Mama Is Boos! (1986)

Alternatieve titel: Schatjes 2

Nederland

geregisseerd door Ruud van Hemert
met Peter Faber, Geert de Jong en Adelheid Roosen

Vervolg op Schatjes. Terreur in een modern gezinsleven. De ouders (Faber en De Jong) zitten tijdelijk zonder kinderen en gaan nu elkaar te lijf. Met allerhande attributen: van machinegeweer tot elektrische zaag. De familiale guerrilla (ouders vs kinderen) heeft dus plaats gemaakt voor een continue echtelijke ruzie.

avatar van erik1677
zelfs nog wel wat beter dan schatjes vind ik persoonlijk.

avatar van thunderball
Deze -na jaren niet meer gezien te hebben- pas weer bekeken.

Dit vervolg op het kassucces Schatjes werd destijds lauw ontvangen, ook ik heb de film jarenlang onderschat.

Onterecht, want ipv in de val te trappen om een exacte copie te fabriceren van het origineel weet Van Hemert er een originele draai aan te geven:

ditmaal zijn het niet de kinderen vs de ouders, maar ontstaat er een W.O. III loopgravenoorlog tussen de ouders onderling!

Dit wordt op een leuke, hilarische manier uitgewerkt met een fantastische Geerd de Jong, die hier werkelijk van het doek knalt. Wat een moordwijf!

Roosen, die ik normaal spuuglelijk en uiterst irritant vind komt hier zelfs aantrekkelijk en sympathiek over. De magie van film zullen we maar zeggen!

Ten op zichte van deel 1 zit er wel een stevige continuiteitsfout in dit vervolg, want beide kinderen blijken hier plotseling van haarkleur gewisseld te hebben.
Verder net als de vorige film is het einde niet al te sterk. Alsof alle ideeen op waren en er snel een einde aan gebreid moest worden.

Zeker net zo leuk als het origineel.
Een acht, ofwel vier sterren.

avatar van Humortje!
Die kinderen zie je nooit meer, John Gisberts!

En wat is daar zo grappig aan

Het vervolg op Schatjes. Die film had van mij 1.5* gekregen en ik had hier eigenlijk nog minder van verwacht. 'Op papier' is het misschien ook wel een mindere film, maar deze kijkt veel prettiger. Er gebeurt weliswaar minder (minder actie, pesterijen etc.), maar het verhaal vind ik beter.

Het begin (wat een vervolg is op het einde van Schatjes) en het einde van de film (net als in de vorige film konden ze niks beters bedenken?) zijn uitermate zwak, maar alles wat daar tussen zit is aardig te doen. Niet goed, maar aardig. 2* dus.

avatar van mikey
Toch heel wat grappiger in mijn herinnering. Mooi Christine-shot trouwens van mamma in haar auto. Verder veel vertier en gewelddadige uitspattingen.

NAAR HUIS ?!?!?! Een quote die wij thuis nog altijd gebruiken. Briljante film met een hysterische Geert de Jong en een zeer verrassende Adelheid Roosen. Ik las in een van de recensies dat deze film makkelijker wegkijkt dan Schatjes. Ben ik het mee eens, hoewel Mama nog leuker is als je Schatjes ook gezien hebt. Maar daarin vond ik die Dennis Tennis echt zo tenenkrommend slecht. Mama is Boos is volwassener opgezet en met net wat minder effectbejag. Erg goed.

Als grappig bedoelde, hilarische film over scheiding en getouwtrek om de kinderen.
Goede humor is ver te zoeken en de gags van het screwballtype.
Zeer zwak.

avatar van Gwen80
Zitten die twee jongste broertjes in deel 1 niet veel dichter bij elkaar qua leeftijd dan in dit deel?

avatar van Insignificance
Ietsje minder dan Schatjes!, maar nog altijd redelijk vermakelijk. Nog wel zo driftig als z'n voorganger, maar het spontane is er hier en daar wel af. Zit natuurlijk wel opgesloten in zo'n vervolg, maar toch. Het zoekt af en toe wat te nadrukkelijk naar de lach en het wil wel eens wat te kluchtig overkomen.

Niet die met het tennisracket. Die is al leuk zodra mama's razende kop opdoemt. Geert de Jong is sowieso lekker op dreef. Een scène als die in het restaurant kent een heerlijke opbouw, je voelt het borrelen en wanneer ze ontploft is het raak, maar wat daarna komt, boeit me dan wat minder.

Alles bij elkaar heeft het zo ongeveer hetzelfde effect als de eersteling. Het onderlinge getreiter, dit keer de ouders, is leuker dan wanneer het z'n climax heeft bereikt. De laatste pakweg twintig minuten, zijn hier en daar wel een beetje, zoals het kleine ventje dat zo aardig verwoordt, kut met peren.

avatar van JdeBoer
op 28-3-2014, FOX, 20:30-22:10 komt "40 Days And 40 Nights"

Dick2008
Ik vond Schatjes in het verleden maar matig, misschien was die ook vrij druk in opzet. Maar heb toen deze film vervolgens nooit gezien. Wat ik bij Een zaak van leven of dood schreef over de veelzijdigheid van Faber als acteur, gaat bij deze film ook op, al speelt hij toch een wat soortgelijke rol als bij De gulle minnaar. En het einde met die show lijkt het wel wat op die film. Ik vind het maar een goede, misschien wat vergeten acteur, die ook in deze film weer heel vlotjes en losjes zijn rol speelt tot het einde toe. Dit was dan ook de aanleiding om deze film alsnog te gaan zien.

De film begint vrij sterk maar wat mij betreft gaan ze al heel snel over op het geruzie (en ik vind Adelheid Roosen, maar een vreemde keus). Dat is best jammer want zodra het gevecht om de kinderen begint gaat de film steeds meer achteruit met hier en daar wel weer een grappige scène, maar ik vind dat de film, net zoals bij de Gulle Minnaar, erg steunt op Faber. Ook wordt de film nooit meer zo leuk dan als op de manier hoe hij begint. Hoewel Geert de Jong ook wel vrij aardig speelt kwam die bij mij over als een Doris Day die driftig wordt-type.
Het gebeuren rond de NATO/de Koude Oorlog en het tijdsbeeld, zoals met zo'n spel wat je op de tv moest spelen, zijn verder wel leuke dingen om te zien. Er zou nog een derde deel gepland zijn, die niet doorging, en daardoor eindigt de film ook wel wat vreemd. De Gooyer heb ik beter zien spelen. Door de show aan het eind wordt de film toch nog vrij leuk afgesloten. Heb zo'n idee dat deze film dan ook leuker is dan de eerste film...... 4.0/3.0

Af en toe eens leuk, maar toch geen film om bij te schaterlachen.
Vond het in zijn geheel eigenlijk maar een flauwe bedoening.

avatar van Marvinleeaday
Ik miste vooral Akkemay !! Verder een stuk minder dan Schatjes.

avatar van Elchapo
Nog leuker dan schatjes,sterker nog: 1 van mijn favoriete Nederlandse films aller tijden!!!!!! Hoogst mogelijke score,5 stars.

avatar van Bubblez
Humortje! schreef:

Er was trouwens sprake voor een vervolg op Mama is Boos, genaamd Papa is Razend. Die is echter nooit gekomen.

De titel doet vermoeden dat het een vervolg is, maar volgens van Hemerts boek De Bruut, was dit een losstaand verhaal en had het niets met Schatjes of deze te maken.

avatar van Scenick
Hqhahahaha,wat een gezever allemaal!!!,Dit is echt Nederlandsuper in de jaren 80,welke film is dan wel okee????.....Beste mensen,voor mij is het gewoon nostalgie heerlijk,ff terug naar mijn/onze jeugd.

Mvg,Tommy Damen..