The Pirates of Somalia (2017)

Alternatieve titel: Dabka

Verenigde Staten / Zuid-Afrika / Kenia / Somalië / Zuid-Soedan
Drama / Biografie

geregisseerd door Bryan Buckley
met Evan Peters, Al Pacino en Melanie Griffith

Jay, een aspirant verslaggever, ruilt de kelder bij zijn ouders in voor een leven tussen de meest gevaarlijke mensen op aarde, de beruchte piratenbendes van Somalië. Tegen alle verwachtingen in lukt het hem met zijn natuurlijke charme en naïviteit om ongedeerd uit allerlei gevaarlijke situaties te ontsnappen. Door een combinatie van geluk, humor en een constante aanvoer van drugs, wint hij het vertrouwen van de piraten en komt hij achter de ware verhalen achter de meest gezochte mannen op aarde. Bij zijn terugkeer realiseert hij zich dat hij een 'blockbuster deal' in handen heeft en tot zijn grote verbazing wordt hij aangeworven door de CIA als adviseur.

avatar van macrobody
Kijkje in de keuken bij de Somalische piraten. Uiteraard is het allemaal niet zo zwart/wit zoals we op het nieuws krijgen te horen. Misschien werden die Somaliërs er wel toe gedwongen om hun rustige bestaan als kreeftenvissers om te gooien.

- He was a lobster diver
from Eyl.

- The Westerners come, Chinese,
the Koreans, uh--

- And they
overfished the waters.

Kapitalisme is a bitch als je aan de verkeerde kant zit. Goed dat er een film over gemaakt is zodat het een groter publiek kan bereiken dan met een boek. De film is onderhoudend en de sneer naar Black Hawk Down terecht.

Let ook even op de gids van de journalist, die loopt aan het eind van de film rond in een shirt van Ruud van Nistelrooy met nummer 9.

avatar van Mootjes
Serieus, zo'n film en maar één reactie... Ben het gans met mijn bovenbuurman eens, behalve dat ik deze een iets betere waardering geef. En inderdaad, op een gegeven moment loopt 'AbelRazk' rond in een 'Oranje' shirt van 'van Nistelrooy'

Zeer interessante film, echt van genoten.

leuke film die op luchtige wijze het verhaal schetst van een verslaggever die op jacht naar een succes verhaal uitkomt in Somalie en daar in contact komt met de lokale piraterij.
Ookal ziet men gedurende de gehele film uiteindelijk weinig terug van de daadwerkelijke piraterij, toch blijft
"Pirates of Somalia" nog steeds interessant. Met name de achtergronden waarom men de commerciele schepen gijzelen geeft mij ineens een andere inkijk in deze misdaad en kreeg ik zelfs begrip voor de brute overvallen.

Aardige film. Soms lijkt het een beetje een komedie maar toch ook wel een serieus verhaal.
Inderdaad viel het me op dat de gids op een gegeven moment met een oranje shirtje van het Nederlands elftal liep.
Later was zelfs duidelijk dat het een shirtje van van Nistelrooy was. Grappig.

Matige film over een wat naïeve jongeman die wil doorbreken als journalist en die naar Somalië reist om daar te schrijven. Gebaseerd op een toch wel boeiend waargebeurd verhaal. Echter is de film wat onevenwichtig van toon (zoals de animatie- en fantasy-stukjes). Hier had wat meer in gezeten. De rol van Al Pacino is totaal te verwaarlozen. Net geen 3.0 sterren.

Aanvankelijk stevende de film af op een dwaze Amerikaanse komedie maar éénmaal Jay in Somalië, krijgt de film betekenis. Niet dat de sociaal-poltieke toestand en meer, overvloedig uit de doeken wordt gedaan, maar er komt verhaal in. De kijker ervaart toestanden waarbij hij zich wel afvraagt hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat en de dynamiek die vanaf dan in de film steekt maakt het wel boeiend om volgen. Bovendien houdt de film het niet al te zwaarwichtig - de animatie vond ik wel een geslaagd intermezzo - , is Jay een figuur die toch wel wat lef en humor in petto heeft en spelen enkele van die Somaliërs toch wel echt goed mee.
Uiteindelijk beter dan aanvankelijk verwacht.

avatar van K. V.
Hier had ik niet echt hoge verwachtingen bij, ik vreesde eerder dat het saai ging zijn, maar gelukkig was dit niet het geval. Nee, ik vond het wel eens interessant om gezien te hebben.
De cast deed het goed, al was het vooral Evan Peters die de show stal.
De moeite om eens gezien te hebben.

macrobody schreef:

Diezelfde acteur speelt trouwens in 'Captain Phillips' één van de piraten waarmee Tom Hanks het aan de stok krijgt. Een gebeurtenis waar ook in deze film aandacht wordt aan geschonken.
Alle respect trouwens voor Al Pacino, die hier laat zien dat je met een kleine rol ook mooie dingen kunt doen. Niet zoals Bruce Willis geld binnenrijven of zoals Robert De Niro mediageil zijn, maar gewoon je naam onder een interessant product plaatsen zodat deze je aandacht wekt.
De reden waardoor ik van deze film heb gehoord en hem heb gezien is vanwege Pacino en hoewel de man slechts een minimale rol heeft, heb ik me geen seconde verveeld of geërgerd tijdens dit degelijke werk.