Fasandræberne (2014)

Alternatieve titels: De Fazantenmoordenaars | The Absent One | Department Q: The Absent One

Denemarken / Duitsland / Zweden
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Mikkel Nørgaard
met Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares en Pilou Asbæk

In 1994 wordt een jonge tweeling aangetroffen in een zomerhuisje. Ze blijken op gruwelijke wijze vermoord te zijn. Een aantal aanwijzingen leidt in de richting van een groep studenten van een nabijgelegen kostschool. De zaak wordt echter gesloten wanneer een lokale buitenstaander schuld bekent en wordt veroordeeld voor de moorden. Wanneer de zaak 20 jaar later op het bureau van Carl Mørck belandt beseft hij al snel dat er iets vreselijks mis is. Als Carl en zijn assistent Assad op onderzoek gaan worden ze geleid door een oude noodoproep van een wanhopig meisje dat de geheimen van de moorden lijkt te kennen.

avatar van Mr Thee
Zo snel al een vervolg!? Zit daar een verhaal achter?

avatar van schram101
Is een boekenserie. Heb zelf alleen het eerste deel nog maar gelezen, wat overigens een erg fijn boek was.

avatar van aphexfreak
hier kijk ik naar uit! dit is ook een fijne regisseur.

avatar van qwertzu
ben benieuwd, eerste deel was prima!!

Buitengewoon sterke film. Net in een Deense bioscoop gezien.

Nikolaj Lie Kaas speelt overtuigend en het acteerniveau is van hoge klasse. Mooi verfilmd, duister, hard, meedogenloos en schokkend. Grauwe sfeer zoals in voorganger, kvindet I buret.

Deze film heeft een nog beter plot en overtuigt.

Nordic op zijn best!

avatar van blurp194
Q2.

Grimmiger, harder en spannender dan het eerste deel. Kaas en Fares zijn duidelijk gegroeid in hun rol en krijgen ook een beetje diepgang. Het verhaal is belangrijk beter dan het eerste deel, het blijft veel langer onduidelijk wat er precies aan de hand is, er komt een prettige conspiracy theory bij, en de ontknoping komt niet helemaal op een dienblaadje. Prettig on-Hollywoodiaans ook, die ontknoping.

En er komt een derde deel, gelukkig. Misschien nog steeds geen film om voor naar de bioscoop te gaan, maar wel erg prettig kijkvoer.

Heeft iemand enig idee wanneer de DVD te koop is met Nederlandse ondertiteling?

Afgelopen weekend heb ik de eerste film in deze serie gezien en ik vond hem heerlijk wegkijken. Voorheen de serie Forbrydelsen gekeken, ook een erg mooie serie. Het taaltje vind ik altijd even wennen maar vind toch wel dat er goede kwaliteit films/series uit het hoge noorden komt.

avatar van Kuwiel
Weer super net als het 1e deel Kvinden i Buret (2013) Kijkt heerlijk weg , prima verhaal en acteer werk !!
Hoop dat er nog veel volgen , van de serie Q van de schrijver Juri Adler Olsen , zijn er zeker nog 3 te gaan.
Misdaadromans rond "Afdeling Q":
Kvinden i buret - De vrouw in de kooi - 2007
Fasandræberne - De fazantenmoordenaars - 2008
Flaskepost fra P - De noodkreet in de fles - 2009
Journal 64 - Dossier 64 - 2010
Marco Effekten - Het Marco-effect - 2013

avatar van joolstein
Wederom een heerlijke Deense detective/thriller. Duister en grimmig. Zoals het alleen in Scandinavie kan. Vond persoonlijk deze iets minder omdat er al gauw duidelijk is wie erachter zit. Wat dan overblijft is een bloedstollende "krijgen ze hem te pakken? " Maar de acteurs maken veel goed. Deze zijn duidelijk gegroeid en vooral Nikolaj Lie Kaas, speelt een nog betere destructieve Carl Mørck. Kijk nu al uit naar het volgende deel!! En zoals ik hieronder bij Kuwiel kan lezen zijn er nog voldoende boeken tegaan!

avatar van Norman Mailer
Erg prettig dat we in Q2 iets meer van de misantroop Mørck te zien krijgen. Waar Nikolaj Lie Kaas het hoogst humeurige hoofd heeft om Mørck uitstekend gestalte te geven, is die David Dencik van nature gezegend met de tronie van een onmiskenbare sociopaat.

avatar van jeuletaxi
Sterke film, goeie chemie tussen de beide en Nikolaj Lie Kaas speelt super.
Maar kan hier niet teveel vragen en zeggen over de film maar vroeg me toch af bij wie word op de deur geklopt in de laatste scene??
Zeker een aanrader, mooi vervolg van kvindet I buret.
Heb ervan genoten!!

jeuletaxi schreef:

Mørck komt thuis, pakt twee biertjes uit de koelkast en klopt op de de deur van zijn inwonende stiefzoon, Jesper.
Vanzelfsprekend heeft Mørck óók met hem een moeizame, gemankeerde relatie; wellicht dacht hij eens een goed gesprek – of iets wat daar voor door moet gaan – te voeren met de recalcitrante puber.

avatar van jeuletaxi
Oké bedankt, niets relevants dus.
Mooie film dus met een dito einde, kijken dus.....

Het tweede verfilmde misdaadverhaal met een onverschrokken politiepaar, van Jussi Adler Olsen, rond een gecompliceerde moord, was solide, onderhoudend, pakkend, slim in elkaar gezet en visueel sterk. De sfeer was, zoals vaak in thrillers van Scandinavische bodem, benauwend, stemmig en duister. Door de cast werd uitstekend gespeeld.

N.B. Ik zat eigenlijk te wachten op de dvd met Nederlandse ondertitels, maar omdat ik niet weet of deze hier op de markt zal verschijnen, heb ik de film gezien met Engelse ondertiteling.

avatar van hoffhaan
Wat een geweldige misdaad thriller van Deense bodem. Een absolute aanrader. Ik heb genoten, goed geacteerd, geweldige spanning.

avatar van DragQueen
Heerlijk vervolg op het sterke Kvinden I Buret. Was het eerste deel al lekker grimmig en duister, hier gaat het nog een stapje verder. Het verhaal steekt sterk in elkaar, en was qua niveau vergelijkbaar met dat van zijn voorganger. Erg goed uitgewerkt. Ook het camerawerk en de sfeer overtuigen. Kaas en Fares keren weer terug in hun rollen, krijgen wat meer diepgang mee, en delen beiden een goede chemie ook. Van mij mogen er nog meer verhalen volgen van Departement Q. 4 Sterren.

avatar van Filmkriebel
blurp194 schreef:
Q2.

Uh, waar haal je dit man? Dit was net een heel voorspelbaar verhaal waar alles veel te vroeg werd weggegeven. Zelfs het einde kon je zo zien aankomen. Wat die conspiracy theory betreft, wat bedoel je daar mee?

Niet dat de film slecht is. Verre van, de eerste vond ik spannender, de tweede leuker. Vooral het erg dramatische verhaal van Kimmie maakte dit sterk. Hoe met de verkeerde vrienden omgaan haar leven compleet heeft verwoest . Droogheid troef opnieuw met de wat getergde rechercheur Morck en ook een nieuwe sidekick in de vorm van redhead Rose. Degelijke tweede film, maar het plot van de eerste film maakte bij mij toch net iets meer indruk.

avatar van blurp194
Filmkriebel schreef:
Uh, waar haal je dit man?

Grappig dat je dat zo andersom ziet dan ik. Geen idee waar ik het haal, misschien was ik bij de eerste film beter wakker maar ik had echt niet het gevoel dat de film voorspelbaar was. Nou ook niet bepaald een echt mysterie, maar toch veel minder uitgestippeld dan de eerste.

Qua conspiracy, ik bedoelde dat de hele oude kostschool in het complot blijkt te zitten en probeert het onderzoek te saboteren. 'Theory' is misschien niet een heel goed gekozen woord daarbij, maarja.

avatar van Filmkriebel
blurp194, het leed al van het eerste half uur geen twijfel dat die zakenman die dubbele moord wilde toedekken. De flashbacks met de jonge Kimmie gingen ook al in die richting. Ik verwachtte eerlijk gezegd nog een twist omdat ik niet kon geloven dat het zo eenvoudig in elkaar zou steken maar helaas. Wat de kostschool betreft , dan moet ik zelf wat gemist hebben. Is me niet eens opgevallen

avatar van Baggerman
Een beetje een tegenvaller na het eerste deel. Sowieso erg voorspelbaar verlopend en ook wat te ongeloofwaardig. Maar nog steeds erg leuk om te bekijken.

avatar van AmazingPP
Wat een geweldige verfilming van het tweede boek uit de Serie Q van Jussi Adler-Olsen. Totaal anders vorm gegeven dan het boek, maar minstens net zo mooi. Wat een prachtige verfilming is dit geworden. Wat mij betreft beter dan het eerste deel, waar ik het "claustrofobische" mistte, wat in het boek wel zat. In dit tweede deel wordt prima geacteerd, prachtige beelden en het verhaal ontvouwt als het ware voor je ogen. Wauw! 4,5 *

Mwa, het is niet bepaald een The Killing of the Bridge maar verder wel aardig wegkijkend.

avatar van Leo1954
Een heerlijke thriller, van begin tot eind. Spannend, heel fraai gefilmd en geweldig gespeeld. Veel beter worden thrillers niet.

avatar van A.L.I.E.N
Goede film, maar ik wist niet dat dit een vervolg was? Niets van gemerkt, want ik kon het verhaal perfect volgen. Scandinavische films zijn over het algemeen wel altijd vrij goed, dringend tijd dat ik er eens wat meer zie.

A.L.I.E.N schreef:
Goede film, maar ik wist niet dat dit een vervolg was?

Geen 'vervolg'. Enkel geeft het team van Afdeling Q, na Kvinden i Buret, wederom acte de présence.

Spannende en sfeervolle thriller met een tamelijk morsige detective en zijn schrandere sidekick. Het verhaal zit knap in elkaar en weet dankzij de zorgvuldig geplaatste twists de aandacht van begin tot einde vast te houden. De twee actrices, die de verschillende leeftijdsversies van Kimmie spelen, stelen zonder meer de show.

avatar van A.L.I.E.N
Heb het nog even laten bezinken, en moet toch bekennen dat ik er een anderhalve punt afdoe! Het is eigenlijk niet meer dan een aflevering uit een politieserie! Uit "Witse" of "Baantjer" bijvoorbeeld, maar dan voor de cinema. Het geeft mij in ieder geval GEEN zin om het eerste deel te zien!!!
Norman Mailer Niet de "voorganger" dus!