Qui Êtes-Vous, Polly Maggoo? (1966)

Alternatieve titel: Who Are You, Polly Magoo?

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door William Klein
met Dorothy McGowan, Philippe Noiret en Jean Rochefort

Polly Maggoo is een Amerikaans meisje dat als fotomodel naar Parijs komt. Ze presenteert mee een collectie waarin de modellen aluminiumjurken dragen die een ambitieuze ontwerper voor de nieuwste mode wil laten doorgaan. Polly wordt toegejuicht door een agressieve, zeer machtige modeontwerpster, een draak van een vrouw die met ijzeren hand over de internationale smaak heerst. Polly is plots beroemd en het publiek raakt op een groteske manier geïnteresseerd in haar. Wie is ze echt? Verschilt ze van andere meisjes of is ze gewoon hetzelfde? De inquisitie begint: het tv-programma Qui êtes-vous? bereidt op hectische manier haar portret voor. Ze wordt onderworpen aan interviews, psychotests, hypnose, magie. Haar familiefoto's worden kritisch onderzocht, tevergeefs. Maar de experts blijven aandringen op haar ontmaskering, want alle mannequins zijn buitengewoon ongelukkig, gek, of beide.

Naar deze film is een kroeg vernoemd in Tilburg. Zie Forum

Destijds enorm gehypte modieuze onzin, zonder kop of staart.

FisherKing
Nee , de film is niet al te best !

avatar van Freud
Stanley Kubrick heeft hierover gezegd dat deze film zijn tijd tien jaar vooruit was. En als hij het al zegt...
Ik zal mijn reclame voor het Antwerps filmmuseum maar verderzetten: ze spelen deze film volgende maand met inleiding door William Klein himself (oke, ik ken de mens niet maar toch)

FisherKing schreef:

Naar deze film is een kroeg vernoemd in Tilburg. Zie Forum

En ik meen dat er nu ook een theatergroep Polly Magoo heet.
Herstel, dat is Polly Maggoo met twee g's. Wat trouwens ook geldt voor het café in Tilburg, die twee g's.
Zou de titel hierboven misschien fout gespeld zijn? Snel kijken op IMDb.

FisherKing
Begint de film (of de naam) in de mode te raken, zodat ie zelfs de Randstad al binnensijpelt ?

renske schreef:

Zou de titel hierboven misschien fout gespeld zijn? Snel kijken op IMDb.

Titel stond hier inderdaad verkeerd gespeld (zie ook poster); bij deze aangepast.

Ik ben op zoek naar de filmposter van deze film. Wie kan mij helpen?

avatar van stephan73
Ik lees net dat deze film, Mister Freedom en The Model Couple in Amerika op DVD komen via het Criterion sublabel Eclipse!

Deze set moet ik hebben!!!

avatar van stephan73
Tweede film uit de William Klein set van Eclipse die ik zie en wederom een staaltje experimenteel filmen.
Film is bij tijd en wijle behoorlijk geschift en bevat vreemde humor. Maar dat is nou precies wat ik zo waardeer aan dit soort Franse New Wave films, eindelijk een regisseur die (net als Godard) film daadwerkelijk wil proberen te veranderen.

PS: De prachtige eindcredits zijn gemaakt door Roland Topor!

ghost next door
Intrigerende film. Bevat inspirerende fotografische ideeën — maar is ook een satire op de mode-industrie.

avatar van Drulko Vlaschjan
Hoe heerlijk. Ik heb vanaf het eerste moment genoten, met volle teugen nog wel. En tot het laatste moment. Prachtige beelden, geweldige bizarre wendingen, absurde humor maffe personages; zo origineel zie je ze zelden. Dit is wat ik van film verlang. Heel wat anders dan al die rechtlijnige verhaaltjes met hun uitgemolken spanningsbogen waar mijn Cineville-pas mij toegang tot verleent. Hoewel dat natuurlijk ook niet allemaal per definitie slecht is. Maar dit is toch andere koek. Lekkerdere koek. Ik heb zin in pepernoten. Het zal de tijd van het jaar zijn.