678 (2010)

Alternatieve titels: Cairo 6,7,8 | فيلم ٦٧٨‎

Egypte

geregisseerd door Mohamed Diab
met Boshra, Nelly Karim en Maged El Kedwany

Seksuele intimidatie: vrouwen over de hele wereld krijgen er mee te maken. Ook in Egypte. Drie vrouwen pikken dit niet langer en gaan elk op zoek naar rechtvaardigheid. Het verhaal concentreert zich op Fayza, een moeder van drie en werkzaam bij de overheid, die de bus neemt naar haar werk en daarbij slachtoffer is van ongewenste, intieme aanrakingen. Sheba, een rijke ontwerpster van sieraden, wordt door uitzinnige supporters aangevallen na afloop van een voetbalwedsrijd. Nelly, een stand-up comedian, wordt op straat bij haar borsten gegrepen door een voorbijrijdende automobilist...

Seksuele intimidatie van vrouwen in een moslimland. Het is even wennen, maar al snel grijpen de gebeurtenissen je zo aan dat de omgeving er verder weinig toe doet. Door met de camera bovenop de voorvallen te zitten heeft regisseur Mohamed Diab een boeiende en aangrijpende film gemaakt.
Mooie bekroonde hoofdrollen van de drie vrouwen in kwestie, in het bijzonder van Boshra, naar verluidt een gevierde ster in Egypte. Ook de rol van de politie-inspecteur (Maged El Kidwany) mag er zijn, al vind ik de poging om via zijn humor de zaak enigszins te relativeren wat misplaatst. Maar het is een bekend fenomeen dat overal ter wereld mannen proberen om seksuele intimidatie t.o.v. vrouwen niet erg serieus te nemen.
Samengevat: een indringende film over een probleem, dat in de hedendaagse machowereld alleen maar schrijnender lijkt te worden. Overigens kon regisseur Diab niet aanwezig zijn bij de Europese première van zijn film in maart 2011, omdat hij toen op het Tahrirplein in Cairo aan het demonstreren was tegen Mubarak.

BBarbie schreef:

Helemaal gelijk. Ik heb talloze Hollywoodfilms gezien (die zowel over het verleden, als het heden gaan) waarin kritiek wordt geuit op het feit dat de klachten van vrouwen die (seksueel) mishandeld zijn met een korreltje zout genomen worden en het heel lang duurt, voordat zij serieus worden genomen. O ja, de films gaan dan ook over de 'progressieve' VS.

avatar van Donkerwoud
Krachtig statement tegen seksuele intimidatie en hoe dit kan ontstaan binnen de Egyptische maatschappij. Wat ik knap vind is hoe het enerzijds de manier waarop er naar aangerande vrouwen wordt gekeken ter discussie weet te stellen, maar hoe het anderzijds de mannelijke kijker afdwingt om na te denken over de gevolgen van zijn handelen. Taboedoorbrekend, maar op een dermate luchtige manier dat het niet te zwaar op de hand wordt.

avatar van Movie-Addicted
Wat een film... wat een film... poeh. IN-DRUK-WEKKEND! stond er echt van te kijken (letterlijk en figuurlijk) zou hem bijna in mijn "top 10 films" willen plaatsen. Acteerwerk is bovendien ook uitermate goed!

De harde waarheid.

Vindt dit nogal een man onvriendelijke film en radicaal feministisch, je steekt mannen niet in hun ballen en je gaat het al zeker niet verheerlijken

Rod vliss schreef:

Als je het al radicaal feministisch noemt als je weerbaarder wordt tegen handtastelijke mannen...

daarnaast plegen vrouwen ook seksuele intimitatie jegens mannen en als mannen hier aangifte van doen worden ze weggelachen.

Donkerwoud, dat je weerbaar bent, alla maar dat geeft je zeker niet het recht mannen ik hun ballen te steken!

avatar van Donkerwoud
Dat ben ik dan ook met je eens. Maar seksuele intimidatie is in Egypte echt een probleem en deze film probeert dat op een luchtige manier ter sprake te brengen.

Vindt dit verre van een luchtige film, het roep regelrecht op tot agressie jegens mannen!

avatar van Donkerwoud
Moet je je eens voorstellen wat er aan agressie naar vrouwen wordt opgeroepen in de meeste films. -_-

Rod vliss schreef:

Natuurlijk niet, maar het gaat erom dat seksuele intimidatie pas vrij recent serieus genomen wordt als iets waar juridische stappen tegen ondernomen kunnen worden. De film eindigt niet zonder reden met een rechtszaak i.p.v. dat mannen alleen maar tussen hun benen worden gestoken. Deze film was ongezien in de Egyptische cinema omdat het onderwerp geheel onbesproken bleef, terwijl het een issue is waar Egyptische vrouwen massaal mee te maken hebben.

De wrange ironie is dat deze film vlak voor de revolutie is uitgekomen, terwijl er tijdens en na de revolutie massaal aanrandingen zijn geweest. Zo belangrijk is dus de boodschap dat je als vent met je tengels van vrouwen afblijft als die er niet om vragen. En als een aanrander daar geen boodschap aan heeft, dan laat ik er verder geen traantje om als er een scherp object op een bepaalde plek terechtkomt.

Je respons lijkt een dubbele standaard, dus als een vrouw mij aanrandt moet ik maar een mes in haar onderbuik steken. Eigen rechter spelen lijkt me niet verstandig. Criminelen dienen opgesloten te worden maar ze voor hun leven verminken gaat mij echt te ver.

Rod vliss schreef:

En dat gebeurde dus niet, want aanranders werden niet als criminelen gezien. Dat bespreekt deze film en het is geenszins alleen een pleidooi voor eigen rechter spelen. Iets moet wel gezien worden als strafbaar om de rechtsgang in gang te kunnen zetten.

Rod vliss schreef:
(...) Eigen rechter spelen lijkt me niet verstandig. (...)

Dat vind ik ook. Maar als niemand jou serieus neemt en je klacht wat lacherig wordt afgedaan, dan kan ik me voorstellen dat op een gegeven moment de spreekwoordelijke druppel de emmer doet overlopen en dat je het heft radicaal in eigen handen neemt. Zou ik uiteindelijk ook doen, denk ik, want het is per saldo niet mis wat vrouwen allemaal overkomt.

Intimidatie en agressie tov vrouwen in een wereld waar de maatschappij de man meer "vrijheden" toekent dan de vrouw, ook binnen het huwelijk.
Indrukmakend bovenal is dat overheden de agressie dulden (ook al zijn ze overtuigd van het machtsmisbruik) en in het beste geval de zaak laten rusten en de vrouwen er van trachten te overtuigen dat ze er zo best van af komen.
Kenmerkend is ook dat naastbestaanden van de slachtoffers, omwille van de eer en eventuele nefaste opschudding, die zienswijze delen.
Sterke film. Goede, overtuigende acts.