Under Sandet (2015)

Denemarken / Duitsland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Martin Zandvliet
met Roland Møller, Mikkel Boe Følsgaard en Laura Bro

Het is mei 1945, slechts enkele dagen na het einde van de oorlog. Een groep Duitse krijgsgevangenen wordt naar Denemarken gebracht en gedwongen om de 2 miljoen landmijnen te ontmantelen die door de Duitse bezetters werden verspreid langs de Westkust. Sergeant Carl Leopold Rasmussen is verantwoordelijk voor de groep jonge, verzwakte mannen. Net als vele Denen haat hij de Duitsers. Hij reageert zijn woede dan ook af op de gevangenen.

70 BERICHTEN 27 MENINGEN
avatar van Mitakcor
geplaatst: 25 januari, 17:44 uur [permalink]
Altijd lastig om zich in te houden tegenover Duitsers die het leven van miljoenen mensen hebben geruïneerd. Het is alleen ontzettend belangrijk om ook te weten dat veel van hun landgenoten niet de gemene nazi's die het op de joden hadden gemunt maar net als wij gewone mensen zijn. De jonge jongens in de film voelen zich hoe dan ook natuurlijk machteloos tegenover kwade Denen. Niet eerlijk. Treurig om naar te kijken maar aan de andere kant ook een goed voorbeeld van het idee dat oorlog nergens opslaat.

avatar van mjk87
geplaatst: 17 februari, 19:16 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Had veel beter gekund. Vooropgesteld, dit is nu echt een verhaal dat het verdient verteld te worden. Niet alleen vanwege het feit dat deze geschiedenis niet mag worden vergeten, maar ook als verhaal over vergeving en elkaar weer als mens te kunnen zien. Mede daardoor is de film ook interessant, maar als drama is die wel mislukt. Je weet precies welke kant de film uitgaat doordat dit bol staat van de clichés die ook lang niet altijd even geloofwaardig zijn. Die verwachte omslag van Møller ging me ook echt veel te abrupt. Uiteraard moet daar nog even een terugvalletje in komen (in de meeste komische scène van allemaal als die hond doodgaat) maar het einde is wel uit te tekenen. Dit had allemaal veel subtieler gekund. Jammer, want de acteurs doen hun best en spelend ontwapenend met een goede onderlinge chemie en affectie want ook Møller is erg sympathiek (hij was eerder ongeloofwaardig als boze witte man). 2,5*.

avatar van jippie2010
geplaatst: 26 februari, 19:22 uur [permalink]
Toch wel een lichte tegenvaller...
Het verhaal is origineel, maar vrij plat.
Ik had graag gezien dat de personages dieper werden uitgewerkt,
en dat de film net zo rauw was als in de eerste minuut het geval was.
Een voorspelbare film met een constante associatie met de film Schatjes! (1984)
Of was ik de enige? 🙄

geplaatst: 28 februari, 03:57 uur [permalink]
Indrukwekkende film. boeiend van de eerste tot de laatste minuut

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 7 maart, 20:31 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een Deense film over Duitse krijgsgevangenen die de landmijnen die ze zelf gelegd hebben aan de Deense kust, ook weer moeten opruimen. Een vuil en hard werkje waar ook de emoties hoog oplopen soms, en deze film slaagt erin om die emoties goed weer te geven door de buitengewoon indrukwekkende acteerprestaties. Het is ook een film die ons een les leert, en in die zin een film die je moet gezien hebben. Hij werd dan ook niet voor niets genomineerd voor een Oscar. Het enige wat ik een beetje de bal vond doen misslaan waren de abrupte karakterswitches van die Deense officier, maar ik kon het beter plaatsen wanneer de tegenslag bewees dat hij niet plots een ander mens werd. En zelf zou ik op dat moment ook wel doodgegaan zijn van verdriet en pijn, en de woede opkroppen.

geplaatst: 4 mei, 13:36 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zoals reeds hiervoren enkele keren geciteerd is de ommekeer in de houding van Møller inderdaad wat abrupt maar buiten dit feit is dit toch weer een schokkend aspect van wat WO II en de nasleep ervan die ons wordt voorgeschoteld. Dat de gevangenen heel jong waren maakt het gegeven nog te pijnlijker en als het verhaal dan toch steunt op ware gebeurtenissen dan stel ik toch wel de correctheid van deze handelingen tov gevangenen in vraag. Dat er in de oorlog van alles in dit opzcht is gebeurd die niet mooi was is geweten, maar dit was ze toch voor de helft de dood insturen.
Maar dit terloops. WO II blijft een onuitputtelijke bron voor schrijvers en filmmakers en deze "Land of Mine" is beslist een goed gemaakte film die zeker indruk maakt, meerdere knap gefilmde scenes bevat en waarbij toch behoorlijk goed werd geacteerd.

avatar van fappie
geplaatst: 14 mei, 01:24 uur [permalink]
Wauw. Wat een goede film zeg. Prachtige sfeer, veel spanning, er staat nogal wat op het spel. Prachtig acteerwerk en een interessant verhaal/gegeven.

avatar van Snaaf

geplaatst: 17 mei, 18:37 uur [permalink]
Wauw...

avatar van Donkerwoud
geplaatst: afgelopen vrijdag om 01:30 uur [permalink]
Verrassend hoe een naoorlogse film net zoveel clichés kan hebben uit de hedendaagse oorlogscinema. Zelfs als een personage op een mijn stapt en beide armen verliest, opent er zich in mijn hoofd een register van soortgelijke titels met dat specifieke beeld. 'Under Sandet' (2015) is typisch zo'n film die 'dapper' wordt gevonden om een beladen stuk uit de geschiedenis anders te verbeelden, dus door het perspectief te tonen van onschuldige Duitse tienersoldaten die gedwongen worden om mijnen op te ruimen. Een kritiek op nationalisme en de systematische ontmenselijking in oorlogssituaties, ook langs de kant van de natie die hoort tot 'de slachtoffers'. Mooi geschoten met sobere sfeershots en weidse strandtaferelen, met soms indringende passages ertussen waarin de mijnenruimers hun precisiewerk uitvoeren. Het is jammer dat het karakter van Roland Møller (de leidinggevende sergeant) een erg voorspelbare ontwikkeling doormaakt, terwijl zijn Duitse onderknuppels onderbelicht blijven. Hierdoor komen de gruwelijke ongelukken niet zo hard aan.

avatar van Decec
geplaatst: gisteren om 21:36 uur [permalink]
Een goede drama/historie/oorlogfilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Mikkel Boe Følsgaard (TV Serie)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...