Pirates of Silicon Valley (1999)

geregisseerd door Martyn Burke
met Anthony Michael Hall, Noah Wyle en Joey Slotnick

Het verhaal achter de oprichters van de twee huidige computergiganten; Microsoft's Bill Gates (Michael Hall) en Apple's Steve Jobs (Wyle). De film vertelt over de opkomst van beide bedrijven.

Yak
Deze komt vannacht op tv (Veronica). Bill Gates vs. Steve Jobs in de beginjaren van Microsoft en Apple. Lijkt me best grappig.

volgens de veronica site niet dus... lijkt me wel een leuke film

Yak
En volgens teletekst beginnen de sexadvertenties nu om 1.15u in plaats van de 2.55u wat in de gids staat.

Op deze film hoeven we dus waarschijnlijk óók weer niet te rekenen.

nuf
hoe saaier het klinkt hoe meer deze film mij aanspreekt. staat op mijn verlanglijstje

Yak
Ik heb 'm intussen een paar keer gezien dankzij een vriend van me. Het acteerwerk is tamelijk beroerd, maar het is vooral de historische waarde die deze film zo leuk maakt. Ze hebben er dan wel een liefdesverhaaltje doorheen gefietst, de vete tussen Jobs en Gates waarschijnlijk wel iets uitvergroot en de karakters in de film wat overdreven (Jobs als zweverige sjamaan, Gates als rommelige über-nerd, Ballmer als niksnut die alleen maar in de Playboy zit te bladeren, enz.), maar het meeste wat er in deze film speelt is gebaseerd op waargebeurde feiten. En dat levert een erg geinig b-filmpje op.

Ik heb wel het idee dat je enigszins 'in de materie moet zitten' om deze film echt te kunnen waarderen. Zo start de film met het opnemen van de beroemde 1984-reclame voor de Macintosh. Apple-liefhebbers hebben aan een half beeld genoeg, maar mensen die dit niks zegt zullen al die poeha misschien niet begrijpen. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de presentatie van de Xerox Park. Als je weet wat voor een ongelooflijke aardverschuiving dat heeft teweeggebracht, is het natuurlijk dubbel zo leuk om te zien welke gevolgen het destijds had op de (zeer) korte termijn.

Dus ja, als historisch document is het zeker wel geinig. Als je 'm echter gaat beoordelen op acteerwerk, spanning en sensatie, muziek, camerawerk, dan zakt hij wel behoorlijk in de blubber.

avatar van bennie jolink
Yak schreef:

Zeker niet mee eens. Het zijn juist de acteurs die deze film zo leuk maken om naar te kijken. Het gaat niet over technische (=saaie) details van het onstaan van de computer zoals we die nu kennen, maar over de mensen erachter, en die zijn zeer leuk neergezet. Daarbij is de muziek helemaal goed en vult het jaren 70 sfeerbeeld perfect aan. Qua productie zie je misschien wel dat het een TV-film is, maar who cares?

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Eindelijk gezien! Heel leuk hoe de strijd tussen Gates en Jobs zo episch wordt gebracht, en hoe de bad guy nog wint ook, zo wrang zeg dat eind. Over een paar jaar nog maar eens een film over dit decennium svp

Voor "normale" mensen is het maar een matig geacteerd filmpje over wat zaken-geneuzel, ben ik bang zal 'm niet snel aanraden.

John DiMaggio (Bender!) was overigens wel erg sterk als Ballmer

avatar van FlorisV
Yak schreef:

INTEGENDEEL,

het acteerwerk is prima en met name Noah Wyle is fantastisch als Steve Jobs (sowieso de interessantste rol). Inspirator, visionair, zwever en tiran in 1 persoon.

De historische waarde mag echter met een korrel zout worden genomen, er kloppen veel dingen niet. Nieuwe aandelen Apple zijn bijvoorbeeld maar heel eventjes gekocht door Microsoft om een financiele injectie te kunnen geven, Microsoft is allang geen eigenaar meer. De documentaire Triumph of the Nerds is accurater als het gaat om de echte geschiedenis, hoewel deze al uit 1996 stamt.

Pirates blijft wat mij betreft een erg leuke film, helaas niet zo populair omdat het onderwerp "nerdig" is en het maar een TV-film is die niet eens te krijgen is in Nederland (op e-bay vind je hem wel) maar eigenlijk zou iedereen hem moeten zien. Ik zie liever Noah Wyle nog een paar keer opdraven als Steve Jobs dan nogmaals Johnnny Depp als Captain Sparrow, die kennen we nu onderhand wel.

Vond dit wel een zeer interessante en boeiende film. De acteurs lijken ook nog enigszins op de echte. Schitterend om te zien hoe Bill Gates aan zijn emperium is gekomen. Hij jatte gewoon alles

Jeauhan
En jat nog steeds...

avatar van vph1272qm
ik zou wel een vervolg tot heden willen zien...

Leuke film over Steve en Bill met hun partners. Eindelijk heb ik het harde bewijs gezien dat Steve Jobs echt een verschrikkelijke gladjanus is die zijn gezin in de steek laat en zijn eigen personeel afkraakt terwijl ze fantastisch werk leveren.

En laten we eerlijk wezen: Het is nu wel makkelijk om te zeggend at Microsoft alles kopieerde, maar dan heb je de de feiten niet helemaal op een rijtje. Microsoft haalde haar inspiratie van de interface bij Apple en de eerste programma's. Daar hebben ze hun inspiratie bij opgedaan, en niet genadeloos gekopieerd en geplakt. Ook kwam deze film uit in 1999 dus dat is voor het .NET gebeuren, en dat is een grote prestatie van Microsoft.

avatar van BjornV
ErikNL schreef:

Sinds wanneer is een film "Hard bewijs"?

Awel, zal wel aan mij liggen, vond het een hilarisch stukje film met grappige overeenkomsten met de echte personages die elkaar over en weer beschuldigen van jatwerk en vervolgens beide met de kas naar huis gaan... Alleen die intermezzo's met dat "uit de film stappen", dat had van mij niet gehoeven, de kenners weten allang waar dingen op uitdraaien, zoals die deal van Bill met een OS dat hij niet eens had... Uitleg overbodig.

Anyhow, voordat dit uitdraait op "Bashen" wil ik vooralsnog zeggen dat voor de mensen die dit thema (en genre) appreciëren, het best een vermakelijke film is.

3 sterren.

avatar van Artkramer
Leuke film!

Wat een dramatisch slecht gemaakte film. . Kom nou zeg, leek wel een aflevering van zo'n kindertv-serie die je 's ochtends wel eens voorbij ziet komen.
Hoe dit een 7 op IMDB en Emmy-nominaties heeft weten te krijgen is een godswonder.

Krijg opeens veel meer respect voor de makers van The Social Network voor hoe je zo'n type film wél goed kunt maken.

avatar van rep_robert
Naar aanleiding van de dood van Jobs schoot deze film me weer te binnen, in een ver verleden een keer gezien en toch wel weer redelijk nieuwsgierig geworden.
Wyle en Micheal Hall zijn goed gecast en komen getrouw over als de twee oprichters van wereld's grootste (computer) bedrijven. Voor degene die het wereldje een beetje kennen is de film ook best interessant, voor de "noobs" onder ons weer een stuk minder. Wat dat betreft komt de film helaas ook iets te fragmentarisch over en is de opgang van beide bedrijven niet altijd even goed in beeld gebracht.
Ander probleem met een film als dit is het feit dat het anno 2011 redelijk gedateerd overkomt, er is sinds 1999 zoveel gebeurd(de film lijkt zelf tot 1997 te gaan), waardoor je bij het einde eigenlijk het gevoel hebt dat de film niet af is. Natuurlijk is dat niet de schuld van de makers, maar het is wel een film die lastig actueel blijft.

Daarnaast is, zoals kos het zegt, the Social Network een beter voorbeeld waarbij de oprichting van een miljoenen/miljarden bedrijf veel beter naar voren komt.

avatar van henkula
Jeauhan schreef:
En jat nog steeds...

Grappig, nu gaat het tussen de iPhone en Android en je ziet nog steeds het verschil, bij Android gaat net als Windows eerst de zakelijke kant voor. Bill zegt het al in de film, maar ik heb een spreadsheet en een database, waarop Steve nauwelijks een antwoord heeft, hij heeft namelijk andere prioriteiten.

Omdat ik laatst de film over "Steve Jobs" heb gezien (ik meen in 2000) en ik deze lang geleden heb gezien, was ik wel toe aan een herziening ervan.

Opzicht is deze herziening wel goed bevallen want deze film is eigenlijk hetzelfde als de film over Steve Jobs m.u.v. dat nu ook Bill Gates en een paar van zijn bekende vrienden (Paul Allen en Steve Ballmer) erin voorkomen. Het verhaal vind ik gewoon interessant en boeiend blijven en ook de uitvoering (soms met komische toevoegingen, vooral van Steve Ballmer) ervan was prima. Ik vond wel dat de film nu best wat gedateerd overkomt en het oogde ook wat goedkoop. Dat heeft natuurlijk vooral te maken omdat dit een televisie film was en geen bioscoopfilm, wat bij de film over "Steve Jobs" natuurlijk wel het geval was. De acteurs doen het leuk, maar het viel me nu wel op dat Noah Wyle niet echt op Steve Jobs leek (dat was juist met Ashton Kutcher wel zeer goed gedaan) en hetzelfde geldt voor de magere Joey Slotnick in de rol van Steve Wozniak. De gasten van Microsoft vond ik wel aardig lijken, inclusief de ietwat overdreven John DiMaggio in de rol van Steve Ballmer.

Het bleef ook schitterend om te zien hoe Bill Gates aan zijn emperium is gekomen door gewoon alles te jatten van Apple. Geweldig was de scene waarbij hij dit aan Steve Jobs blijft ontkennen met een stalen gezicht, maar op het einde komt dan uiteindelijk de aap uit de mouw. Het werd ook schitterend aangegeven door een Apple persoon met "Steve Jobs snapt het niet, IBM is niet de vijand maar jullie (duidend op Bill Gates en Steve Ballmer die aanwezig waren bij de presentatie van de Apple Macintosh).

Al met al blijft dit gewoon een heerlijke film om te zien.

avatar van John Milton
Leuk om te zien, als je de geschiedenis een beetje kent. Ik vond Wyle het prima doen als Steve Jobs, moet ik zeggen. Dat de film 5 Emmy nominaties in de wacht sleepte, snap ik minder. Die narration constructie en breaking the fourth wall hadden van mij niet zo gehoeven. Het voelt ook wat rommelig, en het verhaal is natuurlijk niet af als de film eindigt. Maar vermakelijk was het wel.

Boyles recente Steve Jobs blijft als film voor mij verreweg de beste, als is dat niet zozeer een comité geschiedenis. Maar wie dat wil, kan eigenlijk het beste Isaacsons geweldige biografie van de man lezen.

avatar van Drifter
sponsered by microsoft....