Under Sandet (2015)

Denemarken / Duitsland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Martin Zandvliet
met Roland Møller, Mikkel Boe Følsgaard en Laura Bro

Het is mei 1945, slechts enkele dagen na het einde van de oorlog. Een groep Duitse krijgsgevangenen wordt naar Denemarken gebracht en gedwongen om de 2 miljoen landmijnen te ontmantelen die door de Duitse bezetters werden verspreid langs de Westkust. Sergeant Carl Leopold Rasmussen is verantwoordelijk voor de groep jonge, verzwakte mannen. Net als vele Denen haat hij de Duitsers. Hij reageert zijn woede dan ook af op de gevangenen.

72 BERICHTEN 28 MENINGEN
avatar van Mitakcor
Altijd lastig om zich in te houden tegenover Duitsers die het leven van miljoenen mensen hebben geruïneerd. Het is alleen ontzettend belangrijk om ook te weten dat veel van hun landgenoten niet de gemene nazi's die het op de joden hadden gemunt maar net als wij gewone mensen zijn. De jonge jongens in de film voelen zich hoe dan ook natuurlijk machteloos tegenover kwade Denen. Niet eerlijk. Treurig om naar te kijken maar aan de andere kant ook een goed voorbeeld van het idee dat oorlog nergens opslaat.

avatar van mjk87
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Had veel beter gekund. Vooropgesteld, dit is nu echt een verhaal dat het verdient verteld te worden. Niet alleen vanwege het feit dat deze geschiedenis niet mag worden vergeten, maar ook als verhaal over vergeving en elkaar weer als mens te kunnen zien. Mede daardoor is de film ook interessant, maar als drama is die wel mislukt. Je weet precies welke kant de film uitgaat doordat dit bol staat van de clichés die ook lang niet altijd even geloofwaardig zijn. Die verwachte omslag van Møller ging me ook echt veel te abrupt. Uiteraard moet daar nog even een terugvalletje in komen (in de meeste komische scène van allemaal als die hond doodgaat) maar het einde is wel uit te tekenen. Dit had allemaal veel subtieler gekund. Jammer, want de acteurs doen hun best en spelend ontwapenend met een goede onderlinge chemie en affectie want ook Møller is erg sympathiek (hij was eerder ongeloofwaardig als boze witte man). 2,5*.

avatar van jippie2010
Toch wel een lichte tegenvaller...
Het verhaal is origineel, maar vrij plat.
Ik had graag gezien dat de personages dieper werden uitgewerkt,
en dat de film net zo rauw was als in de eerste minuut het geval was.
Een voorspelbare film met een constante associatie met de film Schatjes! (1984)
Of was ik de enige?

Indrukwekkende film. boeiend van de eerste tot de laatste minuut

avatar van TornadoEF5
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een Deense film over Duitse krijgsgevangenen die de landmijnen die ze zelf gelegd hebben aan de Deense kust, ook weer moeten opruimen. Een vuil en hard werkje waar ook de emoties hoog oplopen soms, en deze film slaagt erin om die emoties goed weer te geven door de buitengewoon indrukwekkende acteerprestaties. Het is ook een film die ons een les leert, en in die zin een film die je moet gezien hebben. Hij werd dan ook niet voor niets genomineerd voor een Oscar. Het enige wat ik een beetje de bal vond doen misslaan waren de abrupte karakterswitches van die Deense officier, maar ik kon het beter plaatsen wanneer de tegenslag bewees dat hij niet plots een ander mens werd. En zelf zou ik op dat moment ook wel doodgegaan zijn van verdriet en pijn, en de woede opkroppen.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zoals reeds hiervoren enkele keren geciteerd is de ommekeer in de houding van Møller inderdaad wat abrupt maar buiten dit feit is dit toch weer een schokkend aspect van wat WO II en de nasleep ervan die ons wordt voorgeschoteld. Dat de gevangenen heel jong waren maakt het gegeven nog te pijnlijker en als het verhaal dan toch steunt op ware gebeurtenissen dan stel ik toch wel de correctheid van deze handelingen tov gevangenen in vraag. Dat er in de oorlog van alles in dit opzcht is gebeurd die niet mooi was is geweten, maar dit was ze toch voor de helft de dood insturen.
Maar dit terloops. WO II blijft een onuitputtelijke bron voor schrijvers en filmmakers en deze "Land of Mine" is beslist een goed gemaakte film die zeker indruk maakt, meerdere knap gefilmde scenes bevat en waarbij toch behoorlijk goed werd geacteerd.

avatar van fappie
Wauw. Wat een goede film zeg. Prachtige sfeer, veel spanning, er staat nogal wat op het spel. Prachtig acteerwerk en een interessant verhaal/gegeven.

avatar van Snaaf

Wauw...

avatar van Donkerwoud
Verrassend hoe een naoorlogse film net zoveel clichés kan hebben uit de hedendaagse oorlogscinema. Zelfs als een personage op een mijn stapt en beide armen verliest, opent er zich in mijn hoofd een register van soortgelijke titels met dat specifieke beeld. 'Under Sandet' (2015) is typisch zo'n film die 'dapper' wordt gevonden om een beladen stuk uit de geschiedenis anders te verbeelden, dus door het perspectief te tonen van onschuldige Duitse tienersoldaten die gedwongen worden om mijnen op te ruimen. Een kritiek op nationalisme en de systematische ontmenselijking in oorlogssituaties, ook langs de kant van de natie die hoort tot 'de slachtoffers'. Mooi geschoten met sobere sfeershots en weidse strandtaferelen, met soms indringende passages ertussen waarin de mijnenruimers hun precisiewerk uitvoeren. Het is jammer dat het karakter van Roland Møller (de leidinggevende sergeant) een erg voorspelbare ontwikkeling doormaakt, terwijl zijn Duitse onderknuppels onderbelicht blijven. Hierdoor komen de gruwelijke ongelukken niet zo hard aan.

avatar van Decec
Een goede drama/historie/oorlogfilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Mikkel Boe Følsgaard (TV Serie)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...

avatar van Woland
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Oorlog, dat is de hel. Genoeg films die dat overtuigend overbrengen, en ook Under Sandet doet een duit in het zakje. Toch voldeed de film voor mij niet helemaal; er werd wel erg opzichtig gevist naar steeds meer drama en ellende, een beetje meer subtiliteit had de film goed gedaan. Ook de draaien die kolonel Rasmussen doormaakt kwamen niet zo heel geloofwaardig op mij over. Desalniettemin, Under Sandet is alsnog zeker de moeite waard, als oorlogsfilm die een voor mij onbekend stukje geschiedenis toont, en dit ondanks bovenstaande bezwaren over het algemeen solide doet. Met name bij de mijnenruimingscenes en de traumatiserende werking daarvan is de spanning sterk weergegeven, al blijven de Duitse jongens (wellicht met opzet) vrij anoniem en inwisselbaar. Degelijk, maar geen topper. 3.5*

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Sterk drama, die goed laat voelen hoe krankzinnig oorlog eigenlijk kan zijn. Intens en integer, deed me qua thematiek erg denken aan een andere anti oorlogsfilm die ik in mijn jeugd heb gezien: Die Brücke.
Kritiek hierboven op Under Sandet kan ik derhalve niet goed plaatsen, ik vond het namelijk wel erg subtiel. Was makkelijk geweest om hier een naar sensatie riekend filmpje van te maken, maar Zandvliet bekijkt het vooral vanuit het menselijk perspectief, gunt ons een aantal tergend spannende scènes en vliegt qua emoties nergens uit de bocht. Ook het vreemde gedrag van de officier kon ik accepteren: Waar staat geschreven dat je in dit soort extreme situaties rationeel en consistent gedrag moet tonen? Duidelijk vanaf het begin dat deze wat eenzame man veel liefde voelde voor zijn viervoeter, dus als deze plotseling sterft, nog enigszins te volgen toch dat de onderliggende haatgevoelens jegens Duitsers weer komen bovendrijven?
Enig minpunt is dat je de kindsoldaten nauwelijks leert kennen, zodat je bij al het ergs wat hen later overkomt, niet de optimale betrokkenheid voelt die mogelijk was geweest. Daarom is Under Sandet voor mij een erg goede, maar geen onvergetelijke film geworden. Niettemin weer een voltreffer uit Denemarken.