Schatjes! (1984)

Alternatieve titels: Army Brats | Darlings!

Nederland
Komedie / Thriller

geregisseerd door Ruud van Hemert
met Peter Faber, Geert de Jong en Akkemay

John Gisberts is een helikopterpiloot bij het Nederlandse leger. Samen met zijn vrouw en hun vier kinderen woont hij in een riante villa, net als de familieleden van de andere officieren. Van een warme gezinssfeer is er echter geen sprake. John zelf is amper thuis en zijn vrouw blijkt niet vies van een slippertje. Hun twee jongste zoontjes, Jan-Julius en Valentijn, krijgen geen degelijke opvoeding en de twee pubers van het gezin, Thijs en Madelon zijn het onverantwoord gedrag van hun ouders grondig beu.

is deze nu nog niet op blu-ray onderhand?

Ongelooflijk dat de rating van deze absolute klassieker onder de 3 staat op dit moment. Geeft ook aan dat de tijden veranderd zijn... als je sommige reviews leest, snapt "de jeugd van tegenwoordig" er niet veel van. Ook echt klagen over het plotselinge nummer van Dennis bijvoorbeeld... juist super grappig en absurdistisch, zoals de hele film eigenlijk, dus wat dat betreft paste het prima. De hele film zit ook vol met leuke subtiele details, wat het allemaal wat meer diepgang geeft. Je ziet echt dat er veel werk in is gestoken om de hele film vol te proppen met allerlei verschillende vermakelijke elementen, die ook nog eens een geheel vormen.

Ik heb 'm zelf jaaaren geleden gekeken, en net weer even. Vond 'm nog steeds geweldig. Het allerenigste minpuntje dat ik kan bedenken is dat de vaart er een klein beetje uitgaat in het midden, maar dat kan je ook weer zien als een welbewuste adempauze voor de finale. Heel grappig einde ook. Zo worden ze niet meer gemaakt...

avatar van bjerik76
eigenlijk gaat deze film nergens over, het is vrij onduidelijk wat precies de voorgeschiedenis is van de hele familie.
Maar de film was destijds een groot succes in de jaren 80, en bepaalde scenes blijven je bijstaan, waardoor het een beetje cult / classic art is geworden.
Tijden veranderen.
denk dat de oudere generatie die deze film in de jaren 80 heeft gezien de film veel meer waarderen dan als je hem nog nooit heb gezien en nu bekijkt.
Ikzelf vind het vervolg " mama is boos" veel beter, Geert de Jong speelt daar fantastisch.

Indiana007
Jeugdsentiment.
Leuk om weer eens te zien.
Maar wat een drama beeld.

avatar van Bélon
Mag wel eens -geremastered- op Blu-ray uitkomen deze classic.

avatar van Bélon

Top bedankt voor de heads up had dit zeker gemist want kom nooit in WORM (hoewel ze volgens mij zelfs bij Cineville zijn aangesloten)

Staat genoteerd!

avatar van Bélon

Ze hebben hun best gedaan bij WORM waarvoor hulde: vermakelijke inleiding door Barend de Voogd en wie de film wist uit te zitten kreeg een biografie van -wijlen- Van Hemert mee genaamd "De Bruut" die volgens de folklore ooit van de papierversnipperaar is gered.

Al met al leuk voor de liefhebbers en mijn rating blijft hetzelfde: 4,0* (film is vaak echt te traag en Faber geen al te beste acteur)

Een remake zou ik geinig vinden, kom maar op

PS: De vertoonde print vond ik van vrij goede kwaliteit: daar valt best een HD master voor een Blu-ray van te trekken denk ik zo

avatar van Elchapo
Geweldige film,punt.4 stars.

avatar van Bubblez
Na het boek De Bruut van Ruud van Hemert gelezen te hebben, ook maar weer de film eens gezien. Blijft geniaal en voor mij puur jeugdsentiment, evenals Mama is Boos, die ik nóg vaker heb gezien.

Vond het leuk om dit te zien.

avatar van xxERWINxx
Vandaag de dvd maar eens opgezet van Schatjes, gewoon jeugd sentiment deze film, ik herinner mij nog steeds bijna alles van de film. Zelfs de dvd versie kraakt en tegen het einde zit er zelfs 2 strepen door het beeld, mogen ze wel een remake van maken net als de Flodder films opnieuw zijn uitgebracht.
Deze film is beduidend beter dan Mama is boos. Hierin zien we een aantal leuke scenes en het word van kwaad tot erger.
Hoe zou het nu gaan met de acteurs? Akkemay is helemaal uit de schijnwerpers verdwenen en geeft les op een school in Hilversum las ik.
Raar dat op het einde van de film staat dat de jongen in de film (Frank Schaafsma) is overleden, terwijl hij gewoon meedoet in het vervolg en nu de dag nog steeds leeft?
al met al een vermakelijke film.

avatar van Bubblez
xxERWINxx schreef:

Raar dat op het einde van de film staat dat de jongen in de film (Frank Schaafsma) is overleden, terwijl hij gewoon meedoet in het vervolg en nu de dag nog steeds leeft.

Hij speelt niet in het vervolg hoor... Plus, het gaat over de karakters, niet over de acteurs. En gezien Schatjes een droom blijkt, kloppen de teksten aan het eind sowieso niet.

avatar van missl
Vroeger vond ik dit een heerlijke film, nu vind ik em wat over de top en eigenlijk gaat het nergens over. Toch nog een bovengemiddeld cijfer in verband met het jeugdsentiment.