Broken Lance (1954)

Western

geregisseerd door Edward Dmytryk
met Spencer Tracy, Richard Widmark en Robert Wagner

De dominante veeboer Matt Devereaux wil niet geloven dat de pioniersdagen al lang voorbij zijn en heeft steeds ruzie met de zonen uit zijn eerste huwelijk. Met zijn zoon Joe uit zijn tweede huwelijk kan hij het echter goed vinden en als Joe in de gevangenis terechtkomt, krijgt Matt het erg moeilijk.

Ma. 14 aug. a.s. op BBC2, 13.40u. Met o.a.: Jean Peters
(PICKUP ON SOUTH STREET, NIAGARA, VICKI)

DVD-coverimage

avatar van Dogie_Hogan
In Technicolor-breedbeeld, ietwat reddish.; althans via de BBC2.
Wagner is mij ditmaal erg meegevallen; Widmark darentegen, blijft evenals in YELLOW SKY wat achter. Top-act van Jean Peters en vooral Tracey.
Overall, boven verwachting. Zeker 3.5*

Een vroege rol van Robert Wagner (na "Prince Valiant" en "Beneath the 12-Mile Reef"), samen met de doorgewinterde Spencer Tracy. Mooie beelden (Cinemascope + Technicolor, kan het na meer dan 40 jaar nog beter?) en goed verhaal, dat qua plot veel lijkt op King Lear (Shakespeare). Western, waarin niet de Indianen als de standaard-slechteriken spelen maar conflicten binnen de familie het hoofdthema vormen.

Opvallend inderdaad dat Widmark niet helemaal overtuigd in zijn rol. Het is misschien ook lastig om te schitteren als een ander dat al doet, namelijk Tracy. Die speelt alle anderen van het scherm met zijn rol als onsympathieke patriarch.
De twee broers, naast Widmark en Wagner, komen er wel erg bleekjes vanaf. Ze spelen nauwelijks een rol, terwijl ze toch genoeg in beeld zijn.
De opnametechnieken van toen kunnen zo weer van stal worden gehaald. Dit is heel wat prettiger kijken dan een hele rits westerns uit de tegenwoordige tijd.

avatar van Dogie_Hogan
Opvallend met Widmark is, zodra hij zelf de hoofdrol heeft, kan hij schitteren (Backlash, The Last Wagon , e.d.), maar zodra hij met sterke co-stars heeft te maken, dan klapt hij dicht (zie deze Western tov S. Tracey, Yellow Sky tov Greg Peck, Warlock tov Henry Fonda bijvoorbeeld)

avatar van matthijs_013
Barfly schreef:

Ik vind Judgment at Nuremberg een goed voorbeeld dat dit niet het geval is. Ik snap je punt, maar het zou eigenlijk geen excuus mogen zijn. Ik ben het eens met Dogie Hogan dat Widmark net zoals in Yellow Sky niet weet te overtuigen in deze nietszeggende rol. Ik heb gelezen dat hij door het moeten spelen van deze rol zijn contract bij Fox heeft beëindigd.

De film zelf vond ik oninteressant. Tracy als tiran werkt voor mij niet (net zoals in Dr. Jekyll and Mr. Hyde) en de rol van Jean Peters had ook niet veel te bieden. Vreemd dat Widmark en Peters hier genoegen mee namen, want ze bewezen een jaar eerder in het geweldige Pickup on South Street dat ze zo veel te bieden hebben. Een zeer teleurstellende film waar ik veel te veel van had verwacht.

matthijs_013 schreef:

avatar van madmax1
Prachtige beelden goed verhaal prima cast ,puur Amerikaans over een uit een getrokken familie,
met heel wat sentimenten romantiek en actie , vakkundig verpakt in een western.

avatar van trebremmit
Toffe western, en een remake van House of Strangers. Een variatie van King Lear met een geweldige Spencer Tracy, een dominante en nare man, toch krijg je veel sympathie voor hem en leef je met hem mee, net als King Lear zelf.
Wagner zal ik nooit fan van worden, totaal geen uitstraling en hij kan niet acteren.
Verder speelt het zich af in een prachtige omgeving, Californie en Arizona als ik het goed heb, en is cinemascope echt genieten.

Blijkbaar is hier een Spaanse Blu-Ray van te krijgen, iemand enig idee van de beeldkwaliteit?
Lanza Rota
Ik heb zelf de Duitse dvd en die heeft een goede beeldkwaliteit.

Een visueel sterk, boeiend westerndrama met een mooi, onderhoudend verhaal over een ruziënde familie, met de gebruikelijke thema's: schuld en onschuld, hebzucht, spijt, trouw en wraak, maar ook een brok(je) racisme. De cast speelde bijzonder goed. De opnames van het landschap waren schitterend en hetzelfde gold het rijke interieur van de farm.

lezertje
Een western met ballen, die niets met 'King Lear' te maken heeft, zoals hierboven gesuggereerd wordt. (En ik ben redelijk bekend met dit drama). Of het moet het gegeven zijn dat het hier gaat om een vader die overhoop ligt met zijn kinderen. Maar in dat geval kan je ook van 'Cheaper by the dozen'(1950) zeggen dat het gebaseerd is op 'King Lear'. Dat 'Broken lance' een film is van Shakespeareaanse proporties is natuurlijk een ander verhaal. Prachtige fotografie in een duidelijk verteld verhaal. Veel eer mag gaan naar regisseur Dmytryk. Tracy is weer groots, Widmark bakt inderdaad niet veel van zijn rol, maar krijgt daar ook niet echt de kans voor, daarvoor is zijn aandeel te klein.Helaas kan Robert Wagner niet overtuigen als halfbloed, ook al heeft hij nog zoveel donkere schmink op zijn gezicht.

avatar van trebremmit
Ik ben niet de enige hoor die dit een variatie op King Lear vind, google er maar eens op.

avatar van mr rumson
Dit vond ik een meeslepende western die er ook nog eens prachtig uitziet.
Deze western heeft een boeiend verhaal om te volgen die over hebzucht, loyaliteit en spijt gaat.
Het is dan ook een western met aardig wat drama erin van een gebroken gezin tot aan een rechtbank drama aan toe.
Dit wil niet zeggen dat er niet de gebruikelijke vuurgevechten in voorkomen .
Spencer Tracy is briljant als Matt Devereaux die met hard werken zijn Ranch heeft opgebouwd.
Al met al genoten van deze western.

avatar van Jan met de pet
Familie drama in het wilde westen, mooie beelden goed verhaal, weinig actie. 3,0

Goeie film waarin vier broers al jaren voor hun vader als veehoeders werken. Meer een familiedrama in een western setting. De relatie tussen de vier broers en hun vader en de vier broers onderling is goed uitgewerkt. Een tikkeltje melodramatisch als het aankomt op de obligate romance. Aan mooie, weidse shots geen gebrek. Spencer Tracy is uitstekend zoals altijd.