• 8.670.597 stemmen

Kampen om Narvik - Hitlers Første Nederlag (2022)

Oorlog / Drama | 108 minuten

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Kampen om Narvik - Hitlers Første Nederlag

"Hitler's First Defeat"

April 1940. De ogen van de wereld zijn gericht op Narvik, een klein stadje in het noorden van Noorwegen aan de Atlantische Oceaan. Hier eindigt de IJzerertsspoorlijn uit het noorden van Zweden, waar het meest zuivere ijzererts ter wereld wordt gedolven. Het ijzererts wordt vervolgens via Narvik verscheept. Hitler heeft zijn oog laten vallen op het ijzererts om zijn oorlogsmachine te kunnen laten draaien. De geallieerden is er alles aan gelegen om dit te voorkomen. Door twee maanden van felle winteroorlog wordt Hitler hier uiteindelijk zijn eerste nederlaag toegebracht.

avatar van mjk87

mjk87

Op zich wel een aardige geschiedenis, de oorlog in Noorwegen is meestal niet het onderwerp in films. Dus leerzaam, die gevechten in de bergen/fjorden zijn voor de verandering ook eens anders en dat dit een Noorse overwinning is maar waar men uiteindelijk niets aan had (uiteindelijk werd Noorwegen gewoon veroverd door de Duitsers) maakt dit ook wel bijzonder. Op momenten is het allemaal ook wel aardig geschoten. En fijn dat dit een Europese productie is waar men Noors, Duits, Frans of Engels praten naargelang nodig, en dus niet alleen Engels met een vaag accentje.

Maar toch valt de film wat tegen. Veel scènes ogen wat kleinschalig (budget?), die plot met Ingrid werkt niet in deze film, leidt af en stoort ook wel en zeker in het begin moet er wat tempo in komen. Uiteindelijk een film die op momentjes wel oké is maar soms wat te veel zoekt naar drama en niet altijd overtuigt. 2,5*.

avatar van Marcske

Marcske

Toch wel een verrassende film van een stukje geschiedenis wat weinig belicht is.

Voor mij ontbrak toch wel een stukje gevecht voor/in de stad, misschien is dat er ook wel niet geweest, maar de film maakte een onverwachte stap....

avatar van Brandt

Brandt

Narvik vertelt een interessant verhaal uit WOII dat ik nog niet kende. In april/mei 1940 vechten de geallieerden zij aan zij om de Duitsers hun eerste nederlaag toe te brengen. Dat lukt, alhoewel ze er niet lang van kunnen genieten. De inzet is de beschikbaarheid van ijzererts uit het neutrale Zweden (dat gewoon bleef leveren aan de Duitsers). We volgen korporaal Gunnar Tofte die vecht voor zijn land en zijn vrouw Ingrid die als meertalige in een lastig parket komt als ze wordt gevraagd voor de Duitsers te tolken. De keuze die ze op een gegeven moment moet maken tussen verraad en haar zoon is een interessante die beter had kunnen worden uitgewerkt. Helaas wordt het verhaal naar het einde toe nogal afgeraffeld en worden er op rare momenten sprongen vooruit in de tijd gemaakt. Met een paar regels tekst wordt de kijker bijgepraat. Functioneel misschien, maar met wat andere regiekeuzes had dit voorkomen kunnen worden. Ook de romantiek voelt nogal misplaatst aan. Kortom een film over een interessant onderwerp die zeker niet de boeken in zal gaan als een meesterwerk.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

De eerste klap die Hitler te verwerken kreeg in het begin van de 2e-Wereldoorlog en dan ook nog eentje, die ging om de havenstad Narvik in het hoge noorden van Noorwegen. Narvik (plaats) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Ik heb het even opgezocht en zoals ik het kan zien, lijkt het een mooie omgeving te zijn, (vooral zonder oorlog) vele eilanden voor de 'deur' en op een van de smalste stukjes van Noorwegen.

Het was een bijzonder belangrijke plaats voor ijzerafnemers zoals Duitsland om aan de wapenfabricage te kunnen voldoen.

Een toppertje voor Netflix met de vertoonrechten in Nederland.

Een fraaie 7.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Degelijke, maar geen geweldige verfilming van een minder gekend stukje geschiedenis uit WOII. Een interessant verhaal, dat wel, maar uiteindelijk niet meer dan een voetnoot in de geschiedenis. Het doet me wat denken aan de Guldensporenslag in “Vlaanderen” in 1302 wat uiteindelijk een Pyrrusoverwinning bleek. Het overkomt ook Narvik nadat de Duitse machine even tot stilstand kwam met behulp van Fransen en Britten. Maar blijkt dat ze even later weg waren en Narvik door de Duitsers toch met de grond werd gelijkgemaakt.

De focus ligt met vele van dergelijke films te vaak en te veel bij een geromantiseerde fictieve familie met een held. Weinig diepgang en nogal fragmentarisch van aard door af en toe met inforegels duiding te geven van wat er is gebeurd.

Maar de film is best genietbaar. Altijd fijn om iedereen ook in zijn eigen taal te horen spreken. En ondanks het wellicht beperkte budget zagen de actiemomenten er best goed uit.

avatar van Petina

Petina

• 2063 stemmen

Soms, heel soms, moest ik denken aan een meisje dat Hannie Schaft heette...

avatar van FreshSmash

FreshSmash

Ik heb de film gisteren gezien en ik moet zeggen dat ik zeker onder de indruk ben en ik ook verbaast ben over de enigszins negatieve reacties hier. Ik weet nu niet of de verwachtingen van de film niet juist zijn of dat andere de film simpelweg niet begrijpen.

Nu ik de film gezien heb en ik terug naar de trailer en beschrijving kijk, komen die zeker niet overeen. De slag om Narvik is eigenlijk maar bijzaak in de film, de film draait om een jong gezin waarvan de man in het leger zit en de vrouw achter blijft met de rest van het gezin terwijl de Duitsers het dorp bezetten. De film vertelt het verhaal over hoe beiden de periode van de eerste bezetting van Narvik overleven en welke keuzes ze moeten maken. Dit had eigenlijk overal kunnen afspelen waar de Duitsers het gebied bezet hadden.

De film maakt m.i. dus dezelfde fout die 'De slag om de Schelde' ook maakte, met dit verschil dat het eigenlijke verhaal dus wel in orde is.

Buiten de film wordt er ook gepretendeerd dat de film op een waargebeurd verhaal gebaseerd is.Ik heb nog niet direct kunnen vinden of enkel de slag om Narvik het waargebeurde verhaal is en de rest fantasie, maar ik vrees er wel voor.

avatar van blurp194

blurp194

Altijd leuk als je van een film weer iets nieuws leert.

Van de oorlog in Noorwegen had ik eigenlijk alleen maar het beroemde verhaal van de zwaarwaterfabriek in Vemork in mijn hoofd - van de film The Heroes of Telemark (1965) met Kirk Douglas (ook nog eens daar langs geweest toen ik daar op vakantie in de buurt was, maar er is niet heel veel meer te zien dan de oude waterkrachtcentrale). Maar wat ik bijvoorbeeld niet in mijn hoofd had was dat de aanval op Denemarken en Noorwegen weken eerder begon dan de aanval op Nederland. Toch wel redelijk naief dus, achteraf gezien, dat er toen nog werd vertrouwd op de neutraliteit van Nederland. Dat het de Zweden wel gelukt is wel opmerkelijk - maar deels wellicht omdat ze de aanvoer van hun ijzererts niet stilgelegd hebben, want daar ging het in eerste instantie om voor Noorwegen. Later kwam daar ook wel de route naar Murmansk bij, maar dat zal toch nauwelijks voorzien zijn in de periode van plannenmaken voor de oorlog echt losbrak.

Goed, de film. Voor mij werkt die best goed, er wordt een onbekend stuk geschiedenis onthuld, met beelden die misschien niet kunnen wedijveren met een big-budget productie uit de VS, maar wel bruikbaar zijn - Skjoldbjærg maakt effectief gebruik van de ruimte die hij heeft, en werkt zijn verhaal goed om de beperkingen heen. Wellicht met wat simplificaties, maar het is dan ook geen documentaire. Kritiek dat de verhaallijn met mevrouw Tofte niet werkt vind ik niet heel terecht - Noorwegen heeft net als Nederland een duidelijke inbreng gehad van collaboratie, en om daar een ietwat menselijk gezicht aan te geven is voor mij niet echt een foute keuze. In ieder geval beter dan het hele fenomeen ontkennen of bagatelliseren zoals we hier toch nogal vaak terugzien, al was het maar in het oude gezegde dat pas na de oorlog iedereen in het verzet zat.

In de sfeerzetting veel erg mooie plaatjes van het Noorse landschap met fjorden en besneeuwde bergen. Ik zou er zo heen willen, als ik het hier niet al zo koud vond.

avatar van mobistar

mobistar

Die Noren kunnen degelijke oorlogsfilms maken, dat wel!

In het verleden ook al naar de mini serie Kampen om Tungtvannet gekeken en de films Den 12.Mann en Max Manus.

Die laatste vond ik persoonlijk de beste.

avatar van schumacher

schumacher

Ik hou niet zo van andere talen buiten het Engels dan maar hier stoorde me het geen seconde gewoon doordat de film zo goed was en de acteurs het goed deden en het boeide ook.

Zeer goeie film.

avatar van Waverick

Waverick

Petina schreef:

Soms, heel soms, moest ik denken aan een meisje dat Hannie Schaft heette...

Je bedoelt Renée Soutendijk?

avatar van joolstein

joolstein

Conventionele Tweede Wereldoorlog film uit de Noorse productiemachine. Een film over de Duitse aanval op Narvik, het Noorse, Franse en Britse verzet en de uiteindelijke val van de stad. Waarvan een groot gedeelte ook het dilemma van de naïeve Ingrid toont, samenwerken met de Britten of de nazi's om haar eigen familie te redden .Uiteraard komt de uiteindelijke verzoening. Het klaart de klus maar door zich tegelijkertijd te focussen op de familie en de landslag in de bergen rond de Noord-Noorse stad Narvik worstelend het wel met continuïteitsfouten door een beperkte looptijd. De actiescènes zijn beperkt maar doeltreffend. De brugsequentie en in besneeuwde loopgraven waren uitstekend! De film is echter wel uiterst conservatief als het gaat om het weergeven van de werkelijke wreedheid van oorlog. Tja de film is best goed gemaakt maar door het meer bij wanhoop dan bij strijdlust te houden valt het in bijna niets op. Wel nog steeds de moeite waard, alleen ook een beetje vergeetbaar!

avatar van cor1946

cor1946

Matige film er had meer ingezeten. 2.5 ster meer niet.

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Krachtige, grauwe film gebaseerd op een waar feit... Na een korte introductie van het gezin Gunnar/Ingrid wordt de ellende van april 1940 te Narvik - een klein stadje in het mooie Noorwegen - in beeld gebracht. Prima acteerwerk en de verschillende talen zijn een pluspunt voor de verhaling.

avatar van wouds601

wouds601

mjk87 schreef:

Wat mij betreft helemaal mee eens. had er meer van verwacht eigenlijk. maar de paar actiescenes die erin zitten ogen nogal goedkoop. je ziet mensen schieten, maar je ziet niemand raken... Krappe voldoende omdat het weer eens een ander onderwerp van de oorlog is die je niet vaak ziet. 2,5*

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Ach, voor een avondje Netflix is Narvik best een redelijke film, maar achteraf ben ik wel blij dat ik deze niet in de bioscoop heb hoeven te zien want dat was de film niet echt waard. Eigenlijk hebben ze hier hetzelfde probleem als bij een film als De slag om de Schelde. Ambitie genoeg, maar budget vermoedelijk niet waardoor iets grootschaligs en vermoedelijk heel heftigs op beeld is gezet als een kleinschalige buurtruzie. Na het zien van Narvik heb ik nou niet het idee dat ik heb gekeken na een maand heftig oorlog voeren om een cruciale locatie.

Toch begon de film best spannend met de invasie en de opgeblazen brug, maar daarna nam dat oninteressante verhaaltje rondom Ingrid veel te veel tijd in beslag en werd de oorlog meer dan eens naar de achtergrond verdreven waarna de film voor mij een beetje als een nachtkaarsje uit ging. En wat ik ergerlijk vond is continue tekst in beeld met allerlei feiten en info. Als je dat nodig hebt als filmmaker dan weet je het schijnbaar niet goed genoeg over te brengen met de film zelf. Verder is dit best een aardige productie, de Noorse besneeuwde bergen zijn een fijne afwisseling in een WO II film en de spaarzame actie komt best goed in beeld. Het is ook zeker een voldoende waard, maar meer niet. Kleine kans dat ik deze nog ooit een tweede kijkbeurt ga geven.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Kijktip voor wie iets beters over de tweede wereldoorlog in Noorwegen zou willen kijken:

Kampen om Tungtvannet - Seizoen 1 (2015)

(mini-serie, geen film maar zeker de moeite)

avatar van filmkul

filmkul

Aardig oorlogsdrama. In dit waargebeurde verhaal worden twee hoofdrolspelers gevolgd, Gunnar en Ingrid Tofte. Het verhaal van Gunnar is boeiend en actierijk en ook het beste van de film. De stukken over Ingrid zijn een stuk minder boeiend en hadden best wat meer op de achtergrond gekund. De einde waar beide tot elkander komen mist chemie en komt koud over. De film voelt daardoor niet als een geheel. Het acteerwerk is verder redelijk. Visueel is de film goed geslaagd. 3.0

avatar van Agnimaatje

Agnimaatje

Film oogt "met onze hele familie trekken wij ten oorlog"; deze film ontbeert spanning en geloofwaardigheid.

Leeftijdskeuring 12 jaar of ouder? Eerder AL. Gezellige familiefilm voor de zaterdagmiddag....

avatar van Black Math

Black Math

Een degelijke film. Genoeg WO2 films gezien, met name vanuit soldatenperspectief of vanuit het gezichtspunt van het Nederlandse verzet. Interessant om nu juist Noorwegen als setting te krijgen. De film is verder alles behalve zwart/wit, gezien de beslissingen die de hoofdpersone moet nemen. Het einde voelt een beetje te kort door de bocht, dat had iets meer uitgewerkt mogen worden. Ondertussen aardig om oorlogsbeelden in zo'n mooie omgeving te zien. 3*.