Perfetti Sconosciuti (2016)

Italië
Komedie / Drama

geregisseerd door Paolo Genovese
met Giuseppe Battiston, Anna Foglietta en Marco Giallini

Zeven oude vrienden komen samen voor een etentje. Ze besluiten ieder tekstbericht, e-mail en telefoontje dat ze ontvangen met elkaar te delen. Dit ontsluiert een hoop geheimen, wat hun onderlinge relatie aan het wankelen brengt.

avatar van ohkino
oppervlakkig amusante sitcom, wat een treurigheid eigenlijk....

avatar van Dominootje
Goede film! Wel een opeenstapeling maar het punt wordt gemaakt

avatar van DjFrankie
Idd punt word gemaakt. Film die door dialogen en de foon blijft boeien.

avatar van patrickman
Wat een top film !
Geniaal van het begin tot het eind en zo ontzettend waar.

avatar van Zeriel
Wat overgewaarde film wat mij betreft. De eerst helft is heel aardig, maar het blijft gefilmd toneel, er wordt geen gebruik gemaakt van het medium film. Zo krijgen we de bellers bijvoorbeeld niet te zien, wat in film goed zou kunnen werken.
Ook is het spectrum van de geheimpjes vrij beperkt relatie/sexdingetjes, en moet iedereen wat krampachtig er eentje hebben ipv op een paar dingen te focussen, realistisch voelde het al helemaal niet
De teede helft is wat rommeliger en loopt niet lekker qua tempo, met irriatnte muziek erbij bovendien. De titel klinkt me wat ook wat te pretentiues in de oren.....
Prima einde wel.

avatar van K. V.
Deze film eens meegepikt en vond het een prima film. Een simpel gegeven en vond het een prima film. Er zaten wel enkele verrassende wendingen en de cast deed het ook prima.
Geen verwachtingen bij deze film, maar heb me er prima mee vermaakt.

Lastig te beoordelen film.

De premisse is wel leuk, met name in deze huidige tijd van mobiele telefoons, social media en allerhande zogenaamd geflirt en meer.
Je zit dan ook wel te wachten op de onvermijdelijke dingen die gaan komen.

Ideaal als gespreksonderwerk in vriendengroepen etc. Zat zelf ook geregeld te denken wat er bij mij allemaal zou kunnen gebeuren, een ongelukje zit in een klein hoekje.
Zaken out of context kunnen heel verkeerd overkomen.

Echter, als het eenmaal zo ver is, gaat het echt veel te gekunsteld en ver.
Had allemaal echt wel iets subtieler gekund. Jammer

Het einde vind ik dan wel weer best geniaal gevonden.

avatar van Justinvdk
Goede film, al had ik niet direct door dat het einde een soort van alternatief einde was. Dus zodra de stellen naar buiten lopen zie je een einde waarbij het telefoon spel nooit gespeeld is. Erg gewaagde keuze van de regisseur. Ik kan voor mezelf gewoon niet bepalen wat ik er nou van vind, het schommelt per moment. Ik neig nu toch naar een goede keuze op het moment. 3,5*

Aardige film waarin een stel vrienden tijdens een etentje besluiten alle inkomende berichten op hun telefoons te delen. Een leuk uitgangspunt waarbij de uitwerking soms wat ongeloofwaardig en ook eentonig is (de film speelt zich zo'n beetje in zijn geheel tijdens het etentje af). Toch is het verloop wel goed en ook het einde is de moeite waard.

Maar wat betreft het einde?

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Leuk concept, maar het verloop is weinig realistisch, het ene grote geheim volgt op het andere, en het soms wat moralistische toontje stond me ook wat tegen. Ik vond de kleine, pijnlijke dingen nog het best: de dochter die tijdens het gesprek met haar vader haar moeder een bitch noemt, het vrijblijvend zoeken naar een mooi plekje voor je fijne schoonmoeder, voorstelbare zaken die best ongelegen kunnen komen als ze in het openbaar worden uitgesproken. Alle onderlinge romances en intriges waren wat voorspelbaar, al was de escalerende telefoonswap wel amusant. het einde vond ik ook vrij sterk, het leek bijna een pleidooi om de onderlinge relaties maar niet te bederven met de ongemakkelijke waarheid.

avatar van mrklm
Je kunt je natuurlijk afvragen waarom deze mensen besluiten mee te doen aan dit spelletje als het aannemelijk is dat een geheim dat ze proberen te verbergen daardoor niet langer meer geheim zal blijven. Maar de slotscène van dit zeer goed geregisseerde komische drama (het begin als komedie maar loopt uit op drama) suggereert dat we hier te maken hebben met een 'wat als'-opzet. Zeven vrienden (drie koppels en één wiens partner ziek thuis zit) komen samen voor een etentje in een appartement van waaruit ze de aanstaande maansverduistering kunnen bewonderen. Er wordt volop gelachen totdat één van hen concludeert dat de mobiele telefoon een soort 'zwarte doos' is geworden die alle informatie over de eigenaar bewaart, inclusief diens geheimen. De vrienden dagen elkaar uit om gedurende de avond elk binnenkomend bericht of telefoontje met de groep te delen, maar dat leidt tot onbedoelde, vaak pijnlijke onthullingen die de onderlinge relaties flink onder druk zetten.

Het is weliswaar een wat vergezocht concept en de onthullingen zijn zo nu en dan wat melodramatisch, maar onder de regie van Paolo Genovese (die mede verantwoordelijk is voor het scenario) is het spel van de acteurs zo natuurlijk en de timing van de reacties zo uitgekiend, dat je je gemakkelijk laat meeslepen in de emoties van dit uiterlijke menselijke drama dat relevante vragen opwerpt over de rol van social media, en niet per sé op een negatieve manier.