• 12.443 nieuwsartikelen
  • 166.916 films
  • 10.789 series
  • 31.050 seizoenen
  • 624.854 acteurs
  • 195.358 gebruikers
  • 9.131.403 stemmen
Avatar
 
banner banner

Ivanovo Detstvo (1962)

Drama / Oorlog | 95 minuten
3,74 372 stemmen

Genre: Drama / Oorlog

Speelduur: 95 minuten

Alternatieve titels: Ivan's Childhood / De Jeugd van Ivan / Иваново Детство

Oorsprong: Sovjet-Unie

Geregisseerd door: Andrei Tarkovsky

Met onder meer: Valentin Zubkov en Yevgeni Zharikov

IMDb beoordeling: 8,0 (40.758)

Gesproken taal: Duits en Russisch

Releasedatum: 19 september 2019

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Ivanovo Detstvo

Ivanovo Detstvo is een surrealistische film waarin via droomsequenties, herinneringen en beelden van de realiteit een verhaal wordt verteld over verloren onschuld en over snel verworven volwassenheid. De 12-jarige Ivan gaat tijdens de Tweede Wereldoorlog als spion werken voor de Russen. Hij komt onder de hoede van Kolonel Gryaznov te vallen, die besluit Ivan in te schrijven voor een militaire opleiding, zodat Ivan niet aan de oorlog hoeft deel te nemen. De jongen weigert dit, vlucht weg, om later toch bij zijn superieuren terug te komen en zich klaar te maken voor een laatste missie.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Ivan Bondarev

Captain Kholin

Lieutnant Colonel Gryaznov

Lieutnant Galtsev

Ivan's Mother

Corporal Katasonov

Soldier with Glasses

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van mayhemblik

mayhemblik

  • 1389 berichten
  • 731 stemmen

Wat een prachtig mooie beelden, echt zitten genieten!


avatar van arno74

arno74

  • 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Deze Tarkovsky, de derde alweer voor mij, heeft zo zijn plus- en minpunten.

Na de vrij moeilijk verteerbare Stalker had ik een rustpauze genomen, ditmaal koos ik deze uit omdat het slechts 95 minuten duurde. Toch voelde het veel langer aan, ik ben er niet over uit of dit nu per se iets negatiefs is.

Een aantal stukken in het midden waren echter helaas wel behoorlijk slaapverwekkend. Ook was, met de overgang tussen de subplots, het verhaal niet altijd even begrijpelijk, het leken losse stukken. Gelukkig was ik na Stalker wel gewend geraakt aan het plots even kwijtraken van de draad van het verhaal. Maar ik zie hoe Tarkovsky ook hier de lat voor de kijker behoorlijk hoog legt.

Wat de pluspunten betreft, de eerste zijn die prachtige natuurbeelden, in het bos in het bijzonder. De schoonheid komt in deze zwartwit scene zodanig door dat je de kleuren kunt inbeelden en zien. Het tweede is de overgang naar een drukkende sfeer op het eind. De film was voor een oorlogsfilm redelijk luchtig en confronteert de kijker opeens met de dood. O.a. van de kinderen van Goebbels, waardoor je gewoon medelijden krijgt (met de kinderen). Ik vond die beelden hard aankomen. Toch passen ze perfect in deze film:

Het gaat over hoe oorlog de jeugd afpakt van kinderen. Hoe Ivan uit zijn vredige situatie wordt gerukt om, gevuld met woede, een kindsoldaat te worden.


avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

  • 14934 berichten
  • 1625 stemmen

Ik dacht even dat ik iets gemist had; dat ik niet goed had opgelet. Nu lees ik deze pagina door en blijken er meer mensen niet alles glashelder te hebben ontvangen. Dit is een geruststelling; nu weet ik dat het vooral de 'schuld' is van de manier waarop Tarkovsky zijn verhaal verteld, in plaats van mijn eventuele concentratieprobleem.

Deze terugblik focust zich op een kleinschalige situatie in het gebied van de Sovjet-Unie met een jong mannetje in het middelpunt. Visueel was ik eigenlijk al direct verkocht: prachtige composities, rustige montage en een paar bijblijvende settings. Daarnaast deden de acteurs keurig hun ding. Ik ben van mening dat dit voldoende kan werken om een boodschap over te brengen; de spanning die oorlog bij me oproept is immers vaak afkomstig van de omgeving en de gezichtsexpressies van soldaten. Mooie shots in dat berkenbos met Masha. De opname met een truck op de achtergrond die moeite heeft uit de modder te komen en door zo'n vijftien man geduwd wordt had ook wel een bepaalde volharding in zich. Op het einde wist ik niet zeker of er nu bestaande beelden waren gebruikt maar het bereikte in ieder geval zijn doel. Wat mij betreft geen must-see, maar ik waardeer de originaliteit.


avatar van ThomasVV

ThomasVV

  • 1109 berichten
  • 491 stemmen

Ik vond de film even mooi als weinig overtuigend...


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Prachtig,

Deze film moet het van mij helemaal hebben van het schitterende camerawerk. De scènes van o.a. de droomsequentie met die paarden, die van het berkenbos met de oh zo mooie Masha die ook nog eens haar kunstje vertoonde om over een berkenstam te lopen en dan uiteraard het wonderschone einde, zijn om in te lijsten, zo mooi. De beelden aan het front mogen ook niet vergeten worden. Ondanks dat er niet veel gebeurde was de spanning duidelijk te snijden.

Uitstekende film dus deze - ik dacht - tweede film van Tarkovsky die inmiddels voor mij toch ruimschoots bewezen heeft dat hij met straatlengte de grootste Russische filmmaker aller tijden is.

4,5*


avatar van Sol1

Sol1

  • 570 berichten
  • 261 stemmen

Oorlogsdrama, dat door zijn subtiele (behalve tegen het einde, met de beelden van direct na de overwinning) en symbolische weergave des te harder treft. De oorlogswaanzin wordt daardoor sterker weergegeven. Verlies van jeugd en onschuld is een ander, onlosmakelijk deel van hetzelfde thema.


Sommige symboliek is makkelijker te begrijpen, andere hangt samen met beelden uit de Russische literatuur en muziek en passeert daardoor mogelijk (in ieder geval: in eerste instantie) de westerse toeschouwer. Bij het beeld van de paarden op het strand is de suggestie misschien dat de prettige zaken onbereikbaar worden voor Ivan, de vruchten blijven letterlijk achter voor een ander. Een hint naar zijn mogelijke verbroken relatie met het meisje op dezelfde kar?. Niet alle op de muren geschreven, of in het lied op de grammofoonplaat gezongen, Russische teksten worden vertaald. Dat is een beperkte belemmering voor interpretatie van dit verhaal. De muurtekst "neem wraak voor ons"laat aan duidelijkheid dan weer niets te wensen over.


Beelden zijn vrijwel perfect, onder andere die:
- bij het terugkomende motief, ook op de achtergrond, van de lichtkogels tegen de hemel of gereflecteerd in het water;
- van de natuur;
- van de put;
- van een symbool, zoals die van het scheefgezakte kruis met de zon schijnend door (of beter: rond) het kruispunt van de balken.




avatar van lezertje

lezertje

  • 938 berichten
  • 0 stemmen

Net als al dat andere celluloid verspilling van Tarkovsky, is ook dit een slaapverwekkend niet te begrijpen broddelwerkje. Nul sterren, uiteraard. En ik geef het liever toe dit niet te begrijpen dan een beetje hypocriet de intellectueel uit te hangen.


avatar van cucciolo

cucciolo

  • 491 berichten
  • 1083 stemmen

lezertje schreef:

Net als al dat andere celluloid verspilling van Tarkovsky, is ook dit een slaapverwekkend niet te begrijpen broddelwerkje. Nul sterren, uiteraard. En ik geef het liever toe dit niet te begrijpen dan een beetje hypocriet de intellectueel uit te hangen.

Toch is dit volgens mij (ik heb er nog drie te gaan) zijn meest toegankelijke film.


avatar van lezertje

lezertje

  • 938 berichten
  • 0 stemmen

cucciolo schreef:

(quote)

Toch is dit volgens mij (ik heb er nog drie te gaan) zijn meest toegankelijke film.

Dan mag jij jezelf heel gelukkig prijzen.


avatar van the hustler

the hustler

  • 180 berichten
  • 2831 stemmen

Een fotoboek met beelden uit de film zou waarschijnlijk 5 sterren verdienen. Pluim voor de cameraman.

Verder natuurlijk weer niets goeds te melden: films van Tarkovsky liggen me blijkbaar niet. Nog geen enkele gezien die de moeite waard is. Ook deze weer nauwelijks kunnen uitkijken om dan uiteindelijk te verzuchten: wat een zwaar overschatte bullshit! Ambetant ventje ook, die Ivan. Zou beter wat in de hoek gaan staan of wat kletsen krijgen van de roe, in plaats van altijd zijn goesting te willen.


avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

  • 8184 berichten
  • 3695 stemmen

the hustler schreef:

Verder natuurlijk weer niets goeds te melden (...) Ambetant ventje ook, die Ivan. Zou beter wat in de hoek gaan staan of wat kletsen krijgen van de roe, in plaats van altijd zijn goesting te willen.


avatar van Movsin

Movsin

  • 7989 berichten
  • 8259 stemmen

Had het al wat moeilijk met "Zerkalo" en zeker met "Nostalgia" en ook deze "Ivanovo Detstvo" draagt de grillige stempel van Tarkovsky.
Vond hem echter toch wel toegankelijker en, voorbereid op het ontbreken van een klare opbouw, moet toch het knappe, sfeervolle camerawerk worden toegegeven en de mooie beelden van de dromerijen over gelukkige maar ondertussen onbereikbare tijden bij de jonge Ivan.
Oorlogsfilm zonder echte gevechtsscenes, maar toch voortdurend met de dreiging en de gruwel van de oorlog.
Merkwaardig ook dat de film zich rond een heel beperkt aantal personen afspeelt. Van echte troepenbewegingen is er geen sprake.


avatar van MovieMind

MovieMind

  • 6817 berichten
  • 0 stemmen

Na Solyaris en Stalker vond ik ook deze Ivanovo maar tegenvallen.

Kan nu na drie maal scheepsrecht (van een kleine greep uit zijn beste films) wel concluderen dat alles wat Tarkovsky op het doek heeft gezet mij niet aanspreekt.


avatar van cucciolo

cucciolo

  • 491 berichten
  • 1083 stemmen

MovieMind schreef:

Na Solyaris en Stalker vond ik ook deze Ivanovo maar tegenvallen.

Kan nu na drie maal scheepsrecht (van een kleine greep uit zijn beste films) wel concluderen dat alles wat Tarkovsky op het doek heeft gezet mij niet aanspreekt.

Hij heeft natuurlijk ook een hele unieke stijl die je inderdaad moet aanspreken. Verder is het natuurlijk vrij zware kost en kan een herziening wonderen doen.


avatar van MovieMind

MovieMind

  • 6817 berichten
  • 0 stemmen

Geloof niet dat ik ooit de wonderen van een herziening ga ontdekken.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Ivan is pas 12 jaar, maar nu al spion voor de Sovjet-Unie. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is hij een tijdje in het Derde Rijk geweest. Zijn superieuren willen dat hij nu naar een militaire school gaat, maar Ivan weigert.

Ivan's Childhood is een vroege film van Andrei Tarkovsky. De film is een stuk toegankelijker als zijn latere werk en bevat nog niet de lange shots die bij zijn stijl zouden gaan horen. Wel is de film erg fragmentarisch en richt het zich vooral op het drama van de personages. Ivan maakt veel spannende dingen mee, maar daarvan zien we eigenlijk niets. Tot we aan het einde ineens de nasleep van de val van Berlijn te zien krijgen. Ook zijn er maar heel weinig flashbacks naar Ivan's kindertijd. De titel slaat eerder op Ivan's vroege volwassenheid.

De cinematografische kwaliteiten van Tarkovsky waren hier al heel duidelijk. De zwart-wit-opnames met gebruik van schaduw doen denken aan het Duits expressionisme of de Film noir.

Mooi geschoten, maar maakte minder indruk als het latere werk van Tarkovsky.


avatar van De filosoof

De filosoof

  • 2154 berichten
  • 1476 stemmen

M’n tweede film van Tarkovsky maar waar Stalker enorme indruk op me maakte, maakte deze film juist geen indruk op me. De film gaat over een 12-jarige jongen die verweesd door de oorlog wordt opgevangen door hoge legerofficieren en omdat hij persé wil vechten (wraak wil nemen) wordt hij gebruikt voor een gevaarlijke verkenningsmissie waarbij de jongen door de Duitsers wordt gepakt en gefusilleerd. De film lijkt in eerste instantie juist een oorlogspropagandafilm te zijn in de trant van ‘je bent nooit te jong om wraak te nemen en dus in een oorlog mee te vechten’ maar het zal wel een anti-oorlogsfilm zijn met als boodschap ‘zie hoe oorlog zelfs een onschuldig kind in z’n kolk van geweld en wraak meesleurt en psychisch en lichamelijk kapotmaakt’. Er zal een hoop meer symboliek en boodschappen in de film zitten – wat is dat bv. toch met dat constante geluid van watergedruppel? – maar die heb ik niet kunnen ontcijferen. De film is ook niet boeiend genoeg om me nieuwsgierig te maken naar de betekenissen.


avatar van richiedoom

richiedoom

  • 378 berichten
  • 3686 stemmen

Zojuist mijn eerste speelfilm van Tarkovsky gezien, ik ga alles chronologisch af.

Ik moest er toch even inkomen. We gaan bijna zestig jaar terug in de tijd en ik heb totaal geen ervaring met Russische cinema. Een echt spannend verhaal ontbreekt maar na een kwartier kon ik dat los laten. Want wat een prachtige beelden krijg je af en toe voorgeschoteld! Zeker het laatste kwartier, met name het gedeelte met het bootje, vond ik prachtig om te zien en zelfs enigszins spannend.

Verder is het best stug af en toe, en je moet er echt voor open staan om je onder te laten dompelen. Ik kan me goed voorstellen dat veel mensen hier niks mee kunnen. Maar godzijdank kan ik dat wel en dat is een hele opluchting. Mijn Tarkovsky reis is positief begonnen, ben benieuwd naar Andrei Rublev!


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 9359 berichten
  • 5111 stemmen

Mijn vijfde Tarkovsky waarbij ik deze Ivanovo Detstvo toch één van de sterkere vind, al zijn zijn andere films hoegenaamd ook niet slecht. Abstract en onbevattelijk bij momenten, al vat dat hier wel mee. Uiteraard technisch erg sterk gedaan en daar echt van genoten.

Een aantal filmstandpunten zijn bijzonder knap zoals de scène met de weerkaatsende spiegel, de erg mooie scènes tussen het berkenwoud, de idyllische sprookjesachtige in mist gehulde moerasmeren, de scène met de appelkar en de mooie shots van de positie van de zon in het landschap.

Niet alles kon me qua plot boeien al vond ik de rol van de kleine Ivan wel interessant als product van een meedogenloze oorlog waarbij hij door geïndoctrineerde haat wraak zoekt. Al bij al toch redelijk toegankelijk, waarbij ook vooral de sfeer en de allusie van een groot oorlogsgebeuren naar voren komt.


avatar van KamikazeTme

KamikazeTme

  • 35 berichten
  • 789 stemmen

Mijn eerste Tarkovsky en helaas viel die tegen. Het plot was niet interessant genoeg om je erbij te houden, daarin tegen zie je natuurlijk wel het talent van Tarkovsky met technisch knappe cinematografische beelden. Toch zat er geen echte spanning in de film en was er nauwelijks een echte verhaallijn.


avatar van jipt

jipt

  • 3437 berichten
  • 3283 stemmen

Mijn tweede Tarkovsky (Stalker jaren terug gezien). Mooie dromerige film met schitterende fotografie. Vond het soms wel wat taai. Ik heb de Tarkovsky blu-ray box dus ben benieuwd naar de rest. 3,5* voor deze.


avatar van Gish

Gish

  • 1386 berichten
  • 6600 stemmen

De enige film van Tarkovsky die ik nog niet gezien had eindelijk mogen aanschouwen. Met dank aan EYE voor de prachtige BluRay box met 5 films van Tarkovsky. Het Offer en Nosthalgia ontbreken in de betreffende box. Ivan's Childhood is, zeker gezien het productiejaar 1962, zijn tijd ver vooruit. De fotografie is ongekend, surrealistische droombeelden, wrange beelden uit de oorlog. Een verhaal waar nauwelijks iets zichtbaars gebeurd, maar dat volledig tot leven komt. Meeslepend, sfeervol en spannend. Tegen het einde van de film zien we echte opnames van de verovering van Berlijn en de Duitse overgave, het laat de wreedheid van oorlog zien die wij ons nauwelijks kunnen voorstellen. Deze film, samen met Come and See, mag een van de belangrijkste oorlogsfilms worden genoemd vanuit Russisch perspectief. Een meesterwerk dat de aanzet zou zijn van meer fantastische cinematografie. Tarkovsky is buitencategorie.


avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 1311 berichten
  • 816 stemmen

De personages van de film 'Ivan's childhood/De jeugd van Ivan' zitten ergens aan het Oostfront tijdens WO II waar de Russen zich verzetten tegen de Nazi's (Poetin zal deze film wel in zijn bureaulade liggen hebben als power point presentatie). Regisseur is Andrei Tarkovsky en terwijl nu al velen een wegwerpgebaar maken van 'veel te moeilijk' moet ik zeggen dat dit één van zijn meest toegankelijke films is. t' is te zeggen : je kan het verhaal volgen. Ivan is een spion, een soldaat, een krijgen en ook een jongetje van 12 jaar. Ik wil dan ook even een brug slaan naar Lovelyboy die daarnet in zijn commentaar bij Solaris de opmerking maakte dat de films van Tarkovski stug, ongrijpbaar en lang zijn. Maar deze vond ik het tegendeel bewezen en er is zeker in vergelijking met Stalker, Andrej Roublev en Solaris een heldere inhoud te lezen. Laat dus de moed niet zakken en ik zou deze nog aanraden.

Op vlak van fotografie zijn we altijd verwend geweest bij Tarkovsyi maar dit vind ik wellicht de mooiste. Sublieme shots met lichtinval, het spelen met duister en hoe hij bepaalde situaties framed met voor-en achtergrond. Magnifiek ! Dat de film uiteindelijk niet meer onder de huid kruipt, is het feit dat het thema van 'war is hell' al zeer veel gedaan is (waaronder een paar zeer straffe Hollywood films uit jaren '40 en '50). Weliswaar is de stijl van Tarkovsky meer poëtisch, meer contemplatief. Toch sijpelt de standaard momenten zoals oog voor de waanzin en angst hier ook binnen.

Ivan's childhood is visueel een juweeltje, thematisch eerder evident. Tarkovsky gooit in ons gezicht het verlies van kinderlijk onschuld door oorlog. Maar als je de TV aanzet en je zapt van Israël naar Oekraïne naar Nagoro-Karabach naar Nigeria naar Syrië naar Soedan naar ... het is jammer genoeg alom aanwezig.


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 3356 berichten
  • 2465 stemmen

De vierde Tarkovsky, geen wegwerpgebaar, op aanraden van cinemanukerke, en ik vrees toch echt wel de laatste hoewel deze na Stalker, Rublev en Solaris zeker de beste en meest interessante is vanuit mijn interesse en optiek.

Het verhaal mag duidelijk zijn met de jonge Ivan gedurende oorlogstijd en het begin is dan ook een dromerige sequence van beeld en geluid zoals we wel haast gewend zijn van Tarkovsky. Maar de idyllische vrolijkheid en onbezonnenheid van het kind zijn wordt ruw verstoord en samen met Ivan schrikken we op tot de werkelijkheid begeleid door een dreigend piano, fraai! Net als enkele reeds getoonde beelden qua belichting, tegenlicht, frame en omlijsting, en daar zullen nog veel van volgen. Regelmatig voel ik onderweg een vibe gelijk aan Klimov's Come and See waar het onderwerp ook draait rond de vernietigende werking die de oorlog op een kind heeft. En dat is wat we te zien krijgen, je haalt een kind wellicht uit de oorlog maar de oorlog niet uit een kind.

Want de bedoeling is simpel met het wegsturen voor een opleiding, er wordt echter vergeten dat het kind al lang geen kind meer is en zich een bepaalde betrokkenheid en belangrijkheid heeft toe bedeeld. Daarnaast zal het kind zich na de dood van zijn ouders andermaal in de steek gelaten voelen door de mensen waarop hij leunt die als een soort surrogaat ouders fungeren. Met recht een interessant mindboggle. Maar helaas, de onderliggende gedachte en prachtige cinematografie ten spijt gebeurt er toch weinig vooral in het middengedeelte die ik soms slaapverwekkend vind. Nog wel fraai, het verwoeste dorpje met de getraumatiseerde oude man waar het besef niet doordringt dat alles weg is, net als de volgorde van realiteit en dromen in het geval van Ivan. Voor een ander raar maar ik zie daar wel een logica en willekeur in van een getraumatiseerd persoon.

En zo blijkt Ivan's Childhood helaas toch ook een beetje een tegenvaller hoewel dit beter te volgen en minder lang is dan andere Tarkovsky. Helaas gebeurt er voor mij te weinig, speelt de oorlog een rol in de marge hoewel het natuurlijk gaat om wat het met Ivan geeft gedaan en kan ik het lange gekletst tussen Mascha en Kholin maar moeilijk rijmen. Afijn, een 3 is wat ik geef volledig in lijn met de andere Tarkovsky's.