La Casa Lobo (2018)

Chili / Duitsland
Animatie / Horror

geregisseerd door Joaquín Cociña en Cristóbal León
met Amalia Kassai en Rainer Krause

Maria verwaarloost zo nu en dan haar werk om zich met dieren bezig te houden. Er ontsnappen echter drie varkentjes waardoor Maria een straf wordt opgelegd. Ze mag gedurende honderd dagen geen woorden wisselen met anderen. Ze baant zich een weg door het bos en stuit op een grote wolf waarna ze wegvlucht naar een huis waar ze zich ophoudt.

avatar van Drulko Vlaschjan
Erg knap gemaakte stop motion die zeer losjes gebaseerd is op de geschiedenis van een Duitse religieuze sekte die in de Pinochet-jaren nogal een dikke vinger in de Chileense politiek te brokkelen had. Dat gegeven was mij onbekend en alleen daarom al vond ik deze film de moeite waard. Hij is, zoals ik schreef, ook erg knap gemaakt. Helaas kon de film zelf mij niet zo heel erg boeien. Ik dacht de hele tijd vooral: man, wat een werk moet dat geweest zijn. Omdat ontwikkelingen in het verhaal een beetje uitbleven en er in de vorm ook niet zo gek veel ontwikkeling zat, werd het ondanks de korte duur toch een vrij lange zit.

avatar van John Milton
Mooie companion piece voor Una vez la noche (2018) (eveneens een animatie uit Chili) die ik gisteren zag. Die was al bijzonder, maar deze wint.

En aangezien we toch in de sfeer van animatie voor volwassenen uit Latijns-Amerika zitten met een horror aanduiding, zet ik hierna de Braziliaanse poppen-animatie O Bem-aventurado (2018) maar even op.

avatar van John Milton
Te zien in november op Kaboom Festival

avatar van misterwhite
Ongelofelijk creatieve film dit, vaak met verwondering staan kijken hoeveel moeite dat ze gestoken hebben in de stop motion. Dit moet toch een heel proces zijn geweest van monnikenwerk en dat alleen al geeft deze film een streepje voor bij mij.
Ik ben zeer aangenaam verrast over La Casa Lobo. Het is een erg fascinerende trip door een duister sprookje. Het is een trip door de stijl maar ook door de vertelstijl, die bijna kinderlijk gebeurt, met een voice over die soms zelfs kinderliedjes aan het zingen is. Maar dit werk bevreemdend en dat geeft deze film een extra gelaagdheid.

Het is geen eenvoudige zit. Er continue erg veel beweging op het scherm en daardoor soms vermoeiend. Maar net die stijl maakt ook de film weer uniek. De makers zijn tot het uiterste bezig de decors te strippen en nieuwe lagen te geven. Gemaakt kunst terug opnieuw te creëren met eigen kunst.
Uiteraard met stop motion en sprookje denk ik snel terug aan Svankmaier en Burton, maar dit is toch iets heel anders. Nog experimenteler, ontoegankelijker en soms een stukje speelser. Het is gewaagd en het werkt voor mij.