The Colditz Story (1955)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Guy Hamilton
met John Mills, Eric Portman en Christopher Rhodes

Het massieve Duitse kasteel Colditz werd tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers gebruikt als krijgsgevangenenkamp. Britse, Franse, Poolse en Nederlandse krijgsgevangenen zaten daar gevangen. De Britse kolonel Richmond (Eric Portman) ging de talloze ontsnappingspogingen van de verschillende nationaliteiten coördineren, met succes.

FisherKing
Nog beter dan de latere TV-serie..

Even voor de medeliefhebbers : de prachtserie Colditz is van veel later : er werden 15 afleveringen uitgezonden in seizoen 72-73, en dertien in 1974. Er is toen ook een speelfilm gemaakt met de serie-cast : 'Escape from Colditz' - geschreven door John Brason, die later nog een tijdje voor Joop van den Ende gewerkt heeft.

FisherKing
Idd de prachtige serie; geen aflevering gemist en heb hier nog het boek van Reinhold Eggers liggen. Hij was de voormalige beveiligingsofficier van het gevangenenkamp Colditz. Heerlijk boek dat de andere kant beschrijft.

Is deze ergens te koop ?

Engelsen, Duitsers, Fransen, Polen en zelfs Nederlanders (jaja!), en iedereen spreekt zijn eigen moerstaal! Fantastisch gewoon.

Deze film vond ik een stuk beter te pruimen dan de miniserie uit 2005. Daar moesten ze zonodig een vreselijk irritant liefdesplotje doorheen breien. Gelukkig komt dat in dit origineel niet voor.

Leuke film, die niet al te zwaar op de maag ligt. Ook niet lichtzinning, maar met gepaste humor. Haast feel-good.

Quido schreef:
Is deze ergens te koop ?

Ik wil hem ook kopen!!

De uitgave te koop bij Blah! is prachtig.

avatar van boerenpummel
Aardige film, maar bij lange na geen Stalag 17.

Had toch wel wat meer afgerond mogen worden...
3.5

tsjidde schreef:
De uitgave te koop bij Blah! is prachtig.

De film wel, maar de oude serie uit jaren '70 (28 afleveringen, met o.a. David McCallum en Robert Wagner) niet, nou ja niet officieel, las iets over rechten. Als ze het nou gewoon weer eens op tv herhalen.

Dick2008
Was weer op BBC, lekkere film op de vroege zaterdagavond. Leuke humor in de film, maar vond vooral het tempo goed in film, de dialogen worden veelvuldig afgewisseld met vluchtpogingen.

Af en toe een beetje te geforceerd grappig en cinematografisch weinig verheffend, maar de sfeer en het leuke spel maken veel goed.

Dick2008
Voor liefhebbers van de oude serie 1972-1974. Is (eindelijk)(sinds 15 november 2010) op 10 dvd's verschenen alleen zonder Nederlandse ondertitels. (zie o.a. Marktplaats en "Colditz" Colditz: The Complete Collection (DVD) at BBC Shop - bbcshop.com.

Dick2008 schreef:

Ik vond de serie, wat eigenlijk jeugdsentiment is, ook al niet meer zo sterk. Alleen die gaat tot aan de bevrijding toe. Terwijl deze film blijft bij een opsomming van een aantal vluchtpogingen. Maar gaat de 3e kijkbeurt voor de bijl. De humor past eigenlijk niet, omdat niet alle ontsnappingen even succesvol zijn. En worden bovendien te gemakkelijk neergezet. Terwijl de Duitsers, die weliswaar niet de kwaadsten waren als bewakers, hier als karikaturen worden neergezet. Niet voor herhaling vatbaar. 3.0