First Reformed (2017)

Drama / Thriller

geregisseerd door Paul Schrader
met Amanda Seyfried, Ethan Hawke en Cedric the Entertainer

Toller, een voormalige kapelaan uit het leger, heeft veel verdriet van de dood van zijn zoon. Mary, lid van de kerk van Toller, lijdt ook erg onder de dood van haar echtgenoot, een radicale milieudeskundige, die zelfmoord heeft gepleegd. Toller ontdekt dat er verdachte zaken spelen in zijn kerk. De kerk blijkt banden te hebben met onethische bedrijven.

avatar van Verhoeven
Ben er nog niet helemaal over uit maar ik denk dat dit het MAGNUM OPUS van Paul Schrader zal zijn. Een soort van kruizing tussen Dreyer en Ferrara. Erg bijzonder.

avatar van Mr Thee
Tijdens zijn IFFR masterclass 2018 gaat Schrader in op zijn film. Ik ben benieuwd naar de “love it or hate it” status van deze film. First Reformed - Telluride Review - YouTube - m.youtube.com

Bélon
Heb Auto Focus (2002) ooit op het IFFR gezien en dat was wel een fijn filmpje. Kijken of ik deze kan inplannen.

avatar van John Milton
It's impossible to describe this movie without ruining its power. All we can say is that Paul Schrader's First Reformed might be the unholy lovechild of A Ghost Story and Taxi Driver. Trailer tomorrow.

Count me in, A24!

Politiek geladen drama/thriller over een getormenteerd kapelaan, prachtig vertolkt door Ethan Hawke, die gebukt gaat onder traumatische ervaringen en een dodelijke ziekte en die zijn toevlucht zoekt in alcohol en op de proef wordt gesteld door zijn geloof en op zoek is naar zingeving. Vreemd dat deze film niet breed is uitgebracht in Nederlands overigens. De film snijdt ingewikkelde ethische en politieke thema's aan, doorspekt met citaten uit de bijbel, zoals het klimaat en de opwarming (en vernietiging) van de aarde en extremisme. Er klinkt veel woede door in deze film, waarbij ik mij niet aan de indruk kan onttrekken dat de regisseur een duidelijk statement wilde maken over hoe de mensheid omgaat met moeder aarde en hoe wij die achterlaten voor de generatie(s) na ons.
Na het zien van deze film weet ik niet zo goed of ik heb gekeken naar een klein meesterwerk of juist een film die zich aan zijn eigen ambities heeft vertild. Sowieso is First Reformed een intrigerende en sterk geacteerde film die het de kijker niet gemakkelijk maakt en die niet kiest voor de makkelijkste weg. Het einde van de film is daarvan een voorbeeld: dat is maar mijn mening sterk en zwak tegelijk, zonder daarover verder iets te verklappen.

Ik ben het eens met Cinsault hierboven en heb daar niet veel aan toe te voegen. De film balanceert tussen net wel en net niet en dat heeft er voor mij ook mee te maken dat er interessante dingen worden gezegd maar dat de film daartoe te opzichtig als medium wordt gebruikt in plaats van doel-op-zichzelf alsmede dat ik het niet echt overtuigend vond hoe snel of makkelijk Toller radicaliseerde: tegenover de geradicaliseerde Michael gaf hij volgens mij de juiste antwoorden (vanuit christelijk perspectief) maar om een of andere reden overtuigde Michael juist Toller in plaats van andersom. Wel is duidelijk dat Toller worstelde met zijn geloof en dat hij in de klimaatverandering een nieuw geloof of eigenlijk een nieuwe impuls aan zijn christelijke geloof vond waarmee het Hervormd Christendom (de First Reformed) ook een dubbele betekenis krijgt (ik heb de christelijke impuls c.q. framing van de klimaatverandering altijd erg frappant gevonden). De film geeft de kritiek op de politiek en de kerk, die zich laten ringeloren door de multinationals die de Aarde ‘vernietigen’, alle ruimte, maar uiteindelijk lijkt de film toch te suggereren dat de klimaatverandering niet het ware christelijke geloof is, nu het christendom ons liefde en zorg voor de naaste leert terwijl klimaatactivisme een abstract politiek doel heeft waardoor het zich juist vervreemdt van onze naaste (met wellicht daarbij een gebrek aan vertrouwen in God). De film neemt aldus niet echt een uitgesproken politiek en religieus standpunt in hetgeen ik kan waarderen.

Tussen drie-en-een-halve en vier sterren.

avatar van tbouwh
In de First Reformed-kerk te Snowbridge, New York luistert een handvol bezoekers naar een preek van Ernst Toller (Ethan Hawke). De lege banken vertellen een verhaal: wat eens een plaats van samenkomst was, ademt nu verval en verlatenheid. Buiten de tijden van de mis leidt Toller wat toeristen rond. Het orgel doet het niet meer, maar er zijn nog voldoende souvenirs. Vooral de First Reformed-petjes worden warm aanbevolen. Ze passen altijd.

Met ferme pennenstreken schetst scenarist-cineast Paul Schrader (Taxi Driver, Mishima: a Life in Four Chapters) de contouren van een maatschappij die in angst leeft. Ieder personage in First Reformed is ergens bang voor. Wanhoop, zo stelt Toller, wint het in steeds meer gevallen van moed en hoop. ”En juist daarom moeten we hoop houden”, hoor je de dominee al zeggen.

Maar Toller is een twijfelaar. Denk aan Tomas Ericsson in Ingmar Bergmans ijzingwekkende Winter Light (1963); de pastoor die inwendig twijfelt moet vroeg of laat de publieke schijn gaan ophouden. In 1963 kon dat misschien nog, maar nu heeft de schrijnende werkelijkheid de fictie ingehaald. Het is al te laat.

Het gospel van de milieuactivist

Geheel in lijn met Winter Light wordt Toller aan het begin van First Reformed bezocht door een jong stel. De getroebleerde Michael (Philip Ettinger) is een milieuactivist die de toekomst somber inziet. Zijn radicale standpunt over het krijgen van kinderen echoot het soort geluiden dat je in het publieke debat steeds vaker voorbij hoort komen: is het nog wel verantwoordelijk om jonge kinderen in deze zelfdestructieve wereld te laten opgroeien? Hoe het ook zij, de zwangere Mary (Amanda Seyfried) is ten einde raad.

Toller luistert en denkt – om dan te voelen hoe de gewetensbezwaren zich opstapelen. Als kijker zit je daar te allen tijde middenin, niet in de laatste plaats omdat Schrader zijn voice-over voor Ethan Hawke uiterst effectief inzet. De vragen van de pastoor worden zo de vragen die je jezelf ook kunt stellen: mogen religieuze instanties zich ooit losweken van prangende politieke kwesties? Wat als een kerkgemeenschap achter de façade van de blijde boodschap nauwe banden met het bedrijfsleven onderhoudt? En wat zegt dat alles weer over de plaats van religie in een maatschappij die op de rand van de afgrond balanceert?

Vogelvluchtperspectief

First Reformed is een film van extremen: de plot is een fatalistische nekslag, een donkere karakterstudie die Schraders Taxi Driver narratief én visueel doet weerklinken. Ethan Hawke speelt misschien wel de beste rol uit zijn carrière.

Het antwoord op Tollers vragenstorm kondigt zich breed aan in het even doorzichtige als geraffineerde scenario. Schrader moet geweten hebben dat politieke zwarte gaten aan de realiteit genoeg hebben. En dus kanaliseert hij alles naar het intieme, persoonlijke; zodat er ook voor de kijker nog wat perspectief overblijft. Wacht op de scène die ik hier niet weg zal geven: als je haar ziet, weet je waarover ik het heb. Ze zegt alles.

web

avatar van Drulko Vlaschjan
De filosoof schreef:

Dit was voor mij het grootste bezwaar, ik kon hier totaal niet in mee gaan. Verder vond ik het een vermakelijke, of misschien moet ik zeggen onderhoudende film, die vooral gedragen werd door het sterke spel van Ethan Hawke. Zijn beweegredenen zijn niet altijd even goed te volgen, maar in de afzonderlijke scènes is hij enorm sterk en tilt hij zijn tegenspelers meters op (en dan heb ik het niet over die magische scène met Amanda Seyfried).

Er worden terechte vragen gesteld over de rol van de kerk als het op maatschappelijke thema's aankomt. Het is te hopen dat de voltallige CDA-fractie zich een avondje bios veroorlooft.

Dat gekrabbel in dat dagboek vond ik trouwens een beetje overbodig. Wat is er mis met een gewone voice-over? Oké, best veel misschien, maar niet meer dan met een noodgreep als dit.

Groetjes van Drulko

avatar van Cikx
Sterke film die nog wel even zal nazinderen.

First Reformed is geschreven en geregisseerd door Paul Schrader uit wiens pen ook verhalen als Taxi Driver en Raging Bull verschenen zijn en dat is eraan af te zien. Net als in die twee films krijgen we een inkijkje in het leven van een getroebleerde man, in dit geval een dominee genaamd Ernst Toller die voortreffelijk wordt vertolkt door Ethan Hawke.

Toller zit behoorlijk met zichzelf in de knoop. Hij is getraumatiseerd, ziek en kan niet zonder zijn glaasje alcohol. Echter wanneer Mary, een zwangere kerkbezoekster bij hem aanklopt met de vraag of hij eens met haar doorgedraaide echtgenoot zou willen praten, verandert zijn leven pas echt. Tijdens het gesprek komt Toller erachter dat de echtgenoot een radicale milieuactivist is en ondanks zijn pogingen om hem op het rechte pad te helpen, begint hijzelf juist steeds meer te twijfelen aan zijn geloof en de wil van God. "Zal God ons vergeven voor het vernietigen van Zijn creatie?" is een vraag die hem 's nachts wakker houdt. Ook het feit dat de vervuilende multinationals grotendeels de koers van de kerk bepalen zit hem dwars. Zijn innerlijke demonen vreten aan hem en de neerwaartse spiraal is ingezet.

Personages zoals Ernst Toller zijn één van de redenen waarom ik films kijk. Deze prachtige karakterstudie geeft je de mogelijkheid om diep te graven in de psyche van een intelligente, maar fatalistische man die de grip op de realiteit begint te verliezen (of juist onder ogen begint te zien). De film begint traag door ruimte te bieden aan lange dialogen die inzicht in de zienswijzen van de personages en stof tot nadenken verschaffen. De cinematografie schetst een somber en kleurloos beeld. Misschien het beste afgebeeld in Tollers kale woning ontdaan van elke vorm van vermaak of comfort. Ook heb ik nog nooit zo'n troosteloze afscheidsceremonie gezien als in deze film. Dit wordt echter meer dan goed gemaakt in een magische scene waarin Mary en de dominee zich letterlijk even distantiëren van hun pijn in het hier en nu. Maar niet voor lang. Naarmate het einde in zicht komt wordt de intensiteit opgevoerd. De onheilspellende score benadrukt het gevoel alsof je stapvoets richting een onvermijdelijke afgrond rijdt. Het is dan ook een beetje jammer dat Tollers uiteindelijke opwellingen niet op mij overkwamen als een logisch gevolg van zijn denkwijze (zoals hierboven ook al aangekaart), waar dat bijvoorbeeld wel zo was bij een Travis Bickle. Sowieso vond ik het einde te snel afgeraffeld en daardoor niet bevredigend genoeg. Wel zal hij zeker nog enige tijd door mijn hoofd spoken.

avatar van Ferdydurke
Cikx schreef:
vond ik het einde te snel afgeraffeld en daardoor niet bevredigend genoeg.

Ik vond het wel mooi hoor. Zelfs zodanig, dat ik dit wat hoger waardeer dan ik normaal gesproken zou doen, met films waarin de personages eerder vehikels, of representanten, van ideeën lijken, dan (potver..) singuliere, opaque, dubbelzinnige individuen, nooit helemaal te vatten.

Dat ‘reverend’ Toller door Mary (Mary, ja; ze is nog zwanger ook) voor het eerst wordt aangesproken bij zijn voornaam, markeert die magische overgang, waarin de laatste restjes bordkarton vervangen worden door vlees en bloed en geest. Het is een inblazen van leven, een appèl, een oproep om zichzelf te bevrijden uit een zelf geschapen kerker.

Je kunt overigens stellen dat het geen ‘werkelijkheid’ is, maar een ultiem visioen van Toller, vóórdat hij zichzelf tot ontploffing brengt.

Schrader neemt wat mij betreft een risico (het risico dat ik zijn film niet goed zal vinden ) door zo expliciet een actueel politiek onderwerp bij de horens te vatten, maar mede hierdoor komt hij ermee weg, tilt hij het geheel uit boven het niveau van een well made play.

avatar van Woland
First Reformed stond al op mijn potentiële to-see-lijst, maar was eigenlijk niet het plan van vanavond - maar gezien het hondenweer leek het me verstandig om nog een film in Eye te blijven in plaats van op de fiets te stappen. First Reformed is zeker niet slecht, maar een echte voltreffer is het ook niet, wat mij betreft. We volgen de priester Ernst Toller, die als gemeente een historische maar nogal dunbezochte congregatie heeft. Maar Toller heeft grotere, existentiëlere problemen dan een wat lege kerk. Het begint al met de spijt over zijn rol in de dood van zijn zoon, een falende gezondheid, alcoholisme, maar ook simpelweg twijfels over of wat de kerk nu doet eigenlijk wel de juiste invulling van het geloof is. Ethan Hawke weet die fundamentele twijfels goed over te brengen, en eigenlijk doet de hele cast het prima. Ook cinematografisch zit het prima in elkaar. Maar toch, qua verhaal vond ik First Reformed toch niet heel overtuigend.

Het bovenstaande eerste deel was weliswaar mooi gefilmd, maar verder traag en simpelweg niet zo heel boeiend. Er komt een beetje schwung in het verhaal als kerkganger Michael, gekweld door de ellende die de mens de wereld momenteel aan doet en die het leven van toekomstige generaties zo goed als onmogelijk zal maken, zichzelf van het leven berooft. Langzaamaan begint Toller ook steeds meer overtuigd te raken van het gelijk van Michael, en er moeten harde maatregelen genomen worden tegen de verantwoordelijken van deze ellende. En hier veranderde de film van wat saai naar wat ongeloofwaardig. Ik begrijp de frustraties en de vele fundamentele twijfels van Toller, en ook zijn groeiende antipathie tegen de hogere echelons van de kerk die graag de andere kant op kijken terwijl ze het geld van vervuilers binnenharken. Maar zijn radicalisering naar iemand die een kerk vol mensen op wil blazen (ook al zitten er wat 'slechteriken' tussen) is wel erg extreem en ongeloofwaardig. Maar het is zoals Toller op een gegeven moment ook over Michael zegt (geparafraseerd): de methode is fout, maar de reden erachter klopt. Kortom, een technisch meer dan voldoende werkje, die geregeld (en dan zeker in de tweede helft) interessant uit de hoek kwam, maar ook één die ik als karakterschets van Toller en ook simpelweg als verhaal niet heel overtuigend vond.

avatar van hkoster
Vond het een verschrikkelijke saaie film. Heb deze film dan ook na een uur afgezet.

Uitstekende film waarin een priester van een kleine kerk een man probeert te helpen die geen hoop meer heeft voor de wereld. Een originele film met een boeiend hoofdpersonage die hier sterk wordt neergezet door Ethan Hawke. Traag, maar, vanwege de donkere en onheilspellende toon en de interessante thema's, blijft de film boeiend.

Sterke en mooie film waarvan hierboven al veel waarheden zijn verteld.
Het meest merkwaardige komt evenwel steeds terug namelijk dat Toller, na zijn kennismaking met de milieu-activist, meer en meer de mening aanhoudt dat de Kerk niet echt in de realiteit van de wereldproblematiek zit. De discussies met zijn oversten maken dit duidelijk en de vele beelden van misdaden tegen de natuur wijzen toch op het drama van de teleurgang van ons leefmilieu.
Een enig mooi beeld is waneer Toller en Mary even gaan zweven en zich kort van alle problemen afwenden.
Sterke vertolkingen over de ganse lijn met toch een speciale vermelding voor Ethan Hawke.
Filmisch ook best genietbaar met knappe beeldcomposities en de dreigende soundtrack naar het slot toe.

avatar van schumacher
Wat een crap.
Wel ideale film als je moeilijk in slaap geraakt.
Saaaiiii

avatar van IH88
“Well somebody's got to do something!”

Wat een magistrale acteerprestatie van Ethan Hawke. In het begin wist ik nog niet precies wat ik kon verwachten van First Reformed, maar na een bepaalde plotontwikkeling (zelfmoord Michael) komt de film eindelijk op gang. Regisseur Paul Schrader heeft ook gewerkt aan het script van Taxi Driver, en dat is te zien. Hoewel het einde van First Reformed geen echte keuze durft te maken, was het voor mij toch een bevredigend einde. Ook door het acteerspel van Hawke en Seyfried, en een bepaalde scene waarin ze bovenop elkaar liggen is briljant.

avatar van FlorisV
Zeker geen thriller! Meer een drama en vooral toch een wat rare film met teveel geklets, een nogal monotone en sombere setting die wat saai wordt op den duur en met een totaal gebrek aan spanning, afgezien van een onheilspellend muziekje op de achtergrond. Het "onethische" komt totaal niet uit de verf en blijft een beetje hangen in een nogal eentonige ecologische boodschap die wat geforceerd overkomt.

Ergens lijkt de film op 2 benen te hinken, de ene de opwarming van de aarde wat angst voor het einde der tijden aanwakkert en anderzijds de vrouwen die naar de liefde van Toller verlangen, die hij zichzelf niet toe wil staan. Hierdoor mist de film focus.

Hawke speelt inderdaad heel goed maar zijn pad naar zelfdestructie vond ik door het voorgaande ook niet overtuigend en vaag. Soms zit dat in simpele dingen (wat is dat paarse spul wat hij drinkt nou eigenlijk en is hij ziek geworden en bloed gaan plassen door schoonmaakmiddelen in te nemen of kwam dat later?).

Als atheist vond ik het op zich best eens interessant eens een kijk in de keuken van een locale oecumene te nemen. Maar het blijft bij wat vooral lijkt op een wat onhandig verpakte kritiek op de kerk: enerzijds op het zich afzijdig houden van misstanden zoals vervuiling, anderzijds op het celibaat.

Interessant te vermelden verder dat dit zich net als het begin van het veel oudere Hardcore (1979) wederom afspeelt in een van oorsprong Nederlandse (West Friese in dit geval) eeuwenoude christelijke gemeenschap in Amerika.

avatar van james_cameron
Een fraaie ingetogen rol van Ethan Hawke in dit statische maar grotendeels fascinerende morele dilemma. Mooie dialogen ook. De sobere vormgeving (in lelijk 4:3 beeldformaat) doet wat mij betreft afbreuk aan de stootkracht van het geheel, maar de film is verder boeiend genoeg qua materie om dit door de vingers te zien. Wel jammer van het te onbestendige einde. Dat had beter gekund.

avatar van John Milton
Vind je 4:3 lelijk of vind je het hier lelijk gebruikt?

Lijkt mij hier een prima keuze!

avatar van remorz
FlorisV schreef:

Volgens mij drinkt hij dit (al dan niet gemengd met whisky) en schenkt hij aan het eind een goed glas gootsteenontstopper in voor zichzelf. Het bloedplassen is een gevolg van zijn aandoening.

avatar van Ramon K
Zeer interessant en boeiend, maar Schrader neemt wel een beetje te veel hooi op de vork waardoor niet alles werkt. Hij begint met Bresson, doet dan een Bergman, volgt met een Tarkovsky, doet dan een Schrader en eindigt dan met Bresson (zoals ie eerdere films ook al eens heeft geeindigd). Schrader doet hier wat Tarantino doet, maar dan met klassieke Europese arthouse cinema ipv genre cinema en B-pulp. Goed, maar wel een beetje onevenwichtig en onovertuigend soms.

Saaie boel.
Kon me totaal niet boeien, en waarom de regisseur er de voorkeur aan geeft om de film uit te geven in 4:3 formaat is me totaal een raadsel, positief is het alleszins niet, maar het kan de film zeker en vast ook niet redden.
Trekt op niks...

avatar van Bikkels
Ik ben nog altijd niet over het einde van de film uit?

avatar van mjk87
Film die steeds minder werd. De film is geschoten in een benauwend 4:3-formaat, waar de kleuren redelijk verwijderd zijn en dit alles geschoten in een kille en statische stijl. Dat is wel de sfeer van de film, maar maakt ook dat de film afstandelijk is, ondanks een redelijk acteerwerk en niet onaardig idee. Het is ook niet slecht, maar wel wat saai. Helaas na een uur, dat nog best vlot voorbij gaat, zakt de film inhoudelijk in. De nogal plotselinge ommekeer van Hawke kon ik maar moeilijk geloven en de rest van de film was voor mij daarna ook niet meer overtuigend. 2,0*.

avatar van remorz
Mooi.

Tijdje terug alweer dat ik deze zag. Wat ik me ervan herinner is meer dan degelijk tot sterk acteerwerk van Hawke, die mooi gedoseerd uiting geeft aan onderdrukte gezondheidsproblemen, onderhuids groeiende twijfel en wankel geloof, terwijl van hem als priester toch overtuiging verwacht wordt. Het dialoog met Michael is daar een uitstekend voorbeeld van. Aan de oppervlakte heeft hij alles paraat om Michael van weerwoord te voorzien maar feitelijk voelt hij zijn fragiele geloof afbrokkelen bij ieder geautomatiseerd antwoord dat hij geeft en ieder bijbelvers dat hij gedachteloos weet te reciteren.

Zijn groeiend onbegrip rondom de kerkgemeenschap om hem heen (en de banden die het onderhoudt met de rijke, vervuilende bedrijven die sinds Michael op zijn radar staan) is daar het bewijs van. Hoe losser de ketenen van zijn geloof gaan zitten en zijn gezondheidsproblemen steeds verder verergeren, hoe meer de deur open komt te staan voor zijn radicaliserende gedachten, zijn groeiende wil om een werkelijk goede bijdrage te leveren aan deze wereld - al is dat middels zelfopoffering - en uiteindelijk ook voor de liefde.

De film is wat diffuus in opzet en focus, maar het is dan ook nogal wat hooi dat Schrader op zijn vork neemt. Logisch dat niet alles even goed uit de verf komt. Ook de wat kille, haast docu-achtige visuele stijl kon mij niet bekoren. Toch wordt de film gekenmerkt door een mooie sfeer van onderhuids borrelende gevoelens die gaandeweg Hawkes idealen doen verschuiven. Beetje jammer van die kitscherige scene halverwege. 3,5*

Een interessant psychodrama over een dominee, die na een indringende confrontatie met een van zijn gemeenteleden worstelt met zijn gedachten en gevoelens. Daarnaast wordt hij geplaagd door zowel een traumatische ervaring uit het verleden, als ook de nodige persoonlijke problemen in het heden.
Het voorspelbare en stereotype Hollywood-einde doet jammer genoeg afbreuk aan de rest van deze film, die o.a. actuele zaken als klimaatverandering en radicalisering aankaart.
Ondanks de interessante onderwerpen, de bedachtzame, overtuigende hoofdrol van Ethan Hawke en een aantal spannende momenten vind ik de film in zijn geheel niet bijzonder geslaagd.

avatar van Thomas83
Dit was wel even echt heel anders dan ik verwacht had, en op een goede manier. De synopsis (beetje spoilerachtig) doet de film een beetje klinken als een soort halve samenzweringsthriller, maar de film is aanvankelijk vooral heel traag en somber. Een van de meest troosteloze films die ik heb gezien misschien zelfs. Er is wel af en toe wat verlichtende humor, maar het weegt niet op tegen die loodzware verdoofde sfeer. Niet helemaal wat ik voor ogen had voor een zaterdagavond.

Het spel van Hawke zorgt er alleen voor dat je echt niet weg kan kijken. Hij heeft al veel geweldige rollen gehad, maar dit vind ik misschien nog wel zijn beste zelfs. Zonder twijfel de beste mannelijke hoofdrol die ik dit jaar zag. Waar is die Oscarnominatie gebleven?

Het is ook interessant om Toller gedurende zijn existentialistische crisis ook zo'n andere weg te zien inslaan. Iedereen heeft de vergelijking met Taxi Driver al gemaakt, maar Toller doet echt wat denken aan Travis Bickle. Het is allemaal erg ongemakkelijk om naar te kijken. Heel gedurfd wat Schrader hier doet. Een script met een lekker scherpe pen. Ook de wat onwerkelijke momenten, waaronder het einde, bevielen me erg goed. Van mij had Schrader die Oscar wel mogen winnen. Vooruit, 4.0*.

avatar van K. V.
Deze lag in de bib en eens meegebracht. Hm, het was toch minder m'n ding. Nochtans een bekende cast, maar het verhaal lag me toch iets minder. De film had ook niet het hoogste tempo, dus dit hielp ook niet echt.
Het einde werd wel nog interessant, maar dit werd redelijk abrupt gestopt.
Goh, 'k heb hem uitgekeken, maar een tweede kijkbeurt hoeft niet meer.

avatar van karilem
Dat verhaal zonder verhaal heeft me geen seconde geboeid, het was niet eens saai, het was niets.

avatar van Krolock
Ik vind het moeilijk om een mening over deze film te formuleren. Daarom ga ik nu ook nog geen stem uitbrengen.

Wat ik wel kan zeggen is dat ik moeite had met geïnteresseerd luisteren naar de godsdienstige, metaforische monologen van Hawke's personage. Misschien omdat ik zelf niet gelovig en misschien te nuchter ben voor de "zweverige" en tegelijkertijd deprimerende speculaties over het leven en de wereld.

Ik vond de confrontatie tussen de verwoesting van de wereld door de mens en het geloof dat God de aarde heeft geschapen een interessant thema maar wat er in de film over gesproken werd, deed mij eigenlijk ontzettend weinig. Daarnaast vond ik dat de ziekte van Toller en zijn gevoelens naar de vervuiling van de aarde niet duidelijk werd toegelicht. Aan het fantastische acteerwerk van Hawke was zeker te zien dat er veel in Toller omging, maar ik had graag meer geweten WAT er in hem omging. Maar misschien heb ik vanwege mijn moeite met het slome tempo van de film en mijn distantie met het geloof de film niet zo begrepen en gevoeld als andere kijkers

Kortom, de film deed mij erg weinig, wat ik jammer vond. Ik voelde mij (denk ik) te gedistantieerd van het godsdienstige aspect van de film om de emotionele en politieke impact te voelen. Het thema van milieuvervuiling en het verwoesten van de aarde sprak mij wel aan maar de trage en afstandelijke manier waarop die kwestie werd toegelicht, sprak mij helaas niet aan.