Adams Æbler (2005)

Denemarken / Duitsland
Komedie / Drama

geregisseerd door Anders Thomas Jensen
met Mads Mikkelsen, Ulrich Thomsen en Paprika Steen

Adams Æbler is een modern religieuze fabel over geloof en de strijd tussen goed en kwaad. Adam (Ulrich Thomsen), een neonazi, krijgt een taakstraf van 12 weken en wordt naar de priester Ivan (Mads Mikkelsen) gestuurd. Adam krijgt de opdracht een appeltaart te bakken met de appels van de boom voor de kerk. De appels worden aangevallen door vogels, wormen, en bliksem. Ivan denkt dat dit het werk van de duivel is om hem te testen.

avatar van dragulia
Leuke film... Maar ik had er niet iets meer van verwacht.

avatar van james_cameron
Herzien, wat een geweldige film is dit toch. Ik verhoog mijn score met een halfje. Wat een geweldige personages, wat een sublieme dialogen, wat een onderkoelde humor. Qua script ook erg fraai, met thema's die er iets toe doen en een niet opdringerig gebruik van symboliek. Geen perfecte film, dat zeker niet- de scene met de overval op het benzinestation is bijvoorbeeld nogal overbodig en flauw- maar wel een zeer originele, unieke kijkervaring.

avatar van Shinobi
Normaal hou ik niet echt van zwarte comedies, maar hier heb me meer dan mee kunnen vermaken.
Sowieso die Ivan is echt geweldig hoe positief hij tegen alles aankijkt en zijn (droge) manier van redeneren.
Verder ook erg geslaagd door de opmerkelijke personages en situaties, zoals: met een pistool de vogels en de kat uit het boom schieten en de koekjes.

Dikke 4,0 sterren.

Dit is een erg mooie film, de beste film die ik ooit heb gezien. Er zit veel inktzwarte humor in, maar toch is de film meer dan een komedie, meer dan drama en meer dan een art house productie. Het is een kunstwerkje dat boven zichzelf uitstijgt en de mens in al haar eenvoud en gebrekkigheid op het witte doek weet te schilderen. Sober, mooi en tragisch, zonder te vervallen in overbodige dramatiek. Van mij zou dit de nummer 1 mogen zijn.

avatar van candymancandyman
Heerlijke film. Droge zwarte humor, goede acteurs, mooie dialogen, af en toe wat sentiment en een geweldige Mikkelsen. Zat goed in elkaar deze film. Wat krijgt Ivan het voor zijn kiezen zeg, en maar positief blijven, mooie rol. Die Arabier was ook heerlijk over the top. Mooi einde ook. Ik heb hier van genoten. Die Denen maken leuke films. 5 sterren alstublieft.

avatar van AjaxRulezzz
Mooie film, goed geacteerd en een goed verhaal.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Adams Æbler is wel een mooie film, maar ik het toch op verschillende vlakken het gevoel gehad dat er meer in zat. Iets meer zwarte humor, iets meer emoties in de personages (vooral Adam kwam niet echt goed over) en iets meer visuele spelerij. Het script is wel goed gevonden en de film bevat situaties die de film omhoogt trekken. Dat levert een aangename film op, maar of het de topfilm die het is om in de top 250 te geraken? Dat betwijfel ik.

avatar van M.O.B
Verassend goede film zeg!!
Vooral dankzij de acteerprestatie van Mads Mikkelsen,zeer overtuigend gedaan..

avatar van ExToR
Aardige film. Ik had er eigenlijk iets meer van verwacht, vooral omdat de ongeloofwaardige gebeurtenissen soms net iets té overdreven waren en ook is het verhaal redelijk voorspelbaar. Ook zitten er vrij veel gaten in het plot en wordt aan het eind nou niet echt duidelijk wat er met een deel van de acteurs gebeurt. Ondanks dit is de film toch wel erg apart, en zeker niet slecht. Ik denk dat dit echt iets is dat je moet liggen en je moet er zeker niet met een al te serieuze blik naar kijken.

avatar van ExToR
En de heerlijke soundtrack natuurlijk niet vergeten!

Bizarre film. Ja, er gebeuren soms rare dingen, maar die worden met een knipoog door de vinger gezien wegens voortreffelijk acteerwerk. Ja, er zitten misschien geen verrassingen in qua plotwending, maar moet dat dan ook?

Filmpje om nog even over na te denken; voorlopig 3.5*

avatar van Rednas 2
Goed verhaal en goede cast. Geweldige zwarte en absurdistische humor. Boeiend van begin tot einde!

avatar van Kr!kke
Niet echt mijn ding, deze film.

Ik vond het allemaal op niet veel slagen, en vond het dus nogal een vreemde film. Ook qua (zwarte) humor bleef de film onder mijn verwachtingen, al zaten er wel 2 scènes in die me aan het lachen konden brengen (met dank aan Khalid en zijn pistool, waarbij ik vooral de scène waarin hij die vogels en de kat uit de boom neerknalt, echt goed vond). Dan was er ook nog dat einde, dat me nogal vergezocht leek.

Samenvattend kan ik zeggen dat ik geen fan ben van Adams Æbler, maar een verschrikkelijk slechte film was het nu ook weer niet.

avatar van Ragna
Heerlijke over de top personages en droge, zwarte humor! Nooit zo erg gelachen om een film als bij deze.

avatar van Leo1954
Prachtig drama, met bijzonder goed gespeelde rollen. Wat sprookjesachtig, maar met een prettig feelgood gehalte.

avatar van booyo
Wat een grandiose film. Heerlijk die gortdroge en inktzwarte humor! Khalid die ineens zijn pistool pakt en al die kraaien neerschiet (inclusief poes), ik kwam niet meer bij. Perfect einde ook, lekker meezingen (ik hoopte al dat Adam uiteindelijk ook mee zou doen, en jawel hij deed het) met How Deep is Your Love.

avatar van Black Math
Erg leuke film, die zeker in het begin erg grappig is. Prachtig, die wtf-kop van Thomsen als reactie op de priester. En wat schetst mijn verbazing? De film blijkt ook nog eens mooi geschoten te zijn. Alles wordt netjes in beeld gebracht en de belichting is ook vaak erg fraai. De gebeurtenissen worden steeds onwaarschijnlijker en absurder en dan is het grappig als iemand een keer rationeel handelt (de pakistaan die die neo-nazi neerschiet als die zegt dat ie hem gaat vermoorden. Ja sukkel, het is niet slim om iemand met een pistool te bedreigen.) Op een gegeven moment wordt de humor toch wel minder aanwezig en neemt het drama het meer over, en dat is enerzijds jammer, maar anderzijds werkte het drama wel bij mij. Het feelgood einde zou in veel andere films flauw zijn, maar hier voelt het aan alsof het terecht is dat die tumor op onwaarschijnlijke wijze uit Ivans hoofd is geschoten.
Grootste pijnpunt is de muziek. En dan bedoel ik niet eens het Take That nummer, dat was eigenlijk best wel grappig. Het is eerder dat ik de soundtrack vaak iets te aanwezig dramatisch vond. Had voor mij niet gehoeven. Desondanks 4 ruime sterren.

avatar van Number23
Wat een heerlijke film is dit!! Gortdroge humor met daarachter een enorm droevige gedachte. Veel memorabele scenes en formidabele optredens van Thomsen en vooral Mikkelsen.

avatar van ILDIB
Wat een waanzinnig goede film. Heerlijke absurde reacties. Ik heb me blauw gelachen, en daarnaast ook me thuis gevoeld bij de karakters. Fenomenale hoofdrolspelers..

Mooie foto, is dat je vader?
Nee gek, dat is hitler.
Hitler? Die had een baard.

R-beq
Wat een heerlijk kille, droge humor!! Inmiddels meerdere keren herzien, en ik ga 'm steeds meer waarderen. Sprookjesachtig, lijkt lieflijk (het idee van een appeltaart bakken bijv, de boom in de gaard, de omgeving zijn dat an sich ook) maar niets is minder waar. Niet alles is wat het lijkt zegmaar. Geeft me veel inspiratie!

avatar van Lefgozer
Film met zoals al vaker gezegd droge en zwarte humor. Ik vond alle personages in de film interessant, met als uitschieters natuurlijk de neonazi (Ulrich Thomsen - wat een blikken kan deze man geven zeg, haha) en de priester (Mads Mikkelsen). De verhouding tussen komedie en drama vond ik perfect in deze film.

avatar van sinterklaas
Weer een erg fijne film van Jensen. Blijkbaar wou hij slechts 3 verhalen kwijt in zijn leven en dat zijn dus zijn 3 voormalige films, dat zie je maar dat je jammer genoeg niks meer van hem hoord na Adam's Apple. Bij de titel Adam's Apple zou je als Nederlander gelijk denken aan "ademsappel" Maargoed. Jensen schetst weer een heerlijke harde zwarte komedie neer dat weer oh zo lekker uithaald. Het sfeertje is in iedergeval nog meeslepender geworden dan de 2 vorige films. Dit keer nemen we een kijkje in het rurale omgeving van Denemarken waar het er saai en uitzichtloos is, maar de natuur je toch nog wel weet te entertainen en er misschien maar 2 huisjes staan en een kerk. Maar niet zomaar een kerk...

We maken kennis met de Neonazi Adam die naar die kerk gaat. Niet om te biechten om vergevenis, nee om een taakstraf uit te voeren. Pats Mikkelsen is ook weer fantastisch als de priester die ook nog 2 andere criminelen (een Arabische terrorist en een verkrachter) moet onderhouden. Die Arabier vond ik toch wel echt fantastisch en ook heerlijk cynistisch, Nicolas Bro mag dit keer een alcolistische ex verkrachter zijn, al lijk je dat zowat niet aan hem te zien. Je weet wel dat hij klunsig is, maar hij ziet er voor een verkrachter nog best onschuldig uit. Ook hierin is het plot gewoon erg bizar en komen we, ook hier, weer heerlijke foute en onwaarschijnlijke dingen tegen. En naast alle zwarte komedie ook nog tijd voor een beetje actie. Die scene met die skinheads was ook om te gillen, en ook dat vogeltjes schieten, dat die hersentumor door een kogel word weggeschoten en Ivan weer genezen is. Ook dat rolletje van Kaas als wapenhandelaar was leuk en die zwangere vrouw natuurlijk.

Weer een erg heerlijk filmpje van Jensen waar ik zelf trouwens ook een appeltaart als filmtussendoortje zat weg te kniezen. Jammer dat er niks nieuws bekend staat van Jensen.

Leuk zwart en cynistisch sprookje.

avatar van LimeLou
He, mooi dat je 'm zo goed vond

avatar van Nicolage Rico
Goed verzonnen en allicht nog beter uitgevoerd.

De humor is pikzwart, de personages zijn karikaturen op zich (die arts!), en het verhaal is vermakelijk, maar het sfeertje is me toch iets te naargeestig om er écht van te kunnen genieten.

Genoeg hilarische scènes, zoals het moment wanneer Ivan vraagt wie die knappe vent op de foto is. Adam: "Dat is Hitler." . En natuurlijk het vogel-schiet-en-oeps-ook-een-kat-stukje .

Het acteerwerk, van vooral Mads Mikkelsen, was echt prima. Alleen Paprika Steen (je zou zo heten) voegde niets toe, met een nogal onbeduidende rol.

De additional scènes zijn van hetzelfde niveau en dus zeker de moeite waard om te bekijken.

avatar van Leo1954
Paprika Steen voegt altijd wat toe, alleen al door haar aanwezigheid. Zelf vind ik dat één van de meest aantrekkelijke actrice die ik ken. En ik ontkom er niet aan dat prettig te vinden

avatar van Nicolage Rico
Oké Leo, het zal misschien aan de leeftijd liggen.

Melvin Udall
Weer eens gezien en wat een bijzonder geheel blijft het toch. De karakters en vooral hoe de acteurs invulling geven aan hun personages is briljant. De humor, de locatie en de hele stijl van de film, het is allemaal treffend gedaan. En vooral die krankzinnigheid, schitterend!

avatar van ValHallen
Goede film, het onderkoelde sfeertje sprak me erg aan. Het einde had er van mij niet ingehoeven en het is ook jammer dat de humor een beetje ontbrak in het tweede gedeelte.

avatar van K. V.
Deze ook eens bekeken, maar 'k wist eigenlijk niet waarover het ging. Hoe dan ook, 'k ben aangenaam verrast.
De humor was soms goed (of het een foto van z'n vader is ), maar soms wel erg zwart (de kat). Het thema religie was wel origineel verpakt en stoorde eigenlijk niet. How Deep Is Your Love? staat nu wel in m'n geheugen gegrift en als 'k het nog eens hoor, zal 'k zeker aan deze film denken. Voor de rest deed de cast het uitstekend en wist de film me de volledige speelduur te boeien.
Een aanrader

avatar van nush
Subliem ! Meesterlijk geacteerd. Ik vond hem echt briljant !
Mijn eerste film van Jensen, alhoewel ik de acteurs wel allemaal al kende maar dan in hele andere rollen. Daarom was ik zo verrast. De humor was geweldig.