Patti Cake$ (2017)

Alternatieve titel: Patti Cakes

Drama / Muziek

geregisseerd door Geremy Jasper
met Danielle Macdonald, Bridget Everett en Siddharth Dhananjay

De aspirant-rapper Patricia Dombrowski, alias Killa P, alias Patti Cake$ is op zoek naar roem in haar vertrapte woonplaats in Jersey waar haar leven uit elkaar valt. Patty probeert het te maken in de hiphopscene met originele en invloedrijke muziek. Aangemoedigd door haar vrienden, Jheri en Bastard. Daarnaast draagt ze ook nog de zorg voor haar kwakkelende grootmoeder.

kappeuter (moderator)
Vanaf 31 augustus in de bioscoop (Cinéart)

avatar van @Noorderwijk
Vanavond in de sneak bij Pathé

avatar van Zwolle84
Ik zat al bijna in de auto om naar de sneak te gaan, maar dit gaat hem niet worden.

Die zou ik juist gepakt hebben, trekt mij wel weer

avatar van mrklm
Heerlijke feelgoodfilm kiest nooit de gemakkelijke of voorspelbare weg richt zich op Patti [Danielle McDonald], een eenvoudig meisje dat hard werkt om haar moeders financiële lasten te verlichten en ondertussen droomt van een carrière als rapper, samen met haar beste vriend Jheri [Siddharth Dhananjay]. Een ontmoeting met de excentrieke, eigenzinnige maar zwijgzame muzikant die zichzelf 'Bastard' noemt [Mamoudou Athie] leidt tot hun eerste serieuze demo. Patti hoopt zo in de voetsporen van O-Z [Sahr Ngaujah], haar grote idool te kunnen treden, maar dat pad gaat uiteraard niet over rozen.

McDonald is fenomenaal in een veeleisende hoofdrol die vereist dat ze afwisselend kwetsbaar en onoverwinnelijk is of lijkt. Bovendien vervalt ze ondanks de komische elementen nooit in een karikatuur. Dhananjay en Athie geven prima ondersteuning, evenals Bridget Everett in een onbaatzuchtige rol als Patti's moeder die worstelt met het feit dat haar eigen muzikale carrière door haar zwangerschap van Patti nooit iets is geworden. Alleen Cathy Moriarty's vertolking als Patti's grootmoeder Nana valt een beetje uit de toon, maar dit is een intelligent, afwisselend grappig en ontroerend, geslaagd komisch drama die je met een glimlach (en wellicht een traantje) de bioscoopzaal doet verlaten. En de muziek en de raps zijn fantastisch!

avatar van DarlingDionne
Patti Cake$

Ik zat in een vrije lege bioscoopzaal en achteraf dacht ik; mensen weten niet wat ze missen! Op slag verliefd geworden op deze originele prent. Ik had van tevoren na het zien van de trailer eigenlijk gedacht dat Patti al snel een karikatuur zou worden maar gelukkig was dit niet zo. De raps zijn zeer vermakelijk, het verhaal geweldig. Danielle MacDonald steelt de show en je hart. Trouwens ze komt gewoon uit Australië he? En speciaal voor deze rol heeft ze leren rappen. Ik was in de veronderstelling dat ze echt een Amerikaanse rapster was zo lekker klonk het. Nu helemaal verslaafd aan de soundtrack.

Beste film uit 2017 voor mij en ik heb er al over de 100 gezien dus dat zegt echt wel wat!

John Milton schreef:
Die zou ik juist gepakt hebben, trekt mij wel weer

3,5*, viel toch een tikkeltje tegen?

avatar van John Milton
Nee hoor, hij schurkt dicht tegen de 4* aan voor mij, ik zit zelfs te twijfelen of ik niet te karig ben
De wederhelft gaf wel dik 4 sterren, ik gaf toch net de winst aan Una Mujer Fantástica (2017), al konden ze nauwelijks moeilijker te vergelijken zijn.

avatar van Zwolle84
Toch voel ik ergens die 'mmmjamaar'. Of ik wil hem voelen, dat kan ook.

Niet bij mij hoor

Voor feel-good underdog films is dit ongeveer zo goed als het wordt

avatar van zoutzak
8 Mile meets Hustle & Flow.

Actrice Macdonald maakt de film en levert een welhaast perfecte prestatie als dromende underdog. Een zero-to-hero verhaal met alle bijpassende voorspelbaarheden maar bovenal een feelgood vibe vol humor en originaliteit die ontwapenend uitwerkt op zelfs de meest onbewogen kijker.

avatar van Thomas83
Toch wel een beetje een sentimentele en formule-achtige film helaas. Het rare is dat de film regelmatig juist ook wel laat zien het wel te kunnen, maar misschien is dat ook vooral dankzij Macdonald en Everett, die er duidelijk bovenuit steken. Macdonald is echt steengoed. Wat mij betreft had de moeder-dochter-relatie nog wel wat meer aandacht kunnen krijgen. En dat had dan ten koste kunnen gaan van het sentimentele gedoe met de oma. Of bijvoorbeeld die rare romance tussen Patti en Basterd ineens. Had niet eens door dat dit de route was die werd gevolgd. Ik zag die eerste kus totaal niet aankomen.

Ik vond die maffe videoclips tussendoor wel geinig, net als de deprimerende New Jersey-setting. De muziek is wel vreselijk, maar de laatste scène is toch wel als een warm bad, vooral als ze de oude band van Patti's moeder blijken te hebben gesampled en zij zelfs nog live meezingt. Wederom doordat Macdonald en Everett echt die scène maken. Als sentiment goed wordt uitgevoerd dan heb ik er ook geen problemen mee. 3.0*.

Inderdaad een erg leuk filmpje.

Wel jammer dat ze uiteindelijk een enorm kutnummer spelen als ze eenmaal aan die talent showcase meedoen

Verder lekker fris, goed gespeeld en de nodige humor.

avatar van Filmkriebel
Geen feelgoodfilm zoals ik verwachtte. Het New Jersey waarin Patricia Dombrowski alias Patti Cakes leeft is een grauw milieu zonder toekomst, met mensen die enkel nog overeind blijven dankzij hun dromen. Patti droomt ook... om een populaire rapster te worden... om te tonen dat zij ook telt in dit aardse bestaan. Ze heeft alles tegen zich: ze is zwaarlijvig en blank (rap is het erfgoed van de zwarten) ... de strijd is zwaar om zich te bewijzen.

Patti Cakes kent een klassieke opbouw (opkomst, opgeven en dan apotheose) en de afloop was naar verwachting. Toch is één en ander fris gebracht maar een Lalaland-achtig magisch momentje waar ze de lucht in wandelt wordt op die ene keer na niet meer herhaald. Waarom is de regisseur niet op dit pad verder gegaan? Rapmuziek is niet aan mij besteed en de muzikale stukken waren voor mij het slechtst. Ook de romance met die weirde zwarte kwam wat uit het niks. Natuurlijk mag ik de sterke performance en debuutrol van de actrice Danielle McDonald niet vergeten. Echt indrukwekkend.

avatar van keukenzout
Noh wat een lekker filmpie! Zit goed in elkaar, geen 5* omdat ik wat diepgang miste.

Best verrassend rap drama.
Goed pakkend verhaal over een enigzins ontmanteld gezin.
Dronken moeder, zieke oma, het klinkt allemaal cliche maar zo komt het zeker niet over.
Vooral het feit dat Patricia geheel tegen de wetten van het rap circuit indruist (ze is te dik, blank) geeft de film een bijzondere insteek in het rap wereldje. De soundtrack is pakkend en is niet alleen rap en geeft daardoor "Patti Cakes" nog meer diepgang.

Goeie film waarin een jonge vrouw dagdroomt van een carrière als rapper. De personages balanceren op het begin soms op het randje van karikaturen, maar komen gaandeweg steeds beter uit de verf en het einde weet zelfs te ontroeren. Het verloop is voorspelbaar, maar Danielle McDonald zet haar rol lekker fris neer en de raps zijn leuk.

avatar van Decec
Een redelijk drama/muziek film...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Veel onrustig camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Goed achtergrond geluid/muziek met
Dolby Digital...
Niet te moeite waard...

Relatief hoge waardering op de diverse sites, dus had wel wat verwachtingen maar viel dan toch tegen. Regisseur Jasper gunt zichzelf nauwelijks tijd om een fatsoenlijk verhaal te vertellen, en dus krijgen we een haastige aaneenschakeling van momenten. Een variatie ook op het thema van het betere Precious: een lelijk, veel te dik meisje heeft een passionele hobby waar ze goed in is, en krijgt zo de kans zich uit de kansloze situatie te vechten waarin ze zich bevindt. Zal ongetwijfeld helpen als de muziek je ding is(wat bij mij niet zo is), maar zelfs dan blijft het een prent zonder veel emotie die nauwelijks tot leven komt. Macdonald doet het in de hoofdrol naar behoren, verdient zeker een herkansing. De confrontaties met haar cynische moeder vormden voor mij de eenzame hoogtepunten in een verder erg fletse film.