Eshtebak (2016)

Egypte / Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Mohamed Diab
met Nelly Karim, Hani Adel en Tarek Abdel Aziz

Caïro, zomer 2013, 2 jaar na de Egyptische revolutie. Tijdens de afzetting van de islamitische president Morsi baant een politietruck vol gedetineerde demonstranten zich een weg door de gewelddadige protesten. Kunnen de gedetineerden hun uiteenlopende politieke en religieuze achtergronden overbruggen, en een kans maken om te overleven?

6 BERICHTEN 2 MENINGEN

kappeuter (moderator)
geplaatst: 7 juli 2016, 12:12 uur [permalink]
Vanaf 3 november in de bioscoop (Amstelfilm)

avatar van de grunt

geplaatst: 2 november 2016, 12:16 uur [permalink]

avatar van Donkerwoud
geplaatst: 8 november 2016, 13:24 uur [permalink]
Mohamed Diab weet een minimaal uitgangspunt - onbekenden, van verschillende politieke gezindtes, in één arrestantenbusje - uit te werken tot een claustrofobische hellerit. De beklemming en het ongemak worden voelbaar. Het angstzweet trekt over hun lichamen. Laserpennen schijnen door de getraliede ramen en het geluid van stenenregens klinkt op het voertuig.Tussen de verschillende personages beginnen frustraties en woede-uitbarstingen te ontstaan. Maar het grootste gevaar is de wereld die zich buiten het gezichtsveld van de personages plaatsvindt: de soldaten die agressief terugslaan tegen de aanslagen en de dreigingen van demonstranten; de massa's moslimbroeders en anti-leger sympathisanten die zich op het busje storten. 'Eshtebak' (2016) is een tikkeltje schreeuwerig en chaotisch, maar juist daardoor weet regisseur Diab extra hard binnen te komen met onverwachte momenten van verstilling. Het heeft een bevreemdende combinatie van documentair aandoende schokkerigheid met een poëtische esthetiek van de tastbaar wordende stilte voor de storm. Erg beklemmend.

geplaatst: 3 mei, 20:09 uur [permalink]
We gaan terug naar de zomer van 2013 na de afzetting van de Egyptische president Morsi en de daarna uitbrekende rellen en betogingen.

Ben je op zoek naar een pakkend verhaal dan moet ik je teleurstellen en laat je deze film maar best voorbijgaan. Het flinterdun verhaal is namelijk neer te pennen op een velletje gerecycleerd papier van een notitieblok.

Maar wat maakt de film van regisseur Mohamed Diab dan wel het bekijken waard? De gehele film is opgenomen in de benauwde, beklemmende metalen ruimte van een gevangenentransport. Wat de man en zijn crew, en in het bijzonder Ahmed Gabr, klaarspelen in deze krappe ruimte is een echt huzarenstukje. Dit deed mij en velen anderen terugdenken aan de film "Levanon" (Lebanon, Samuel Maoz, 2009) die zich volledig afspeelde in de claustrofobische ruimte van een tank. Enkele jaren terug was dit nog de openingsfilm op het MOOOV filmfestival of was het toen nog Cinema Novo?

In het tumult van de rellen neemt de politie iedereen die ze maar te pakken kunnen krijgen op wat leidt tot een transport gevuld met demonstranten van verschillende partijen, journalisten, toevallige omstaanders tot zelfs politieagenten. Eerst blijft de groep rustig maar beetje bij beetje en door de beklemmende hitte ( waarbij je bijna zelf in de bioscoopzaal naar adem zit te happen ) lopen de gemoederen hoog op. Dit leidt soms tot hoogoplopende ruzies, genante situaties maar ook tot droogkomische scènes. Het moment dat de wagen bekogeld wordt met alles wat de demonstranten maar te pakken kunnen krijgen is indrukwekkend. Dan hebben we het nog niet over de lasers gehad!!

Bijzonder knappe film en een regisseur om van nabij op te volgen.

avatar van Donkerwoud
geplaatst: 22 mei, 21:51 uur [permalink]

geplaatst: 4 juni, 16:24 uur [permalink]
Ik vraag mij eigenlijk af of deze film al een distributeur heeft voor België of Nederland en voorzien van Nederlandstalige ondertiteling wat een vereiste is om de film te kunnen aanraden bij de filmclub in de buurt.