Adams Æbler (2005)

Denemarken / Duitsland
Komedie / Drama

geregisseerd door Anders Thomas Jensen
met Mads Mikkelsen, Ulrich Thomsen en Paprika Steen

Adams Æbler is een modern religieuze fabel over geloof en de strijd tussen goed en kwaad. Adam (Ulrich Thomsen), een neonazi, krijgt een taakstraf van 12 weken en wordt naar de priester Ivan (Mads Mikkelsen) gestuurd. Adam krijgt de opdracht een appeltaart te bakken met de appels van de boom voor de kerk. De appels worden aangevallen door vogels, wormen, en bliksem. Ivan denkt dat dit het werk van de duivel is om hem te testen.

avatar van jacobz
Hele goede film met meer komische dan drama elementen. Vooral het begin van de film is erg sterk.

Ronduit fantastisch. Zeer sterk geacteerd, heel goede dialogen en prachtige cinematografie.

avatar van TimZor
SnakeDoc schreef:
Enige fatsoenlijke dvd site waar ik deze schijnbaar kan aanschaffen lijkt tot dusver bol.com (levertijd 6 tot 8 weken).
Beetje erg lang.

Iemand anders een idee?

op de site van FRS staat hij ook en die zeggen 2 tot 3 dagen voor de film prijs is 7,99 of film box voor 9,99 met een levertijd van een dag !

avatar van TimZor
vandaag de box gekocht met zijn eerste drie films en een korte film van Thomas. En dat voor maar 9,99 daar kan ik ze niet eens alle drie voor huren

avatar van dutchtuga
Heerlijk gortdroog op momenten en de setting zorgt ook voor een aangename sfeer. De hoogtepunten worden helaas ook afgewisseld met voorspelbare en minder droge momenten, zoals het misplaatste einde. Toch erg genoten van dit sympathieke filmpje.

avatar van Qar
Qar
TimZor schreef:

Goed dat je het zegt. Ik ben zelf ook enorm benieuwd naar deze en de andere films van Jensen en heb de box ook maar gelijk besteld.

avatar van Beloki
Grappige film. Geen echte komedie, althans geen slapstick, maar wel zeer spitsvondig en humoristisch. Beter dan gemiddeld.

B.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Bijzonder fijne film, niets spectaculairs ziet er vooral eenvoudig maar toch oogstrelend uit.
Is natuurlijk ook maar bijzaak want wat deze film echt maakt is het samenspel van verzuurde skinhead Adam en uberpositivo dominee Ivan. Het levert toch wel fraaie stukjes film op hoor, enkele behoorlijk memorabele scènes. Prachtig om te zien hoe die twee acteurs op het scherm gewaagd zijn aan elkaar. Het zit ook vol geweldige zwarte humor.
De bijrollen vind ik niet zo bijster interessant eigenlijk echter een komische waarde bezitten ze wel (dat gesprek met die zwangere vrouw en die koekjes ). Ze staan vooral in de eerste helft toch in dienst van het illustere duo. Tot hier kon ik de film ook meer dan prima waarderen het is dan ook erg jammer dat de film imo gedurende de laatste helft wat uit de bocht gaat.

De wending die Adams Æbler dan maakt neigt wat meer naar de absurde humor, ook wat makkelijker allemaal en het voelde zeker in vergelijking met de briljante eerste helft soms zelfs wat plat. Zeer jammer en totaal overbodig, de film had het echt niet nodig.
Het einde voelde ook wat ongepast geforceerd. Alhowel ik niet echt zou pleiten voor een unhappy-end, was dit toch net wat te cheesy. Had wel wat eigenzinniger en origineler gemogen.

Desalniettemin een bijzondere en vermakelijke film met een eerste helft die iedere filmliefhebber gezien moet hebben.

avatar van Ferdydurke
Wat een feest om naar te kijken, deze film, die een opeenvolging is van hilarische scènes, met dialogen om je te bescheuren. Is het nog méér dan dat? Och, om in de lijn van de film te blijven: 't is maar wat je wil zien, en wat je wil accepteren. Ik word hier erg vrolijk van, en daarmee voldoende welwillend om de humor te zien van de 'nederlaag' van de realisten, die zich laten voorstaan op de waarheid zoals die nou eenmaal is. De één (de dokter) druipt na de zoveelste ongerijmdheid mokkend af, en de ander (de neo-nazi) stapt zogezegd over van de wijsheid der mensen naar de dwaasheid van God, met bijpassend kapsel . Een beetje stichtelijk misschien, maar wat geeft dat, als het zo lollig is? Bovendien volgt het 'stichtelijke' - als je dat er in wil zien - gewoon uit de structuur van de film; het lijkt me hier meer een vorm-aspect dan een inhoudelijk statement. En wordt deze film trouwens beter als ie keurig op de rails van het moderne cynisme zou blijven lopen? Het is tekenend voor de huidige stand van de cultuur dat dát nou juist een makkelijke, vooroordeelbevestigende film op zou leveren. Deze film is gewoon niets meer of minder dan een hilarische variant van de eeuwige botsing tussen 'geloof' en 'realiteit'.

avatar van Martin Visser
Feel good movie van de buitencategorie

Neonazi Adam moet een taakstraf uitdienen in de parochie van dominee Ivan. Adams tegenzin slaat al snel om in weerzin als hij ontdekt dat deze vrome vader in alles het goede ziet. In werkelijk alles. De dominee haalt Adam dan ook al snel het bloed onder de nagels vandaan, want door zijn blindheid voor het kwade lijkt hij heel naïef. Het jut Adam op om een keiharde strijd met deze goeigerd aan te gaan.

Als Ivan aan Adam vraagt welk doel hij zichzelf stelt voor zijn weken bij de kerk, kiest die er spottend voor om een taart te gaan maken. De dominee vertrekt geen spier en noteert braaf dat Adam een appeltaart gaat bakken. En daarbij hoort ook het bewaken van de appelboom die een centrale plaats heeft in de tuin rondom de kerk. Dat die boom juist de gesel van de duivel moet ondergaan, verbaast de dominee niets.

Adam's apples is de derde film van de Deen Anders Thomas Jensen, en als ik de recensies moet geloven, de beste. Het is een parabel over goed en kwaad, een religieus getinte film, een absurde zwarte komedie en een drama ineen. De goedheid van de dominee is voer voor tal van komische, absurde scènes. Tegelijkertijd wordt deze geestelijk vader steeds aandoenlijker. De regisseur slaagt erin de man van in-goede sukkel over te laten gaan tot een serieus te nemen mens met grote drama's in zijn leven.

In zeker opzicht zou je dit een feel good movie kunnen nemen, maar het is er wel een van de buitencategorie. De verhaalwendingen zijn te raar en te vreemd om de film de normale feel good feeling mee te geven. Soms zijn de beelden ronduit rauw, dan weer vervreemdend, soms aandoenlijk. En steeds trakteert de maker ons op religieuze symboliek. Natuurlijk de appel van Adam, maar ook verwijzingen naar Jezus' kruisgang zijn in het verhaal verwerkt. Spoorzoeken hoeft nergens, want het ligt er allemaal tamelijk dik bovenop.

laundromat
Na 3e, of was het alweer de 4e kijkbeurt nog steeds fantastische film! En het einde is, in tegenstelling tot wat sommigen hier zeggen, super.

avatar van Awake78
Leuk filmpie. Doet af en toe wat 'leeg' aan, maar ben blij dat ik hem toch gekeken heb. Mooiste stuk was toch wel dat die poes uit die boom werd geschoten....nam toen net een slok drinken en proestte het weer uit toen ik dat zag, haha mooi gedaan.

Genieten, maar ik heb ze wel eens beter gezien.

laundromat
Wat bedoel je met leeg Awake?

avatar van Awake78
Vond dat er niet zoveel lagen in zaten (anderen wel zo te lezen). Wat weinig locaties, weinig acteurs, weinig verschillende emoties....zoiets.

Begrijp me niet verkeerd hoor, het is een prima film met een hoog onderhoudend gehalte, maar ergens verbaas ik me toch wel over deze monsterscore. Aan de andere kant, lager dan een 3,5 zou ik hem toch ook weer niet geven - en als iedereen zo denkt ben je al een eind op weg natuurlijk

Niet slecht. Met verwondering ernaar gekeken, maar echt boeien deed het me niet. Nogal overroepen vind ik.

(verwijderd)
Merkwaardig verhaal, dat vele ingrediënten in een belachelijk gerecht opdient. Alsof Van Warmerdam achter de schermen ook een appeltje aan het schillen was. Jammer dat een echte 'climax' ontbrak. Toch een zeer boeiend mengsel van absurdisme en een serieuze bodem.
Jammergenoeg mochten die te hoge stemmetjes van de Beegees ook een 'boodschap' uitbraken.

AddictedToMovies
Het is een Bee Gees cover btw.

laundromat
Door Take That welteverstaan.

(verwijderd)
AddictedToMovies schreef:
Het is een Bee Gees cover btw.

U is een kenner? Maar ... mij zal 't 'n worst wezen. Het origineel was even slecht, btw!

avatar van Grover
Absurde film, met gortdroge momenten. Personages die de film dragen in zo een kleine omgeving, maken het een plezier om er naar te kijken.

avatar van SnakeDoc
Loop ik daar vandaag ff de Boekenvoordeel naar binnen, ... ligt er gewoon een stapeltje Adams Æbler hoor.

Gelijk maar 1 aangeschaft! Binnenkort maar weer is ff herzien!

Cool! Prijs?

€6,99 Koopje !!!!

Kost niet duur nee

avatar van SnakeDoc
Het is niet duur of het kost niet veel

avatar van rep_robert
Erg fijne film, waarbij ik vooral het eerste half uur stuk ging om de vele mafkezen die deze film sieren. Om dan nog is die verbaasde kop van Adam er een aantal keer bij te zien is al helemaal geweldig.
Na de helft van de film gaat het meer de serieuze kant op, wat ik niet altijd even goed vond, maar wat toch weer een paar keer werd goed gemaakt door bizarre situaties(met de pistolen) die deze film kenmerken.

Lekker sfeervol filmpje

avatar van Jessen0wnt
Aparte en mooi geschoten filmpje. Vind Ulrich Thomasen altijd erg goed spelen en ook de rest van de cast wist mij een geloofwaardige rol aan te bieden. De film is qua verhaal niet heel origineel. Misschien ook weer wel, maar had niet echt een gevoel van: wauw, wat nieuw. Maar toch krijg je een gevoel dat dit een heel apart is, wat waarschijnlijk komt door het extreem positieve script en de bijna tegenstrijdigheid van de dialogen en de beelden. Gewoon een heerlijke film waarbij arthouse-liefhebbers heerlijk kunnen weg kwijlen en al met al een keer niet veel hoeven op te letten. De Bijbelse verwijzingen zijn tot nu toe wel te volgen, en daarom vond ik de film ook niet moeilijk waardoor het komedie-gedeelte sterker naar voren kwam omdat de concentratie niet zo veel nodig was. Goede film.
4 sterren

avatar van kuk
kuk
Wat een fenomenaal karakter is Ivan! Bizar, meelijwekkend en ongrijpbaar. Ook de scène waarin Adam's vrienden langskomen, vind ik zeer sterk. De bijpersonages vond ik minder geslaagd en af en toe vond ik de muziek wat te aanwezig, maar origineel zijn de appels van Adam absoluut.

Heerlijke film.

Zoals al eerder (terecht) werd opgemerkt voelde de film af en toe erg 'Van Warmerdam-achtig' aan. Absurde humor, bizarre situatie en gestoorde personages vliegen je om de horen. Verder is deze film op cinematografisch gebied een hoogvlieger.

avatar van vistrida
Heb hem herkeken en mijn rating met een halve ster opgekrikt...... wat zit deze film fantastisch in elkaar