The Scarlet and the Black (1983)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Italië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Jerry London
met Gregory Peck, Christopher Plummer en John Gielgud

Waargebeurd verhaal over Monsignor Hugh O'Flaherty (Peck), die tijdens W.O.II duizenden ontsnapte krijgsgevangenen uit handen van de Gestapo wist te houden. Een SS-officier die gelegerd is in Rome zit hem op de hielen.

Sterke film waarin goed wordt geacteerd, gebaseerd op een waar gebeurd verhaal.Een kat en muis spel tussen een ss officier en een monsigneur met veel lef. Boeiend verhaal.

avatar van Pieter Montana
Niet moeilijk dat deze film zoveel toegang kreeg van het Vaticaan, gezien het verhaal. Zo zie je maar...

Als geschiedenis-fanaat, en dan zeker nog WOII-fanaat, is dit natuurlijk een must. Peck schittert nog eens en Plummer is sterk als Käppler in wat een eenvoudig, maar spannend kat-en muisspelletje is tussen een priester en een fascistische leider. 3,5*

avatar van RuudC
Zo’n mustsee vond ik het eigenlijk niet. Over de gehele linie is het een redelijke film met goed acteerwerk, maar indrukwekkend is het zelden. Zeker voor een oorlogsfilm mis ik simpelweg de actie en de spanning. Pas op het eind komen er opveermomenten met een goede achtervolging en de climax tussen Gregoy peck en Christopher Plummer. Beide heren acteren goed, maar dat redt de film enkel van een onvoldoende, want slechts met redelijke acteurs was dit een te lange, trage zit geweest. Inmiddels zijn genoeg betere films verschenen over mensen die in de oorlog vele Joden/geallieerden/etc uit de handen van de nazi’s hebben gehouden. Deze film is inmiddels al in de vergetelheid geraakt. Niet bepaald onterecht dus.

avatar van Humphrey
Boeinde film over een niet zo bekend thema gedurende de Tweede Wereldoorlog, met twee monumentale acteurs : Gregory Peck en Christopher Plummer. Absoluut aan te bevelen. 3,5*.

avatar van Roger Thornhill
Een spannende en intrigerende episode uit de Tweede Wereldoorlog die geheel en al aan mijn aandacht ontsnapt was. Voor de twee hoofdrollen van de kleurrijke Ierse priester en de vastberaden Duitse kolonel in dit kat-en-muisspel zijn nauwelijks betere acteurs dan Gregory Peck en Christopher Plummer te verzinnen, hun laatste ontmoeting is krachtig, de bijrollen zijn uitstekend ingevuld (inclusief een uncredited rolletje voor Gabriele Ferzetti), en John Gielgud geeft een sterke vertolking als Paus Pius XII die de neutraliteit van het Vaticaan probeert te bewaren maar toch ook oog heeft voor de humanitaire waarde van de acties van zijn ondergeschikte. O'Flaherty's vermommingen (als straatveger, non, souvenirverkoper, postbode, zelfs als SS-majoor) komen vrij absurd en ridicuul over maar schijnen authentiek te zijn, en Plummers laatste close-up is een feest voor de ogen. Een onbekende en onverwacht indrukwekkende televisiefilm.