Fasandræberne (2014)

Alternatieve titels: De Fazantenmoordenaars | The Absent One | Department Q: The Absent One

Denemarken / Duitsland / Zweden
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Mikkel Nørgaard
met Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares en Pilou Asbæk

In 1994 wordt een jonge tweeling aangetroffen in een zomerhuisje. Ze blijken op gruwelijke wijze vermoord te zijn. Een aantal aanwijzingen leidt in de richting van een groep studenten van een nabijgelegen kostschool. De zaak wordt echter gesloten wanneer een lokale buitenstaander schuld bekent en wordt veroordeeld voor de moorden. Wanneer de zaak 20 jaar later op het bureau van Carl Mørck belandt beseft hij al snel dat er iets vreselijks mis is. Als Carl en zijn assistent Assad op onderzoek gaan worden ze geleid door een oude noodoproep van een wanhopig meisje dat de geheimen van de moorden lijkt te kennen.

TMP
Tweede film in de reeks films rondom Department Q. Iets meer karakterontwikkeling van Mørck en Assad had wel gemogen, maar het blijven wel sympathieke personages. De film beschikt bij vlagen over een best grimmige sfeer. Verder een zeer onderhoudend plot, beter dan dat van de eerste film uit de reeks, en gedegen acteerwerk.

avatar van BlueJudaskiss
Ik stop met het kijken van deze films na een ook al niet zo denderende ervaring met het vorige deel. Het verhaal stond me niet meer bij, maar ik weet wel dat de toon van de boeken veel luchtiger en grappiger is. De films zijn een bloedserieuze, humorloze bende waar ik verder ook totaal geen spanning in kon vinden. Nikolaj Lie Kaas vind ik vreselijk, een totaal andere Carl dan ik me had voorgesteld.

2,0*.

avatar van nlkink
In tegenstelling tot mijn voorganger heb ik volop genoten van deze verfilming. Veel uit het boek was ik alweer vergeten. De hoofdrolspelers zijn naar mijn mening goed gecast.

Deel 1 ken ik niet,maar waarom deze film zo'n hoge waardering krijgt is mij een raadsel. |Niet spannend, niet boeiend. Je ziet alles aankomen, ook het plot na een half uur of eerder..Vreselijke hoofdrolspeler Kaas.., zijn collega die er als een Jan Doedel er naast loopt. Theatraal einde. En wat hier ook gezegd, alles loodzwaar, geen enkele humor (wat ook zelden voorkomt in Skandinavische films en series). Voor de wat oudere "geoefende kijker is dit een tussendoortje, die die morgen weer vergeten is..

avatar van ZenZin
frans123 schreef:
humor (wat ook zelden voorkomt in Skandinavische films en series).

Valt mee hoor, alleen bereikt dat deze contreien niet.

avatar van horizons
frans123 schreef:
Deel 1 ken ik niet,

Kvinden i Buret (2013)

Staat ook op Netflix.

horizons schreef:

Kvinden i Buret (2013)

Staat ook op Netflix.

Okee dank je,maar ik vind het niet interessant genoeg om te kijken. ik heb ook absoluut niks met die Kaas.
'Selfpity- man" ""Élke dag wil ik pillen slikken om er uit te stappen""....Ik zou zeggen : DOEN!!

BlueJudaskiss schreef:

2,0*.

Ik heb precies dezelfde mening, en begrijp de 4-5 sterren hier niet. Niks boeiend, spannend, ook zeer voorspelbaar. Vanaf het begin wist je hoe het in elkaar zat. Anderhalf uur daarna doorkomen om het bevestigd te zien worden.

Aardige film waarin de twee rechercheurs van een cold-case afdeling onderzoek doen naar een dubbele moord van 20 jaar geleden. Net als de vorige film is het plot opnieuw prima en ook onderhoudend verteld. De twee hoofdpersonages zijn nauwelijks uitgewerkt. Desondanks was deze me net wat beter bevallen dan het eerste deel.

Ook dit deel vond ik goed. Leuk verhaal. Zoals voorgangers al zeggen dat de hoofdpersonages niet zijn uitgewerkt klopt wel. In het boek gebeurd veel meer misschien houd ik dat in mijn achterhoofd en vind ik het niet erg. Aan de andere kant denk ik dat als dat wel was gebeurd dan had de film minstens een uur langer geduurd en ook dat komt niet ten goede voor de spanning.

avatar van SmackItUp
Amper verschil met het eerste deel.

Misschien nét iets beter, vermoedelijk omdat deze bij momenten net wat grover is, maar niet genoeg voor een hogere beoordeling. Ook dit deel lijdt namelijk waar aan dezelfde ziektes als zijn voorganger.

Als je tegen het uur zelf al niet had ontdekt hoe de vork in de steel zat zorgt Norgaard daar wel voor.
Waarom hij het nodig vindt om halverwege alles al uit de doeken te doen is mij een raadsel. De enige spanning komt vanuit het onbekende, voor het plot hoef je deze film verder niet te kijken.
Acteerwerk gelukkig wel gewoon weer goed, en bij momenten ook nog wel sfeervol. Maar die momenten zijn schaars.

Weinig verheffend tweede deel, nog 2 en dan zijn we er weer klaar mee.

avatar van Toontje G
Beter als deel 1, op naar A conspiracy of faith.

avatar van cor1946
Weer een goede aflevering. Goed verhaal wat blijft boeien.

avatar van Joy4ever
Qua verhaal een stuk minder dan het eerste deel maar desondanks wel genietbaar. Nikolaj is een fijne acteur.

avatar van Anamorph
Mis een hoop van het boek in deze verfilming. Dat maakt de film een stuk vlakker dan het boek. Geldt ook voor de hoofdpersonen overigens. Vond de bad guys in deze film lang zo bad niet

avatar van perceived
Boeiend en sfeervol deel weer.

avatar van rep_robert
De Fazantenmoordenaars gaat op dezelfde stabiele manier verder als deel 1 in deze filmreeks. Er dient zich een nieuwe (moord)zaak aan waarbij de film een stuk grimmiger en bloediger aanvoelt dan deel 1. Het mysterie wordt weer prima opgebouwd en de verhaalstructuur waarbij het heden met de flashbacks wordt verteld is gewoon een concept dat hier prima werkt. De nieuwsgierigheid wordt wederom opgewekt en je wilt weten wat er nou allemaal is gebeurd en wie hier verantwoordelijk voor zijn.
Toch vond ik de zaak zelf net wat minder leuk dan deel 1, waar deze film vooral in de laatste 20 minuten net even wat minder interessant is. Daarbij heb je hier al iets sneller door hoe de vork in de steel zit. Het is vooral een invuloefening van de beweegredenen en de losse eindjes.
Ook verwacht ik toch wel wat meer ontwikkeling in de personages, want je leert Carl en Assad niet echt kennen op deze manier. Een goed voorbeeld is dat losse eindje dat Carl met zijn zoon heeft (of wat het zn stiefzoon, weet het even niet meer exact). Er wordt een balletje opgegooid ergens na een half uur, om er vervolgens totaal niet meer op terug te komen.

Als detectivefilm wederom erg degelijk en laat het weinig steekjes vallen. Wel verwacht ik meer diepgang in de personages gaandeweg de reeks. Vooral Assad is een personage waar we verder nog helemaal niks van weten, behalve zijn favoriete lunchtoko.

avatar van Fisico
Wederom een erg fijne detectivethriller uit de reeks van Departement Q. Heb het wel voor de nukkige en destructieve Carl Morck. Het is gewoon grappig hoe anderen zich storen aan zijn gedrag, maar hij daar gewoon lak aan heeft. De enige die hij kan verdragen in zijn buurt in een goede bui is zijn assistent Assad.

Het plot zit wederom goed in elkaar en wordt goed afgewisseld met de flashbacks uit het verleden. Het verhaal blijft boeiend tot het einde en de spanning wordt aangehouden. Er kon gerust nog een twintig minuten bij, want rond de advocaat en diegene die schuld bekende op het proces kwamen voor de rest niet te veel aan bod. Centraal stond eigenlijk het trio Kimmie, Ditlev en Ulrik.

Camerahantering, montage en belichting zijn fijn en houden de boel mooi in balans. Alleen jammer dat het plot naar het einde toe wat uit de bocht vloog toen Kimmie ontsnapte en alsnog wraak nam. Ook haar eigen opoffering was wat vreemd. Voor de rest een prima film.