• 8.348.308 stemmen

Met onder meer: Peter Faber, Geert de Jong en Adelheid Roosen

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 20 maart 1986

Plot Mama Is Boos!

Vervolg op Schatjes. Terreur in een modern gezinsleven. De ouders (Faber en De Jong) zitten tijdelijk zonder kinderen en gaan nu elkaar te lijf. Met allerhande attributen: van machinegeweer tot elektrische zaag. De familiale guerrilla (ouders vs kinderen) heeft dus plaats gemaakt voor een continue echtelijke ruzie.

image

avatar van erik1677

erik1677

zelfs nog wel wat beter dan schatjes vind ik persoonlijk.

avatar van thunderball

thunderball

Deze -na jaren niet meer gezien te hebben- pas weer bekeken.

Dit vervolg op het kassucces Schatjes werd destijds lauw ontvangen, ook ik heb de film jarenlang onderschat.

Onterecht, want ipv in de val te trappen om een exacte copie te fabriceren van het origineel weet Van Hemert er een originele draai aan te geven:

ditmaal zijn het niet de kinderen vs de ouders, maar ontstaat er een W.O. III loopgravenoorlog tussen de ouders onderling!

Dit wordt op een leuke, hilarische manier uitgewerkt met een fantastische Geerd de Jong, die hier werkelijk van het doek knalt. Wat een moordwijf!

Roosen, die ik normaal spuuglelijk en uiterst irritant vind komt hier zelfs aantrekkelijk en sympathiek over. De magie van film zullen we maar zeggen!

Ten op zichte van deel 1 zit er wel een stevige continuiteitsfout in dit vervolg, want beide kinderen blijken hier plotseling van haarkleur gewisseld te hebben.

Verder net als de vorige film is het einde niet al te sterk. Alsof alle ideeen op waren en er snel een einde aan gebreid moest worden.

Zeker net zo leuk als het origineel.

Een acht, ofwel vier sterren.

avatar van Humortje!

Humortje!

Die kinderen zie je nooit meer, John Gisberts!

Theunissen

En wat is daar zo grappig aan

avatar van Ajacied16

Ajacied16

Het vervolg op Schatjes. Die film had van mij 1.5* gekregen en ik had hier eigenlijk nog minder van verwacht. 'Op papier' is het misschien ook wel een mindere film, maar deze kijkt veel prettiger. Er gebeurt weliswaar minder (minder actie, pesterijen etc.), maar het verhaal vind ik beter.

Het begin (wat een vervolg is op het einde van Schatjes) en het einde van de film (net als in de vorige film konden ze niks beters bedenken?) zijn uitermate zwak, maar alles wat daar tussen zit is aardig te doen. Niet goed, maar aardig. 2* dus.

avatar van mikey

mikey

Toch heel wat grappiger in mijn herinnering. Mooi Christine-shot trouwens van mamma in haar auto. Verder veel vertier en gewelddadige uitspattingen.

avatar van Bigjerry

Bigjerry

NAAR HUIS ?!?!?! Een quote die wij thuis nog altijd gebruiken. Briljante film met een hysterische Geert de Jong en een zeer verrassende Adelheid Roosen. Ik las in een van de recensies dat deze film makkelijker wegkijkt dan Schatjes. Ben ik het mee eens, hoewel Mama nog leuker is als je Schatjes ook gezien hebt. Maar daarin vond ik die Dennis Tennis echt zo tenenkrommend slecht. Mama is Boos is volwassener opgezet en met net wat minder effectbejag. Erg goed.

avatar van Movsin

Movsin

Als grappig bedoelde, hilarische film over scheiding en getouwtrek om de kinderen.

Goede humor is ver te zoeken en de gags van het screwballtype.

Zeer zwak.

avatar van Gwen80

Gwen80

Zitten die twee jongste broertjes in deel 1 niet veel dichter bij elkaar qua leeftijd dan in dit deel?

avatar van Insignificance

Insignificance

Ietsje minder dan Schatjes!, maar nog altijd redelijk vermakelijk. Nog wel zo driftig als z'n voorganger, maar het spontane is er hier en daar wel af. Zit natuurlijk wel opgesloten in zo'n vervolg, maar toch. Het zoekt af en toe wat te nadrukkelijk naar de lach en het wil wel eens wat te kluchtig overkomen.

Niet die met het tennisracket. Die is al leuk zodra mama's razende kop opdoemt. Geert de Jong is sowieso lekker op dreef. Een scène als die in het restaurant kent een heerlijke opbouw, je voelt het borrelen en wanneer ze ontploft is het raak, maar wat daarna komt, boeit me dan wat minder.

Alles bij elkaar heeft het zo ongeveer hetzelfde effect als de eersteling. Het onderlinge getreiter, dit keer de ouders, is leuker dan wanneer het z'n climax heeft bereikt. De laatste pakweg twintig minuten, zijn hier en daar wel een beetje, zoals het kleine ventje dat zo aardig verwoordt, kut met peren.

avatar van JdeBoer

JdeBoer

op 28-3-2014, FOX, 20:30-22:10 komt "40 Days And 40 Nights"

avatar van Dick2008

Dick2008

Ik vond Schatjes in het verleden maar matig, misschien was die ook vrij druk in opzet. Maar heb toen deze film vervolgens nooit gezien. Wat ik bij Een zaak van leven of dood schreef over de veelzijdigheid van Faber als acteur, gaat bij deze film ook op, al speelt hij toch een wat soortgelijke rol als bij De gulle minnaar. En het einde met die show lijkt het wel wat op die film. Ik vind het maar een goede, misschien wat vergeten acteur, die ook in deze film weer heel vlotjes en losjes zijn rol speelt tot het einde toe. Dit was dan ook de aanleiding om deze film alsnog te gaan zien.

De film begint vrij sterk maar wat mij betreft gaan ze al heel snel over op het geruzie (en ik vind Adelheid Roosen, maar een vreemde keus). Dat is best jammer want zodra het gevecht om de kinderen begint gaat de film steeds meer achteruit met hier en daar wel weer een grappige scène, maar ik vind dat de film, net zoals bij de Gulle Minnaar, erg steunt op Faber. Ook wordt de film nooit meer zo leuk dan als op de manier hoe hij begint. Hoewel Geert de Jong ook wel vrij aardig speelt kwam die bij mij over als een Doris Day die driftig wordt-type.

Het gebeuren rond de NATO/de Koude Oorlog en het tijdsbeeld, zoals met zo'n spel wat je op de tv moest spelen, zijn verder wel leuke dingen om te zien. Er zou nog een derde deel gepland zijn, die niet doorging, en daardoor eindigt de film ook wel wat vreemd. De Gooyer heb ik beter zien spelen. Door de show aan het eind wordt de film toch nog vrij leuk afgesloten. Heb zo'n idee dat deze film dan ook leuker is dan de eerste film...... 4.0/3.0

Tarkus

Af en toe eens leuk, maar toch geen film om bij te schaterlachen.

Vond het in zijn geheel eigenlijk maar een flauwe bedoening.

avatar van Marvinleeaday

Marvinleeaday

Ik miste vooral Akkemay !! Verder een stuk minder dan Schatjes.

avatar van Elchapo

Elchapo

Nog leuker dan schatjes,sterker nog: 1 van mijn favoriete Nederlandse films aller tijden!!!!!! Hoogst mogelijke score,5 stars.

avatar van Bubblez

Bubblez

• 1908 stemmen

Humortje! schreef:

Er was trouwens sprake voor een vervolg op Mama is Boos, genaamd Papa is Razend. Die is echter nooit gekomen.

De titel doet vermoeden dat het een vervolg is, maar volgens van Hemerts boek De Bruut, was dit een losstaand verhaal en had het niets met Schatjes of deze te maken.

avatar van Scenick

Scenick

Hqhahahaha,wat een gezever allemaal!!!,Dit is echt Nederlandsuper in de jaren 80,welke film is dan wel okee????.....Beste mensen,voor mij is het gewoon nostalgie heerlijk,ff terug naar mijn/onze jeugd.

Mvg,Tommy Damen..

avatar van Anton_W

Anton_W

Deze film heeft voor mij griezelig herkenbare aspecten, opgegroeid zijnde als Nederlander in Brussel in het EU-milieu. Denk de extreme slapstick een beetje weg (maar min of meer vergelijkbare toestanden, wat minder gewelddadig, kwamen wel voor), en behoudt de sfeer en de setting.... de familie Gisberts had zo een Nederlands EG-ambtenarengezin uit de jaren '70-'90 in Brussel kunnen zijn. Samenklieken op de snob Nederlandse hockey- en tennisclub even buiten Brussel, de schreeuwerige patserige mentaliteit... teveel geld en te weinig inhoud, zo herkenbaar. Allemaal dankzij de exorbitante salarissen die de EEG toen betaalde. Toen en nu nog een baan voor het leven. Villawijken met soms nauwelijks nog Belgen, degenen die er wel wonen duidelijk herkenbaar aan de dikke auto's met EUR-nummerplaat (en vooral niet met zo'n auto voor de deur van een Belgische makelaar parkeren als er een huis gekocht moet worden, niet gunstig voor de prijsonderhandelingen). Pikante echtscheidingstaferelen, promotion-canapé op de EG-kantoren, knettergekke superieuren soms (zo'n type als Rijk de Gooyer had er zo kunnen zitten), schulden bij meerdere banken, drankmisbruik, gesjacher met handeltjes onder werktijd en sjoemelen met de belastingvoordelen ("kan ik via jou een auto btw-vrij kopen?"), allen zeer rang-bewust (de dames op koffiekransjes/party's: "welke rang heeft jouw man bij de Commissie? Oh dan praat ik niet meer met je, fijne avond nog"). En de kinderen bij elkaar op de Europese School dus ook van "mijn papa is hoger dan die van jou".

Ruud van Hemert had een docu-comedy kunnen maken...

avatar van Tommy De Vito

Tommy De Vito

Schatjes! was al niet goed, maar deze is zelfs nog slechter.

In drie woorden kan ik de film omschrijven: doelloos en bar slecht!

avatar van bjerik76

bjerik76

• 1914 berichten

vond deze juist geweldig, ik kan bepaalde scenes wel dromen.

Lekker jaren 80, overdreven acties en een schitterende Geert de Jonge en Peter Faber.

Mama in de auto met het groene licht erop, en dreigend deuntje....... geweldig !

avatar van AN3CCAHNPO

AN3CCAHNPO

Zeer onderschatte film, een klassieker van de jaren 80, en typisch Nederlands.