Sink the Bismarck! (1960)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Oorlog

geregisseerd door Lewis Gilbert
met Kenneth More, Dana Wynter en Carl Möhner

Het verhaal over één van de grootste zeeslagen die plaatsvond tijdens de Tweede Wereldoorlog. Gedurende de oorlog werd de Bismarck, welke al vele schepen tot zinken had gebracht, door de Engelse marine achterna gezeten. Tijdens de hevige gevechten, waarbij diverse Engelse oorlogsbodems tot zinken werden gebracht, wist men uiteindelijk het majestueuze Duitse oorlogsschip in het nauw te drijven en tot zinken te brengen. Een kapitale overwinning voor de Engelsen!

avatar van bunkerboy
Kenneth More ... als je deze film ziet wil je meer films van hem zien
Gewoon zeer goed
het zoeken naar deze film is het meer dan waard

avatar van pierre18
Lewis Gilbert heeft voor 1960 begrippen goed werk neergezet en daarmee geef ik gelijk aan dat je het niet mag vergelijken met latere (betere) films van hem of andere oorlogsfilms.
Wat me echt 100% mee viel waren de speciale effecten voor die tijd, uitstekend gedaan.
Verder is het verhaal zo rechtlijnig als maar kan en spelen de acteurs erg standaard, zoals men gewend was die tijd. Niets bijzonders
Al met al: 1 van de klassieke oorlogsfilm die je gewoon moet zien als je er van houdt. (Al was het alleen al vanwege het beeld van een zeer rustig plein in Londen)

avatar van blurp194
Inleiding in de historie van de Bismarck.

De keuze om het verhaal te vertellen vanuit het gezichtspunt van de Engelse vlootleiding pakt best aardig uit, en geeft een behoorlijk inzicht in de toch wat complexe serie gebeurtenissen die tot de ondergang van wat wellicht het sterkste slagschip ooit was zouden gaan leiden. Toch ontbreken er ook zaken - wellicht vooral doordat de Duitse blik op de zaak ontbreekt. En buiten dat, de Duitsers worden überhaupt wat karikaturaal neergezet en spreken Engels met een Duits accent - behalve wat woorden als 'Hilfe' of 'Sanitater'. En die ene acteur die per ongeluk even een Frans accent gebruikt. Foutje.

De beelden van de zeegevechten zien er dan weer verrassend goed uit. Wel te zien dat er met miniaturen gewerkt is, maar storend wordt dat niet - en er is ook genoeg origineel beeldmateriaal gebruikt, en nieuw materiaal van details van vergelijkbare schepen. Dat geeft toch wel iets van een indruk van hoe het op zo'n slagschip toeging.

Het verhaal van de Bismarck is ondertussen in talloze documentaires beter verteld. Ook wel slechter overigens. Deze film voegt daar nu niet meer zoveel aan toe - niet meer dan een eerste inleiding die wellicht aanzet om meer informatie op te gaan zoeken. Maar even teruggedacht in de historie, voor de Engelsen was dit stukje geschiedenis in 1960 natuurlijk nog steeds heel interessant. En daarbij moet ook niet onderschat worden wat de impact van het vernietigen van Bismarck voor de oorlog geweest is - had dit schip ongeremd een jaartje of wat kunnen huishouden op de Atlantische Oceaan, dan was het verloop van de tweede wereldoorlog bepaald anders geweest. Maar in plaats daarvan ontwikkelde zich een soort voorbode van de Koude Oorlog, waarbij het inzetten van dit soort aanvalswapens een te hoge prijs kende - en ze dus vooral een rol gingen spelen in een wederzijdse patstelling.

Dick2008
Dick2008 schreef:
De eerste keer dat ik deze film zag was een geslaagde woensdagmiddag, dat was iets van 1974. De keren daarna vond ik film minder. Zeker geen slechte film, maar ook een hoop bla bla bla. Eenmaal de vliegtuigen met torpedo's ingezet gaat het stukken beter.

Dick2008 schreef:
Het was vrij normaal dat publieke omroepen in schoolvakanties zo'n film als deze in de middag uitzonden. Dus de film is gewoon puur jeugdsentiment, die ik al diverse keren heb gezien. De dvd heb ik dan ook al een hele tijd in bezit. Wel zag je heel duidelijk dat er gebruik is gemaakt van schaalmodellen, maar echt erg vind ik het niet, alleen ik lette vroeger nooit op zulke dingen. De speciale effecten zijn nog steeds heel goed gedaan. Het Noorwegen-gedeelte en de opnamen van de Swordfish-vliegtuigen hadden voor mij wel wat langer gemogen. Dat dat schip daar lag en daar heen moest had ik op gegeven moment ook wel gehad.
Iedere keer als ik aan deze film begin, weet ik dat er weer een hoop gekletst wordt. Maar toen de film was afgelopen heb ik hem toch wel weer met een tevreden gevoel in de kast teruggedaan. Ik vond het wel interessant aan het eind van de film te lezen dat die op ware gebeurtenissen is gebaseerd en dat Shepard geen portret is van (de echte) R.A.B. Edwards.

In hoofdlijnen zal het dan ook wel kloppen meer hoef ik ook niet te zien. Kenneth More slaagt er wel aardig in om een strakke officier neer te zetten die toch ook zijn gevoelige kanten heeft. Dana Wynter is ook grappig om te zien. Ik vond het gesprek waarin More over zijn vrouw vertelt ook één van de hoogtepunten van de film. De film kent trouwens wel meer van die sentimentele momenten, zoals met de Duitse officier die voor zijn mannen opkomt en de Engelse zeelui die toch even aan hun Duitse collega's denken. Maar al te veel tijd is daar niet voor, want er is nou eenmaal een oorlog aan de gang. De zeegevechten worden verder wel aardig in beeld gebracht en de film bevat ook wat Engelse humor.

Het is een Engelse film, dus vrij logisch dat de Engelse kant wordt belicht, al komen de Duitsers er bekaaid vanaf. Van Möhner had ik ook meer het idee naar Hitler te kijken met zijn grootheidswaanzin. Het laatste gedeelte is wel vrij heftig, maar al teveel deed het me ook niet. Het verlies van de Hood was een zeer zware klap dus mogen de Duitsers wel een klap terugkrijgen.
Niet echt een film voor mensen die alleen maar gevechten en actie willen zien. Er zullen de nodige onjuistheden in zitten, maar het interesseert me niet en de film blijft dan ook nog steeds de moeite waard.4.0

Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat deze film weer heb gezien, 9 juni 2012. Hoewel het is alweer 2015. En ga gewoon mijn hoge stemmen weer langs lopen. En iedere film zal er dan ook aan moeten geloven.
Eén van de eerste dvd's die ik kocht. Opeens vond ik nodig om allerlei films aan te schaffen op dvd, nadat ik daarvoor het nut daarvan niet helemaal in zag. Er zijn maar heel weinig films die je ook heel vaak kunt kijken.
Het is dan ook één van minste dvd's die ik nu nog heb. Maar zie dit keer ook weer geen echte reden om hem weg te doen.

Strakke en slome Britse klassieker. Het psychisch aspect tussen More en Wynter blijft leuk. En de confrontaties tussen de vijandelijke schepen, die steeds vaker komen naarmate de film vordert houden deze film vrij sterk. Special effects zijn goed, want je wilt toch ook wel wat geschiet hebben in een oorlogsfilm en opnamen van de vliegtuigen die vanaf de Ark Royal de Bismarck trachten tot zinken te brengen blijven ook goed. Vond Möhner ook erg meevallen, had hem veel meer de Hitler verwacht. Ook deze keer was de film nog steeds goed te doen, ook al is niet een erg geweldige film (meer). Ook vond ik het trouwens erg meevallen met die schaalmodellen. De beeldkwaliteit van de dvd is behoorlijk goed, maar dat is vaak zo met die van Fox. De ondertitels zijn vanwege het vele bla bla ook beslist een uitkomst. Mensen die hevig realistische beelden wensen te zien, zoals men tegenwoordig films meent te moeten maken, kunnen deze film maar beter mijden. Vind je het leuk om zo'n ouderwetse klassieker te bekijken die globaal gaat vertonen, van dit en dat was er destijds aan de gang, dan zul je er wel plezier aan beleven. 4.0

MaartenTuinstra
Fijne film met wat pijnpunten.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Duitsers horen Duits te praten. Maakt het gewoon makkelijker om te volgen, maar het is ook geloofwaardiger. Tweede pijnpunt is het stijve acteerwerk en de saaie personages, kenmerkend voor die tijd en daarmee een teken dat de film duidelijk verouderd is.

Gelukkig is de film verder wel erg leuk om te volgen: een lekker korte speelduur, een interessant stukje geschiedenis en best oké in beeld gebracht. Vooral de confrontaties tussen de schepen zien er nog verrassend goed uit. Ik denk dat het nog interessanter was geweest uit Duits perspectief, maar dat is waarschijnlijk persoonlijk.

avatar van 93.9
Vreselijk gedateerde film. Engelse sprekende Duitsers. Deze keer zelfs in sierlijk Engels. Kijken werkelijk niet waard!

avatar van Vilmkritikus
Inderdaad vreselijk gedateerde film , de Britten hebben de Bismarck niet tot zinken gebracht dit hebben uiteindelijk de Duitsers zelf gedaan.

Prima film, als je bekijkt in wat jaar hij is gemaakt.
De effecten waren voor die tijd bijzonder goed, ik vond het met de mogelijkheden die men toen had realistisch in beeld gebracht.
De rollen waren ook prima vertolkt.
Vanuit het oogpunt, gemaakt in 1960, gezien, is dit wel een genietbare oorlogsfilm.
Bovendien een stukje geschiedenis, want het slagschip Bismarck diende echt wel vernietigd te worden of de oorlog had wel eens heel anders kunnen aflopen !!