ad

Met onder meer: Amanda Seyfried, Ethan Hawke en Cedric the Entertainer

Releasedatum: 19 juli 2018

• Google Play Bekijk via Google Play

Over First Reformed

Toller, een voormalige kapelaan uit het leger, heeft veel verdriet van de dood van zijn zoon. Mary, lid van de kerk van Toller, lijdt ook erg onder de dood van haar echtgenoot, een radicale milieudeskundige, die zelfmoord heeft gepleegd. Toller ontdekt dat er verdachte zaken spelen in zijn kerk. De kerk blijkt banden te hebben met onethische bedrijven.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Middle-Aged Tourist

Middle-Aged Man

avatar van karilem

karilem

Dat verhaal zonder verhaal heeft me geen seconde geboeid, het was niet eens saai, het was niets.

avatar van Krolock

Krolock

Ik vind het moeilijk om een mening over deze film te formuleren. Daarom ga ik nu ook nog geen stem uitbrengen.

Wat ik wel kan zeggen is dat ik moeite had met geïnteresseerd luisteren naar de godsdienstige, metaforische monologen van Hawke's personage. Misschien omdat ik zelf niet gelovig en misschien te nuchter ben voor de "zweverige" en tegelijkertijd deprimerende speculaties over het leven en de wereld.

Ik vond de confrontatie tussen de verwoesting van de wereld door de mens en het geloof dat God de aarde heeft geschapen een interessant thema maar wat er in de film over gesproken werd, deed mij eigenlijk ontzettend weinig. Daarnaast vond ik dat de ziekte van Toller en zijn gevoelens naar de vervuiling van de aarde niet duidelijk werd toegelicht. Aan het fantastische acteerwerk van Hawke was zeker te zien dat er veel in Toller omging, maar ik had graag meer geweten WAT er in hem omging. Maar misschien heb ik vanwege mijn moeite met het slome tempo van de film en mijn distantie met het geloof de film niet zo begrepen en gevoeld als andere kijkers

Kortom, de film deed mij erg weinig, wat ik jammer vond. Ik voelde mij (denk ik) te gedistantieerd van het godsdienstige aspect van de film om de emotionele en politieke impact te voelen. Het thema van milieuvervuiling en het verwoesten van de aarde sprak mij wel aan maar de trage en afstandelijke manier waarop die kwestie werd toegelicht, sprak mij helaas niet aan.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een film met een boodschap, maar dit komt er niet helemaal uit. Het is wat veel tegelijkertijd aangekaart en er is gekozen om het klein te houden zodat het drukkend wordt. De confrontatie van geloof, verlies, klimaatopwarming, drank, liefde, religie, depressie, ziekte en meer. Ethan Hawke doet het niet slecht in deze film, maar echt omvergeblazen wordt ik niet. En het aandeel van de mooie Amanda Seyfried is ook maar klein. Ik denk dat de maker wel wat ideeën op papier had om uit te werken, maar niemand echt wist wat te doen met deze film. De acteurs hebben weinig interactie met elkaar. Het draait hoofdzakelijk om Ethan Hawke alleen, zodat het niet echt moet. Maar het eindresultaat is toch wat teleurstellend helaas.

avatar van barcam

barcam

Zeer sterke film met verrassend einde.

Ethan Hawke in één van zijn beste rollen ooit.

avatar van Basto

Basto

Sterke film. Traag, maar hel boeit zeer. Geweldige rol idd.

avatar van mrklm

mrklm

First Reformed is de naam van een kerk die tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog een spil was in de smokkel van tot slaaf gemaakte Afrikanen naar Canada. De huidige predikant Toller [Ethan Hawke] kampt met een drankprobleem sinds zijn zoon omkwam in Irak. Wanneer Mary [Amanda Seyfried] vraagt of hij geestelijke ondersteuning wil verlenen aan haar suïcidale echtgenoot [Phillip Ettinger], blijkt dat het begin te zijn van een serie gebeurtenissen die Toller steeds meer in gewetensnood brengen. Erg goed geacteerd maar (excuses) prekerig psychologisch drama met een ecologische, sociaal-maatschappelijke moraal die er wat te dik bovenop ligt, zeker in de zonderlinge finale.

avatar van GrobbekuikenXL

GrobbekuikenXL

De soundtrack van Lustmord smaakt in ieder geval erg lekker, mijn muren begonnen zelfs te trillen. Erg benieuwd , zodra bibliotheek weer open is ga ik hem huren.

avatar van GrobbekuikenXL

GrobbekuikenXL

Van de soundtrack hoorde je niet veel, behalve hier en daar aan het eind van de film. De avondmaalsgasten van Bergman is meerdere malen in de film verwerkt idd. Best apart, indringende film. Aan het eind had ik meer vuurwerk verwacht