Mama Is Boos! (1986)

Alternatieve titel: Schatjes 2

Nederland

geregisseerd door Ruud van Hemert
met Peter Faber, Geert de Jong en Adelheid Roosen

Vervolg op Schatjes. Terreur in een modern gezinsleven. De ouders (Faber en De Jong) zitten tijdelijk zonder kinderen en gaan nu elkaar te lijf. Met allerhande attributen: van machinegeweer tot elektrische zaag. De familiale guerrilla (ouders vs kinderen) heeft dus plaats gemaakt voor een continue echtelijke ruzie.

avatar van jordandejong
om schatjes heb ik echt kunnen lachen. Maar deel 2 ( Mamma is boos ) lang niet beter dan deel 1

Voor allen die hem nog niet hebben:

Binnenkort weer beschikbaar:

bol.com | Mama Is Boos, Geert de Jong & Peter Faber | Dvd

avatar van evolva20
ik kan me nog het stukje herrineren van dat ventje die zegt "kut met peren" vond ik heel grappig toen ik nog klein was

avatar van movie acteurs
Vond de eerste film al irritant en stom. Ook dit sloeg weer helemaal nergens op. Humor moest net zoals in deel 1 leuk zijn maar ook hier heb ik me geërgerd aan de irritante humor. 0,5.

Zeer vermakelijk. Vooral de vetes en wraakacties tussen de beide ouders zijn om te smullen.

avatar van Phantasm
Dit deel had net ietsje meer dan de eerste, inderdaad leuke wraakacties, prima vermaak.

avatar van Quentin
Leuke soundtrack ook van Sue Chaloner, daarna niet veel meer van gehoord.

YouTube - Sue Chaloner - Don't try to change me (1986)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Daarvoor trouwens wel, ook bekend(er) hiervan: YouTube - Spooky & Sue - Swingin' On A Star (1974)

Mama Is Boos! heeft geen ziel, en dus kon het nooit wat worden: 1.00 (1.20)
Daar waar Schatjes nog veel karakter toonde, ontbreekt het deze prent daar volledig aan. Enige vorm van sfeer is de film vreemd, zijn de enigszins grappige momenten op de vingers van één hand te tellen en gaat het er opmerkelijk gemoedelijk aan toe, zeker in vergelijking met het origineel. Het plot is op veel momenten letterlijk aan elkaar geknutseld, wat de kijkwaarde geen goed doet en onbedoeld ook nog eens voor veel storende tempowisselingen zorgt. Het acteerwerk is van een onbeduidend niveau en is de toegevoegde waarde van regisseur Van Hemert wederom gering. Met deze productie hebben de producers echter wel een primeur gehad, want naar mijn weten is deze prent het eerste vervolg in de Nederlandse filmgeschiedenis die om marketingtechnische redenen is uitgebracht.

Hoewel de film haar eigen tempo van het eerste half uur niet weet vast te houden, blijft het een vermakelijke prent met een heerlijke, campy uitstraling (typisch jaren '80, héérlijk!) en foute (en flauwe) humor. Peter Faber tegen Nelly Frijda (met subtiele snor!): "Krijg de zonnesteek!" ... hoe verzin je het?

Ondergewaardeerde prent.

avatar van mcdaktari
Heb gisteren "Mama is boos" maar weer eens gekeken en eerlijk gezegd begrijp ik al die negatieve reakties niet goed.
Teminste ik kon er af en toe nog om lachen ook en ik vind ook dat Peter Faber zijn rol helemaal zo slecht nog niet neerzet.
Ik kan dit soort films dan toch nog beter waarderen dan bv andere Nederlandse films zoals Snul de hond.
Mama is boos vind ik ook zeker niet slechter dan z'n voorganger "Schatjes" Die was ook wel aardig maar toch kon ik M is B toch meer waarderen.

avatar van chiel
Ik zie deze film liever dan Schatjes, omdat die vreselijke kinderen uit die film hier een minder grote rol spelen en het hier echt draait tussen Geert de Jong en Peter Faber. Vooral De Jong vind ik geweldig in deze film.

avatar van mcdaktari
die doet het idd goed ja

avatar van DragQueen
Ongeveer van hetzelfde kaliber als deel een. bij vlagen grappige scenes. al is het acteerwerk en verhaal weer niet van hoogstaand niveau. 2 sterren.

Zeer matig vervolg van Schatjes. Deze was veel beter dan deze. Was niet zoveel aan.

Tom de Haas
movie acteurs schreef:
Dit is geen gewone humor dit is zwarte humor en daar moet je van houden.

avatar van xxERWINxx
Schatjes was veel leuker dan mama is boos, bij schatjes ging het meer om de kinderen en hierbij meer over de ouders.
Ook waren de 2 oudste kinderen er niet meer bij, dat vond ik wel jammer.
En ik miste ook het bloot wat je wel in schatjes zag.
Toch wel een redelijk filmpje om eens te kijken op een regenachtige dag.

Tom de Haas
Bubblez schreef:

Niet in België, waar ze vandaan komt. Overigens is Geertje ook wel gebruikelijk in Nederland.

Geert is een unisex naam zoals Rene, Dominique, Jamie, Pascal en Kim.

avatar van Gastel
Zijn dit nog dezelfde jochies?

avatar van jumpstylemovie
Ik snap het niet, was deel 1 nou een droom ofzo?

avatar van Bubblez
jumpstylemovie schreef:
Ik snap het niet, was deel 1 nou een droom ofzo?

Ja, in Mama is Boos blijkt in het eerste gedeelte dat Schatjes gedroomd is.

Gastel schreef:
Zijn dit nog dezelfde jochies?

De karakters wel (Jan-Julius en Valentijn), maar de acteurs zijn anders. In Schatjes waren het overigens in reallife ook twee broertjes.

avatar van mnrk
Kut met peren...

Dit "vervolg' op Schatjes is ook een leuke film van eigen bodem...

Peter Faber is weer lekker op dreef en wordt prima bijgestaan door zijn 2 kinderen ( Valentijn & Jan-Julius )....

Het verhaal is ook leuk en er gebeurt genoeg in deze film waardoor de film leuk blijft om naar te kijken.

avatar van rep_robert
Toch wat minder dan Schatjes! omdat de steeds gekker wordende " mama" wel erg ver gaat in haar acties en om de een of andere reden vond ik haar de gehele film niet sympathiek.
Dan kunnen haar acties nog wel zo grof en grappig zijn, ik was stiekem toch een beetje voor John en Jane.
De film begon hier en daar nog leuk(vooral de openingsscene onder het asfalt), maar zakte steeds verder weg naar een bedenkelijk niveau. Vond deel 1 toch echt beter.

Aardig vervolg waarin de ruzie tussen de kinderen en de ouders heeft plaatsgemaakt tussen een onderlinge ruzie van de ouders. Qua toon wordt de lijn voortgezet. In tegenstelling tot zijn voorganger heeft deze film iets meer plot- en karakterontwikkeling wat over het geheel een wat vermakkelijkere film opleverd. Verder een aantal leuke one-liners en de titel dekt in ieder geval de lading want de moeder gaat meerdere malen goed door het lint hier.

avatar van 606
scorsese schreef:

Helemaal mee eens,

avatar van Humortje!
Net zo leuk als Schatjes.
Er zit naar mijn idee in Mama Is Boos meer humor dan in Schatjes.
Geweldig hoe die Danny (Geert de Jong) telkens uitvalt: met de taart en de tennisracket. Zoiets zie je niet elke dag
Het einde is echter wat minder.

Er was trouwens sprake voor een vervolg op Mama is Boos, genaamd Papa is Razend. Die is echter nooit gekomen.

avatar van Quentin
Werd door de producenten overigens beschouwd als rampproductie, Van Hemert ging 700.000 gulden over budget.

avatar van 606
Quentin schreef:

En hoeveel winst had hij later.

movie-edje
Een heerlijke rol van ( Geert de Jong )

die de scheiding maar niet kan verwerken, en vreselijk pist-off is op Faber!

Een heerlijk Nederlands vermaak, hoe een gezin uit-elkaar spat als een zeepbel!

Mama wilt maar 1 ding ( WRAAK )

avatar van lars-pixar
‘wat een grote tegenvaller, dat zoiets dan nog de mist in kan gaan’

Het verhaal is leuk bedacht alleen matig uitgevoerd, bij het begin gaat het al mis dan worden de ouders wakker en dan blijkt het verhaal van het eerste deel een droom te zijn dus beginne we met het echte leven te zien van Fam Gisberts en dan komt er veel te voor schijn een scheiding een andere vrouw allemaal erg verwarend en is het dan nog de moeite waard om te kijken?

Hert maakt het allemaal een beetje rommelig maar de film heeft een lekker tempo en je zit er snel in. De humor is enorm gedaald en heeft niet meer het niveau van deel een de acteurs doen hun best en proberen er wat van te maken en dat is gelukt maar de film heeft verder weinig ondersteuning.