The Battle of the River Plate (1956)

Alternatieve titels: Graf Spee | Pursuit of the Graf Spee

Verenigd Koninkrijk
Oorlog / Actie

geregisseerd door Michael Powell en Emeric Pressburger
met John Gregson, Anthony Quayle en Peter Finch

Hans Langsdorff is kapitein van het Duitse slagschip Graf von Spee, dat zuiveringsacties uitvoert op de Atlantische oceaan. De Britse marine moet zien te verijdelen dat Langsdorff nog langer door kan gaan met zijn acties.

neo (crew)
op een erg goeie manier wordt gewisseld tussen de karakters van verschillende schepen. maar naar mijn mening werd je overspoeld met verschillende karakters dat de film af en toe een beetje onnodig hektisch maakte. 3 sterren

avatar van speedy23
Een knappe reconstructie van een strijd op zee tegen een sluwe vijand die zich niet makkelijk laat vangen. Het regieduo Michael Powell en Emeric Pressburger heeft het legendarische gevecht in hun scenario een documentair karakter gegeven, maar de film is daarom zeker niet minder boeiend.
****(8/10)

avatar van blabla
Beetje een buitenbeentje in het repetoir van Michael Powell en Emeric Pressburger, daar waar de andere films van deze twee iets duisters hebben en emotioneel zijn, blijft deze optimistisch en (schijnbaar) emotieloos.

avatar van boerenpummel
Gezien op de Belg.
Aardig, maar ver van memorabel.

avatar van Matchostomos
Technicolor, één der goddelijkste uitvindingen in de filmgeschiedenis

Wat Powell en Pressburger in deze film met technicolor bereiken is bewonderenswaardig, in combinatie met een registrerende mise-en-scene zorgt dit voor enkele mooie plaatjes.
Op dramatisch vlak heeft Battle of the River Plate echter weinig te bieden. Het ontbreekt de cast aan de nodige uitstraling en charisma, maar vooral aan inhoud. De wisseling tussen de verschillende schepen is een logische keuze, maar is louter bedoelt om de strijd op strategische wijze in beeld te brengen. De ruimte die dan nog overblijft is te klein om de personages op een degelijke te kunnen uitwerken en te kunnen spreken van een meeslepende zeemansthriller.

Hopelijk is TCM mij gauw goed gezind en nemen ze één van de volgende weken A Matter of Life and Death op in hun planning, aangezien dat hun ultieme meesterwerk zou zijn.

P.S.: Hebben jullie misschien nog andere en minder voor de hand liggende aanraders als het aankomt op zeemansthrillers. Dit is namelijk een genre waarvoor mijn interesse nog enorm veel groeimarge heeft.

avatar van eRCee
Matchostomos schreef:

Die film is te zien via de pakket-service, zie het topic. Ik vond hem niet veel beter overigens.

Wel voor de hand liggend, maar je hebt nog niet gestemd op Das Boot?

eRCee schreef:

Geen flauw benul dat deze service op moviemeter beschikbaar was, maar nu ik het weet....
Alvast bedankt daarvoor.

Wel voor de hand liggend, maar je hebt nog niet gestemd op Das Boot?

Ik heb Das Boot reeds gezien, maar niet in de tijd dat ik op moviemeter actief ben geweest. Dan bekijk ik hem liever (heb zowel de theatrical version als de mini-serie) nog een keer, om dan pas een oordeel te vellen en niet af te gaan op 'die film heb ik ooit gezien, zodus geef ik volgende score'.

Matchostomos schreef:

In het oudere segment zou ik bijv. zeggen: Run Silent, Run Deep uit 1958, maar ook die geef je maar een 2,5, net als het nieuwere The Hunt for Red October trouwens. Dus misschien is dit jouw genre wel enorm niet.

tsjidde schreef:
Dus misschien is dit jouw genre wel enorm niet.

De kans dat dit mijn genre niet is, zal inderdaad relatief groot zijn. Bij de enkele films die ik reeds heb gezien, wijt ik dit probleem aan een tekort aan emotionele betrokkenheid en voeling met de personages. Het acteren en de filmstijl is vaak van statische aard en dat leidt tot weinig dynamiek.
Ondanks de vaak technisch sterke aspecten die bij dit genre gepaard kunnen gaan, heb ik het gevoel dat er onder dat oppervlak weinig schuilgaat. Zelden voel ik enige spanning en contrast tussen beide fronten, waardoor de algemene indruk vrij kil op me overkomt.
'Das Boot' blijft voorlopig de enige uitzondering, al is die eens dringend aan herziening toe.

Desondanks ga ik het nog eens proberen door 'Sink the Bismarck' te bekijken, toch beschouwt als een mini-klassiekertje binnen het genre.

avatar van Betamax
Prima oorlogsfilm.
Van het begin tot het einde spanning.
Waar gebeurd.

avatar van AGE-411
neo schreef:

Volledig met akkoord. Ik had soms moeite om te volgen.

Al dan niet was het een zeer leuke film. Vooral het einde van de film vond ik zeer goed. Een van de beste eindes die ik ooit zag!

geniaal idee: liever zelfmoord plegen dan de Engelsen de overwinning te geven

Dat totaal:

wo2-Freak
Heb een oorlogsfilms box bij Media Markt voor €30,- gekocht, deze zat er toevallig bij. Heb hem meteen gekeken mooie film.
Vooral die fatsoenelijke kapitein van het Duitse Schip voert zijn rol goed uit.
Dat de Duitsche oorlogsschepen beter waren dan de Engelse, o.a. meer vuurkracht hadden zie je in dit schip ook, de ajax en nog 2 andere Engelse schepen kunnen het niet opnemen tegen de Duitse..

3 sterren.

Dit is opzicht geen slechte film maar ik had er toch iets meer van verwacht (hij was niet echt aangrijpend). Komt misschien ook omdat de film al zeer oud is.

avatar van The One Ring
The Battle of the River Plate is typisch voor de niet-magischrealistische films van Powell en Pressburger. Dat wil zeggen dat we te maken krijgen met een enorm oog voor detail. Dit zou een van de meest realistische oorlogsfilms zijn omdat praktisch ieder detail goed onderzocht en bekeken is. Ook typisch, en minder goed, voor The Archers in dit soort films is dat ze het niet nodig lijken te vinden om er wat meer dramatiek aan te geven. Het heeft iets relaxest, alsof details op slagschepen genoeg moeten zijn om ons te boeien. En dat terwijl dit een zeer spectaculair onderwerp is.

Opmerkelijk, en ook typisch voor de Archers, is dat er geen echte schurken zijn. Natuurlijk moet het Duitse schip Graf Spee verslagen worden, maar de kapitein en de bemanning van dit schip worden niet minder sympathiek afgebeeld dan de Britten. Aan de ene kant is dit wellicht te danken aan de nadruk op realisme: kapitein Langsdorff van de Graf Spee zou een bijzonder sympatieke man zijn geweest. Anderzijds was zoiets zeer ongewoon in oorlogsfilms in de jaren '50 en waren Powell en Pressburger al niet echt bijzonder oordelend over Duitse soldaten in de jaren '40. Ze waren tegenstanders, maar niet meteen monsters. Wat we dus zien is dat Langsdorff rustig keuvelt met zijn Britse tegenstander en er geen enkele druk op de schouders van beide partijen lijkt te liggen op de momenten dat er geen torpedo's op hun af lijken te komen. En alleen The Archers konden het zinken van een Duits slagschip in 1956 een tragedie noemen.

Dit levert veel saaie scènes op, eerlijk gezegd. Het allemaal wel érg luchtig en zakelijk. De kalmte van de officieren in het heetst van de strijd kwam op mij ook ongeloofwaardig. Powell en Pressburger zijn natuurlijk meesters van de Technicolor, maar in deze film hadden ze het beter achterwege kunnen laten. Zo fleurig zal de echte strijd van de River Plate niet geweest zijn.

En toch is de uiteindelijke confrontatie tussen de Graf Spee en de drie Britse underdogschepen erg spannend. We zien eigenlijk vooral kapiteinen orders schreeuwen en weinig van het gevecht zelf, maar hoe de strijd ervoor staat is altijd spannend. Doordat we gedetailleerd alle taktieken horen gaan we op in de confrontatie en vragen we ons af wat de slimste plannen zijn. Puur als strategische film behoort dit tot de betere oorlogsfilms en het is opmerkelijk hoe weinig werken in dat genre überhaupt serieus ingaan op strategie. Het is helaas voor jammer dat alles om dit element heen wat minder interessant is, tenzij je een bijzondere fascinatie hebt voor hoe slagschepen in elkaar zitten.

avatar van KarlPopper
Prachtige samenvatting, The One Ring. Ik kan me hier 100% in vinden.

avatar van AGE-411
Weetje: De kapitein wentelde zich bij het zelfmoord plegen in een oude Duitse vlag (zwart-wit-rood), en schoot zichzelf dan dood. Dit kan aanzien worden als protestactie tegen het nationaal-socialistische regime.

De bemanning kreeg krijgsgevangenkamp tot het einde van de oorlog. Is eigenlijk het beste wat hen is kunnen overkomen. (Hun generatiegenoten werden aan friet geschoten aan het Oostfront, terwijl zij op hun reet zaten te wachten tot de einde voorbij was)

De aanvangsscènes met de Duitsers die hun Britse gevangenen betuttelen, gevolgd door deze met bevelen schreeuwende officieren op het scheepsdek, konden mij niet bekoren, laat staan meeleven met het gebeuren. Het ontbrak aan hart en leek me soms knullig gefilmd.
Wat zich afspeelt in Montevideo was een stuk boeiender, leidde ook naar spanning en maakte veel goed.
Wel aangenaam verrast met de uitstekende beeldkwaliteit