever je dit niveau aan plotgaten op..... Of komt er een 2 uur langer durende directors cut

avatar van Pastaman
Ik vond er niet veel aan.
De originele was en is stukken beter

avatar van Graaf Machine
De laatste keer dat ik een western in de bioscoop zag moet ergens begin jaren '80 zijn geweest, toen The Good, the bad and the ugly in een hervertoning kwam.
Sinds die tijd de western altijd achteraf gezien, maar dit keer toch weer eens naar het grote scherm gegaan. Viel me niets tegen.
Natuurlijk is het verhaaltje niet opzienbarend, en ook al eeuwen oud. Een stelletje bijelkaar geraapten die een rotzak te pakken willen nemen. Robin Hood deed het al, en waarschijnlijk kun je het in de Griekse klassieke legenden ook wel vinden, en elders zal het niet ontbreken.
Maar de uitvoering was vlot en lekker.
In het begin was ik wat huiverig: een kerk vol boeren in het wilde westen die allemaal beschaafd praten, dat had anders gemoeten natuurlijk, maar ach, verderop in de film werd er lekker geschoten en de clichés werden prima vertolkt.
Geen spijt van de twee uurtjes in de bioscoop, heerlijk vermaakt.

avatar van joolstein
Uiteindelijk toch een tegenvaller. Ik probeerde de film los te zien van de oude versie uit 1960. Helaas lukte me dat niet! Dit komt vooral door het einde van deze film. Die symboliseert precies waarom ik deze film vind tegen vallen. Waar bij de oude film het gewoon knal en dood was werd er hier op een verschrikkelijke dramatische manier moeilijk gedaan.Tot die eind-scene had ik misschien veel door de vingers gezien. Zoals het graven van loopgraven en daar een vizier voor gebruiken, stel je voor dat ze niet recht liggen? De shoot-out die gewoon saai werd. Zeker toen het machinegeweer ook nog eens op de proppen kwam. En was het nu politiek correctheid hoe de zeven waren samengesteld of moet ik zeggen de acht? Waarbij de oude film gewoon leek of dat ze een idee hadden en zijn gaan filmen, leek hier alles zo bedacht, zo niet spontaan. Zelfs de grappen leken er wel in geplaatst, en dan heb ik het niet over de twee grappen die ook in 1960 in de film zaten maar al die andere. Stuk voor stuk waren die ook niet eens zo heel sterk. Nu verwachtte ik van regisseur Antoine Fuqua ook niet dat hij het origineel zal overtreffen maar een goede, zoals hij het zelf verwoorden, re-imaging had er toch wel in moeten zitten. Helaas is de bezieling uit de film en voelt het meer aan als de lucht tussen de popcorn.

avatar van John Milton
Het viel mij juist mee
Verantwoording volgt morgen

avatar van Oosie
Zeer goede acteerwerk van Denzel natuurlijk, geen saai moment.

avatar van anne J
Leuke en moderne western. Ik geef hem evenveel als dat ik zijn voorganger (1960) heb gegeven. 4*
Niks mis mee, goed aangepast aan zijn tijd en de juiste dingen zijn behouden of veranderd.

Zijn voorganger daarvoor (1954) helaas nog nooit in geheel gezien. Komt ongetwijfeld nog wel.

Ook fijn dat voor elk personage de tijd wordt gegund in de film om achtergrondinformatie te geven. Dan wel recht voor zijn raap of met hints / props etc.

Van westerns word ik altijd blij

avatar van Zwolle84

John Milton schreef:
Verantwoording volgt morgen

Ben nu toch wel nieuwsgierig geworden, John! Minder plastic dan de trailer doet vermoeden?

avatar van John Milton
Plastic hmmmm. Ik weet het niet, of dat woord van toepassing is.

Een goede film is het allerminst, en hij valt in de categorie waar ik normaal niet zo heel erg blij van wordt: formulevoer, paint by the numbers en het stelt allemaal niet zoveel voor. Máár toch heb ik me best wel vermaakt, en dat kwam met name door de acteurs! Sarsgaard werd totaal niet benut en heeft niet zo'n beste rol hier, maar Denzel, Hawke, D'onofrio, Byung-hun Lee en Pratt hadden wel leuke momenten. Het ontstijgt dat middle of the road eigenlijk geen moment, maar ze leken er wel lol in te hebben, en de actie is aardig.

Een vermakelijke popcornfilm dus. Stiekem (helemaal) niet zo goed, maar ik vond het dus zeker wel genietbaar. Kanttekening: ik heb de film geen moment vergeleken met andere films.

avatar van Timothyvdmeer
Lekkere western! Platt speelt erg leuk in deze film. De film gaat snel genoeg en verveeld geen moment.

Alleen jammer van Hawke... stuk is mij ook niet duidelijk.