menu

Zan (2018)

Alternatieve titels: Killing | 斬、

mijn stem
3,33 (29)
29 stemmen

Japan
Drama / Actie
80 minuten

geregisseerd door Shin'ya Tsukamoto
met Sôsuke Ikematsu, Yû Aoi en Shin'ya Tsukamoto

Een Ronin poogt te overleven tijdens turbulente tijden in Japan in de negentiende eeuw. De transitie van het feodalisme naar een modernere maatschappij gaat vaak gepaard met geweld. Een vrouw afkomstig van een boerenfamilie, die in hetzelfde dorpje woont als de samoerai kruist zijn pad.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=bPhUGcjN_Ik

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Basto
3,5
Ze aardige ietwat minimalistische samourai film. Maar de trainingen en gevechten zijn leuk gedaan en ik vond ook de variatie op het seven samourai plot wel een mooie insteek.

3,5

avatar van Onderhond
4,5
Erg fijn weer.

Tsukamoto is een beetje softer geworden, maar dat is al een tijdje aan de gang natuurlijk. De laatste jaren gaat het net iets trager en is het net iets rustiger, maar zijn films zijn nog steeds uitermate eigen en herkenbaar. Het blijft een volbloed Tsukamoto.

Ook z'n eerste film in een historische setting. Gemini was ook niet modern, maar nog wel steeds 20e eeuw. Ditmaal krijgen we zowaar samurai-perikelen voorgeschoteld. Wel nog steeds op Tsuka's manier, de stijl van het genre heeft hij verder netjes naast zich neergelegd. Ook het plot is maar een hook voor de themas van de films.

Visueel blijft het erg sterk, de soundtrack is mooi en qua acteerwerk is het ook meer dan op niveau, met een lijvige rol voor Tsukamoto zelf. Leuk om Aoi een keertje in een Tsukamoto film te zien trouwens, had ik nooit verwacht. En verder lekker compact, zoals de meeste van z'n films.

Weer erg van genoten. Z'n wilde haren is hij al een tijdje kwijt, maar z'n eigenheid zit gewoon in hem ingebakken.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van Black Math
3,5
Iets meer van verwacht, maar zeker een degelijke film. De grootste gemene deler met de rest van Tsukamoto's werk is de soundtrak van Chu Ishikawa, die afwisselend mysterieus en intens is. Helaas is de man eind 2017 overleden, dus dit is wellicht de laatste film met zijn muziek.

Ook typisch voor Tsukamoto dat deze film meer over de psyche van de mens gaat, over waar hij toe in staat is, dan dat de focus op het plot ligt. Dit gaat gepaard met de nodige intense scènes, maar in tegenstelling tot de meeste andere films van Tsukamoto zijn dit soort scènes in deze film toch wat spaarzamer, en precies daar had ik iets meer van de film verwacht.

Het filmwerk is overigens zoals in elke Tsukamotofilm prima, doch ook hier geen grote verrassingen. Verder prima acteerwerk, waarbij opgemerkt mag worden dat Tsukamoto zelf op fraaie wijze oud aan het worden is.

3,5*.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:13 uur

geplaatst: vandaag om 21:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.