Lady Macbeth (2016)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door William Oldroyd
met Florence Pugh, Christopher Fairbank en Cosmo Jarvis

Het Engelse platteland, 1865. Katherine is getrouwd met een veel oudere man. Ze haat haar liefdeloze huwelijk en zijn koude familie. Als ze een affaire krijgt met een jonge arbeider, ontketent dat de kracht in haar om met alle middelen te vechten voor wat ze zelf wil.

avatar van Dievegge
Dit is niet gebaseerd op Shakespeare, maar wel op een novelle van Nikolai Leskov over een vrouw met die bijnaam. Door het verhaal te verplaatsen van het Russische platteland naar Noord-Engeland brengen ze de locatie wel dichter bij de echte Lady Macbeth. Een tweede verschil is dat ze geen zelfmoord pleegt op het einde. Dat is een breuk met de negentiende-eeuwse opvatting dat overspel tot de ondergang van de vrouw moet leiden. In plaats daarvan wint ze, al is het meer een pyrrhusoverwinning.

Florence Pugh is een ontdekking. Ze straalt een mengeling uit van kinderlijke onschuld en meedogenloosheid. Met haar kobaltblauwe jurk steekt ze af tegen de bruin-witte achtergrond. Wanneer ze centraal in beeld komt met een symmetrisch decor, heeft ze iets despotisch. Hetzelfde geldt voor haar kat, een devon rex. Ondanks haar misdaden kun je met haar meeleven, aangezien haar omgeving zo bekrompen en victoriaans is en omdat ze als een gebruiksvoorwerp tot dat huwelijk gedwongen was. Schuldbesef toont ze nauwelijks, alleen na het verstikken van haar pleegkindje pinkt ze een traantje weg.

In tegenstelling tot bij veel kostuumdrama's is hier geen overbodige sentimentele muziek gebruikt, waardoor het realistisch overkomt.

avatar van Woland
Aardig kostuumdrama over de verwording van Katherine - een jonge vrouw die uitgehuwelijkt wordt aan een hork, maar als de beperkingen van buitenaf langzaam verdwijnen blijkt ze zelf een gewetenloze moordenares die zonder scrupules ieder die haar in de weg zit uit de weg ruimt. Maar Lady Macbeth blijft toch een wat onderkoelde, afstandelijke film waarin de boosaardigheid van Katherine, maar ook van haar man en schoonvader, als een gegeven wordt beschouwd, en waar er qua verhaal weinig te halen viel. Florence Pugh speelde wel overtuigend en was zeer geloofwaardig als schattig meisje dat tegelijkertijd een gewetenloze, egoistische moordenares is.

Uitstekende film waarin een jonge vrouw wordt uitgehuwelijkt aan een man wiens vader het huis met ijzeren hand regeert. Gestileerd en enigszins afstandelijk in beeld gebracht, wat naadloos aansluit bij het hoofdpersonage. En dit personage is boeiend neergezet (niet in de laatste plaats vanwege de sterke rol van Florence Pugh).

avatar van bobbee
Prima film, strak geregisseerd en koud en afstandelijk in beeld gebracht. Dat we zo weinig weten over het meisje is belangrijk. Geen voorgekookte psychologie. We stappen als kijker samen met haar in de vervreemding. Uitgehuwelijkt aan een impotente lafaard en onderdrukt door een kille schoonvader is er maar een weg naar hartstocht, naar het echte leven, die van de stalknecht.
Daar heeft ze alles voor over. Maar dat leven is niet voorbestemd dus verdoemd. De analogie met Macbeth is duidelijk. Alles wat je doet brengt je verder van huis. Een soort van Murphy's law maar dan op zijn Grieks.

Pugh is zeer aantrekkelijk en aanvankelijk leidt zij je mee tot ze over grenzen gaat die even niet te rijmen zijn met dat schuchtere, mooie meisje. Toch zijn alle voortekenen er al (de waterval, de camerastandpunten, de woorden). Wie valt over die metamorfose en zijn eigen moraal als leidraad neemt blijft hangen in die verwarring. En dat is jammer.

Het groteske is onderdeel van het drama, de stijl en de modaliteit van het verhaal. Het oordeel van de kijker oproepen ten opzichte van de waarschijnlijkheid of wenselijkheid van de inhoud van het verhaal is juist wat de film wil doen. Wie in onmenselijke omstandigheden wordt gebracht wordt zelf onmenselijk. In die zin past het perfect in het Macbeth van Shakespeare en pakweg Oedipus. Het laat zien dat wie zijn positie ter discussie stelt aan het kortste end trekt. Dat is lange tijd zo geweest. Voor vrouwen, voor mensen uit de lagere klasse, zelfs voor koningen.

avatar van IH88
“She's a disease!”

Wat een fantastische acteerprestatie van Florence Pugh. Deze (nu nog) onbekende Engelse actrice spat van het scherm als Lady Macbeth, en vanaf het begin zie je dat er meer achter haar, op het eerste gezicht, onderdanige rol van huisvrouw zit.

Ze straalt kracht en een bepaalde sluwheid uit, en ze weet van Katherine ook een assertieve vrouw te maken die haar mannetje staat. Maar het interessantste is de morele teloorgang van Katherine, en bij bepaalde scènes zat ik met open mond naar haar acties te kijken. Uitstekend acteerwerk ook van Naomi Ackie als de werkster Annie. Het laatste shot van Pugh is briljant, en de complete leegte en eenzaamheid laat zien dat haar acties verregaande consequenties heeft.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Indrukwekkende film met de prachtige Florence Pugh, maar vooral het kleurenpalet, kostumering en cinematografie tillen de film ver omhoog. Het is geen verfilming van Shakespeare, ondanks de titel doet uitschijnen, maar het verhaal heeft wel iets van de tragedie van de schrijver weg, net als oude Griekse verhalen. Het personage groeit ook duidelijk en zie je gaandeweg het verhaal veranderen vanwege diverse motieven. Dat heeft Pugh geweldig gedaan en hopelijk zien we nog veel van haar.

avatar van Shadowed
Mwa.

Weer een film met een aantal statische shots en weinig muziek om het staande te houden. En wederom werkt het naar mijn mening opnieuw niet. Het voelt allemaal simpel aan en zeker in het begin hebben de random scenes geen meerwaarde, gecombineerd met statische camerashots die ook niets toevoegen.

Alleen gekeken voor Pugh dan, en die doet het dan ook behoorlijk. Maar eigenlijk is de hele cast goed bezig, en ook een beetje de redding van deze film. Vooral dat kleine jongetje Palmer maakt behoorlijke indruk, goed voorbeeld van een perfect gecast kind. Kan Newell in Guernsey nog behoorlijk wat van leren.

Zodra de camera wat in beweging komt, is de film ook wat interessanter en toegankelijker. Maar om door de eerste helft heen te komen was eigenlijk behoorlijk vermoeiend. Ik vond namelijk dat er visueel zo weinig te genieten was, en dan wordt het al snel saai. Daar kan ook Pugh niks tegenin brengen.

Maar zodra de donkere wendingen en ruzies het wat beginnen over te nemen, komt de film wat opgang en wordt wat sfeervoller. De film is dus gewoon een stuk interessanter in de tweede helft, waar net genoeg gebeurd om je geboeid te houden. Jammer dat de eerste helft dan zo afstandelijk en saai is.

Dat is ook een beetje het probleem van de eerste helft, het is zo afstandelijk, waardoor er geen chemie tussen Pugh en Jarvis voelbaar is, terwijl beide het best goed doen. Maar je voelt je dan ook geen moment blij of ellendig voor het stel, dat toch wel zonde is.

Net geen voldoende, als de indrukwekkende Fairbank wat meer mocht mopperen en wat langer in beeld mocht zijn was dit een stuk beter geweest. Hij en Pugh zijn dan de sterren van deze film eigenlijk.

Het langspeeldebuut van regisseur William Oldroyd is een voltreffer.
In het begin van de film wordt de destijds traditionele ondergeschiktheid van de vrouw sterk geïllustreerd, de veronachtzaamheid die ze ervaart, haar vernederingen...
In een mooie, sterke filmstijl brengt de regisseur echter een vervolg dat omwille van de uitbeelding van het hoofdpersonage op vele vlakken verbazing oproept.
Het moet gezegd dat actrice Florence Pugh een uitzonderlijke geslaagde act neerzet van een keiharde -sommige scenes komen bepaald onbehaaglijk over - , erotiek uitstralende vrouw. Film houdt je hierbij wel degelijk in de ban. Verrassend goed en wat gedurfd.