A Quiet Passion (2016)

Verenigd Koninkrijk / België

geregisseerd door Terence Davies
met Cynthia Nixon, Jennifer Ehle en Keith Carradine

A Quiet Passion vertelt het verhaal van Amerika's meest vooraanstaande dichteres, Emily Dickinson (Cynthia Nixon). Vanaf haar vroege dagen als een jong schoolmeisje tot aan haar latere jaren wanneer ze een teruggetrokken bestaan leeft als niet erkend kunstenares. Na haar dood liet ze de wereld achter met een enorme lading van emotionele en krachtige literatuur, die helaas pas ontdekt werd na haar overlijden.

avatar van bubbha
Voor een deel opgenomen in Gent en de filmstudio in Lint.

avatar van Verhoeven
Opmerkelijk nieuws want deze van twee nieuwe Terrence Davies films is aangekocht door distributeur Contact Film. Is er al een release geweest in België? Zo niet, wellicht te zien op het Filmfestival van Gent?

Bijzonder sterke poëtische film. (Terecht winnaar op het Filmfest Gent 2016)
Een biopic. Emily Dickinson wordt niet verheerlijkt.
Door haar getormenteerde geest had ze geen gemakkelijk leven. Ze leek zichzelf te haten en verwierp de klassieke religieuze en sociale rolpatronen. Daardoor werd haar leven tragisch en leidde ze een kluizenaarsbestaan. Ze werd vooral door haar zus Vinnie liefdevol ('n haar broer Austin) omringd.
Na haar dood werd ze wereldberoemd als dichteres.
Een prachtige film over een tragische ziel.
- De geheimen van ieders ziel blijven ondoorgrondelijk. Hulp is soms onmogelijk.

avatar van John Milton
Poëtisch is het goede woord denk ik. Ik zag van Davies het afgelopen jaar ook Distant Voices, Still Lives (1988), die ook al goed beviel. Davies heeft echt een eigen stijl, zo ook hier, al is hij iets anders dan in die andere film. De scènes lijken niet altijd (of beter gezegd: niet vaak) logisch op elkaar te volgen, maar ondanks dat voelde het voor mij niet 'disjointed'. Visueel is het plaatje en we hebben bij veel dialogen zitten gnuiven van plezier. Dickinson, vriendin en zus persen er menig pareltje uit. Ook het acteerwerk is verrassend, Ehle mag ik graag zien, net als Carradine, maar het is Nixon die me na het uitstekende James White (2015) voor de tweede keer dit jaar uiterst positief verrast met weer een niet gemakkelijke rol.

Al met al is het voor mij net geen achtje, en is A Quiet Passion zeker geen film voor iedereen. Maar literair en poëtisch geïnteresseerden, of liefhebbers van kostuumdrama's, krijgen met Davies' film een mooi en net wat anders kijkje in het moeilijke leven van een rebelse vrouw die weigert zich neer te leggen bij de haar opgelegde maatschappelijke ketenen van die tijd.

avatar van Ferdydurke
Een visioen. Het silhouet van een man in de deuropening; de camera volgt hem loodrecht van boven, terwijl hij de trap op loopt; een gesproken gedicht; een lied van verlangen; een vrouw op haar kamer tussen wanhoop en berusting, terwijl de kamerdeur zich langzaam sluit.

Eén sterke sequentie, één, waarin dan misschien ‘a quiet passion’ werkelijk verbééld wordt, in een rijstebrijberg van ingestudeerde volzinnen, die moeten doorgaan voor dialogen. Alsof we naar een toneelstuk uit de jaren vijftig zitten te kijken, met al die opgelegde gevatheid. De Dickinsonnetjes wisten kennelijk voortdurend in eloquente en glasheldere taal stante pede aan elkaar duidelijk te maken wat men van elkaar en van de toestand in de wereld vond, en hoe men zich daarbij voelde.

Davies focust op – vinkt wat puntjes af van - de niet al te interessante biografie van Dickinson, met name haar worsteling met de beperkingen die haar worden opgelegd als vrouw en als dichteres in een door mannen en een loodzware religie gedomineerde wereld, haar ziekte, en nagelt haar in voice over gesproken gedichten vast aan de dagdagelijkse huiselijke taferelen en familiale perikelen, waarmee die poëzie een bredere zeggingskracht ontnomen lijkt te worden.

We horen haar ‘Because I could not stop for Death’ onder beelden van haar begrafenis... het zal niet.

Toch is die dood een opluchting, want op dat moment weten we dat er ook een einde komt aan deze film, die zich de hele speelduur door moeizaam naar dat graf toe sleepte, zonder ooit echt tot leven gekomen te zijn.

avatar van Biosguru
Ik ben wat verbaasd dat het niemand opvalt dat Davies of dan in ieder geval zijn cameraman geen kaas heeft gegeten van compositie. Film niet afgezien, maar igg tot die vriendin gaat trouwen enkel Cinemascope beelden gezien die prima in 16:9 zouden passen. Op een enkel rijtje acteurs na helemaal in het begin, die 1,2,3,4 op 1 as het beeld vullen.

Daarnaast lijkt cameraman / Davies ook niet bekend te zijn met "the longest axis" wat juist in een film die zich binnen afspeelt prima werkt. We krijgen bijna alleen maar beelden te zien die PAL van voren geschoten zijn. Met als resultaat dat het zo vlak is, dat het bijna van het scherm afvalt.

Een ander probleem is de compositie, voorgrond en achtergrond is echt zeer slecht te onderscheiden in de meeste scene's. Ik vondt het echt tenenkrommend slecht gefilmd. Neem nu als voorbeeld het vertrek van de tante, de scene buiten met de koets. En dan vooral de compositie en verschil achtergrond / voorgrond. Dat meen je toch niet? Dat is schitterend gefilmd?

En het is niet expres gedaan, daarvoor wisselt het veel te veel. Het is echt onkunde. Sorry voor deze lange rant. Heb 1 dag gewacht, maar het zit me nog steeds hoog genoeg.

avatar van Mac Hammer Fan
Biografisch drama over de Amerikaanse dichteres Emily Dickinson, die leefde in de 19de eeuw, voor het kluizenaarschap koos en vastbesloten was om de verstikkende sociale normen te doorbreken. De regisseur hanteert een poëtische en claustrofobische vertelstijl. Het resultaat is een loodzware film over de puriteinse Victoriaanse periode met oeverloos lange dialogen en lyrische monologen. Wellicht zullen liefhebbers van het werk van de protagoniste hun hart kunnen ophalen maar ik en meerdere personen die in de zaal zaten konden de film maar moeilijk verteren. In het begin moest ik zelfs vechten om niet in slaap te vallen. De vertolking van Cynthia Nixon kon mij ook al niet overtuigen. De prent heeft wel een aantal mooie beelden maar verveelde mij door zijn langdradigheid.

avatar van Etienne Kerkhof
Inderdaad een niet evidente film voor mensen die niet echt van poëzie houden. De conversaties zijn geen 'luchtige' dialogen maar geven een beeld weer in welk tijdperk ze leefde. Het is niet alleen Emily maar ook de hele vrouwenwereld in die periode die zich al dan niet voegen aan de morele sfeer. Vanuit hun standpunt zien we dat 'mannen' getolereerd worden om pragmatische redenen. De vrouwenemancipatie begon duidelijk al in de Victoriaanse periode. De fotografie is prachtig uitgewerkt maar de montage is wat theatraal. Af en toe kunnen we de prachtige gedichten smaken in een randgesproken tekst. Een kunstenares die pas later beroemd wordt, waar hebben we dat nog gehoord?

avatar van Filmkriebel
Stijlvolle saaiheid. Een prijs op Filmfest Gent vind ik teveel eer voor dit houterig biografisch drama vol hoogdravende intellectuele dialogen en quotes waarbij de slimme dames bijna schrikken dat ze elkaar nog begrijpen. Je kan echt niet geloven dat mensen zo met elkaar praatten. Filmfest Gent prijs zal wel weer om commerciële redenen zijn, omdat het in Gent gefilmd geweest is en de technische crew voor de helft uit Vlamingen bestond. Zeker niet omdat dit een meesterwerk is.

Dit is een hoogdrempelige film voor een elitair kringetje freaks van (amerikaanse) literatuur. Een gemiste kans om Emily Dickinson op een meer lichtvoetige manier te presenteren aan een breder publiek. Nu kreeg ik het portret van een hoogst onaangename tegendraadse vrouw die een hoge dunk van zichzelf had (toch wanneer je haar bezig ziet tegenover anderen), maar eigenlijk totaal wereldvreemd was. Ze praat veel over "de wereld" maar is haar hele leven niet buiten Amherst geweest. Om dan betweterig tegen iedereen te willen doen...

Ze wordt neergezet als een vurige feministe die de gelijkheid van vrouw en man verdedigt tot ze zelfs met haar eigen familie in de clinch ligt. Wat vooral bijzonder moet zijn bij haar, is dat haar literair werk pas lang na haar dood de nodige erkenning kreeg.

Nu heb ik ook weinig met poëzie: het prikkelt me niet en het zit niet in me dus rara wat ze met al deze schone en ondoorgrondelijke woorden werkelijk bedoelde... Na Sunset Song (3,5*) en The Deep Blue Sea (3,5*) te hebben gezien, vond ik deze film van Davies tegenvallen.