Great Expectations (1946)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door David Lean
met John Mills, Valerie Hobson en Alec Guinness

Deze verfilming van de Charles Dickens roman vertelt het verhaal van de arme weesjongen Pip die een ontsnapte gevangene helpt. Hij groeit op in het gezelschap van de bittere vrouw Miss Havisham en haar beschermelinge Estella. Jaren later wordt hij door een onbekend persoon financieel geholpen om een echte gentleman te worden.

avatar van Mescaline
Het eerste wat me opviel aan deze film is de erg sterke sfeer, en al helemaal bij de scènes dat Pip naar het huis van Miss Havisham gaat, alles zit onder het stof en het straalt een hele depressieve sfeer uit, duidelijk te zien dat er veel werk aan besteed is!
Het verhaal vond ik daar in tegen weer wat minder, het begon allemaal veel belovend op het kerkhofje maar als Pip ouder wordt en we ongeveer 40minuten in de film zitten lijkt alles een beetje rommeliger te worden.
Het laatste half uur maakt weer veel goed en heeft mooie en originele plotwendingen, maar toch bleef ik bij de aftiteling met een dubbel gevoel achter.

Moeilijk te beoordelen deze film, de sfeer zat goed en ook de acteurs vulde hun rollen prima in! maar het verhaaltje komt soms wat rommelig en langdradig over.
Voor nu 3 sterren, misschien kijk ik de film ooit nog een keer opnieuw voor een beter oordeel.

Voor de liefhebbers: deze film is zeker de moeite waard op blu-ray, de film ziet er erg goed uit!

avatar van otherfool
Fotografie en sfeer zitten inderdaad wel snor, met omineuze mistbanken en een verdord landhuis met verdorde mensen daarin. De scenes met de gevangene vond ik ook wel sterk en veelbelovend.

Helaas wordt onze Pip (en niet alleen hij) daarna een beetje een vervelende snuiter, en meandert het verhaal maar wat door zonder dat je als kijker nou echt benieuwd bent naar de ontknoping. Als die dan éénmaal komt (oh schande, ik heb het boek niet gelezen) kon er bij mij slechts een schouderophalen vanaf, als ik eerlijk ben.

Maar ja, ze leefden nog lang en gelukkig, zullen we maar zeggen. 2*.

Erg mooie beelden en zeer verzorgd. Ook prima geacteerd, maar voor mij wel op een gedateerde manier.
Het verhaal volgt in deze versie wel beter het boek.
Smaken verschillen, maar qua sfeer vond ikzelf de 1998 versie fijner. Die is zelfs een van mijn lievelingsfilms en heeft voor mij meer invoelbare romantiek, tezamen met een bepaalde melancholie.
Net als bij deze maar dan anders, moderner uitgevoerd en eveneens heel stijlvol, vond ik.

avatar van stefan dias
Great expectations: die had ik en ik ben niet teleurgesteld.

Vooral de opening is heel sterk: de moerassen in tegenlicht met de apotheose op het kerkhof.

Verder wordt er heel veel verteld in kort tijd toch wel. Ik kende het verhaal niet en was verheugd dat het eens niet over doffe ellende ging waarbij op het eind alles in orde komt.

De grootste lof gaat toch wel naar de meester zelf: wat een heerlijke taal hanteert Dickens toch. En ondanks dat nergens houterig, maar zwierig en vlot en met de nodige humor:
"it's not customary to fill our mouths to its upmost capacity"
dat zijn natuurlijk zinnen om van te smullen.

Reuzespannend wordt het niet, maar toch erg vermakelijk en qua sfeer en kostuums een feest voor het oog. Meer moet dat niet zijn.

avatar van Pieter Montana
Prachtig initiatief trouwens van Canvas om 200 jaar na Dickens' geboortedag nog eens een schitterende adaptatie van een van zijn werken te tonen.

avatar van 93.9
Zeer interessante film!
Eentje om door een ringetje te halen.

avatar van Uzza_Sparta
Pieter Montana schreef:

mee eens

In GB hebben ze deze week ook veel aandacht besteed aan Dickens, en ik las ergens dat er intussen meer films zijn gemaakt over de jaren van Charles Dickens' boeken dan elke andere schrijver. respect voor Dickens

Uzza_Sparta schreef:

Ik denk dat William Shakespeare toch op meer adaptaties kan rekenen.

Goeie film waarin een eenvoudige jongen te maken krijgt met een mysterieuze weldoener waardoor hij een heer van grote verwachtingen wordt. Een bewerking van het beroemde verhaal van Charles Dickens. Ondanks de mooie aankleding en een aantal mooie scenes weet de film je niet echt te 'pakken'.

avatar van Uzza_Sparta
Pieter Montana schreef:

Ik denk dat William Shakespeare toch op meer adaptaties kan rekenen.

dan denk je toch wel fout

of je telt adaptaties zoals bijv. West Side Story van Shakespeare's Romeo & Juliet, maar als het neer komt op films van boeken of verhalen (stories) dan zijn er meer over de jaren gemaakt van Dickens.

avatar van Pieter Montana
IMDB geeft wel dubbel zoveel adaptaties aan Shakespeare maar het is idd een dilemma wanneer je nog werkelijk van een adaptatie kan spreken. Gnomeo & Juliet geeft wel degelijk de bard aan als "writer", maar hoezeer kan je een stel tuinkabouters nog herleiden naar het originele werk. Hetzelfde kan gelden voor Dickens en de vele musical-adaptaties die gemaakt zijn van zijn werken. Ook de auteur Anton Tsjechov, bij ons eerder onbekend, heeft veel adaptaties achter zijn naam staan.

avatar van Spetie
David Lean weet in Great Expectations een sterke sfeer te scheppen. Door op een zeer mooie manier gebruik te maken van het zwartwit en dat vaak te combineren met mist, krijgt Great Expectations gelijk vanaf het begin al een fijne mysterieuze sfeer.

De cinematografie is uiterst verzorgd en op dat gebied valt er dan ook totaal niets te klagen over deze film. Het is een Charles Dickens verfilming, maar met het verhaal was ik niet bekend, dus ik kon me volledig laten verrassen door wat zou gaan komen. Het eerste half uur was in ieder geval erg sterk. De ontmoeting tussen Pip en de gevangene was interessant en boeiend om te zien.

Al Pip eenmaal wat ouder is wordt het allemaal wat minder. Het niveau blijft redelijk goed, maar het tempo wordt wat trager en daarnaast wordt er ontzettend veel gepraat, waarbij niet alle dialogen altijd even boeiend zijn. Het acteerwerk is gelukkig wel in orde en vooral Alec Guiness speelt erg goed. Maar die staat eigenlijk altijd wel zijn mannetje in elke film, waarin ik hem zie. Ondanks dat het niveau gaandeweg een klein beetje omlaag gaat, blijft het nooit vervelend om naar te kijken, omdat de cinematografie van Great Expectations gewoonweg erg mooi is.

Een iets meer pakkend verhaal had zeker een hoge score opgeleverd. Maar doordat het me uiteindelijk allemaal niet helemaal pakte, blijf ik steken op slechts een ruime voldoende van mijn kant.

avatar van missl
De goede sfeer is het pluspunt van deze film, de hoofdpersoon krijgt de mogelijkheid op een leven wat een stand hoger is dan zijn huidige leven en we zien hoe hij daarmee omgaat. Ik vond het verhaal soms wat rommelig waardoor ik minder mee kon leven maar al met al is het een goede film.

avatar van Fran
Visueel gezien is dit echt zo'n prachtige film. Van alle oudere films die ik gezien heb is het misschien wel de mooiste. Vanaf het begin op de begraafplaats al word je door de beelden vastgehouden. Er wordt ook op perfecte wijze een spannende en mystieke sfeer aan de film meegegeven.

Qua verhaal ben ik minder enthousiast. Het blijft allemaal behoorlijk kinderlijk. Zelfs voor die tijd. En het acteerwerk is ook best kinderlijk en over de top. En inderdaad, wat Spetie hierboven zegt. Vooral als Pip ouder word, word het verhaal ook steeds minder sterk en eigenlijk behoorlijk langdradig.

Maar al met al mag dat de pret voor mij niet drukken. De prachtige beelden en ijzersterke sfeer maken voor mij alles weer goed.

In mijn middelbare schooltijd heb ik vrijwel alle boeken van Charles Dickens gelezen. Ik vond en vind dit verhaal een van zijn mindere romans. Ook de film kan mij niet echt boeien, in weerwil van het feit dat John Mills een prima rol neerzet. Het leukste vind ik om een nog piepjonge Jean Simmons aan het werk te zien.

avatar van Woland
Best aardig. Het begon behoorlijk sfeervol in het eerste half uur, met mooie beelden van kerkhoven, bestofte huizen en smidsen, maar het verhaal zelf kostte me toch wat meer moeite. Zeker nadat Pip (een prima acterende, maar veel te oude John Mills) naar Londen vertrok, begon dat irritant stijve, Victoriaanse geneuzel me een beetje op de zenuwen te werken. Gelukkig was dat op een gegeven moment ook weer over, en daarna bleef het wat oubollig doch erg mooi uitziend en redelijk vermakelijk. Zeventje wat mij betreft.

avatar van John Milton
Mijn tweede verfilming (na Cuarons toen die uitkwam) van het klassieke werk dat ik overigens niet daadwerkelijk ken. Een plank vol Dickens hier zonder dat ik er ooit een gelezen heb. Het komt er maar niet van. Ik kan me eigenlijk vrij aardig vinden in de woorden van Spetie en Woland. Lean zet een uitstekende sfeer neer, zowel in de openingsscènes als in Ms. Havishams huis, wat duidelijk een inspiratie lijkt voor Norma Desmonds mansion in Sunset Boulevard, zoals Ebert terecht opmerkte.

De zestienjarige Jean Simmons als de jonge Estella schijnt de droom van menig Engels schooljongetje te zijn geweest, en ik snap uitstekend waarom. Al komt het wat masochistisch over, gezien haar neiging tot verbale mishandeling. Please young miss, scold me some more? Het zijn schoenen die Valerie Hobson niet weet te vullen als de oudere Estella. En zoals Woland zegt, John Mills is echt veel te oud voor Pip op de leeftijd 18-21.

Great Expectations is een behoorlijke lijstjesfilm en wordt gezien als de beste Dickens verfilming, of dat laatste klopt laat ik aan anderen over, maar met zijn sterke sfeer, mooie beelden, fijne soundtrack en over het algemeen prima acteerwerk is het in ieder geval ook nu nog steeds de moeite waard. Het middenstuk sleept echtet wat, en daardoor lijkt hij wat lang. Maar ondanks dat de verveling eventjes toesloeg heb ik me prima vermaakt!

Deze Charles Dickens klassieker over een weesjongen (van gewone arbeidersjongen tot snob) en maatschappelijke verplichtingen in relatie met (natuurlijke) ethiek, was visueel prachtig (mede door de schitterende decors en de prachtige (aan)kleding)) en er werd bijzonder goed geacteerd. Wat jammer dat zowel John Mills als Alec Guinness (hoe goed ze ook acteerden) veel te oud waren voor de jongemannen die ze moesten spelen en dat irriteerde me en tastte de geloofwaardigheid aan..