• 8.557.502 stemmen

Met onder meer: Han Sanming, Zhao Tao en Wang Hongwei

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Releasedatum: 21 juni 2007

Plot Sanxia Haoren

Het verhaal over de inwoners van het dorpje Fengjie, dat aan de Yang-Tse rivier ligt. Door de komst van een grote stuwdam zal het dorpje worden opgeslokt door het water. De bewoners vertrekken één voor één naar nabijgelegen gebieden, zich afvragend wat per se meegenomen moet worden en wat achtergelaten kan blijven. Verschillende verhaallijnen van bewoners en mensen die hun geliefden zoeken passeren de revue.

imageimage

avatar van LimeLou

LimeLou

• 2048 berichten

Omdat ik me meer de goede dingen herriner dan de negatieve een dag later. Een teken voor mij voor een stemverhoging.

avatar van Dreiecke

Dreiecke

Ik vond het een interessant portret van dit keer diverse klassen in China, vnl de arbeidersklasse. Het schijnt dat er regelmatig behoorlijke gedwongen volksverhuizingen plaatsvinden (honderdduizenden mensen) en sloop van hun woningen in dat gebied om bv zo'n dam te bouwen. En dan met een sloophamertje in de hand in plaats van met een bulldozer en hightech explosieven. Dat kunnen wij ons toch niet voorstellen.
Verder enorm mooie plaatjes van de omgeving en van de rivier Yangtze. Still life (stilleven) is een prima titel voor dit schilderij van een stukje cultuurgeschiedenis.

Diverse verhaallijnen kruisen elkaar. Het bijzondere is dat er heel af en toe iets surrealistisch voorbij komt,. Aan de ene kant hou ik daar wel van, aan de andere kant vraag ik mij waarom het in een film als deze wordt ingepast.
Ook mij viel het gebrek aan emotie op, waardoor het inleven lastig wordt en het mij meer een documentaire gevoel geeft..

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2072 berichten

Davidus schreef:

Geweldig mooie film. Nog nooit een film gezien die zo mooi verval, afbraak en armoede in beeld brengt zonder er depressief van te worden. De mens ondergaat (zwijgzaam ) zijn lot maar gaat er niet aan ten onder. Een film over hoop en hoe de mens ondanks alles toch stand houdt.

Mooie beelden, mooi natuur en cultuur in beeld gebracht. De vergankelijkheid van cultuur wordt goed verbeeld in de afbraak van alle betonnen lelijkheid en kunstmatigheid. De mens gaat niet mee in deze afbraak maar staat er (letterlijk) boven en kan vanuit de puinhopen weer opnieuw gaan bouwen.

Sober gefilmd en de kleine gebaren (roken,sigaretten uitdelen, noedels eten) waren voldoende om de film te dragen.

De laatste beelden vond ik echt geweldig: 7 man zitten zwijgzaam bij elkaar, roken, drinken, eten wat en besluiten een nieuwe stap te zetten in hun leven.

Indrukwekkende film.

Mooi omschreven Davidus, kan ik me alleen maar bij aansluiten.

avatar van Decec

Decec

Een goede dramafilm...

Prima verhaal...

Prima acteerwerk...

Prima achtergrond geluid/muziek

(geen Dolby Digital aanwezig)...

Mooi HD kwaliteit...

avatar van Spetie

Spetie

Heerlijke film dit. Soms zijn er van die trage films, waarbij juist dat trage zorgt voor het aangename en deze Sanxia Haoren is er, wat mij betreft, ook eentje van. Er zit veel meer diepgang in het verhaal, dan je in eerste instantie zou denken. Volgens mij zijn er bij een volgende keer, nog wel wat zaken te ontdekken.

Ik vond het verhaal interessant om te volgen. We zien een aantal mensen, die staan voor verandering in hun leven en die twijfelen over het maken van bepaalde keuzes. Daarnaast komt het liefdesthema hierin ook mooi naar voren. De locatie met dat water, die dam en al die huisjes is echt schitterend. Daarnaast is de cinematografie bij vlagen ook erg mooi.

Grappig trouwens, dat er af en toe van die surrealistische momenten voorkomen. Dat geeft het geheel iets dromerigs en zorgt voor een heel aparte, maar bijzondere aangename sfeer. Platform was destijds een leuke keuze om mee te beginnen, maar hiermee bewijst Zhangke Jia toch echt een erg goede regisseur te zijn. Ik wil in de toekomst dan ook zeker nog meer van hem zien.

avatar van 93.9

93.9

Mooie beelden, maar zo traag, zo saai......

3 x in slaap gevallen en blij dat ie er op zat... Geen goed teken...

BBarbie

Neerslachtig relaas over de zoektocht van een man en een vrouw naar hun vervreemde echtgenoten ten tijde van de teloorgang van Fengjie. De deprimerende beelden staan in schril contrast tot de spectaculaire natuurlijke omgeving van de Yangtze Rivier.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Magistraal hoe Zhangke een parallel trekt van de teloorgang van een regio met de teloorgang van identiteit : mensen zijn op de vlucht, verliezen hun thuis, raken verdwaald, zijn verloren en dus evident dat het verhaal draait om 2 mensen die iemand zoeken. Zijn visie op het 3 klovendamproject is zo confronterend en zo pijnlijk : al het oude wordt vernietigd, alles is in opbouw (het nieuwe), andere wordt afgebroken (beste betaalde jobs zijn natuurlijk die afbraakwerken – hoe ironisch). De eerste scene meteen monumentaal : bezwerende muziek met lange camera beweging van gewone mensen op reis. Met op de achtergrond het traditionele tegenover het moderne (publieke veerboot versus cruiseschip). Want de tijden veranderen, China verandert (die prachtige scene waarin een brug wordt verlicht !). Zhangke filmt in een docu/vérité stijl (reportage stijl, trouwens de film werd geboren door zijn documentaire over het project) met korte momenten van surrealisme (die UFO's). Zhangke weet zijn beelden goed uit te kiezen en het summum is toch wel het laatste beeld : in de verte zie je een man lopen over een touw gespannen tussen 2 appartementen. Door de afstand zie je het touw niet en lijkt het alsof de man in de lucht stapt. Mensen staan aan de afgrond door vernieuwing en lijken niets te hebben dat hen tegenhoudt.